Gå til innhold

Norsk presse, islam og frykt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stjeler dette fra en skriver på VGD:

"Norge 1979:

Life Of Brian-produsentene nekter å beklage.

Produsentene av den kritikerehyllede komedien "Life Of Brian" nekter å beklage den omtalte komedien som for mange kristne virker støtende.

I en uttalese sier de at de visste reaksjonene fra en del kristne ville komme, men at filmen er laget nettopp for å provosere og at det skal finnes rom for kunstnerisk frihet år 1979.

All verdens media, norsk og utenlandsk, stiller seg UNISONT og solidarisk bak produsentene, og FORLANGER at filmen ikke klippes eller sensureres..

- Å gi etter for de kristne mørkemennenes krefter her ville være å ta mange skritt tilbake i tid - og er absolutt utenkelig. det handler om et viktig prinsipp, skriver kulturjournalister fra de største norske avisene, som også tar seg tid til å hylle filmen. "Genial" og "et mesterverk" er superlativene som går igjen.

- Ytringsfriheten har kommet for å bli, og er for verdifull til at man kan ta hensyn til ekstreme bakoverstreberske religiøse krefter, heter det forøvrig i en kommentar fra et tilsynelatende samlet, enet og engasjert pressekorps.

Sentrale politikere og analytikere på venstresiden kommenterer situasjonen:

- Nå må de kristne innse at verden har utviklet seg, og forstå at vi lever i et demokrati. Ytringsfriheten har kommet for å bli. At det kan virke støtende på noen kristne at man harsellerer med kristne verdier er noe som snart vil være et tilbakelagt stadium.

På lederplass i blant annet DG og Vagbladet heter det at reaksjonene fra de kristne mot en uskyldig komedie er et kaldt gufs fra gammel tid som forhåpentligvis aldri kommer tilbake."

...

Det er greit nok at man ikke tør trykke på grunn av frykt. Men forsøk ikke å rasjonalisere disse synspunktene og snakke om andre, mer akseptable motiver. De er tatt med buksene nede.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• favn

11

• gripp

10

• Zombiebob

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skjemmes av venstresiden :-(

Du bør forresten legge ved lenke til sitatene.

Skrevet

Jeg stjal teksten fra et innlegg på VGD, og der var det ikke lagt ut lenker. Men siden teksten stort sett oppsummerte saken slik jeg husker den..og dertil godt formulert..synes jeg det var greit å legge den ut her.

Det hører med til historien at filmen vel ble forbudt vist her i landet i starten, men at den ble tillatt etter massivt trykk fra venstresiden og media.

....

Hvis noen hevder at teksten gir et feilaktig bilde av det som skjedde, må jeg forsøke å finne noen lenker, men jeg tror som sagt at det meste er dekkende.

Skrevet

Jeg stjal teksten fra et innlegg på VGD, og der var det ikke lagt ut lenker. Men siden teksten stort sett oppsummerte saken slik jeg husker den..og dertil godt formulert..synes jeg det var greit å legge den ut her.

Det hører med til historien at filmen vel ble forbudt vist her i landet i starten, men at den ble tillatt etter massivt trykk fra venstresiden og media.

....

Hvis noen hevder at teksten gir et feilaktig bilde av det som skjedde, må jeg forsøke å finne noen lenker, men jeg tror som sagt at det meste er dekkende.

Jeg mener bare at du rett og slett bør lenke til der du fant teksten, ikke nødvendigvis originalstedet.

Ja, jeg husker oppstyret rundt lille Brian, og at venstresiden omtrent marsjerte i gatene. Kanskje de gjorde det også for alt jeg vet.

Skrevet

Jeg vet forresten ikke om man skal skjemmes så mye. Jeg tror det er mest frykt som nå styrer hva som trykkes og sies.

Tenk bare på hva Kokkvold har fått av drapstrusler for sin forsiktige støtte til ytringsfriheten. Da forstår jeg godt at redaktørene vurderer svært nøye hva de trykker.

Skrevet

Jeg mener bare at du rett og slett bør lenke til der du fant teksten, ikke nødvendigvis originalstedet.

Ja, jeg husker oppstyret rundt lille Brian, og at venstresiden omtrent marsjerte i gatene. Kanskje de gjorde det også for alt jeg vet.

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=132&Group=Politikk+%2D+Norsk&ThreadID=960672&Thread=Nekter+%E5+beklage+ytringen%21+Samlet+media+jubler%21&Page=-1

Håper det fungerer.

Skrevet

Jeg vet forresten ikke om man skal skjemmes så mye. Jeg tror det er mest frykt som nå styrer hva som trykkes og sies.

Tenk bare på hva Kokkvold har fått av drapstrusler for sin forsiktige støtte til ytringsfriheten. Da forstår jeg godt at redaktørene vurderer svært nøye hva de trykker.

Herregud, se hva svenskene holder på med:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/spesial/article1219930.ece

Nå leste jeg siste kronikk fra Kokkvold for få minutter siden, men er bare ikke i stand til å finne den igjen, utrolig... Den var i alle fall ikke verst, han holder bra stand, synes jeg.

Skrevet

Nå leste jeg siste kronikk fra Kokkvold for få minutter siden, men er bare ikke i stand til å finne den igjen, utrolig... Den var i alle fall ikke verst, han holder bra stand, synes jeg.

Hvordan vil du sammenligne Holocaust-fornektere, nazi-flagg, osv. med karikaturer mot muslimer?

Er det OK hvis noen i BootBoys heiser et nazi-flagg?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Svenskene "tar den helt ut" og innfører sensur. Saken har vært kjent noen dager, men ikke fått særlig oppmerksomhet.

Det skyldes sikkert at siden tilhører et kraftig høyreorientert parti. Og som vi har sett også her på dol, er det vanskelig å diskutere ytringsfrihet uten å havne i en diskusjon for eller mot det aktuelle budskapets innhold.

Altså; Vi er ikke enige med Sverigedemokratene...derfor kan politiet stenge ned nettstedet deres..

Skrevet

Hvordan vil du sammenligne Holocaust-fornektere, nazi-flagg, osv. med karikaturer mot muslimer?

Med vennlig hilsen

Her står det at nettstedet ble stengt på grunn av en Muhammed-tegning.

Det er da underlig at ekstremist-sidene ikke falt i unåde før dette? Det tolker jeg slik at det groteskt nok er ok med nazipropaganda, men ikke en karikatur av Muhammed.

Skrevet

Svenskene "tar den helt ut" og innfører sensur. Saken har vært kjent noen dager, men ikke fått særlig oppmerksomhet.

Det skyldes sikkert at siden tilhører et kraftig høyreorientert parti. Og som vi har sett også her på dol, er det vanskelig å diskutere ytringsfrihet uten å havne i en diskusjon for eller mot det aktuelle budskapets innhold.

Altså; Vi er ikke enige med Sverigedemokratene...derfor kan politiet stenge ned nettstedet deres..

Så du er plutselig for 100% ytringsfrihet nå?

Hva fikk deg til å endre standpunkt?

Skrevet

Som jeg også sier til Sør:

Det er da underlig at ekstremist-sidene ikke falt i unåde før dette? Det tolker jeg slik at det groteskt nok er ok med nazipropaganda, men ikke en karikatur av Muhammed.

Skrevet

Poenget er at hvis vi skal ha ytringsfrihet, så må det gjelde ALLE, og ikke bare ytringer som vi aksepterer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er selvsagt ikke OK. Men det er ikke ulovlig, og nazi-steder blir ikke stengt ned. Og vi skyter ikke dem som viser slike symboler. De har rett til å vise dem, de har rett til å drite seg ut.

Så ja, jeg forsvarer selvsagt dere rett til å vise nazi-symboler.

Skrevet

Poenget er at hvis vi skal ha ytringsfrihet, så må det gjelde ALLE, og ikke bare ytringer som vi aksepterer.

Med vennlig hilsen

Jeg har skrevet noen innlegg om det de siste par ukene :)

Skrevet

Som jeg også sier til Sør:

Det forteller ikke minst om den særstilling som muslimer i ferd må å oppnå, både i media og lovverk.

Skrevet

Det er selvsagt ikke OK. Men det er ikke ulovlig, og nazi-steder blir ikke stengt ned. Og vi skyter ikke dem som viser slike symboler. De har rett til å vise dem, de har rett til å drite seg ut.

Så ja, jeg forsvarer selvsagt dere rett til å vise nazi-symboler.

Så hvis vi ser bort ifra de få tullingene som brant ambassadene, så er jo saken den at "muslimene" benytter deres ytringsfrihet ved å demonstrere, boikotte danske produkter, osv.

Eller?

Skrevet

Det forteller ikke minst om den særstilling som muslimer i ferd må å oppnå, både i media og lovverk.

Jepp.

Takket være tullinger som har trakassert dem i årevis, så kan de nå påberope seg å være trakassert og martyrer.

Du har gjort din del for å nøre opp under dette.

Skrevet

Jepp.

Takket være tullinger som har trakassert dem i årevis, så kan de nå påberope seg å være trakassert og martyrer.

Du har gjort din del for å nøre opp under dette.

Nå får du gi deg. Galskaps-islam klarer fint å dr... seg ut uten noens hjelp:

http://www.faithfreedom.org/Gallery/DCWats7.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...