Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 13 år skal være med en annen familie på ferie til utlandet. Er det noen her på dol. som vet om vi må gi noen formell tillatelse til at denne familien har lov til å ta med datteren vår ut av Norge?

Gjest Lisan12
Skrevet

Vi hadde med vår niese på ferie i fjor, da var hun 13 år. Vi trengte ingen tillatelse. Hun har eget pass, og ingen stanset oss i allefall.

Skrevet

Vi hadde med vår niese på ferie i fjor, da var hun 13 år. Vi trengte ingen tillatelse. Hun har eget pass, og ingen stanset oss i allefall.

det er jo egentlig veldig skremmende.

Så det betyr at hvis foreldrene er skilte, eller har tenkt til å ta ut skilsmisse så kan den ene parten kidnappe barnet og ta det med seg til et annet land. Og den andre parten trenger ikke å være informert om at de har reist

Men kanskje det er andre regler hvis de er skilt?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Så det betyr at hvis foreldrene er skilte, eller har tenkt til å ta ut skilsmisse så kan den ene parten kidnappe barnet og ta det med seg til et annet land. Og den andre parten trenger ikke å være informert om at de har reist

det virker som det er sånn ja. det er bare å reise..!

Gjest fosterbarnproblematikk
Skrevet

det virker som det er sånn ja. det er bare å reise..!

men hva med de biologiske foreldrenes besøksrett da?

Selv om jeg er enig i at disse menneskene ikke egner seg om omsorgspersoner så synes jeg jo likevel at de skal få besøksrett, og har forståelse for at de synes det er fælt at sønnen deres skal bo på andre siden av kloden i to år, spesielt hvis de ikke får høre noenting om hvordan et går med han eller mulighet til å besøke han...

Gjest lille rosinen
Skrevet

men hva med de biologiske foreldrenes besøksrett da?

Selv om jeg er enig i at disse menneskene ikke egner seg om omsorgspersoner så synes jeg jo likevel at de skal få besøksrett, og har forståelse for at de synes det er fælt at sønnen deres skal bo på andre siden av kloden i to år, spesielt hvis de ikke får høre noenting om hvordan et går med han eller mulighet til å besøke han...

Tror du la inn dette innlegget på feil lenke jeg... "Barn til utlandet" handlet om ei jente som skal bli med noen venner på ferie bare..

Men, jeg har også svart på den med fosterhjem. Du kan jo lese det, og spør gjerne oppfølgingsspørsmål så kan jeg godt "tenke sammen" med deg selv om jeg ikke har noen absolutte svar å gi :-)

Gjest fosterbarnproblematikk
Skrevet

Tror du la inn dette innlegget på feil lenke jeg... "Barn til utlandet" handlet om ei jente som skal bli med noen venner på ferie bare..

Men, jeg har også svart på den med fosterhjem. Du kan jo lese det, og spør gjerne oppfølgingsspørsmål så kan jeg godt "tenke sammen" med deg selv om jeg ikke har noen absolutte svar å gi :-)

obs, der bommet jeg gitt

gikk litt fort i svingene her ja :)

Skrevet

Nei, jeg har hatt med andre unger på ferie tre ganger og det har aldri vært noe problem.

Skrevet

Er man i en slik situasjon så skaffer man ikke pass til barnet og dermed er muligheten for kidnapping ganske liten.

Gjest Persille
Skrevet

Mitt barn har ikke samme etternavn som meg, så det er ikke sånn sett logisk at hun er mitt barn - og jeg har nettopp hatt henne med meg til andre siden av kloden, med tilsammen seks forskjellige fly og tre forskjellige selskap, så man kan reiser hvor man vil så lenge de har eget pass.

Gjest Lisan12
Skrevet

Ja, foreldre kan ikke ta felles barn ut av landet uten tillatelse fra den andre. De kan flytte hvor som helst innenlands, men ikke utenlands.

Men ingen ville ha merket om du hadde tatt et barn ut, før den andre forelderen ville meldt barnet savnet. Da ville det blitt en sak ut av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...