Gå til innhold

Hva sier jeg til min 13 årige datter når hun spør om å få overnatte hos gutter?

Anbefalte innlegg

Gjest Blitt lurt igår
Skrevet

Hun skjønner ikke hvorfor i allverden hun ikke får lov til det, fordi mange andre får lov. I går spurte hun om å få overnatte hos ei venninne. Jeg sa ja, men fikk en sur følelse i magen. Jeg sa til henne at hun måtte ringe meg fra venninnens hjemmetelefon. Det gjorde hun ikke. Da jeg ringte henne på mobilen, tok hun ikke telefonen, men sendte melding om at hun og venninnen hun var hos så film, og ikke kunne svare på telefon.

Det vi foreldre gjorde var å ringe til venninens mamma, da var kl 24.00. Mamman fortalte at de var ikke der, men at hennes datter hadde sagt tidligere på kvelden at hun skulle sitte barnevakt sammen med min datter. Skjønte jo at vi var blitt lurt av begge to da. Jeg fikk til slutt tak i min datter, og ba henne komme hjem innen 10 min. Da hun kom hjem fikk jeg mange rare forklaringer som ikke holdt mål. Men fikk så pass ut at dette dreide seg om noen gutter som dem skulle overnatte hos. Og hun kunne ikke skjønne hvorfor hun ikke fikk lov til det. Jeg ble litt svar skyldig, for hvilken forklaring gir du din 13-åring på et sånt spørsmål. Synes det var svært tidlig å få et slikt spørsmål fra en 13-åring.Datteren ser eldre ut enn hun er, så tror ikke det er snakk om gutter på hennes egen alder heller, siden de får ha jenter på overnatting. Eldste sønnen min fikk ikke overnatte hos jenter før han var 16-17 år. Han godtok dette.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

17

• amber sun

8

• flisa

5

• Ugga Bugga

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest min bestemte mening
Skrevet

Du må bare statuere din status som hennes mor og nekte henne det. Hun er for ung til å ha sex, og ingen må fortelle meg at jenter og gutter i 13-års alderen ikke tenker på sex.

Hun spiller gjerne uskyldig og later som om det er du som har skitne tanker hvis du nevner sex, det skal du bare overse. Hun har allerede lurt deg en gang, så neste gang hun skal overnatte sjekker du først hos venninnens mor om det er tilfelle.

Vi foreldre må ikke streve sånn for å være så himla populær, barn og ungdom trenger faste grenser.

delphina1365380402
Skrevet

det skulle ikke være så vanskelig, vel?

Skrevet

Ikke kunne ta tlf fordi de så film??...hehe...jeje.....du tror vel ikke på den?

Vanlig unnskyldning det at de skal ligge hos en venninne, mens de overnatter hos gutter og er på fest.

Dette vet du nå og bør innskjerpe alt som har med "å ligge over" å gjøre.

En metode jeg også vet blir brukt er at venninnene sier at de skal ligge over hos den andre, mens de i virkeligheten ligger over hos noen helt andre, les gutter.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Heisan!

De er noen luringer, våre tenåringsdøtre....

Og de føler seg SÅ store og modne. Himler med øynene over våre "gammeldagse", og lite forståelsesfulle holdninger.

Du gjorde helt rett igår. Og hun fikk seg en lærepenge. Det var sikkert kjempeflaut å bli tatt på fersken i å lure deg... Så hun vil heller ikke ha problemer med å skjønne din heretter økte forsiktighet med overnatting.

Hva om hver overnatting heretter bekreftes voksne imellom? Og at hun vet det?

Overnatting hos gutter kan du bare si er uaktuelt pga hennes lave alder. FOrtell at særlig eldre gutter kan tenke ting hun ikke er klar for. Og at hun kan ende med å føle seg presset til å gjøre ting hun ikke vil.

I det lange løp vil døtrene våre være oss takknemlig- over at vi fungerer som en bremsekloss...

:-)

Skrevet

Hun skjoenner veldig godt selv hvorfor ikke dette er greit, ellers hadde hun ikke loeyet til deg i foerste omgang.

Fra naa av boer du vaere paa vakt etter nye loeyn for dette er hoeyst sannsynlig ikke siste gangen det skjer.

Gjest Settlers
Skrevet

Svar skyldig? "Du er 13 år jente! Selvfølgelig får du ikke lov å ligge over til en gutt!" Det hadde ungen min aldri i livet fått lov til. Og det er det JEG som bestemmer.

Skrevet

Svar skyldig? "Du er 13 år jente! Selvfølgelig får du ikke lov å ligge over til en gutt!" Det hadde ungen min aldri i livet fått lov til. Og det er det JEG som bestemmer.

TIL en gutt? Ligge over HOS en gutt.

Gjest Blitt lurt igår
Skrevet

TIL en gutt? Ligge over HOS en gutt.

Ja hun sier at hun ikke forstår hva som er forskjell på en gutt og en jente....

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvis det skulle være slik at hun faktisk ikke forstår forskjellen... så er det jo enda verre.

Du skrev i hovedinnlegget ditt at guttene er eldre. DE skjønner situasjonen bedre.

Det blir vår oppgave- som voksen- og forsøke skjerme den pur-unge jenta.

Skrevet

Det er bare noe hun sier, når hun sier at hun ikke forstår forskjellen. For å virke mer uskyldig overfor deg.

Og sannsynligvis sier hun at det er _du_ som tenker i sex-baner om du sier det er pga at hun ikke skal bli presset til noe hun ikke vil.

Selvfølgelig skjønner hun hvorfor, men hun vil la det se ut som det er du som er ute og kjøre her.

Skrevet

Hæ? Jeg begynner å lure på om det ikke er du som er litt naiv... Datteren din høres ut som hun prøver å få deg til å tro at hun ikke skjønner "problemet", ergo at hun aldri har tenkt tanken på at gutt-jente og overnatting er noe annet enn en venninneovernatting? Det er iallefall det første jeg tenker på når jeg leser innlegget ditt...

Skrevet

Det er bare noe hun sier, når hun sier at hun ikke forstår forskjellen. For å virke mer uskyldig overfor deg.

Og sannsynligvis sier hun at det er _du_ som tenker i sex-baner om du sier det er pga at hun ikke skal bli presset til noe hun ikke vil.

Selvfølgelig skjønner hun hvorfor, men hun vil la det se ut som det er du som er ute og kjøre her.

Skriver under her jeg :)

Gjest Blitt lurt igår
Skrevet

Hæ? Jeg begynner å lure på om det ikke er du som er litt naiv... Datteren din høres ut som hun prøver å få deg til å tro at hun ikke skjønner "problemet", ergo at hun aldri har tenkt tanken på at gutt-jente og overnatting er noe annet enn en venninneovernatting? Det er iallefall det første jeg tenker på når jeg leser innlegget ditt...

Nei, det er naiv jeg ikke er. Vil bare høre andres mening. Vi er svært på vakt for mange ting. Datteren min avslører jeg raskt. Vanskelig balansegang både å vise tillit, samtidig med at det blir en del usikkerhet mot henne.

Skrevet

Jaja. Det er et sjokk å oppdage at unger blir "voksne". Jeg skal like å se deg forhindre at de får seg et nummer. F eks midt på dagen oppe i skibakken om sommern.

Det er fristende å innføre "restriksjoner" i stedet for å snakke med dem.

En lignelse: det er lettere å lære barn å svømme enn å gjerde inn alt vann med høye gjerder, som de likevel klarer å klatre over eller krype under.

Jeg skal ikke fortelle om min debut, hvor det skjeddde eller hvor gammel dama var, da det kan bli bråk, igjen.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jaja. Det er et sjokk å oppdage at unger blir "voksne". Jeg skal like å se deg forhindre at de får seg et nummer. F eks midt på dagen oppe i skibakken om sommern.

Det er fristende å innføre "restriksjoner" i stedet for å snakke med dem.

En lignelse: det er lettere å lære barn å svømme enn å gjerde inn alt vann med høye gjerder, som de likevel klarer å klatre over eller krype under.

Jeg skal ikke fortelle om min debut, hvor det skjeddde eller hvor gammel dama var, da det kan bli bråk, igjen.

"Det er fristende å innføre "restriksjoner" i stedet for å snakke med dem."

Skjønner det.... Men jeg tror også at jentene innerst inne vil ha litt restriksjoner. De er unge- de er umodne. Og det er mye enklere for dem å skylde på en dum mor- for å ikke kunne ha sex- enn å si at de selv ikke vil...

Skrevet

"Det er fristende å innføre "restriksjoner" i stedet for å snakke med dem."

Skjønner det.... Men jeg tror også at jentene innerst inne vil ha litt restriksjoner. De er unge- de er umodne. Og det er mye enklere for dem å skylde på en dum mor- for å ikke kunne ha sex- enn å si at de selv ikke vil...

For å sette det på spissen:

Bryt med alle frustrerte "modertradisjoner" og gjør noe revolusjonerende nytt:

Spør henne -først- hva hun mener om dette selv, FØR du starter de dystre formaningene og kritikken. Prøv å få hennes resssonementer til å komme før dine og vis respekt for dem, la henne snakke ut først. Før du begynner å brekke dem opp med dine sære erfaringer, mistanker, mistillit, forakt osv.

De fleste mødre ser ut til å ville skremme med lite troverdige trusler og maktdemonstrasjoner fulle av frustrasjon og skuffelse uten bakkekontakt. de lykkes sjelden med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...