Gå til innhold

Hva sier jeg til min 13 årige datter når hun spør om å få overnatte hos gutter?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

For å sette det på spissen:

Bryt med alle frustrerte "modertradisjoner" og gjør noe revolusjonerende nytt:

Spør henne -først- hva hun mener om dette selv, FØR du starter de dystre formaningene og kritikken. Prøv å få hennes resssonementer til å komme før dine og vis respekt for dem, la henne snakke ut først. Før du begynner å brekke dem opp med dine sære erfaringer, mistanker, mistillit, forakt osv.

De fleste mødre ser ut til å ville skremme med lite troverdige trusler og maktdemonstrasjoner fulle av frustrasjon og skuffelse uten bakkekontakt. de lykkes sjelden med det.

:-)

Min datter HAR spurt meg om jeg kan si nei. Nettopp for at hun skal slippe (ikke i forhold til sex, men i forhold til å dra på fest).

Derfor tror jeg at de vil ha noen restriksjoner. Myyyye bedre å skylde på en "lite kul mor" enn å ikke være kul selv...

Det andre du skriver om å prate i lag, er jeg enig med deg i. Når ungdommen selv ressonerer, godtar de lettere svaret de ender med. Selv om svaret kanskej er modifisert litt underveis, etter innspill fra voksne.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

17

• amber sun

8

• flisa

5

• Ugga Bugga

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

For å sette det på spissen:

Bryt med alle frustrerte "modertradisjoner" og gjør noe revolusjonerende nytt:

Spør henne -først- hva hun mener om dette selv, FØR du starter de dystre formaningene og kritikken. Prøv å få hennes resssonementer til å komme før dine og vis respekt for dem, la henne snakke ut først. Før du begynner å brekke dem opp med dine sære erfaringer, mistanker, mistillit, forakt osv.

De fleste mødre ser ut til å ville skremme med lite troverdige trusler og maktdemonstrasjoner fulle av frustrasjon og skuffelse uten bakkekontakt. de lykkes sjelden med det.

Bra svar, keinstein.

Jeg er enig i mye av det du sier her.

Nå kan det også hende at noen ønsker at foreldrene skal si nei, fordi de da kan skylde på dum mor istedenfor å si nei selv. (Som sjøstjerna var inne på).

Dessuten skrev jeg også lenger nede som svar at det er klart at 13åringen skjønner godt hva dette dreier seg om, og at hun bare spiller uvitende når hun sier at hun ikke skjønner forskjellen på jente-og gutteovernatting.

Men sånn generelt når jeg tenker på denne problemstillingen - så syns jeg det er veldig mye fornuftig i det du skriver. Om å høre hva tenåringen selv mener og tror om saken. Og ikke bare bombadere h*n med dømmende bombastiske uttalelser i et slags forsøk på å skremme dem fra å gjøre et eller annet.

Skrevet

Min datter HAR spurt meg om jeg kan si nei. Nettopp for at hun skal slippe (ikke i forhold til sex, men i forhold til å dra på fest).

Derfor tror jeg at de vil ha noen restriksjoner. Myyyye bedre å skylde på en "lite kul mor" enn å ikke være kul selv...

Det andre du skriver om å prate i lag, er jeg enig med deg i. Når ungdommen selv ressonerer, godtar de lettere svaret de ender med. Selv om svaret kanskej er modifisert litt underveis, etter innspill fra voksne.

Jeg tror vi forstår hverandre.

Skrevet

Bra svar, keinstein.

Nå kan det også hende at noen ønsker at foreldrene skal si nei, fordi de da kan skylde på dum mor istedenfor å si nei selv. (Som sjøstjerna var inne på).

Dessuten skrev jeg også lenger nede som svar at det er klart at 13åringen skjønner godt hva dette dreier seg om, og at hun bare spiller uvitende når hun sier at hun ikke skjønner forskjellen på jente-og gutteovernatting.

Men sånn generelt når jeg tenker på denne problemstillingen - så syns jeg det er veldig mye fornuftig i det du skriver. Om å høre hva tenåringen selv mener og tror om saken. Og ikke bare bombadere h*n med dømmende bombastiske uttalelser i et slags forsøk på å skremme dem fra å gjøre et eller annet.

I undersøkelser klager unge på at foreldre ikke hører og alltid STARTER med kritikk og fordømmelse. Jeg tror det dreier seg om å ikke sikte på noe som er uoppnåelig bare for å ha prøvd og døyve sin egen samvittighet.

I det forsøket kan så mye dialog bli spolert og forhindret. Det er lite å hente på å snakke fortrolig gjennom en låst dør med "We are the champions" på full guffe innenfra.

Skrevet

I undersøkelser klager unge på at foreldre ikke hører og alltid STARTER med kritikk og fordømmelse. Jeg tror det dreier seg om å ikke sikte på noe som er uoppnåelig bare for å ha prøvd og døyve sin egen samvittighet.

I det forsøket kan så mye dialog bli spolert og forhindret. Det er lite å hente på å snakke fortrolig gjennom en låst dør med "We are the champions" på full guffe innenfra.

Jeg får skrive det bak øret med permanenttusj, fram til min 6åring blir tenåring om noen år...kan være greit å ikke glemme ut dette her. :-)

Skrevet

Jaja. Det er et sjokk å oppdage at unger blir "voksne". Jeg skal like å se deg forhindre at de får seg et nummer. F eks midt på dagen oppe i skibakken om sommern.

Det er fristende å innføre "restriksjoner" i stedet for å snakke med dem.

En lignelse: det er lettere å lære barn å svømme enn å gjerde inn alt vann med høye gjerder, som de likevel klarer å klatre over eller krype under.

Jeg skal ikke fortelle om min debut, hvor det skjeddde eller hvor gammel dama var, da det kan bli bråk, igjen.

Du var 15 hun var 37 - helt sikkert - i skibakken -en sommer :-)

Skrevet

Jeg får skrive det bak øret med permanenttusj, fram til min 6åring blir tenåring om noen år...kan være greit å ikke glemme ut dette her. :-)

Stikkordene er en plan, og impulskontroll.

Jeg tenker med gru på en mors reaksjon da hun oppdaget et halvtomt brett P-piller. Og at P-pillenes eier, datteren, fremdeles var "urørt". Hun tok P-piller for "påkommende tilfeller". Ikke det mest ufornuftige standpunkt jeg har hørt, og ikke den mest hysteriske mor jeg har sett, men det ligner svært.

Det med urørt var ikke helt sant heller. Synd at de må lyve. Løgner er vanskelige å håndtere.

Skrevet

Du var 15 hun var 37 - helt sikkert - i skibakken -en sommer :-)

Hehe.

Det var et enda merkeligere sted og dama fniste i et par uker og tisket og visket med venninnene om det. Mer voksne var vi ikke, og veldig klønete. Det skjedde flere ganger på same måte, med litt bedre resultat. Foreldra skjønte og mistenkte ikke noe, men ryktet tok oss igjen, og pappan ble mektig vred.

Skrevet

Hehe.

Det var et enda merkeligere sted og dama fniste i et par uker og tisket og visket med venninnene om det. Mer voksne var vi ikke, og veldig klønete. Det skjedde flere ganger på same måte, med litt bedre resultat. Foreldra skjønte og mistenkte ikke noe, men ryktet tok oss igjen, og pappan ble mektig vred.

utedassen! :)

Skrevet

Det er bare noe hun sier, når hun sier at hun ikke forstår forskjellen. For å virke mer uskyldig overfor deg.

Og sannsynligvis sier hun at det er _du_ som tenker i sex-baner om du sier det er pga at hun ikke skal bli presset til noe hun ikke vil.

Selvfølgelig skjønner hun hvorfor, men hun vil la det se ut som det er du som er ute og kjøre her.

Det høres i tilefelle ut som de voksne har gjort feil. At de unge må lyve og spille er et dårlig tegn. Dialogen er ikke der. Det krever stor kløkt å få dialogen i gang. Det fins folk som faktisk klarer det.

Skrevet

Det høres i tilefelle ut som de voksne har gjort feil. At de unge må lyve og spille er et dårlig tegn. Dialogen er ikke der. Det krever stor kløkt å få dialogen i gang. Det fins folk som faktisk klarer det.

Det er ikke alltid man som 13-åring ORKER å ha en dialog med en forstelsesfull mamma :)

Skrevet

Det er ikke alltid man som 13-åring ORKER å ha en dialog med en forstelsesfull mamma :)

Selvsagt kan mamma bli litt VEL forståelsefull.

Noen mammaer sier også : "du kan snakke med meg om alt". Når poden så kommer og røper en hemmelighet, så viser det seg bare at det utsagnet bare var lokkemat for å få greie på ting de kunne bruke for å dømme og kritisere?

Da er vi inne på "å bruke noe mot noen". Det er uhyre fristende, men dessverre også uhyre provoserende og tillitskvelende.

Gjest Elextra
Skrevet

"Det er fristende å innføre "restriksjoner" i stedet for å snakke med dem."

Skjønner det.... Men jeg tror også at jentene innerst inne vil ha litt restriksjoner. De er unge- de er umodne. Og det er mye enklere for dem å skylde på en dum mor- for å ikke kunne ha sex- enn å si at de selv ikke vil...

Veldig enig med deg.

Mine foreldre forsøkte seg med slike begrensninger da jeg var 17-18 år, _det_ synes jeg var litt sent.

Skrevet

Selvsagt kan mamma bli litt VEL forståelsefull.

Noen mammaer sier også : "du kan snakke med meg om alt". Når poden så kommer og røper en hemmelighet, så viser det seg bare at det utsagnet bare var lokkemat for å få greie på ting de kunne bruke for å dømme og kritisere?

Da er vi inne på "å bruke noe mot noen". Det er uhyre fristende, men dessverre også uhyre provoserende og tillitskvelende.

Vi har heldigvis en veldig åpen dialog hjemme- og vi har også hatt samme spørsmål - hvorfor en gutt ikke kunne overnatte her. :-)Vi kjørte han heller pent hjem på kvelden vi...og nå er det slutt mellom dem -og hun er glad til - hehe. Skifter fort i den alderen.

Skrevet

Vi har heldigvis en veldig åpen dialog hjemme- og vi har også hatt samme spørsmål - hvorfor en gutt ikke kunne overnatte her. :-)Vi kjørte han heller pent hjem på kvelden vi...og nå er det slutt mellom dem -og hun er glad til - hehe. Skifter fort i den alderen.

Bra.

Men så kommer det med å møte seg sjøl i døra.

Har du fortalt din datter hva du gjorde i din ungdom?

Det har kanskje ikke noe med saken å gjøre?

Ofte er det slik at mors privatliv er hemmelig, mens datterens ikke er.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Bra.

Men så kommer det med å møte seg sjøl i døra.

Har du fortalt din datter hva du gjorde i din ungdom?

Det har kanskje ikke noe med saken å gjøre?

Ofte er det slik at mors privatliv er hemmelig, mens datterens ikke er.

Skrevet

Nei, det er naiv jeg ikke er. Vil bare høre andres mening. Vi er svært på vakt for mange ting. Datteren min avslører jeg raskt. Vanskelig balansegang både å vise tillit, samtidig med at det blir en del usikkerhet mot henne.

Okei, jeg misoppfattet deg kanskje litt...

Skjønner godt denne balansegangen. Når jeg var 15 år gammel hadde jeg en jevnaldrende kjæreste som bodde langt unna. Han kom for å besøke meg et par dager i sommerferien. Jeg var fast bestemt på at noe sexuellt forhold var uaktuelt (fornuftig som jeg var ;-)).

Jeg kan fortsatt huske skuffelsen var stor når moren min nekta oss å sove på samme rom når han var på besøk. For meg var det en selvfølge at hun kunne stole på oss! Desto større var skuffelsen når jeg forstod at hun faktisk ikke gjorde det...

Det ble nesten sånn at jeg ble litt fandenivoldsk og hadde lyst til å "drite" i prinsippfastheten min...

Når jeg ble litt eldre skjønte jeg forøvrig moren min veldig godt og jeg ville nok gjort det samme mot min datter. Det er en vanskelig balansegang dette her :-/

Om jeg skulle komme opp i samme situasjon som deg med en av mine døtre, ville jeg nok satt meg ned og forklart hva jeg tenkte omkring denne saken.

Jeg ville først og fremst sagt at jeg stolte på datteren min (selv om jeg kanskje løy litt..), men at man i denne alderen ofte har masse følelser det ikke er lett å råde over. Det er lett å falle for fristelser og derfor best at jenter og gutter ikke overnatter hos hverandre. Gutta er likevel hjertelig velkomne til å komme på besøk på dagtid :-)

Det må da vel være en okei forklaring, eller?

Gjest Blitt lurt igår
Skrevet

Bra svar, keinstein.

Når det gjelder min datter ble hun ikke bomandert på noen måte. Jeg ga henne mulighet til å fortelle hva hun mente selv, men hun var ikke interessert i noen prat med meg. Hun er sta og vet selv hva hun vil. Mors og fars forsøk på å la henne snakke, var misslykket. En skjønner jo at det er flere innfallsvinkler her, og vil tro at de er kanske individuelle ettersom hvordan mennesket er.

Skrevet

Okei, jeg misoppfattet deg kanskje litt...

Skjønner godt denne balansegangen. Når jeg var 15 år gammel hadde jeg en jevnaldrende kjæreste som bodde langt unna. Han kom for å besøke meg et par dager i sommerferien. Jeg var fast bestemt på at noe sexuellt forhold var uaktuelt (fornuftig som jeg var ;-)).

Jeg kan fortsatt huske skuffelsen var stor når moren min nekta oss å sove på samme rom når han var på besøk. For meg var det en selvfølge at hun kunne stole på oss! Desto større var skuffelsen når jeg forstod at hun faktisk ikke gjorde det...

Det ble nesten sånn at jeg ble litt fandenivoldsk og hadde lyst til å "drite" i prinsippfastheten min...

Når jeg ble litt eldre skjønte jeg forøvrig moren min veldig godt og jeg ville nok gjort det samme mot min datter. Det er en vanskelig balansegang dette her :-/

Om jeg skulle komme opp i samme situasjon som deg med en av mine døtre, ville jeg nok satt meg ned og forklart hva jeg tenkte omkring denne saken.

Jeg ville først og fremst sagt at jeg stolte på datteren min (selv om jeg kanskje løy litt..), men at man i denne alderen ofte har masse følelser det ikke er lett å råde over. Det er lett å falle for fristelser og derfor best at jenter og gutter ikke overnatter hos hverandre. Gutta er likevel hjertelig velkomne til å komme på besøk på dagtid :-)

Det må da vel være en okei forklaring, eller?

Det går altså ikke an å ha sex på dagtid? Hvorfor ikke?

Som jeg sa: midt på dagen, i solskinn en sommerdag, på toppen av skibakken. Spennende. (Dette skulle mora mi ha visst :)

Eller i bunnen av en båt ute på fjorden.

Eller klassikern: bak i bilen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...