Gå til innhold

Hva sier jeg til min 13 årige datter når hun spør om å få overnatte hos gutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, jeg misoppfattet deg kanskje litt...

Skjønner godt denne balansegangen. Når jeg var 15 år gammel hadde jeg en jevnaldrende kjæreste som bodde langt unna. Han kom for å besøke meg et par dager i sommerferien. Jeg var fast bestemt på at noe sexuellt forhold var uaktuelt (fornuftig som jeg var ;-)).

Jeg kan fortsatt huske skuffelsen var stor når moren min nekta oss å sove på samme rom når han var på besøk. For meg var det en selvfølge at hun kunne stole på oss! Desto større var skuffelsen når jeg forstod at hun faktisk ikke gjorde det...

Det ble nesten sånn at jeg ble litt fandenivoldsk og hadde lyst til å "drite" i prinsippfastheten min...

Når jeg ble litt eldre skjønte jeg forøvrig moren min veldig godt og jeg ville nok gjort det samme mot min datter. Det er en vanskelig balansegang dette her :-/

Om jeg skulle komme opp i samme situasjon som deg med en av mine døtre, ville jeg nok satt meg ned og forklart hva jeg tenkte omkring denne saken.

Jeg ville først og fremst sagt at jeg stolte på datteren min (selv om jeg kanskje løy litt..), men at man i denne alderen ofte har masse følelser det ikke er lett å råde over. Det er lett å falle for fristelser og derfor best at jenter og gutter ikke overnatter hos hverandre. Gutta er likevel hjertelig velkomne til å komme på besøk på dagtid :-)

Det må da vel være en okei forklaring, eller?

Det fins plenty muligheter for å knulle andre steder midt på dagen, så man trenger ikke overnatte for den saken altså. ;-P

Vil de ha sex, så har de sex. Om de overnatter eller ikke er egentlig litt uvesentlig.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

17

• amber sun

8

• flisa

5

• Ugga Bugga

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Selvsagt kan mamma bli litt VEL forståelsefull.

Noen mammaer sier også : "du kan snakke med meg om alt". Når poden så kommer og røper en hemmelighet, så viser det seg bare at det utsagnet bare var lokkemat for å få greie på ting de kunne bruke for å dømme og kritisere?

Da er vi inne på "å bruke noe mot noen". Det er uhyre fristende, men dessverre også uhyre provoserende og tillitskvelende.

"Noen mammaer sier også : "du kan snakke med meg om alt". Når poden så kommer og røper en hemmelighet, så viser det seg bare at det utsagnet bare var lokkemat for å få greie på ting de kunne bruke for å dømme og kritisere?"

Det er _nettopp_ min erfaring fra egen tenåringstid. :(

Det er noe jeg ikke vil gjøre med mi jente. Det er dårlig gjort, rett og slett.

Skrevet

"Noen mammaer sier også : "du kan snakke med meg om alt". Når poden så kommer og røper en hemmelighet, så viser det seg bare at det utsagnet bare var lokkemat for å få greie på ting de kunne bruke for å dømme og kritisere?"

Det er _nettopp_ min erfaring fra egen tenåringstid. :(

Det er noe jeg ikke vil gjøre med mi jente. Det er dårlig gjort, rett og slett.

Vi kan jo lure på om det er behov for kontroll over datteren eller beskyttelsestrang.

Det er jo et kjent maktmiddel, det å kontrollere andres sexliv. Spesielt kvinners. Egentlig et motbydelig trekk å kontrollere det mest følsomme av alle grunnleggende instinkter/behov. På linje med å kontrollere mat og trygghet.

Skrevet

Vi kan jo lure på om det er behov for kontroll over datteren eller beskyttelsestrang.

Det er jo et kjent maktmiddel, det å kontrollere andres sexliv. Spesielt kvinners. Egentlig et motbydelig trekk å kontrollere det mest følsomme av alle grunnleggende instinkter/behov. På linje med å kontrollere mat og trygghet.

Bakgrunnen i mitt tilfelle var kontroll pga. fanatisk religiøsitet.

:-(

Ikke særlig sunt for utviklingen av et normalt ungdomsliv ihvertfall.

Skrevet

Bakgrunnen i mitt tilfelle var kontroll pga. fanatisk religiøsitet.

:-(

Ikke særlig sunt for utviklingen av et normalt ungdomsliv ihvertfall.

Religiøsitet springer ofte ut fra behov for kontroll. Eller det kan være omvendt, med samme resultat.

Destruktivt.

Gjest girasol
Skrevet

Altså, det er jo helt klart at ho egentlig vet eller skjønner at det kanskje ikke kom til å falle i god jord hjemme å fortelle eller spørre om ho kunne overnatte hos gutter. Det er jo grunnen til at ho løy.

Det jeg hadde blitt mest desilusjonert over er at ho løy for meg! Også ville jeg konfrontert ho med hvorfor ho følte ehov for å lyve, og kanskje dermed gått i meg selv for å finne grunnen til at min datter ville lyve for meg.

Hvis en person vil ha sex, kommer hann/hun til å ha sex. Tror ikke strengere regler forhindrer det.

M.v.h.

Skrevet

Det går altså ikke an å ha sex på dagtid? Hvorfor ikke?

Som jeg sa: midt på dagen, i solskinn en sommerdag, på toppen av skibakken. Spennende. (Dette skulle mora mi ha visst :)

Eller i bunnen av en båt ute på fjorden.

Eller klassikern: bak i bilen.

Klart det går an, men da kan man iallefall ikke legge skylda for uansvarlighet på foreldrene ;-)

Skrevet

Det fins plenty muligheter for å knulle andre steder midt på dagen, så man trenger ikke overnatte for den saken altså. ;-P

Vil de ha sex, så har de sex. Om de overnatter eller ikke er egentlig litt uvesentlig.

Enig med deg i det. Vi hadde nok av muligheter for å si det sånn. Var nok derfor jeg syntes moren min var teit og dum som trodde man bare kunne gjøre sånt om natta ;-)

Uansett kan man ikke stenge ungene inne, så full kontroll går det neppa an å ha... Likevel vil jeg ikke si det er så veldig ansvarlig at femtenåringer av ulike kjønn overnatter hos hverandre ;-)

Skrevet

Klart de kan ha sex til andre tider på døgnet. Men å godta en overnatting er jo det samme som å si at man godtar at de har sex, da. og tenåringen vil nok kanskje være glad for at foreldrene setter visse grenser.

Skrevet

Klart de kan ha sex til andre tider på døgnet. Men å godta en overnatting er jo det samme som å si at man godtar at de har sex, da. og tenåringen vil nok kanskje være glad for at foreldrene setter visse grenser.

Jeg er ikke enig med deg. :-)

Dessuten syns jeg det er mye viktigere å snakke om riktig prevensjon _dersom_ de ønsker å ha sex, enn å kjøre på med forbud og formaninger om hva de ikke får lov til. For tro meg, hvis de vil ha sex så har de sex. Samma hva foreldrene sier. Eneste forskjellen er at de lyver og sier at "neeeida, jeg har ikke sex jeg."

:-)

Gjest hos oss
Skrevet

Det må være greit å si at dere ikke ønsker å gi tillatelse til / legge til rette for at hun skal ta del i et voksenliv som dere mener hun er altfor ung til?

Skrevet

Bra.

Men så kommer det med å møte seg sjøl i døra.

Har du fortalt din datter hva du gjorde i din ungdom?

Det har kanskje ikke noe med saken å gjøre?

Ofte er det slik at mors privatliv er hemmelig, mens datterens ikke er.

Jeg forteller om hun spør - men det er altså ikke alt hun har spurt om - heldigvis :)

Skrevet

Jeg forteller om hun spør - men det er altså ikke alt hun har spurt om - heldigvis :)

Da kan du leve i håpet.

Gjest Hansleif
Skrevet

Det går altså ikke an å ha sex på dagtid? Hvorfor ikke?

Som jeg sa: midt på dagen, i solskinn en sommerdag, på toppen av skibakken. Spennende. (Dette skulle mora mi ha visst :)

Eller i bunnen av en båt ute på fjorden.

Eller klassikern: bak i bilen.

Hvorfor fokuserer du bare på sex...? det er vel ikke det verste vil jeg tro. Verre er det med alkohol og narkotika, har du glemt det eller...det er jo det som er en del av spenningen i ungdomstiden. Synes faktisk du er en smule sneversynt jeg...alt det du sier passer faktisk ikke for alle. Synd ikke alle tenkte så fornuftig som du, da hadde kanskje alle ungdommer vært enkle å ha med å gjøre.

Gjest Settlers
Skrevet

TIL en gutt? Ligge over HOS en gutt.

Jada, jada, HOS en gutt, ikke til :-)

Skrevet

Hvorfor fokuserer du bare på sex...? det er vel ikke det verste vil jeg tro. Verre er det med alkohol og narkotika, har du glemt det eller...det er jo det som er en del av spenningen i ungdomstiden. Synes faktisk du er en smule sneversynt jeg...alt det du sier passer faktisk ikke for alle. Synd ikke alle tenkte så fornuftig som du, da hadde kanskje alle ungdommer vært enkle å ha med å gjøre.

"Hvorfor fokuserer du bare på sex.."

Hvorfor ikke? Er det noe galt med sex, eller hva for noen rare perversjoner vil du ilegge meg nå da?

Skrevet

Jeg er ikke enig med deg. :-)

Dessuten syns jeg det er mye viktigere å snakke om riktig prevensjon _dersom_ de ønsker å ha sex, enn å kjøre på med forbud og formaninger om hva de ikke får lov til. For tro meg, hvis de vil ha sex så har de sex. Samma hva foreldrene sier. Eneste forskjellen er at de lyver og sier at "neeeida, jeg har ikke sex jeg."

"det er mye viktigere å snakke om riktig prevensjon _dersom_ de ønsker å ha sex"

Og være litt føre var.... når mor oppdager det er det nesten alltid for sent.

Skrevet

"det er mye viktigere å snakke om riktig prevensjon _dersom_ de ønsker å ha sex"

Og være litt føre var.... når mor oppdager det er det nesten alltid for sent.

*nikker*

Skrevet

*nikker*

At det er for sent, er vel litt for kategorisk. Men jeg vil tippe at et par år før -mor- syns er passe, er egentlig mer passe.

Gjest njei ikke  nick nu.
Skrevet

Husker selv fra den tiden jeg hadde kjæresten boende på pikerommet fra jeg var 15 år, han måtte ligge på madrass alene ved siden av senga mi å det var det jeg som bestemte!

Da jeg passerte "lovlig alder" fikk han endelig komme opp i sengen min.

hehe han er faktisk kjæresten min enda..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...