Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er gravid i uke 6 (5 1) og har følt meg skikkelig dårlig i 4 dager. Jeg har for det meste ligget i senga og har alle symptomer på influensaen som herjer eller en sterk forkjølelse. Jeg har hatt litt feber (svette og frysing om hverandre), men sikkert ikke høyere enn 38,5. Jeg har ikke tatt paracet eller noe annet. Bare hvilt meg og drukket mye.

Jeg er så livredd for at dette kan ha skadet den lille spiren min. Tror du det? Hva hvis dette utvikler seg til en infeksjon (lungebetennesle, bihule e.l? Jeg har hatt lett for å få det før)?

Jeg har hatt en missed abortion/blighted ovum før. Pga det tok jeg en hcg-prøve da jeg var 4 2 (målte 1119) og 4 4 (målte 2725) - høres dette bra ut?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218210-gravid-og-influensa-hcg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Har du en infeksjon eller influensa med feber, kan du godt ta paracet for å få feberen ned og føle deg litt bedre. Det viktigste er at du ikke tar mer enn anbefalt dose. Du bør selvsagt holde deg i ro og drikke mye. Selvsagt skal du oppsøke lege hvis du ikke blir bedre innen rimelig tid. Har du mistanke om bakteriell infeksjon, må jo lege vurdere om du skal ha antibiotika/penicillin e.l., og hvis dette blir aktuelt får du noe som ikke er skadelig for fosteret. Normalt skal ikke influensa eller luftveisinfeksjoner være skadelig for den lille. Det er likevel veldig viktig at du tar vare på deg selv og ikke starter med normalt aktivitetsnivå før du er helt frisk.

Ditt hCG-nivå høres helt normalt ut. Stigningen på to dager altså mer enn en fordobling av verdien, tilsier at alt ser ut til å være som man forventer.

Jeg ønsker deg god bedring og lykke til videre i svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...