Gjest mij Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Det betyr altså at f.eks episoden på badet du fortalte om, der alle ungene var innestengt ved bleieskift, er helt ok oppførsel. Det skremmer meg. 0 Siter
frosken Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Det verste er at jeg ikke er tatt på de formelle feilene her? Det hadde jeg jo forstått... Jeg har gjort én formell feil, og det var å ikke sende avskjeden rekomandert - ellers er alt annet greit. Det jeg er tatt på er at jeg ikke har sagt gitt en siste advarsel, altså en regelrett trussel, om at vedkommende kom til å miste jobben - og det skulle vært skriftlig. Jeg måtte altså skrevet et brev der det sto det samme som i avskjeden, men rettet det som en trussel og ikke en avskjed. Jeg er ganske sikker på at hadde jeg gjort det - så hadde det også vært feil, man kan jo ikke true ansatte heller... Dommen er mildt sagt hårreisende, den er på 13 sider, inneholder mange feil - de har rett og slett ikke hørt etter hva som har blitt sagt, både jeg og vitnene blir regelrett latterliggjort, jeg har altså ikke blitt hørt på noe. Men igjen, i rettssystemet forundrer ingenting meg lenger... Det som derimot sjokkerer meg er at barn ikke har noen rettigheter - ingen overhodet. Du sier du ikke er blitt felt som følge av en formell feil, men jeg synes det virker som om det nettopp er det du er ? Det er helt bestemte formkrav som skal følges i slike saker. Men er enig i at i slike saker kan oppsigelsesvernet stå for sterkt. 0 Siter
McLoud Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Det verste er at jeg ikke er tatt på de formelle feilene her? Det hadde jeg jo forstått... Jeg har gjort én formell feil, og det var å ikke sende avskjeden rekomandert - ellers er alt annet greit. Det jeg er tatt på er at jeg ikke har sagt gitt en siste advarsel, altså en regelrett trussel, om at vedkommende kom til å miste jobben - og det skulle vært skriftlig. Jeg måtte altså skrevet et brev der det sto det samme som i avskjeden, men rettet det som en trussel og ikke en avskjed. Jeg er ganske sikker på at hadde jeg gjort det - så hadde det også vært feil, man kan jo ikke true ansatte heller... Dommen er mildt sagt hårreisende, den er på 13 sider, inneholder mange feil - de har rett og slett ikke hørt etter hva som har blitt sagt, både jeg og vitnene blir regelrett latterliggjort, jeg har altså ikke blitt hørt på noe. Men igjen, i rettssystemet forundrer ingenting meg lenger... Det som derimot sjokkerer meg er at barn ikke har noen rettigheter - ingen overhodet. "og jeg fordi jeg velger selv hvilke lover jeg vil forholde meg til og ikke." Likevel forundres du ikke lenger over noe i rettssystemet ? 0 Siter
Gjest collett Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Det verste er at jeg ikke er tatt på de formelle feilene her? Det hadde jeg jo forstått... Jeg har gjort én formell feil, og det var å ikke sende avskjeden rekomandert - ellers er alt annet greit. Det jeg er tatt på er at jeg ikke har sagt gitt en siste advarsel, altså en regelrett trussel, om at vedkommende kom til å miste jobben - og det skulle vært skriftlig. Jeg måtte altså skrevet et brev der det sto det samme som i avskjeden, men rettet det som en trussel og ikke en avskjed. Jeg er ganske sikker på at hadde jeg gjort det - så hadde det også vært feil, man kan jo ikke true ansatte heller... Dommen er mildt sagt hårreisende, den er på 13 sider, inneholder mange feil - de har rett og slett ikke hørt etter hva som har blitt sagt, både jeg og vitnene blir regelrett latterliggjort, jeg har altså ikke blitt hørt på noe. Men igjen, i rettssystemet forundrer ingenting meg lenger... Det som derimot sjokkerer meg er at barn ikke har noen rettigheter - ingen overhodet. Bare for ordens skyld: det å informere en ansatt om at avskjedigelse kan bli aktuelt er _ikke_ å true. Det skulle vel bare mangle at man som ansatt ikke skulle få vite hvordan man ligger an før man ikke lenger har mulighet for å endre seg. Når det gjelder saken generelt skal jeg ikke uttale meg for den kjenner jeg ikke. Men er du ikke redd for å skrive så mye om den her inne? Virker litt uprofesjonelt på meg å "føre en sak" her inne, men du vet vel hva du gjør. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Bare for ordens skyld: det å informere en ansatt om at avskjedigelse kan bli aktuelt er _ikke_ å true. Det skulle vel bare mangle at man som ansatt ikke skulle få vite hvordan man ligger an før man ikke lenger har mulighet for å endre seg. Når det gjelder saken generelt skal jeg ikke uttale meg for den kjenner jeg ikke. Men er du ikke redd for å skrive så mye om den her inne? Virker litt uprofesjonelt på meg å "føre en sak" her inne, men du vet vel hva du gjør. Akkurat nå driter jeg i om jeg er uproffesjonell for å være helt ærlig. Jeg er også bare et menneske, og akkurat nå har jeg blitt lurt og svindlet av en drittunge som i tillegg har fått meg dømt til å betale 150.000 ut av min egen lomme - bare fordi h*n er lat og faktisk ganske ondskapsfull. Jeg har ikke skrevet halvparten av hva som har foregått en gang - og nå har det hele blitt en offentlig sak, du kan lese alt om den i rettsdokumentene om du vil, bare å ringe Oslo Tingrett. Vi hadde fire formelle møter, flere samtaler og flere informasjonsbrev før dette skjedde - så det er ikke akkurat som om det har kommet som noen overraskelse. H*n sa til og med at h*n skulle si opp selv, og var i god gang med å søke andre jobber i påhør av de andre ansatte - men dette er jo tydelig mer lønnsomt, og langt mindre jobb... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Det betyr altså at f.eks episoden på badet du fortalte om, der alle ungene var innestengt ved bleieskift, er helt ok oppførsel. Det skremmer meg. Ja, det betyr det. Og at det er lov å plassere ett-åringer i høye barnestoler midt på gulvet i mange timer av gangen - for å hindre dem i å delta i leken, for da blir det for voldsomt. Og at det er lov å ignorere gråtende og redde barn for å kurere bortskjemtheten deres. Og at det er lov å gå fra små barn alene uten tilsyn fordi man skal snakke i telefonen. Og enda er det nok av episoder å ta av som er minst like skremmende... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 "og jeg fordi jeg velger selv hvilke lover jeg vil forholde meg til og ikke." Likevel forundres du ikke lenger over noe i rettssystemet ? Hva mener du med det? Det er jo ikke slik at jeg selv velger det - det er det som står i dommen. Det er basert på det jeg skrev under her om plan og bygg. At jeg har gjort alt jeg kan for å holde meg til blant annet barnehageloven, og andre lover som omhandler barnehager er revnende likegyldig, fordi jeg åpnet uten godkjenning fra plan og bygg. Det er ikke slik at jeg velger selv, jeg overholder alle lover så langt det er mulig - også arb.miljøloven. Det står ingenting der om at man ikke kan verken si opp eller avskjedige folk. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Du sier du ikke er blitt felt som følge av en formell feil, men jeg synes det virker som om det nettopp er det du er ? Det er helt bestemte formkrav som skal følges i slike saker. Men er enig i at i slike saker kan oppsigelsesvernet stå for sterkt. En avskjed skal ikke varsles - en oppsigelse skal varsles med minimum tre møter med skriftlige og signerte referater. En avskjed er noe man tyr til når det er grove pliktbrudd på en arbeidsavtale - og jeg vurderte situasjonen dithen at det var det. Jeg mener blant annet at en bhg.ansatt ikke under noen omstendighet uansett grunn kan forlate barna alene uten tilsyn, eller fysisk avstraffe barn, eller psykisk mishandle dem. Det vil jeg ikke ha noe av i min barnehage! Jeg måtte få vedkommende bort før det gikk riktig galt - og hadde et barn dødd, blitt skadet eller fått varige mén ville jeg aldri kunnet tilgi meg selv. 0 Siter
McLoud Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Hva mener du med det? Det er jo ikke slik at jeg selv velger det - det er det som står i dommen. Det er basert på det jeg skrev under her om plan og bygg. At jeg har gjort alt jeg kan for å holde meg til blant annet barnehageloven, og andre lover som omhandler barnehager er revnende likegyldig, fordi jeg åpnet uten godkjenning fra plan og bygg. Det er ikke slik at jeg velger selv, jeg overholder alle lover så langt det er mulig - også arb.miljøloven. Det står ingenting der om at man ikke kan verken si opp eller avskjedige folk. Beklager, jeg missforsto. 0 Siter
frosken Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 En avskjed skal ikke varsles - en oppsigelse skal varsles med minimum tre møter med skriftlige og signerte referater. En avskjed er noe man tyr til når det er grove pliktbrudd på en arbeidsavtale - og jeg vurderte situasjonen dithen at det var det. Jeg mener blant annet at en bhg.ansatt ikke under noen omstendighet uansett grunn kan forlate barna alene uten tilsyn, eller fysisk avstraffe barn, eller psykisk mishandle dem. Det vil jeg ikke ha noe av i min barnehage! Jeg måtte få vedkommende bort før det gikk riktig galt - og hadde et barn dødd, blitt skadet eller fått varige mén ville jeg aldri kunnet tilgi meg selv. Jeg tok utgangspunkt i det du selv skrev om hva retten mente du skulle ha gjort. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Beklager, jeg missforsto. Helt i orden - det har jo dommerne gjort også 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Jeg tok utgangspunkt i det du selv skrev om hva retten mente du skulle ha gjort. Jada - men retten mener jeg burde gjort noe som ikke er pålagt av loven, og heller ikke omtalt noe annet sted, og hvordan skulle jeg da kunne vite at jeg skulle gjort det? Argh, det her er så vanvittig vanskelig å forholde seg til... 0 Siter
frosken Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Jada - men retten mener jeg burde gjort noe som ikke er pålagt av loven, og heller ikke omtalt noe annet sted, og hvordan skulle jeg da kunne vite at jeg skulle gjort det? Argh, det her er så vanvittig vanskelig å forholde seg til... Ok. Det er som kjent ikke nok å evt. ha rett for å få rett i en rettssak... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Ok. Det er som kjent ikke nok å evt. ha rett for å få rett i en rettssak... Nei, merksnodig nok... 0 Siter
Gjest midia Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Ja, det betyr det. Og at det er lov å plassere ett-åringer i høye barnestoler midt på gulvet i mange timer av gangen - for å hindre dem i å delta i leken, for da blir det for voldsomt. Og at det er lov å ignorere gråtende og redde barn for å kurere bortskjemtheten deres. Og at det er lov å gå fra små barn alene uten tilsyn fordi man skal snakke i telefonen. Og enda er det nok av episoder å ta av som er minst like skremmende... Et lite spørsmål hvordan har det seg at den ansatte kan ha barn sittende i en stol i flere timer uten at noen av de andre reagerer? 0 Siter
fyrlykt Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Det verste er at jeg ikke er tatt på de formelle feilene her? Det hadde jeg jo forstått... Jeg har gjort én formell feil, og det var å ikke sende avskjeden rekomandert - ellers er alt annet greit. Det jeg er tatt på er at jeg ikke har sagt gitt en siste advarsel, altså en regelrett trussel, om at vedkommende kom til å miste jobben - og det skulle vært skriftlig. Jeg måtte altså skrevet et brev der det sto det samme som i avskjeden, men rettet det som en trussel og ikke en avskjed. Jeg er ganske sikker på at hadde jeg gjort det - så hadde det også vært feil, man kan jo ikke true ansatte heller... Dommen er mildt sagt hårreisende, den er på 13 sider, inneholder mange feil - de har rett og slett ikke hørt etter hva som har blitt sagt, både jeg og vitnene blir regelrett latterliggjort, jeg har altså ikke blitt hørt på noe. Men igjen, i rettssystemet forundrer ingenting meg lenger... Det som derimot sjokkerer meg er at barn ikke har noen rettigheter - ingen overhodet. Det er ille ja, barn er rettsløse. Det gjelder i altfor mange sammenhenger. 0 Siter
Gjest rystet Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Himmel!! Du burde beskyttes mot deg selv.. Legge ut om ansatte og detaljerte beskrivelser og rettsak på internett. Taushetsplikt..? Hallo? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Himmel!! Du burde beskyttes mot deg selv.. Legge ut om ansatte og detaljerte beskrivelser og rettsak på internett. Taushetsplikt..? Hallo? Hallo? Offentlig rettssak? Du kan få oversendt hele rettssprotokollen om du vil - helt lovlig! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Et lite spørsmål hvordan har det seg at den ansatte kan ha barn sittende i en stol i flere timer uten at noen av de andre reagerer? Fordi h*n hadde erfaring fra bhg - og forklarte for den andre assistenten at dette var det sikreste, beste, etc. Sistenevnte sluttet etter kort tid - den nye assistenten varslet meg umiddelbart da hun oppdaget det, og jeg gjorde noe med det... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Det er ille ja, barn er rettsløse. Det gjelder i altfor mange sammenhenger. Men hvorfor er det ingen som gjør noe med det?! Det er jo det samme med barn som f.eks har overvært at far banker opp mor og har fått noen runder selv også - far har krav på samvær, barnet har ikke krav på noe. Jeg blir så provosert av dette! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.