Gå til innhold

Presang til mora mi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i all verden kjøper man i presang til en meget senil dame på 80 år. Hun er så sprek i kroppen men som en ettåring i hodet pga Altzheimer. Hun trenger ikke klær for hun har det hun trenger og ingen pyntegjenstander for rommet hennes er fullt.

Hun klarer å konsentrere seg et par minutter men klarer f.eks ikke å pakke ut en presang. Hun bryr seg ikke om tv eller musikk lenger, i det hele tatt bryr hun seg om svært lite.

Hun kjenner meg igjen da og blir glad når jeg kommer og skal kose og klemme. Det er vanskelig å få henne til å spise og drikke men liker frukt og godis hvis jeg forer henne.

Fortsetter under...

Skrevet

Vi pleide å ha med is og jordbær/annen frukt til min senile bestemor. Det var stor stas. Og så fikk hun ullundertøy som presang, for det var selvfølgelig iskaldt på rommet hennes på aldershjemmet.. Det er kommet utrolig mye varmt og kløfritt, spesielt fra Devold!

Skrevet

KJEMPEbolle med godteri og blomster - og litt likør :)

Det var noe slikt jeg hadde tenkt bortsett fra likøren for det er ikke lov å nyte alkohol der.

Skrevet

Vi pleide å ha med is og jordbær/annen frukt til min senile bestemor. Det var stor stas. Og så fikk hun ullundertøy som presang, for det var selvfølgelig iskaldt på rommet hennes på aldershjemmet.. Det er kommet utrolig mye varmt og kløfritt, spesielt fra Devold!

Damen fryser aldri og det er varmt der. Jeg tenkte på frukt, godis og blomster men synes det blir så kjedelig.

80 år er liksom en stor begivenhet.

Skrevet

Det var noe slikt jeg hadde tenkt bortsett fra likøren for det er ikke lov å nyte alkohol der.

Er det ikke lov? er mora di under 20 år da?

Annonse

Skrevet

Er det ikke lov? er mora di under 20 år da?

Nope, det er privat og da kan de ha sine egne regler regner jeg med. Men halvparten av pasientene er psykiatrisk pasienter så det kan jo ha noe med forbudet å gjøre.

Skrevet

Da kjøper du noe du vet hun liker å spise da vet du. Og så gir du henne det.

Skrevet

Da kjøper du noe du vet hun liker å spise da vet du. Og så gir du henne det.

Men det gjør jeg hver gang jeg er der så jeg trenger noe skikkelig ekstra føler jeg :o)

Skrevet

Hva med en blomstergruppe, eller en stor bukett med tulipaner?

Da vi spurte min mor om hva hun sønsket seg til jul eller bursdager svarte hun bestandig en fin blomstergruppe. Tror aldri vi kjøpte det, for vi syntes hun burde få en "ordentlig" presang. I ettertid skjønner jeg jo at hun virkelig ønsket seg blomster.

Skrevet

Hva med en blomstergruppe, eller en stor bukett med tulipaner?

Da vi spurte min mor om hva hun sønsket seg til jul eller bursdager svarte hun bestandig en fin blomstergruppe. Tror aldri vi kjøpte det, for vi syntes hun burde få en "ordentlig" presang. I ettertid skjønner jeg jo at hun virkelig ønsket seg blomster.

Masse tulipaner var en god ide :o)

Skrevet

Men det gjør jeg hver gang jeg er der så jeg trenger noe skikkelig ekstra føler jeg :o)

Jeg tror ikke du trenger noe mer. I så fall så gir du for din del, og ikke for hennes del.

Følte det litt slik med mormora mi. Hun var dement og hadde det hun trengte.

En boks After Eight var det gjeveste hun kunne få - og det fikk hun - hver gang.

Skrevet

Jeg vil foreslå at du tar med deg fotoalbum som hun kan bla i og kanskje klare å mimre litt med. Kjøp et pent teppe som hun kan varme seg i kanskje?

Tenk over hva hun har hatt stor glede av i livet, og se om du kan finne på noe lurt. Kanskje hun er glad i spesielle lukter, eller liker å bli stelt på håret? Det er ofte ikke mye som skal til for å glede, at dere kommer til ho er sikkert gledelig nok i seg selv...

Annonse

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger noe mer. I så fall så gir du for din del, og ikke for hennes del.

Følte det litt slik med mormora mi. Hun var dement og hadde det hun trengte.

En boks After Eight var det gjeveste hun kunne få - og det fikk hun - hver gang.

Her går det i smørbukkarameller, mandariner og fiken ;o)

Du har nok rett, det er jeg som ikke forstår at det holder med det :o)

Skrevet

Masse tulipaner var en god ide :o)

Min tante fylte 80 i desember. Hun reiste til syden, ville ikke ha noen som helst festligheter i anledning dagen.

Denne helga bestilte jeg en bukett på 30 tulipaner i forskjellige farger som en forsinket hilsen, hun ble kjempeglad, det kom jo fullstendig uforberedt på henne.

Skrevet

Jeg vil foreslå at du tar med deg fotoalbum som hun kan bla i og kanskje klare å mimre litt med. Kjøp et pent teppe som hun kan varme seg i kanskje?

Tenk over hva hun har hatt stor glede av i livet, og se om du kan finne på noe lurt. Kanskje hun er glad i spesielle lukter, eller liker å bli stelt på håret? Det er ofte ikke mye som skal til for å glede, at dere kommer til ho er sikkert gledelig nok i seg selv...

Jeg har hatt med fotoalbum. Hun kjente verken igjen seg sjøl, foreldrene og søsken. Hun kjenner igjen dattera mi og meg men ikke eldstemann eller minstemann.

Men noen ganger tror jeg at hun tror dattera mi er meg og at jeg er altfor gammel til å være dattera hennes

Skrevet

Jeg har hatt med fotoalbum. Hun kjente verken igjen seg sjøl, foreldrene og søsken. Hun kjenner igjen dattera mi og meg men ikke eldstemann eller minstemann.

Men noen ganger tror jeg at hun tror dattera mi er meg og at jeg er altfor gammel til å være dattera hennes

ok, det er såpass altså. Da er vel beste gaven at dere kommer. Ta med deg en blomsterbukett eller en flott plante.

Skrevet

ok, det er såpass altså. Da er vel beste gaven at dere kommer. Ta med deg en blomsterbukett eller en flott plante.

Jeg visste ikke at det gikk an å bli så dement. Det er overhodet ingenting der inne, kun noen enkle ting. Hun har ikke engang skjønt at faren min er død. Jeg tror ikke hun husker ham lenger.

Skrevet

Min tante fylte 80 i desember. Hun reiste til syden, ville ikke ha noen som helst festligheter i anledning dagen.

Denne helga bestilte jeg en bukett på 30 tulipaner i forskjellige farger som en forsinket hilsen, hun ble kjempeglad, det kom jo fullstendig uforberedt på henne.

Da blir det kake, tulipaner og godis. Virker som det er det som blir satt pris på etter andres erfaring også.

Skrevet

Her går det i smørbukkarameller, mandariner og fiken ;o)

Du har nok rett, det er jeg som ikke forstår at det holder med det :o)

Det er som regel slik. Vi vil så gjerne være snille, men av og til er det mer for vår egen del enn for den vi vil glede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...