Gå til innhold

ang anorektikere på treningsstudio....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var og trente i dag. Først tredemølle og så basseng.

I dag så jeg en av disse anorektikerne igjen. Hun var ca 1,70 og kunne ikke veie mere enn 30 kilo tror jeg. Hun hadde hule kinn, omtrent ingen mage. du kunne se hvert eneste bein i ryggen hennes. Skikkelig ekkelt. Spesielt da jeg sto i dusjen sammen med henne.

Er det bare jeg som synes dette er ubehagelig?

Greit at folk er tynne, og at noen er tykke, men når folk blir så sykelig magre så føler jeg meg uvel.

Virker om om studentidretten tiltrekker seg anorektikere, spesielt der jeg trener.

Kan de under noen omstendigheter bli nektet å trene? Når man ser at dette er helt fysisk og helsemessig uforsvarlig?

Vet at noen helsestudier har lagt ned krav om at man skal trene i t-skjorte eller noe som dekker overkroppen og ikke bare en kort topp hvor rygg og mage er synlig.

Er det et alment problem på alle helsestudioer? Er det treningssteder i Oslo som ikke tiltrekkes av anorektikere?

• Svar 292
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Hawkwind

28

• favn

21

• frosken

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kan du ikke bare trekke til deg øynene?

Hvis vedkommende har anoreksi, så er vel hennes behov for å få være tilstede i samfunnet mer vesentlig enn ditt behov for å slippe å se hennes anorektiske kropp?

Skrevet

Kan du ikke bare trekke til deg øynene?

Hvis vedkommende har anoreksi, så er vel hennes behov for å få være tilstede i samfunnet mer vesentlig enn ditt behov for å slippe å se hennes anorektiske kropp?

selvfølgelig skal de få være til stede i samfunnet, nekter dem ikke det

men hva har de på et treningsstudio å gjøre??

Tror nok de fleste føler det ganske så ubehagelig å møte en belson-fange i dusjen.

Gjest sats har det sånn
Skrevet

På SATS får de som er tydelige undervektig av anoreksi/spiseforstyrrelser ikke lov å trene, med mindre de har legeerklæring på at de er i stand til det.

Skrevet

SATS har regler om påkledning, og singlet eller korte topper er ikke lov. Dog er det noe varierende hvor seriøse hvert senter er med å håndheve dette. F.eks så ble bole-studioet på Triaden i Lørenskog SATS for noen år siden, og der ble slike regler konsekvent ignorert av de som drev stedet. Jeg hørte også om et konkret tilfelle om ei som var nærmest anorektisk og fikk et sykelig forhold til trening (trente flere ganger pr. dag etc.), som fikk forbud mot å trene på det aktuelle senteret.

Hvis noen faktisk _er_ anorektiske, så sier det seg selv at en høy treningsfrekvens med hard trening ikke er sundt i det hele tatt. Det kan også tyde på at vedkommende ikke får/tar imot hjelp, eller ikke er klar over at hun er syk. Da vil det selvfølgelig være helt på sin plass at senteret griper inn.

"............................................"

Skrevet

SATS har regler om påkledning, og singlet eller korte topper er ikke lov. Dog er det noe varierende hvor seriøse hvert senter er med å håndheve dette. F.eks så ble bole-studioet på Triaden i Lørenskog SATS for noen år siden, og der ble slike regler konsekvent ignorert av de som drev stedet. Jeg hørte også om et konkret tilfelle om ei som var nærmest anorektisk og fikk et sykelig forhold til trening (trente flere ganger pr. dag etc.), som fikk forbud mot å trene på det aktuelle senteret.

Hvis noen faktisk _er_ anorektiske, så sier det seg selv at en høy treningsfrekvens med hard trening ikke er sundt i det hele tatt. Det kan også tyde på at vedkommende ikke får/tar imot hjelp, eller ikke er klar over at hun er syk. Da vil det selvfølgelig være helt på sin plass at senteret griper inn.

"............................................"

men senteret kan vel ikke gjøre annet enn å nekte personen å trene?

De kan vel ikke akkurat varsle personens fastlege?

jeg bare lurer på om disse syltynne anorektikerne er helt blottet for selvinnsikt. Altså ser de selv hvordan de ser ut? eller sier speilbildet deres at de ser tjukke ut?

Gjest Flystripa
Skrevet

selvfølgelig skal de få være til stede i samfunnet, nekter dem ikke det

men hva har de på et treningsstudio å gjøre??

Tror nok de fleste føler det ganske så ubehagelig å møte en belson-fange i dusjen.

Belsen :)

(Etter konsentrasjonsleieren i Bergen-Belsen.)

Jo, jeg synes det er ubehagelig. Mest fordi det at den syke trenger annen omsorg og aktivitet enn et treningssenter tilbyr.

Skrevet

Belsen :)

(Etter konsentrasjonsleieren i Bergen-Belsen.)

Jo, jeg synes det er ubehagelig. Mest fordi det at den syke trenger annen omsorg og aktivitet enn et treningssenter tilbyr.

jeg synes også det er ubehagelig fordi jeg ikke vet om vedkommende kan få hjerteinnfark eller få et illebefinnende der hun løper som en gal på tredemølla

Og neste gang jeg trener hvordan vil hun se ut da?

nei, når det er så mange anorektikere som trenger i korte topper, så synes jeg det er skikkelig ubehagelig.

og tragisk. For vi snakker jo om psyke mennesker her, som vil dø om de ikke får hjelp.

Gjest Flystripa
Skrevet

jeg synes også det er ubehagelig fordi jeg ikke vet om vedkommende kan få hjerteinnfark eller få et illebefinnende der hun løper som en gal på tredemølla

Og neste gang jeg trener hvordan vil hun se ut da?

nei, når det er så mange anorektikere som trenger i korte topper, så synes jeg det er skikkelig ubehagelig.

og tragisk. For vi snakker jo om psyke mennesker her, som vil dø om de ikke får hjelp.

Enig.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

jeg bare lurer på om disse syltynne anorektikerne er helt blottet for selvinnsikt. Altså ser de selv hvordan de ser ut? eller sier speilbildet deres at de ser tjukke ut?

"Altså ser de selv hvordan de ser ut? eller sier speilbildet deres at de ser tjukke ut?"

Det er vel nettopp det som kjennetegner denne sykdommen, at de selv synes de ser tykke ut.

Skrevet

"Altså ser de selv hvordan de ser ut? eller sier speilbildet deres at de ser tjukke ut?"

Det er vel nettopp det som kjennetegner denne sykdommen, at de selv synes de ser tykke ut.

ja det har jeg alltid trodd også.

men så leste jeg noe fra Finn Skårderud. Han mente at dette var en myte og at mange anorektikere hadde god selvinnsikt og faktisk så hvordan de så ut. Men problemet var at de ikke klarte å stoppe det. At problemet heller ble en kamp om kontroll, hvis jeg forsto han rett

Så det er godt mulig at noen anorektikere ser selv at de er sykelig tynne, men kommer ikke ut av mønsteret

Men jeg er ingen psykolog....

Skrevet

jeg blir dårlig av å se på skikkelig tynne mennesker, huff det kan ikke være så greit. På sats må du ha legeerklæring for å trene om du er veldig tynn

Skrevet

jeg blir dårlig av å se på skikkelig tynne mennesker, huff det kan ikke være så greit. På sats må du ha legeerklæring for å trene om du er veldig tynn

men det må jo være en vanskelig balansegang å bestemme når de skal be folk komme med legeerklæring og ikke. For man ser kanskje ikke dette med en gang de kommer. Men man ser det tydeligere etterhvert som kiloene tar av. Og da har de kanskje allerede betalt treningsavgift til SATS

Skrevet

ja det har jeg alltid trodd også.

men så leste jeg noe fra Finn Skårderud. Han mente at dette var en myte og at mange anorektikere hadde god selvinnsikt og faktisk så hvordan de så ut. Men problemet var at de ikke klarte å stoppe det. At problemet heller ble en kamp om kontroll, hvis jeg forsto han rett

Så det er godt mulig at noen anorektikere ser selv at de er sykelig tynne, men kommer ikke ut av mønsteret

Men jeg er ingen psykolog....

Uansett kan ikke du gjøre så mye annet enn å la jenta på treningssenteret bestemme over seg selv - om utseendet hennes er ubehagelig for dine øyne så er det kanskje best at det er du som går..

Jeg mener ikke på noen måte å være frekk, men hva denne jenta velger å gjøre, er faktisk ikke din sak.

Gjest Snooooopy
Skrevet

Uansett kan ikke du gjøre så mye annet enn å la jenta på treningssenteret bestemme over seg selv - om utseendet hennes er ubehagelig for dine øyne så er det kanskje best at det er du som går..

Jeg mener ikke på noen måte å være frekk, men hva denne jenta velger å gjøre, er faktisk ikke din sak.

Kommer litt an på hva som er argumentet. Beskytte seg selv, eller beskytte den anorektiske.

Det er holdbart å ville beskytte den anorektiske, mener jeg.

Men om det bare står på sin egen opplevelse av å være å trene, blir det noe annet.

Jeg mener begge deler er reflektert i innlegget.

Skrevet

nei, det er ikke min sak. Men jeg må få uttrykke mitt ubehag med at så radmagre mennesker skal oppholde seg på helsestudio, spesielt da de ikke en gang kan bruke en t-skjorte for å dekke over radmagre skuldre og bein.

Skrevet

Kommer litt an på hva som er argumentet. Beskytte seg selv, eller beskytte den anorektiske.

Det er holdbart å ville beskytte den anorektiske, mener jeg.

Men om det bare står på sin egen opplevelse av å være å trene, blir det noe annet.

Jeg mener begge deler er reflektert i innlegget.

Om man virkelig mener å beskytte den anorektiske, bør man ikke komme med beskrivelser om hvor ekkelt og ubehagelig det er å måtte se på en slik person.

Skrevet

Nei, de kan selvfølgelig ikke gjøre annet enn å nekte dem å trene.

En anorektiker har en alvorlig psykisk lidelse, og det er neppe så langt fra sannheten i enkelte tilfeller, at de faktisk ser speilbildet og ser noe som må slankes. Eller forresten - når jeg tenker meg om - der er kanskje bulemi som arter seg sånn? Anoreksia har jo egentlig overhodet ingenting med mat å gjøre - det er bare den utløsende faktoren i selvdestruksjonen.

Jeg kan ikke akkurat veldig mye om dette :-)

"..........................................."

Skrevet

nei, det er ikke min sak. Men jeg må få uttrykke mitt ubehag med at så radmagre mennesker skal oppholde seg på helsestudio, spesielt da de ikke en gang kan bruke en t-skjorte for å dekke over radmagre skuldre og bein.

Ja, det er synd på deg.

Skrevet

Nei, de kan selvfølgelig ikke gjøre annet enn å nekte dem å trene.

En anorektiker har en alvorlig psykisk lidelse, og det er neppe så langt fra sannheten i enkelte tilfeller, at de faktisk ser speilbildet og ser noe som må slankes. Eller forresten - når jeg tenker meg om - der er kanskje bulemi som arter seg sånn? Anoreksia har jo egentlig overhodet ingenting med mat å gjøre - det er bare den utløsende faktoren i selvdestruksjonen.

Jeg kan ikke akkurat veldig mye om dette :-)

"..........................................."

det virker som om du kan mye om dette her, etter hva du skriver. Det er som du sier at det er ikke selve det at de ikke spiser som er sykdommen her, men det er et symptom på noe underliggende.

Det er heller ikke uvanlig at anoreksi går over til Bulimi og omvendt. Mange kombinerer anoreksi og bulimi. Bulimi kombinert med hardtrening kan være vel så farlig det også. Men det er ofte ikke så lett oppdage hvis de ser tilnærmet normale ut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...