Gå til innhold

ang anorektikere på treningsstudio....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun sa det ikke til trynet hennes da. er en naturlig menneskelig reaksjon å reagere når en ser en ekstremt dårlig/mager anorektiker... Er jo ikke til å legge under en stol at en reagerer slik. Man FÅR en slik reaksjon da, og ting kan komme ut uten at en tenker seg om. Så ja det kom vel feil ut hva hun tenkte. Men hun beskrev jo hvor mager hun var da. For å f.eks si at det ikke var en normalt veldig tynn person. Om en ikke er 30 kg selv så trenger en ikke ta seg så veldig nær av det selv.

jaja verden er kjip. Men folk reagerer jo sterkt når folk er sååå tynne som 30 kg liksom.

Folk sier jo det samme om ekstremt feite som er på McDonalds.

Det er helt naturlig at folk får hakeslepp av å se jenter og gutter som prøver å sulte seg inn i døden. Jeg gjør det selv.

Husker jeg var vitne til et levende skjelett som stolpret seg opp Karl Johan en gang. Jeg overdriver ikke når jeg sier at alle, absolutt alle, stanset opp, snudde seg og glodde forskrekket etter den mer døde enn levende gutten.

• Svar 292
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Hawkwind

28

• favn

21

• frosken

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er enig i det. At det er et ekkelt syn er en uheldig formulering. For dette handler ikke om tilskueren, det handler om personen med sykelig lav BMI. Som ikke har godt av å trene.

Jeg er uenig. Anorektikere trenger å høre at de ser helt jævlige ut, ikke at de er 'tynne'.

Gjest margretaa
Skrevet

Da synes jeg Timari kunne vært litt mer tydelig...

Hun skriver bla. at det er et ekkelt syn...

Jeg har ikke giddet å lese hele den lange tråden- men hovedinnelgget. Og der står det jeg svarte på!

HAR du sett en person på 30 kg? det er ikke til å legge under en stol at det ER et ekkelt syn. :-( Det samme er vel en person på 500 kg.

Da reagerer en slik, er menneskelig. Sånn er nå folk. Fikk helt sjokk da jeg så en jente med sf over et halvår eller så hadde greid å gå ned til 30-tallet. Hun var jo veldig tynn på litt under 50 tallet også (ganske høy), en så hun hadde spiseforstyrrelser fordi hun snakket litt om det. Og folk med andre sykdommer, ELLER naturlig veldig tynn, kan nok bli mistenkt for å ha spiseforstyrrelser også. Om de hadde hatt samme kropp og vekt som hun. Og det er sikkert ikke noe artig. Men det er ikke ekkelt. En får ikke en tung klump i magen av å se på det. Men 30? Jo, det er vondt å se på, og det må gå an å snakke om det ærlig, for alle vet det. Noe annet å glefse det i trynet på folk.

Skrevet

Herregud, noe så jævlig. Og hvorfor sminker de dette liket? Det hjelper lite for å si det sånn.

Du kan så si.

Men det er slik kroppen til en tungt rammet anorektiker ser ut.

Noe mange av de som har debattert i denne tråden nok ikke er klar over - at det er en forskjell på det å være tynn og det å være en tungt rammet anorektiker.

Eller for å si det slik - det er forskjell på å være tynn og å se ut slik som Timari beskrev personen i sitt innlegg...

Gjest margretaa
Skrevet

Hvorfor kan ikke jeg få reagere på overvektige så stapper i seg godsaker etter godsaker????? Nå hun kan reagere på et beinrangel så trener?

Jeg pleier som regel å drite i hvordan folk ser ut, men når jeg leser at noen blir kvalm av en anorektiker- må jeg for pokker kunne si at jeg blir kvalm av et feit mennesk som gommler og gommler....

Rart det der, - reaksjoner med en gang en nevner ordet "tjukkas" høyt!

Ben beinrangler er det liksom greit å kalle et mennesk!

*dobbelmoral*

Det er da vel lov å si det om feite folk og, vel. Er jo en helt ÆRLIG sak. Men ikke rett til trynet på dem og såre dem. Når du er så oppsatt på å si det om feite folk (noe som er helt ærlig og normalt), så kan vel andre si det om anoreksi???

Folk sier jo det samme om ekstremt fete mennesker. Get over it=)

Skrevet

Jeg er uenig. Anorektikere trenger å høre at de ser helt jævlige ut, ikke at de er 'tynne'.

Hun kjente jo ikke denne jenta. Hvordan kan man med sikkerhet vite at hun er anorektiker?

Uansett synes jeg ikke det er en oppgave for tilfeldige tilskuere å kommentere hvordan folk ser ut.

Gjest annasofimathildejohanne
Skrevet

Hvorfor kan ikke jeg få reagere på overvektige så stapper i seg godsaker etter godsaker????? Nå hun kan reagere på et beinrangel så trener?

Jeg pleier som regel å drite i hvordan folk ser ut, men når jeg leser at noen blir kvalm av en anorektiker- må jeg for pokker kunne si at jeg blir kvalm av et feit mennesk som gommler og gommler....

*dobbelmoral*

Men om du ser en feiting på McDonalds (f. eks. meg) som sitter å spiser der, så betyr ikke det at man døtter ting i trynet støtt for det!!!

Gjest margretaa
Skrevet

en stor grunn til anoreksi er ekstrem lav og dårlig selvfølelse/selvbilde. Så at å høre en ser jævlig ut svekker det ytterligere og da blir de ikke noe bedre...

Kan jo hende det hjelper noen få da, som tror de er pene liksom. Men.. Tror ikke en bør kommentere kroppen deres i det hele tatt? Heller si hvor koselig og fin person de er f.eks

Skrevet

Du kan så si.

Men det er slik kroppen til en tungt rammet anorektiker ser ut.

Noe mange av de som har debattert i denne tråden nok ikke er klar over - at det er en forskjell på det å være tynn og det å være en tungt rammet anorektiker.

Eller for å si det slik - det er forskjell på å være tynn og å se ut slik som Timari beskrev personen i sitt innlegg...

En skrekkelig lidelse.

Jeg har egentlig ikke peiling, men ser for meg at å fortelle en anorektiker at han/hun er 'tynn' etc er å helle bekreftende bensin på bålet.

De ser syke og forjævlige ut - 'tynn' er en betegnelse man anvender på friske mennesker.

Skrevet

Hun kjente jo ikke denne jenta. Hvordan kan man med sikkerhet vite at hun er anorektiker?

Uansett synes jeg ikke det er en oppgave for tilfeldige tilskuere å kommentere hvordan folk ser ut.

Nå mente jeg generelt, ikke hva som skjedde på dette studioet.

Jeg mener heller ikke at hvem som helst på gaten skal kommentere hvem som helst sitt anorektiske utseende. Selvsagt ikke.

Men i kretsen av familie, venner, behandlere osv... ja, det ser jeg for meg kan være ett blant flere midler til å trenge gjennom for å få vedkommende frisk.

Skrevet

en stor grunn til anoreksi er ekstrem lav og dårlig selvfølelse/selvbilde. Så at å høre en ser jævlig ut svekker det ytterligere og da blir de ikke noe bedre...

Kan jo hende det hjelper noen få da, som tror de er pene liksom. Men.. Tror ikke en bør kommentere kroppen deres i det hele tatt? Heller si hvor koselig og fin person de er f.eks

Tror du ikke den som befinner seg i naturlig nærhet av en anorektiker bør ta tak i noe annet enn det koselige ved den psyke for å rettlede denne på veien til et normalt liv?

Gjest margretaa
Skrevet

*dobbelmoral*

det er jo masse innlegg her som kritiserer at anorektikeren ble beskrevet, så du tar jo rimelig feil i det du sier nå, når du sier folk hyler høyt om noen sier tjukkas og det er "helt greit å si stygt til anorektikere eller tynne) og et par har jo sagt masse dritt om tykke her og. Når folk har hylet opp om anorektikeren som ble beskrevet her. lol:)

Om du syns det er så ille, hvorfor er du like ille sjøl?

Dobbeltmoral de luxe.

Skrevet

En skrekkelig lidelse.

Jeg har egentlig ikke peiling, men ser for meg at å fortelle en anorektiker at han/hun er 'tynn' etc er å helle bekreftende bensin på bålet.

De ser syke og forjævlige ut - 'tynn' er en betegnelse man anvender på friske mennesker.

Slik jeg har erfart det, vil en anorektiker; uansett hva man faktisk sier, tolke en kommentar angående utseende til å ha betydningen at vedkommende er for feit.

Kanskje derfor lidelsen er mest utbredt blant kvinner - da kvinner jo er eksperter på å greie å fortolke et utsagn til å ha en helt annen mening enn hva ordene i utsagnet skulle tilsi.

I motsetning til menn, som stort sett ikke tolker utsagn overhodet.

Alle kvinner som har forsøkt å gi en mann et hint noengang vet hva jeg snakker om i så henseende ;-)

Skrevet

Slik jeg har erfart det, vil en anorektiker; uansett hva man faktisk sier, tolke en kommentar angående utseende til å ha betydningen at vedkommende er for feit.

Kanskje derfor lidelsen er mest utbredt blant kvinner - da kvinner jo er eksperter på å greie å fortolke et utsagn til å ha en helt annen mening enn hva ordene i utsagnet skulle tilsi.

I motsetning til menn, som stort sett ikke tolker utsagn overhodet.

Alle kvinner som har forsøkt å gi en mann et hint noengang vet hva jeg snakker om i så henseende ;-)

Men alternativet kan da ikke være å late som ingenting?

Siden det romsterer spørsmål i tråden om hvem som kan si hva om andres utseende: Jeg snakker utelukkende om personer i den sykes krets (venner, familie,, behandlere etc), ikke fremmede.

Skrevet

Nå mente jeg generelt, ikke hva som skjedde på dette studioet.

Jeg mener heller ikke at hvem som helst på gaten skal kommentere hvem som helst sitt anorektiske utseende. Selvsagt ikke.

Men i kretsen av familie, venner, behandlere osv... ja, det ser jeg for meg kan være ett blant flere midler til å trenge gjennom for å få vedkommende frisk.

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg er ikke så sikker på om effekten blir hva man ønsker. Man kan like godt gjøre et dårlig selvbilde enda dårligere.

Det hadde vært fint å bidra med en "wake up-call", men jeg vet ikke om det finnes noen effektiv sådan.

Skrevet

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg er ikke så sikker på om effekten blir hva man ønsker. Man kan like godt gjøre et dårlig selvbilde enda dårligere.

Det hadde vært fint å bidra med en "wake up-call", men jeg vet ikke om det finnes noen effektiv sådan.

Dette blir bare spekulativ tenkning fra min leg-side.

Lidelsen er som kjent ekstremt vanskelig å behandle og forholde seg til for pårørende, så jeg regner vel med at de prøver det meste.

Skrevet

Det er nok noe mer komplisert enn som så.

Det å trene (forbrenne kalorier) er for svært mange anorektikere en del av sykdomsbildet. Så det å vise seg offentlig i en slik sammenheng er det ikke mange anorektikere som har motforestillinger mot.

Og en tungt rammet anorektiker som trener hardt, har ikke kalorier å forbrenne.

Hvilket medfører at når vedkommende trener, brytes muskulatur og indre organer ned for å tilføre kroppen den energien som behøves når man trener.

Med risiko for helt eller delvis svikt i ett eller flere indre organer, og derpåfølgende permanent fysisk skade/reduksjon. Og i verste fall død.

Ja, ser selvsagt poenget ditt der.

Men det er fremdeles et medmenneske vi snakker om, på godt og ondt. Uansett hva som er hennes "hensikt" med besøket på treningsstudioet, vise seg frem i sitt forkvaklede kroppsbilde, prøve å leve et normalt liv, forbrenne enda flere kalorier, styrke selvtilliten..., andre må godta denne personen som h*n er.

synes

Skrevet

Ja, ser selvsagt poenget ditt der.

Men det er fremdeles et medmenneske vi snakker om, på godt og ondt. Uansett hva som er hennes "hensikt" med besøket på treningsstudioet, vise seg frem i sitt forkvaklede kroppsbilde, prøve å leve et normalt liv, forbrenne enda flere kalorier, styrke selvtilliten..., andre må godta denne personen som h*n er.

synes

Hvis du mener er at man skal stilltiende bør gi aksept for anorektikerens selvbilde og virkelighetsforståelse, er jeg uenig med deg.

Dette er mennesker som er å ligne med barn eller andre uten evne og kompetanse til å ta vare på seg selv. De kan ikke overlates til seg selv og egne vurderinger.

Dette altså i en større kontekst enn 'treningsstudioer'.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Helt enig med deg. Min erfaring er også at det er mye mer tillatt å såre personer som er for tynne enn de som er litt runde.

Jeg husker godt da vi spillte kanonball på gymnaset. Ei på laget mitt var tynn og fikk slengt kommentarer om utseendet sitt hele tiden. Da ei smårund ei på det andre laget ropte: "det er jo umulig å treffe deg, siden du så tynn som en strek", klarte jeg ikke å holde meg lenger og svarte: "Nei, det er jo heldigvis mye lettere å treffe deg!"

Resultat: Alle kastet seg over meg fordi jeg hadde vært slem mot den runde, men ingen andre enn jeg hadde forsvart hun tynne...

Dette var bare et eksempel på mange lignenede tilfeller jeg har sett.

He he! Er det meg du snakker om?

Jeg var sabla god i kanonball på skolen. Alltid den som var igjen til slutt:)

*skryte,skryte*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...