Gå til innhold

ang anorektikere på treningsstudio....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du drar det litt vel langt der, med å sammenligne med kikkere. Denslags oppførsel er endog straffbar.

I relasjon til trådstarters opplevelse, blant annet vedr. om det er ekkelt eller ikke å se en anorektiker på treningsstudio....javel, mulig det er ekkelt. Men skal vi vise at vi syns h*n er ekkel? Skal vi konfrontere ham eller henne med at h*n ser ekkel ut ? At h*n er på villspor og er i ferd med å ødelegge seg selv ? Som vilt fremmede mennesker ? Nei, synes ikke det. Vi vet ingenting om denne personen, unntatt at h*n har en j...lig tynn kropp.

Noe helt annet med nærstående, selvsagt jf. innlegget mitt over.

Og jeg tror at velmenende, snille, men inkompetente, bedrevitende mennesker kan gjøre stor skade overfor såpass sårbare personer som anorektikere er.

Tror det handler om å kommunisere til vedkommende, jeg ser deg, jeg vil deg godt, jeg respekterer deg, ikke sykdommen din, men deg. Se forbi sykdommen også, en anorektiker er tross alt mer enn sin tynne kropp og dårlige selvbilde.

Ante ikke at noen studioer hadde praksis med legeattester, høres utrolig ut for meg. Men det er sikkert nødvendig, da, når de må gjøre noe så drastisk.

Drastisk med attest?

Tja.

Om nå et menneske dør grunnet anoreksiarelaterte skader på et treningsstudio - hva vil da konsekvensen være tror du?

På kort og lang sikt?

• Svar 292
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Hawkwind

28

• favn

21

• frosken

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes ikke det er merkelig. Er det ikke mange som gjerne vil være tynne, da?

Tenk deg f. eks. om en tidligere overvektig har gått ned 20 kg. Hvis man da sier "Så tynn du er" er det et kompliment.

Mager eller avmagret eller Belsen-fange, derimot, er ikke pent å si.

Beskriv personen på bildet her (til høyre).

http://www.fathersforlife.org/images/walkingdead.jpg

Er tynn en dekkende beskrivelse - eller mager for den saks skyld?

Gjest sutremor
Skrevet

For å snu spørsmålet, hvorfor skal alle feite folk bemerke hvor tynn og skrapet slanke mennesker er,

Såvidt jeg skjønte snakket vi om en anorektiker her, og det i seg selv er neppe misunnelsesverdig. Det må da gå an å kommentere at noen er tynne eller tykke uten at man skal "misunne" noen eller synes de er heslige for det?

Gjest sutremor
Skrevet

Merkelig at det er godtatt å kommentere "så tynn du er" mens om man sier til noen "så tykk du er" så er det fyfy.

Det er da minst like sårende å få slike kommentarer når man er tynn også.

Javisst er det sårende. Det var heller ikke poenget. Ble bare irritert over at Timari's bekymring for en person med anoreksi skal bli gjort om til at hun er misunnelig fordi personen er "slank".

Skrevet

Tynn er overhodet ikke dekkende. Hun er sykelig mager.

En ikke navngitt kosmetikkarving er tynn.

Jepp.

Og Timaris beskrivelse av personen er ganske dekkende synes jeg.

For mennesker som ikke har sett et tungt rammet anoreksia-tilfelle, vil ord som tynn eller mager ikke medføre annet enn at man blir misforstått.

En utseendemessig paralell til konsentrasjonsleirene i 2. verdenskrig gir et godt bilde av hvordan vedkommende nok har sett ut...

Skrevet

Uff jeg får vondt av å se de så syltynne:((

Syns så synn på de...

Mm.

Derfor trådstarter syntes det var ekkelt å beskue en person med en slik kroppsbygning i hardtrening på helsestudio og.

Skrevet

Jepp.

Og Timaris beskrivelse av personen er ganske dekkende synes jeg.

For mennesker som ikke har sett et tungt rammet anoreksia-tilfelle, vil ord som tynn eller mager ikke medføre annet enn at man blir misforstått.

En utseendemessig paralell til konsentrasjonsleirene i 2. verdenskrig gir et godt bilde av hvordan vedkommende nok har sett ut...

Joda, men samtidig forstår jeg at noen misforstår meningen i innlegget hennes, for hun er opptatt av sin egen reaksjon på jentas utseende, og hun snakker om å dekke til kroppen. Hvilket jo ikke gjør helsefaren mindre.

Poenget er jo ikke at folk tar anstøt av et anorektisk utseende, men at et hardt presset hjerte utsetter seg for fare når de trener hardt.

Gjest margretaa
Skrevet

For å snu spørsmålet, hvorfor skal alle feite folk bemerke hvor tynn og skrapet slanke mennesker er,

ja, for ALLE fete mennesker gjør jo det.

not.

Gjest margretaa
Skrevet

Du sier ikke til noen at, nei nå er du jammen så feit at du bør la være å spise? Men mange sier : Du er jo så tynn som et beinrangel, du kan jo spise det du vil du. Det verste er at de overhodet ikke skjønner at det er like sårende for tynne som for tykke.

jeg har vært feit selv, og ja, jeg har fått lignende kommentarer. Det samme har en venninne.

Så du tar nok jævlig feil!

Er nok en grunn til at mange feite ikke tørr spise foran andre fordi de skammer seg sånn fordi de vet meget godt hva andre tenker.

Skrevet

Såvidt jeg skjønte snakket vi om en anorektiker her, og det i seg selv er neppe misunnelsesverdig. Det må da gå an å kommentere at noen er tynne eller tykke uten at man skal "misunne" noen eller synes de er heslige for det?

Men igjen, hvordan vet man om noen er anorektisk eller ikke? Man behøver ikke være anorektisk selv om man har en BMI under 17 og er veldig tynn.

Skrevet

Jeg bare lurer på hvorfor man alltid skal bli beskyldt for å være misunnelig når man "kritiserer" slanke folk? Tror alle at man er perfekt om man er slank?

*irritere seg over*

Det virket mer som om Timari var bekymret over denne tynne personen enn hun var misunnelig.

Ofte har folk skikkelig komplekser når de er for tynne og ikke klarer å legge på seg. Nettopp derfor er det kjipt at man blir beskylt for å være ekkel av utseende, vi er faktisk ikke alle A4 og det er ikke nødvendig å bemerke utseende til folk.

Gjest MinimizeMe
Skrevet

Jeg er uenig. Anorektikere trenger å høre at de ser helt jævlige ut, ikke at de er 'tynne'.

Heisann. Må bare svare deg, selv om jeg tidligere har fått mange imot meg i denne tråden..

Først av alt vil jeg bare si at jeg skjønner det må være kjempevanskelig å forstå seg på sf for dem som står utenfor det hele. Jeg har selv anoreksidiagnosen.(men er ikke så tynn at jeg tror du ville tenkt særlig over det, hadde du møtt meg). Så jeg kan bare prøve å forklare litt hvordan det er for MEG.

Jeg føler meg stygg, eller jævlig om du vil, 24 timer i døgnet(gjør det uansett hva jeg veier, men tankene er ekstra ille om jeg går opp). Sliter også stadig med negative tanker, som at jeg er kjedelig, dum(bl.a. fordi jeg ikke klarer å spise normalt), egoistisk, et dårlig menneske og ikke fortjener noe som helst. Den dårlige selvtilliten min i kombinasjon med bl.a. mange ufine kommentarer under oppveksten, bidro nok til at jeg utviklet denne sykdommen. Så om du hadde sagt til meg at jeg så jævlig ut, hadde jeg nok ikke blitt friskere av det, dessverre. Men du må jo få ha din personlige mening.

Jeg har mange ganger prøvd å skjerpe meg. Hater at familien min bekymrer seg for meg. Det gir meg veldig dårlig samvittighet. Føler skyld, at alt er min egen feil, og at noen bare burde slå til meg..

Jeg vil oftest bare dø, og hadde jeg ikke hatt familien min å tenke på, så hadde jeg ikke vært her nå. Det er sikkert. Skjønt, de hadde kanskje hatt det bedre uten meg i grunnen.

Til slutt et råd til alle som kjenner/omgås med en med sf: ikke kommenter eller fokuser på utseendet. Det vektlegges altfor mye som det er i samfunnet i dag. prøv heller å se mennesket bak det ytre, og styrke de friske delene av personligheten. Alle har behov for virkelig å bli sett...og godtatt. Kanskje særlig når en ikke godtar seg selv.

Tror jeg stopper her, jeg. Så får du heller spørre hvis det er noe du lurer på, og jeg vil forsøke å svare så godt jeg kan. (Men jeg forstår meg ikke så godt på meg selv heller alltid) Og igjen: min intensjon er ikke å kritisere deg eller å bagatellisere spisefortyrrelser(slik enkelte her hevder at jeg gjør). Jeg ønsker bare å øke forståelsen og bli møtt med respekt.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg synes ikke det er merkelig. Er det ikke mange som gjerne vil være tynne, da?

Tenk deg f. eks. om en tidligere overvektig har gått ned 20 kg. Hvis man da sier "Så tynn du er" er det et kompliment.

Mager eller avmagret eller Belsen-fange, derimot, er ikke pent å si.

"Tenk deg f. eks. om en tidligere overvektig har gått ned 20 kg. Hvis man da sier "Så tynn du er" er det et kompliment."

Dette blir selvfølgelig noe annet.

Det jeg tenker på er di som har komplekser for det.

Akkurat som di som har komplekser for sin fedme.

Jeg var et skikkelig stankelben i barne-/ungdomsårene og ble f.eks veldig såret da "alle" skulle ta rundt håndleddet mitt for å måle hvor tynn jeg var.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Tilkjennegi hvem jeg egentlig er..? Hva mener du?

Dette innlegget du nå svarer på var et apropos, jeg har minst 3 andre innlegg til Hawkwind som går på denne saken. FYI altså, siden du er så fryktelig opptatt av mine innlegg.

mij er forøvrig ikke noe tilfeldig nick jeg skjuler meg bak, det samme kan nok ikke sies om "Dordy Can". Så hvem som egentlig skal gi seg til kjenne her, er vel også diskuterbart.

"mij er forøvrig ikke noe tilfeldig nick jeg skjuler meg bak,"

Nei, du er jo absolutt et kjent nick her!

Er det ikke du som er/var "mor i juni" også?

Skrevet

"Jeg blir sikkert like kvalm av å se en skikkelig feit person spise på Mc Donalds så du blir av å se en tynn person på treningstudio."

sitat innlegget til Pimpi. Der ser du et eks på en som syns det er helt greit å si slik om tykke. Er ikke første gang jeg har hørt den kommentaren om folk.

Som jeg har prøvd å forklart deg før, jeg mener ikke at di som er overvektig ikke får sårende kommentarer, eller blir snakket om av andre.

Det jeg mener, er at folk tror det er mer akseptabelt å kalle noen, altså si rett til vekommende at hun/han er tynn, men man sier ikke sånt til overvektige for da er det fyfy og man sårer den det gjelder.

Folk tenker ikke på at det er like sårende å få høre at man er tynn når man har komplekser for det.

Gjest abrahamsen
Skrevet

jeg har vært feit selv, og ja, jeg har fått lignende kommentarer. Det samme har en venninne.

Så du tar nok jævlig feil!

Er nok en grunn til at mange feite ikke tørr spise foran andre fordi de skammer seg sånn fordi de vet meget godt hva andre tenker.

OK, men jeg tror de tynne får høre det mer enn de feite. Like ille er det uansett.

Gjest margretaa
Skrevet

OK, men jeg tror de tynne får høre det mer enn de feite. Like ille er det uansett.

tynne kan iallfall svare tilbake at de ikke kan noe for det. fete har ikke noe motsvar, er bare "feit og lat" i andres fordømmende øyne.

Gjest margretaa
Skrevet

Som jeg har prøvd å forklart deg før, jeg mener ikke at di som er overvektig ikke får sårende kommentarer, eller blir snakket om av andre.

Det jeg mener, er at folk tror det er mer akseptabelt å kalle noen, altså si rett til vekommende at hun/han er tynn, men man sier ikke sånt til overvektige for da er det fyfy og man sårer den det gjelder.

Folk tenker ikke på at det er like sårende å få høre at man er tynn når man har komplekser for det.

Skjønner godt hva du mener, men de som gir kommentarer til tykke synes nok det er helt ok å gi det, de og.

Bare se på sider som blink, hvor mange sårende og hånende kommentarer noen meget tykke jenter som har lagt ut bilde får i gjesteboka si

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...