Gå til innhold

ang anorektikere på treningsstudio....

Anbefalte innlegg

Skrevet

selvfølgelig skal de få være til stede i samfunnet, nekter dem ikke det

men hva har de på et treningsstudio å gjøre??

Tror nok de fleste føler det ganske så ubehagelig å møte en belson-fange i dusjen.

Hvorfor skal et treningsstudio nekte en anorektiker adgang?

Er det ikke en sak mellom pasient og lege dersom det ikke er tilrådelig med trening?

Du synes kanskje det er vanskelig å møte mennesker med arr etter store brannskader i dusjen også - skal i såfall de også nektes adgang?

• Svar 292
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Hawkwind

28

• favn

21

• frosken

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er det ikke en sak mellom pasient og lege dersom det ikke er tilrådelig med trening?

Du synes kanskje det er vanskelig å møte mennesker med arr etter store brannskader i dusjen også - skal i såfall de også nektes adgang?

Hva har arr og brannskader med dette å gjøre?

Jeg synes det er ubehagelig å møte så radmagre mennesker på treningsstudio da jeg jeg vet at de er psyke. og den fastlegen som gir tillatelse til å la dem hardtrene der skulle jeg gjerne ha møtt

Skrevet

Om man virkelig mener å beskytte den anorektiske, bør man ikke komme med beskrivelser om hvor ekkelt og ubehagelig det er å måtte se på en slik person.

Enig

Skrevet

nei, det er ikke min sak. Men jeg må få uttrykke mitt ubehag med at så radmagre mennesker skal oppholde seg på helsestudio, spesielt da de ikke en gang kan bruke en t-skjorte for å dekke over radmagre skuldre og bein.

det er ikke til å legge under en stol at for enkelte med spiseforstyrrelser, så blir de gira på å vise frem beina når de syns de stikker nok ut. Og vil derfor ha på klær som viser bein. Det å bli sett på som _anorektisk_ blir et kick!

Skrevet

Hva har arr og brannskader med dette å gjøre?

Jeg synes det er ubehagelig å møte så radmagre mennesker på treningsstudio da jeg jeg vet at de er psyke. og den fastlegen som gir tillatelse til å la dem hardtrene der skulle jeg gjerne ha møtt

Det finnes en haug med mennesker med kronisk anoreksi - mange av dem ser selvfølgelig radmagre ut, men de kan ha godt av å trene akkurat som andre.

Det finnes også en del mennesker som fra naturens side er så tynne at de for andre kan fremtre som anorektiske.

Det finnes en del andre sykdommer enn anoreksi som også gjør folk svært tynne, uten at det av den grunn er utilrådelig å være i treningsstudio.

Innlegget ditt bar primært preg av det ubehag du selv følte ved å se en anorektisk kropp. Etter min mening er ikke ditt ubehag god nok grunn til å nekte en annen å trene.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Enig

Jeg tror Timari bare er litt uheldig med formuleringen.

Hun mener at det er ekkelt at anorektikeren trener seg nærmere graven.

Det er nok det hun mener er ekkelt å se på.

Skrevet

Det finnes vel en del andre tolkningsmuligheter også :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja, hvis man legger vrangsiden til:)

Skrevet

det virker som om du kan mye om dette her, etter hva du skriver. Det er som du sier at det er ikke selve det at de ikke spiser som er sykdommen her, men det er et symptom på noe underliggende.

Det er heller ikke uvanlig at anoreksi går over til Bulimi og omvendt. Mange kombinerer anoreksi og bulimi. Bulimi kombinert med hardtrening kan være vel så farlig det også. Men det er ofte ikke så lett oppdage hvis de ser tilnærmet normale ut

"Men det er ofte ikke så lett oppdage hvis de ser tilnærmet normale ut"

Sant, det. Det er mange som har spiseforstyrrelser, som ikke nødvendigvis viser noen tydelige tegn på det. Jeg har både kjent jenter som har kastet opp maten, og de som ikke har spist i det hele tatt. Når man hører at noen pleier å se på bilder av mat, så er det et faresignal. Ikke skjønner jeg hvordan noen kan bli "mette" av å se på mat - selv blir jeg sulten - men det er åpenbart ganske vanlig.

"..........................................."

Skrevet

Uansett kan ikke du gjøre så mye annet enn å la jenta på treningssenteret bestemme over seg selv - om utseendet hennes er ubehagelig for dine øyne så er det kanskje best at det er du som går..

Jeg mener ikke på noen måte å være frekk, men hva denne jenta velger å gjøre, er faktisk ikke din sak.

"Jeg mener ikke på noen måte å være frekk, men hva denne jenta velger å gjøre, er faktisk ikke din sak."

Det er faktisk ikke helt riktig å si. På et treningsstudio, så vil det kunne være folk som er usikre på seg selv, og lettpåvirkelige. Hvis noen som har "normale" vektproblemer, og som er disponert for forstyrrelser av denne typen, blir eksponert for dette så er det ikke nødvendigvis bra.

Skrevet

En venninne av min søster fikk beskjed om at hun ikke kunne trene på treningssenteret mer enn 3 dager i uka, for de var bekymret for henne. Hun hadde rast ned i vekt og begynte å bli veldig tynn. I et treningssenter der de ansatte har litt oversikt over de som trener så fins det kanskje policy på å følge med unge som kan være i faresonen..?

Skrevet

Uansett kan ikke du gjøre så mye annet enn å la jenta på treningssenteret bestemme over seg selv - om utseendet hennes er ubehagelig for dine øyne så er det kanskje best at det er du som går..

Jeg mener ikke på noen måte å være frekk, men hva denne jenta velger å gjøre, er faktisk ikke din sak.

For å si det sånn: Hvis jeg hadde drevet et helsestudio, så hadde jeg hverken tillatt anorektiske kvinner eller steroide-pumpende menn.

Skrevet

Klart man kan klare å tolke absolutt alt i negativ betydning, hvis det er det man vil.

"..............................................."

Skrevet

Det får være måte på elendig formulering. Å beskrive en person som ekkel er langt unna velment bekymring, etter min mening. Kan de ikke i det minste dekke seg til, sier hun jo. Jeg er ikke særlig i tvil om hvem det er ment å ta hensyn til her.

Skrevet

"Men det er ofte ikke så lett oppdage hvis de ser tilnærmet normale ut"

Sant, det. Det er mange som har spiseforstyrrelser, som ikke nødvendigvis viser noen tydelige tegn på det. Jeg har både kjent jenter som har kastet opp maten, og de som ikke har spist i det hele tatt. Når man hører at noen pleier å se på bilder av mat, så er det et faresignal. Ikke skjønner jeg hvordan noen kan bli "mette" av å se på mat - selv blir jeg sulten - men det er åpenbart ganske vanlig.

jeg tenker at de sannsynligvis har gått med så stor sultfølelse i lang tid at sultmekanismen ikke fungerer lengre

en jeg kjenner som hadde anoreksi, sa at hun kunne bli mett av å dele en appelsin i mange biter, så dandere den rundt og lukte på den.

Så det er tydelig at det er noe i hjernen som blir forandret når man nekter seg selv mat etter lang tid. Har også hørt beskrivelser om folk som blir ruset av sult, og som får en vanvittig energi av det og kan gjøre alt mulig. Får til og med toppkarakterer på prøver pga den rusen.

spesielt fenomen det der ja..

Hadde liksom håpet at anoreksibølgen hadde gitt seg litt, men det er tydeligvis et økende problem

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det får være måte på elendig formulering. Å beskrive en person som ekkel er langt unna velment bekymring, etter min mening. Kan de ikke i det minste dekke seg til, sier hun jo. Jeg er ikke særlig i tvil om hvem det er ment å ta hensyn til her.

Hmm, vel jeg tror fremdeles Timari ikke mener det slik.

Skrevet

"Er det ikke en sak mellom pasient og lege dersom det ikke er tilrådelig med trening?"

Og hvordan skal treningsstudioet vite at denne eventuelle personen faktisk trener under "oppsyn" og rådgivning fra en lege? Ville du, hvis du drev et treningsstudio, ønske å risikere at noen som var så syke at de risikerte livet sitt ved å trene, trente der?

Det er _klart_ et seriøst treningsstudio ikke uten videre skal la åpenbart syke folk trene der. Men om en anorektiker med legeerklering e.l. trener på et helsestudio, så er jo ikke dette noe studioet snakker med andre kunder om.

Skrevet

For å si det sånn: Hvis jeg hadde drevet et helsestudio, så hadde jeg hverken tillatt anorektiske kvinner eller steroide-pumpende menn.

Nå driver verken du eller timari helsestudio. Dessuten er det forskjell på å ta hensyn til en person for vedkommendes beste - mot å bli kvalm over at vedkommende viser seg i sin ufullkommenhet. Om den anorektiske hadde dekket seg til, hadde det visst ikke vært noe problem.

Skrevet

jeg tenker at de sannsynligvis har gått med så stor sultfølelse i lang tid at sultmekanismen ikke fungerer lengre

en jeg kjenner som hadde anoreksi, sa at hun kunne bli mett av å dele en appelsin i mange biter, så dandere den rundt og lukte på den.

Så det er tydelig at det er noe i hjernen som blir forandret når man nekter seg selv mat etter lang tid. Har også hørt beskrivelser om folk som blir ruset av sult, og som får en vanvittig energi av det og kan gjøre alt mulig. Får til og med toppkarakterer på prøver pga den rusen.

spesielt fenomen det der ja..

Hadde liksom håpet at anoreksibølgen hadde gitt seg litt, men det er tydeligvis et økende problem

Selv kan jeg bli "ruset" av søvnmangel. Et par av mine beste eksamener (uten at det sier så veldig mye :-) har jeg hatt etter en våkenatt.

"............................................"

Skrevet

Selv kan jeg bli "ruset" av søvnmangel. Et par av mine beste eksamener (uten at det sier så veldig mye :-) har jeg hatt etter en våkenatt.

"............................................"

har faktisk opplevd det samme. Søvnmangel pluss litt kaffe har gitt meg toppkarakterer på noen eksamener

Men det er mange måter å få rus på

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...