Gå til innhold

ang anorektikere på treningsstudio....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det får være måte på elendig formulering. Å beskrive en person som ekkel er langt unna velment bekymring, etter min mening. Kan de ikke i det minste dekke seg til, sier hun jo. Jeg er ikke særlig i tvil om hvem det er ment å ta hensyn til her.

Så greia er at det ikke er tillatt å synes at en person som er 30 kilo undervektig ser ekkel ut?

Og at du blir støtt av at noen våger seg å slenge ut en slik forkastelig ikke-politisk korrekt mening anonymt på et internett-forum?

• Svar 292
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Hawkwind

28

• favn

21

• frosken

17

Mest aktive i denne tråden

Gjest Dordy Can
Skrevet

Så greia er at det ikke er tillatt å synes at en person som er 30 kilo undervektig ser ekkel ut?

Og at du blir støtt av at noen våger seg å slenge ut en slik forkastelig ikke-politisk korrekt mening anonymt på et internett-forum?

Det er jo fordi det ikke er "politisk korrekt".

Det er ikke lov å si lenger at det ikke er pent å veie 30 eller 130 kg lenger?

Hvorfor?

Fordi det ikke er politisk korrekt.

Sier man det blir man refset.

Synd, men sånn har det blitt!

Skrevet

"Er det ikke en sak mellom pasient og lege dersom det ikke er tilrådelig med trening?"

Og hvordan skal treningsstudioet vite at denne eventuelle personen faktisk trener under "oppsyn" og rådgivning fra en lege? Ville du, hvis du drev et treningsstudio, ønske å risikere at noen som var så syke at de risikerte livet sitt ved å trene, trente der?

Det er _klart_ et seriøst treningsstudio ikke uten videre skal la åpenbart syke folk trene der. Men om en anorektiker med legeerklering e.l. trener på et helsestudio, så er jo ikke dette noe studioet snakker med andre kunder om.

"..........................................."

Jeg kan ikke se at hovedinnlegget inviterte til en seriøs diskusjon om hvordan beskytte evt. syke mennesker dersom de står i fare for å påføre seg selv helseskade gjennom trening.

Derimot bar innlegget preg av avskyreaksjoner mht å bli eksponert overfor en avmagret kropp. Det var hensynet til de andre som trente og ikke den som evt. var syk som var i fokus.

Det skrives til stadighet innlegg hvor folk ønsker å slippe å bli eksponert overfor ting de opplever som vanskelig å forholde seg til - enten fordi det vekker sterke følelser eller fordi det irriterer av ulike grunner.

Jeg er motstander av forsøk på å ekskludere det som er avvikende fra det normale samfunnslivet. Vanlige mennesker må kunne tåle å forholde seg til evt. psyke mennesker, psykisk utviklingshemmende (som i tråden om kantina for noen dager siden), folk av annen etnisk opprinnelse enn nordmenn, og andre som i utgangspunktet avviker fra det vante og trygge...

Skrevet

Det er jo fordi det ikke er "politisk korrekt".

Det er ikke lov å si lenger at det ikke er pent å veie 30 eller 130 kg lenger?

Hvorfor?

Fordi det ikke er politisk korrekt.

Sier man det blir man refset.

Synd, men sånn har det blitt!

Uff ja - alt skal tolereres.

Snart blir det vel forkastelig å synes det er ekkelt å se på at sprøytenarkomane skyter inn heroin i blodårene også.

De er jo syke, og da må man akseptere at de gjør slikt i det offentlige rom.

*sukk*

Gjest Dordy Can
Skrevet

Uff ja - alt skal tolereres.

Snart blir det vel forkastelig å synes det er ekkelt å se på at sprøytenarkomane skyter inn heroin i blodårene også.

De er jo syke, og da må man akseptere at de gjør slikt i det offentlige rom.

*sukk*

Ja, det er ikke lenge før man skal være forsiktig med hva man enn legger ut av sine meninger på et anonymt internettforum..

Det er lite refs man får må jeg si av folk som "liker" å kverulere og å misforstå.

Eller har det virkelig blitt sånn at "alle skal mene det samme"?

*Korser meg*

Skrevet

Jeg kan ikke se at hovedinnlegget inviterte til en seriøs diskusjon om hvordan beskytte evt. syke mennesker dersom de står i fare for å påføre seg selv helseskade gjennom trening.

Derimot bar innlegget preg av avskyreaksjoner mht å bli eksponert overfor en avmagret kropp. Det var hensynet til de andre som trente og ikke den som evt. var syk som var i fokus.

Det skrives til stadighet innlegg hvor folk ønsker å slippe å bli eksponert overfor ting de opplever som vanskelig å forholde seg til - enten fordi det vekker sterke følelser eller fordi det irriterer av ulike grunner.

Jeg er motstander av forsøk på å ekskludere det som er avvikende fra det normale samfunnslivet. Vanlige mennesker må kunne tåle å forholde seg til evt. psyke mennesker, psykisk utviklingshemmende (som i tråden om kantina for noen dager siden), folk av annen etnisk opprinnelse enn nordmenn, og andre som i utgangspunktet avviker fra det vante og trygge...

Jeg tolket innlegget HELT motsatt av deg.

Gjest Dordy Can
Skrevet

Ja, det er ikke lenge før man skal være forsiktig med hva man enn legger ut av sine meninger på et anonymt internettforum..

Det er lite refs man får må jeg si av folk som "liker" å kverulere og å misforstå.

*Korser meg*

..

Skrevet

"Kan de under noen omstendigheter bli nektet å trene? Når man ser at dette er helt fysisk og helsemessig uforsvarlig?"

Høres da saklig nok ut for meg det der.

Men synes det er litt merkelig at det oppfattes som forkastelig at man har en normalt mennesklig reaksjon på det visuelle aspektet i tillegg her.

En ting er å si det åpent i det offentlige rom; men når man hudflettes for å tilkjennegi sin reaksjon på et anonymt internettforum; tør jeg påstå at det er andre enn trådstarter her som bør reflektere litt over emnet toleranse.

Skrevet

Jeg hørte om en person som fikk beskjed om å finne seg et annet sted å trene (dette var på SATS). Grunnen var at han var for stor. Er f.eks det en bedre/dårligere grunn til å nekte noen å trene, enn at de ser ut, og sannsynligvis er, anorektiske e.l.?

Ja, det er de som er utrolig tynne fra naturen av. Men det er faktisk mulig å se forskjell på en naturlig tynnhet, som en kropp er skapt med, og en 30-kilos anorektiker.

Jeg er usikker på hva du mener med at personen var "for stor"; for mye og unaturlig muskulatur eller fedme?

----------

Når det gjelder anorektikere, så har jeg i utgangspunktet ikke noe i mot dersom et treningssenter har en policy hvor personer som fremtrer som unormalt avmagrede diskret blir bedt om at deres lege attesterer at det er greit at de trener. Det jeg er motstander av, er at man ut i fra et utseendekriterium skal ekskludere noen fra treningssalen. Kjente en gang en kvinne som hadde hatt anoreksi i over 20 år. En mengde behandling var forsøkt, og man hadde forlengst oppgitt håpet om at hun skulle bli normalvektig. Hennes behandlere mente det var gunstig for henne å trene regelmessig, og jeg kan vanskelig akseptere at hun evt. skulle blitt ekskludert fordi hennes utseende kunne vekke sterke følelser i andre.

Skrevet

Jeg tolket innlegget HELT motsatt av deg.

Ok :-)

Skrevet

*Korser meg*

Joa, enkelte av debattantene her (heisann mij) ser ut til å leve og ånde for at alle mennesker skal gå trygt midt inne i saueflokken.

Utbrytere tolereres ikke...

Gjest MinimizeMe
Skrevet

kjære deg

hvis du er fast gjest på dol, og på psykforumet så har du sikkert sett mine innlegg der om angst.

Jeg ønsker ikke å sperre noen inne. Men jeg er bekymret. Særlig når det går så langt som jeg beskriver. vet ikke hva du veier og ønsker ikke å spørre om et. Men om du var 170 og veide ca 30 kilo, ville ikke du satt pris på om noen stoppet deg fra å trene? Rett og slett for å redde livet ditt?

Når jeg ser mennesker som er så utmagret som jeg så i dag så kan jeg ikke la være å føle ubehag. Jeg vil ikke si at jeg ikke er tolerant, for jeg har forståelse for at noen folk befinner seg i et helvete som de ikke kommer ut av.

men samme hvilke helvete de lever i så er det et sjokk for de som ikke er vant til å se halvnakne anorektikere til daglig å se det. Det blir som å dra til Sudan og se utmagrede mennesker der, man kan ikke bare lukke øynene samme hvor mye man ønsker å gjøre det. Jeg får faktisk også stor angst av å se på disse kroppene, uten at jeg også skal bruke dette som et argument her.

Jeg håper virkelig at du får den hjelpen du trenger og ikke trener deg selv til døde. det er det mest skremmende med det hele

Jeg syntes jeg hadde sett nicket ditt inne på psyk. forum ja. Men kunne ikke kople det sammen med den uvitenheten du viste i innlegget ditt..? Du burde jo vite at anoreksi(og andre sf) er en psykisk lidelse..Det er ikke noe en gjør for å provosere andre.

Takk for omtanken.Jeg er (heldigvis)ikke så tynn som det du beskriver, nei(Og du tar nok litt hardt i, for en person med BMI under 11 er knapt nok levende, og iallfall ikke oppegående til å trene), og jeg får hjelp(selv om den ikke hjelper). Jeg prøver å kjempe imot de idiotiske tankene(ja for jeg vet de er idiotiske..) om at jeg ikke er verdt mat, er jeg er feit, ekkel etc. hver bidige dag. Det er ganske slitsomt. Fristende å gi opp, faktisk. Men jeg gjør ikke det... ennå iallfall.

Selvsagt burde denne jenta/damen ikke trene. Helt enig i det, så forstår du blir bekymret. Det er mange jeg ser/hører om som jeg også bekymrer meg for. Men en kan lite gjøre, om en ikke kjenner personen.

Jeg har fått advarsel av lege om at hjertet mitt kan stoppe om jeg trener i den tilstanden jeg er i. Trener mye mindre enn før. Men det er lettere sagt enn gjort å kvitte seg helt med tvangshandlingene sine. Nekter du en anorektiker å gå på treningssenter, vil hun kanskje ta en joggetur i skogen f.eks. i stedet. Det er da verre om hun skulle falle om der, helt alene?

Det er mye jeg også ser ute som gir meg angst eller som jeg rett og slett bare ikke liker å se. Alle slankereklamene som ukeblader, aviser, boarders, tv og internett tyter over av f.eks. Det gjør det ikke lettere å få ned frokosten(og beholde den) når "Lise, som mistet 20 kg, men fant seg selv" lyser mot deg fra annenhver side av morgenavisen. Så mye for å få tankene over på noe annet,liksom. Men det er slikt jeg bare må tolerere og lære meg å leve med. Det går an å lukke øynene eller snu seg vekk. Lukke avisa. Eller gå et annet sted dersom det blir for ille. Kanskje du skulle vurdere en treningstur i marka i stedet, hvis du blir så plaget?

Ønsker deg alt godt, ikke misforstå:)

Skrevet

Hvis du leser alle innleggene i tråden, så ser du at ingen har forsøkt å fremme et syn av den typen du nevner her.

Kommentaren min til mij om "seriøs diskusjon" gikk på det at vi ikke har gjort annet enn å argumentere, hvorpå h*n anklager meg for ikke å tåle at hun er uenig med meg. Er det noen som ikke har "tålt" andres meninger her, så er det da utelukkende de som har angrepet trådstarter.

"............................................"

Gjest MinimizeMe
Skrevet

Takk for et fint og opplysende innlegg som fikk meg til å forstå mer av sykdommen din :-)

Syntes det mest ble rot, jeg, men tusen takk skal du ha! *bukke-nikke-neie-rødme littegrann* ;o)

Skrevet

Jeg syntes jeg hadde sett nicket ditt inne på psyk. forum ja. Men kunne ikke kople det sammen med den uvitenheten du viste i innlegget ditt..? Du burde jo vite at anoreksi(og andre sf) er en psykisk lidelse..Det er ikke noe en gjør for å provosere andre.

Takk for omtanken.Jeg er (heldigvis)ikke så tynn som det du beskriver, nei(Og du tar nok litt hardt i, for en person med BMI under 11 er knapt nok levende, og iallfall ikke oppegående til å trene), og jeg får hjelp(selv om den ikke hjelper). Jeg prøver å kjempe imot de idiotiske tankene(ja for jeg vet de er idiotiske..) om at jeg ikke er verdt mat, er jeg er feit, ekkel etc. hver bidige dag. Det er ganske slitsomt. Fristende å gi opp, faktisk. Men jeg gjør ikke det... ennå iallfall.

Selvsagt burde denne jenta/damen ikke trene. Helt enig i det, så forstår du blir bekymret. Det er mange jeg ser/hører om som jeg også bekymrer meg for. Men en kan lite gjøre, om en ikke kjenner personen.

Jeg har fått advarsel av lege om at hjertet mitt kan stoppe om jeg trener i den tilstanden jeg er i. Trener mye mindre enn før. Men det er lettere sagt enn gjort å kvitte seg helt med tvangshandlingene sine. Nekter du en anorektiker å gå på treningssenter, vil hun kanskje ta en joggetur i skogen f.eks. i stedet. Det er da verre om hun skulle falle om der, helt alene?

Det er mye jeg også ser ute som gir meg angst eller som jeg rett og slett bare ikke liker å se. Alle slankereklamene som ukeblader, aviser, boarders, tv og internett tyter over av f.eks. Det gjør det ikke lettere å få ned frokosten(og beholde den) når "Lise, som mistet 20 kg, men fant seg selv" lyser mot deg fra annenhver side av morgenavisen. Så mye for å få tankene over på noe annet,liksom. Men det er slikt jeg bare må tolerere og lære meg å leve med. Det går an å lukke øynene eller snu seg vekk. Lukke avisa. Eller gå et annet sted dersom det blir for ille. Kanskje du skulle vurdere en treningstur i marka i stedet, hvis du blir så plaget?

Ønsker deg alt godt, ikke misforstå:)

"Men kunne ikke kople det sammen med den uvitenheten du viste i innlegget ditt..? Du burde jo vite at anoreksi(og andre sf) er en psykisk lidelse..Det er ikke noe en gjør for å provosere andre."

Men kjære milde vene o.s.v. - snakk om å koble vilt. Det var da ingenting ved det første innlegget som hintet til at noen med anoreksi eller noe annet gjorde noe som helst for å _provosere_ noen???

Skrevet

Jeg er usikker på hva du mener med at personen var "for stor"; for mye og unaturlig muskulatur eller fedme?

----------

Når det gjelder anorektikere, så har jeg i utgangspunktet ikke noe i mot dersom et treningssenter har en policy hvor personer som fremtrer som unormalt avmagrede diskret blir bedt om at deres lege attesterer at det er greit at de trener. Det jeg er motstander av, er at man ut i fra et utseendekriterium skal ekskludere noen fra treningssalen. Kjente en gang en kvinne som hadde hatt anoreksi i over 20 år. En mengde behandling var forsøkt, og man hadde forlengst oppgitt håpet om at hun skulle bli normalvektig. Hennes behandlere mente det var gunstig for henne å trene regelmessig, og jeg kan vanskelig akseptere at hun evt. skulle blitt ekskludert fordi hennes utseende kunne vekke sterke følelser i andre.

De sterke følelsene er jo FOR den syke da! Det er jo aldeles grusomt å se et slikt menneske,- det samme syns jeg om mennesker som er så feite at de er lenket til sengen, som må heises ut av vinduet for å dra på lastebil til sykehuset - fordi sykebilen ikke takler vekta.

Det er ekkelt og jeg syns INDERLIG synd på vedkommende.

Skrevet

Syntes det mest ble rot, jeg, men tusen takk skal du ha! *bukke-nikke-neie-rødme littegrann* ;o)

Neida, du var så flink så ;-)

Skrevet

"Kan de under noen omstendigheter bli nektet å trene? Når man ser at dette er helt fysisk og helsemessig uforsvarlig?"

Men synes det er litt merkelig at det oppfattes som forkastelig at man har en normalt mennesklig reaksjon på det visuelle aspektet i tillegg her.

En ting er å si det åpent i det offentlige rom; men når man hudflettes for å tilkjennegi sin reaksjon på et anonymt internettforum; tør jeg påstå at det er andre enn trådstarter her som bør reflektere litt over emnet toleranse.

Det kommer vel an på hvilke deler av innlegget man har lagt best merke til i hvilken grad man oppfatter det som saklig. Leste hovedinnlegget på nytt nå, og ser at det som dannet utgangspunktet for min reaksjon var følgende:

"I dag så jeg en av disse anorektikerne igjen. Hun var ca 1,70 og kunne ikke veie mere enn 30 kilo tror jeg. Hun hadde hule kinn, omtrent ingen mage. du kunne se hvert eneste bein i ryggen hennes. Skikkelig ekkelt. Spesielt da jeg sto i dusjen sammen med henne.

Er det bare jeg som synes dette er ubehagelig?

Greit at folk er tynne, og at noen er tykke, men når folk blir så sykelig magre så føler jeg meg uvel."

Jeg synes fortsatt at dette legger opp til at det er av hensyn til andre som trener at man evt. skal nekte anorektikere å trene. Er imidlertid enig i at andre deler av innlegget stiller spørsmål som kan være rimelig å diskutere.

Skrevet

"Men kunne ikke kople det sammen med den uvitenheten du viste i innlegget ditt..? Du burde jo vite at anoreksi(og andre sf) er en psykisk lidelse..Det er ikke noe en gjør for å provosere andre."

Men kjære milde vene o.s.v. - snakk om å koble vilt. Det var da ingenting ved det første innlegget som hintet til at noen med anoreksi eller noe annet gjorde noe som helst for å _provosere_ noen???

Skjønner ikke noe jeg - tror noen har helt andre måter å lese på enn meg. *ler*

(altså -enig med deg i denne tråden)

Skrevet

"tør jeg påstå at det er andre enn trådstarter her som bør reflektere litt over emnet toleranse."

Det tør du :-)

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...