Gå til innhold

ang anorektikere på treningsstudio....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du leser alle innleggene i tråden, så ser du at ingen har forsøkt å fremme et syn av den typen du nevner her.

Kommentaren min til mij om "seriøs diskusjon" gikk på det at vi ikke har gjort annet enn å argumentere, hvorpå h*n anklager meg for ikke å tåle at hun er uenig med meg. Er det noen som ikke har "tålt" andres meninger her, så er det da utelukkende de som har angrepet trådstarter.

"............................................"

Ser at de fleste tolker innlegget annerledes enn det jeg gjør, og det gir jo alltid grunnlag for refleksjon.

• Svar 292
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Hawkwind

28

• favn

21

• frosken

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skjønner ikke noe jeg - tror noen har helt andre måter å lese på enn meg. *ler*

(altså -enig med deg i denne tråden)

Ja, det er helt fantastisk hvilken "magi" enkelte har, som gjør de i stand til å lese ting som overhodet ingen andre klarer å finne, mellom eller oppå linjene :-)

".............................................."

Skrevet

Jeg syntes jeg hadde sett nicket ditt inne på psyk. forum ja. Men kunne ikke kople det sammen med den uvitenheten du viste i innlegget ditt..? Du burde jo vite at anoreksi(og andre sf) er en psykisk lidelse..Det er ikke noe en gjør for å provosere andre.

Takk for omtanken.Jeg er (heldigvis)ikke så tynn som det du beskriver, nei(Og du tar nok litt hardt i, for en person med BMI under 11 er knapt nok levende, og iallfall ikke oppegående til å trene), og jeg får hjelp(selv om den ikke hjelper). Jeg prøver å kjempe imot de idiotiske tankene(ja for jeg vet de er idiotiske..) om at jeg ikke er verdt mat, er jeg er feit, ekkel etc. hver bidige dag. Det er ganske slitsomt. Fristende å gi opp, faktisk. Men jeg gjør ikke det... ennå iallfall.

Selvsagt burde denne jenta/damen ikke trene. Helt enig i det, så forstår du blir bekymret. Det er mange jeg ser/hører om som jeg også bekymrer meg for. Men en kan lite gjøre, om en ikke kjenner personen.

Jeg har fått advarsel av lege om at hjertet mitt kan stoppe om jeg trener i den tilstanden jeg er i. Trener mye mindre enn før. Men det er lettere sagt enn gjort å kvitte seg helt med tvangshandlingene sine. Nekter du en anorektiker å gå på treningssenter, vil hun kanskje ta en joggetur i skogen f.eks. i stedet. Det er da verre om hun skulle falle om der, helt alene?

Det er mye jeg også ser ute som gir meg angst eller som jeg rett og slett bare ikke liker å se. Alle slankereklamene som ukeblader, aviser, boarders, tv og internett tyter over av f.eks. Det gjør det ikke lettere å få ned frokosten(og beholde den) når "Lise, som mistet 20 kg, men fant seg selv" lyser mot deg fra annenhver side av morgenavisen. Så mye for å få tankene over på noe annet,liksom. Men det er slikt jeg bare må tolerere og lære meg å leve med. Det går an å lukke øynene eller snu seg vekk. Lukke avisa. Eller gå et annet sted dersom det blir for ille. Kanskje du skulle vurdere en treningstur i marka i stedet, hvis du blir så plaget?

Ønsker deg alt godt, ikke misforstå:)

Timari vet nok rimelig godt at en anorektiker aldri bevisst provoserer.

Om ikke annet, fordi hun har hatt langvarig kontakt med en nå tidligere anorektiker.

Skrevet

De sterke følelsene er jo FOR den syke da! Det er jo aldeles grusomt å se et slikt menneske,- det samme syns jeg om mennesker som er så feite at de er lenket til sengen, som må heises ut av vinduet for å dra på lastebil til sykehuset - fordi sykebilen ikke takler vekta.

Det er ekkelt og jeg syns INDERLIG synd på vedkommende.

Noen har følelser slik det du beskriver - men vi lever i et samfunn hvor det også eksisterer sterke utestengelsesmekanismer i forhold til alt som ikke er "vellykket".

Skrevet

Ser at de fleste tolker innlegget annerledes enn det jeg gjør, og det gir jo alltid grunnlag for refleksjon.

Det kan vel ha noe med at ikke alle, til enhver tid, klarer å lese om enkelte temaer uten at deres egne erfaringer/følelser/etc. som er sammenkoblbare, påvirker måten man oppfatter ting på?

Gjest MinimizeMe
Skrevet

"Men kunne ikke kople det sammen med den uvitenheten du viste i innlegget ditt..? Du burde jo vite at anoreksi(og andre sf) er en psykisk lidelse..Det er ikke noe en gjør for å provosere andre."

Men kjære milde vene o.s.v. - snakk om å koble vilt. Det var da ingenting ved det første innlegget som hintet til at noen med anoreksi eller noe annet gjorde noe som helst for å _provosere_ noen???

"..........................................."

Jeg oppfatter det nesten som om Timari mener denne kvinnen er kry av å være tynn, og vil vise seg fram,da? Eller kanskje jeg tolket det feil. Beklager i så fall.

Synes uansett ikke det virker som om Timari helt forstår at det kan være svært vanskelig å spise NOK/PASSE og å la være å trene. Tvangstanker og psykiske lidelser forsvinner ikke selv om du ber dem om det, dessverre. Og kanskje står valget mellom å trene eller å ha så sterk angst at du bare sitter og stirrer i veggen. you see? Det var bare dette jeg mente...men har sikkert vanskelig for å uttrykke meg.

Tror en må ha kjent sf på kroppen for å skjønne det. Og selv ikke da er det enkelt, så...

Skrevet

Jeg er usikker på hva du mener med at personen var "for stor"; for mye og unaturlig muskulatur eller fedme?

----------

Når det gjelder anorektikere, så har jeg i utgangspunktet ikke noe i mot dersom et treningssenter har en policy hvor personer som fremtrer som unormalt avmagrede diskret blir bedt om at deres lege attesterer at det er greit at de trener. Det jeg er motstander av, er at man ut i fra et utseendekriterium skal ekskludere noen fra treningssalen. Kjente en gang en kvinne som hadde hatt anoreksi i over 20 år. En mengde behandling var forsøkt, og man hadde forlengst oppgitt håpet om at hun skulle bli normalvektig. Hennes behandlere mente det var gunstig for henne å trene regelmessig, og jeg kan vanskelig akseptere at hun evt. skulle blitt ekskludert fordi hennes utseende kunne vekke sterke følelser i andre.

Igjen, ingen her mener at noen skal ekskluderes fra noe som ikke er skadelig for dem.

NB: Med "stor" mente jeg at han var et muskelberg. I slike tilfeller _kan_ det selvfølgelig også forekomme mistanker om steroider o.l., uten at jeg er sikker på hvorvidt det ble mistenkt her. Og da er jo saken klar - med mindre vi snakker om Pers Bolegym.

"............................................."

Skrevet

Det kommer vel an på hvilke deler av innlegget man har lagt best merke til i hvilken grad man oppfatter det som saklig. Leste hovedinnlegget på nytt nå, og ser at det som dannet utgangspunktet for min reaksjon var følgende:

"I dag så jeg en av disse anorektikerne igjen. Hun var ca 1,70 og kunne ikke veie mere enn 30 kilo tror jeg. Hun hadde hule kinn, omtrent ingen mage. du kunne se hvert eneste bein i ryggen hennes. Skikkelig ekkelt. Spesielt da jeg sto i dusjen sammen med henne.

Er det bare jeg som synes dette er ubehagelig?

Greit at folk er tynne, og at noen er tykke, men når folk blir så sykelig magre så føler jeg meg uvel."

Jeg synes fortsatt at dette legger opp til at det er av hensyn til andre som trener at man evt. skal nekte anorektikere å trene. Er imidlertid enig i at andre deler av innlegget stiller spørsmål som kan være rimelig å diskutere.

Joa, hvis man leser den delen av innlegget isolert fra resten av innlegget, og dermed tolker det i en helt feil kontekst, kan det gi grunnlag for visse reaksjoner.

At trådstarter er ganske mennesklig og får en del typisk mennesklige reaksjoner, blant annet.

Men slike deler av et innlegg må leses sammen med resten av innlegget for å kunne ses på og tolkes i riktig kontekst okke som.

Dette med å ta deler av utsagn ut fra en helhetlig kontekst og deretter tolke dem blir alltid feil.

Noe Se & Hør er et levende eksempel på to ganger i uken, blant annet.

Skrevet

Jeg oppfatter det nesten som om Timari mener denne kvinnen er kry av å være tynn, og vil vise seg fram,da? Eller kanskje jeg tolket det feil. Beklager i så fall.

Synes uansett ikke det virker som om Timari helt forstår at det kan være svært vanskelig å spise NOK/PASSE og å la være å trene. Tvangstanker og psykiske lidelser forsvinner ikke selv om du ber dem om det, dessverre. Og kanskje står valget mellom å trene eller å ha så sterk angst at du bare sitter og stirrer i veggen. you see? Det var bare dette jeg mente...men har sikkert vanskelig for å uttrykke meg.

Tror en må ha kjent sf på kroppen for å skjønne det. Og selv ikke da er det enkelt, så...

Ut fra de helt streite, umiddelbare kommentarer om normale reaksjoner, så klarte ihvertfall ikke jeg å se noen dypere, uuttalt holdning, slik som enkelte av dere. Men, men. Det har blitt forklart opp og ned gjentatte ganger nå, så hva hun mente er neppe noe spørsmål lenger.

Skrevet

Det kan vel ha noe med at ikke alle, til enhver tid, klarer å lese om enkelte temaer uten at deres egne erfaringer/følelser/etc. som er sammenkoblbare, påvirker måten man oppfatter ting på?

Alternativt at man raskere ser underliggende holdninger enn andre som ikke er opptatt av temaet?

Gjest Dordy Can
Skrevet

Joa, enkelte av debattantene her (heisann mij) ser ut til å leve og ånde for at alle mennesker skal gå trygt midt inne i saueflokken.

Utbrytere tolereres ikke...

Nei så visst ikke.

Jeg setter svært liten pris på de som legger opp til en stor diskusjon bare for å kverulere, ikke for å lære mer av hverandre, evt er genuint uenig med motparten.

Hva er vitsen med å kverulere og hvor kommer alle kverulantene fra?

Har de ikke noe mer interessant å gjøre på?

Skrevet

Jeg skjønte hva du mente, Timari. Du mente (sånn som jeg forstår det) at det er vondt å se på denne svært syke personen. Ikke at personen er fæl eller ikke har rett til å være der, men rett og slett er for syk til det.

Jeg synes det er helt greit.

Hilsen ei som er innlagt på sykehus pga anoreksi

Skrevet

Joa, hvis man leser den delen av innlegget isolert fra resten av innlegget, og dermed tolker det i en helt feil kontekst, kan det gi grunnlag for visse reaksjoner.

At trådstarter er ganske mennesklig og får en del typisk mennesklige reaksjoner, blant annet.

Men slike deler av et innlegg må leses sammen med resten av innlegget for å kunne ses på og tolkes i riktig kontekst okke som.

Dette med å ta deler av utsagn ut fra en helhetlig kontekst og deretter tolke dem blir alltid feil.

Noe Se & Hør er et levende eksempel på to ganger i uken, blant annet.

Det du sier er selvfølgelig korrekt tolkningsteori. Men en velkjent måte å kamuflere mindre aktverdige motiver kan nettopp være å blande litt "hummer og kanari" og håpe at andre ikke legger merke til ingrediensene.

Det er også flere andre innlegg i tråden hvor det fokuseres på egne følelser (som avsky og engstelse), og jeg kan fortsatt ikke se at det i seg selv er en grunn til evt. utestengelse av de som måtte vekke slike følelser.

Gjest Dordy Can
Skrevet

Det var ikke det Timari mente, da må du ha lest noe helt annet "mellom" linjene enn meg.

Timari lurte på om det var "helsemessig forsvarlig" å trene når en er så tynn.

Og jeg stiller spørsmålet er det det?

Mener du selv skrev i et innlegg at det ikke er det.

Gjest MinimizeMe
Skrevet

Timari vet nok rimelig godt at en anorektiker aldri bevisst provoserer.

Om ikke annet, fordi hun har hatt langvarig kontakt med en nå tidligere anorektiker.

Hmmm. Håper ikke denne anorektikeren vet hva Timari egentlig tenkte om henne da. Jeg ville nå ikke like å omgås med folk som syntes jeg var ekkel og burde holde meg hjemme-helst i burka;)

Jeg trenger ikke synes folk med masse tatoveringer, folk med utslett og kviser, ekstremt over-eller undervektige, narkomane og gamle og skrukkete folk er vakre. Men jeg synes ikke de er ekle. Det er respektløst å si. Jeg tåler å se dem, og de har alle like mye rett til å ferdes i samfunnet.

Jeg blander meg heller ikke opp i ting jeg ikke har noe med. Jeg går ikke bort til en røyker og tar fra ham/henne sigaretten, fordi h*n kan få KOLS. Alle har ansvar for sin egen helse. En bør få hjelp og råd, ja, men så lenge en er ved sine fulle fem er det opp til en selv å velge om en vil ta imot.

*Vi elsker ikke mennesker fordi vi synes de er vakre. Vi synes de er vakre fordi vi elsker dem*

Skrevet

Bare for å oppklare mine innlegg her - jeg har vanskelig for å svelge en velment bekymring som er krydret med vemmelse og betegnelser som belsen-fange o.l, toppet med at de burde i det minste dekke til beina som stikker ut.

Her føler jeg det blir hyklersk, det minner om et ønske om å stue bort alt som føles ubehagelig for en selv, og da føler jeg for å si _min_ mening.

Utenom det har jeg ingenting i mot deg, slik enkelte her prøver å påstå. :-)

Du nevner nettopp det som også fikk meg til å reagere.

Skrevet

Nei så visst ikke.

Jeg setter svært liten pris på de som legger opp til en stor diskusjon bare for å kverulere, ikke for å lære mer av hverandre, evt er genuint uenig med motparten.

Hva er vitsen med å kverulere og hvor kommer alle kverulantene fra?

Har de ikke noe mer interessant å gjøre på?

Tja, si det...

Gjest MinimizeMe
Skrevet

Det var ikke det Timari mente, da må du ha lest noe helt annet "mellom" linjene enn meg.

Timari lurte på om det var "helsemessig forsvarlig" å trene når en er så tynn.

Og jeg stiller spørsmålet er det det?

Mener du selv skrev i et innlegg at det ikke er det.

Det er ikke helsemessig forsvarlig å trene når du er anorektiker, nei. Det er heller ikke helsemessig forsvarlig å tvinge seg selv til å kaste opp. Det er ikke helsemessig forsvarlig å kutte seg, eller å skrubbe hendene 200 ganger daglig. Og ikke er det helsemessig forsvarlig å røyke, drikke(for mye) eller ta narkotika. Men uansett om en som anorektiker/alkoholiker/røyker/psykisk syk (eller hva en enn måtte vær) vet dette, er det ikke bare å la vær missbruket eller den destruktive handlemåten.

Skrevet

Hmmm. Håper ikke denne anorektikeren vet hva Timari egentlig tenkte om henne da. Jeg ville nå ikke like å omgås med folk som syntes jeg var ekkel og burde holde meg hjemme-helst i burka;)

Jeg trenger ikke synes folk med masse tatoveringer, folk med utslett og kviser, ekstremt over-eller undervektige, narkomane og gamle og skrukkete folk er vakre. Men jeg synes ikke de er ekle. Det er respektløst å si. Jeg tåler å se dem, og de har alle like mye rett til å ferdes i samfunnet.

Jeg blander meg heller ikke opp i ting jeg ikke har noe med. Jeg går ikke bort til en røyker og tar fra ham/henne sigaretten, fordi h*n kan få KOLS. Alle har ansvar for sin egen helse. En bør få hjelp og råd, ja, men så lenge en er ved sine fulle fem er det opp til en selv å velge om en vil ta imot.

*Vi elsker ikke mennesker fordi vi synes de er vakre. Vi synes de er vakre fordi vi elsker dem*

Åja, hun vet godt hva Timari synes om emnet.

I og med at den tidligere anorektikeren er min kone, har jeg da overhørt en og annen samtale dem imellom - samt fått referert en del av samtalene de har hatt seg imellom før jeg kom inn i bildet.

Sammenligningene du bruker her, er forøvrig ganske typiske en anorektiker.

Ved å sammenligne med røykere, overvektige, folk med kviser, eldre o.l. forsøker du bevisst eller ubevisst å normalisere og avdramatisere anorexia.

En mer reell sammenligning for min del vil være russisk rulett. Hadde du tolerert å se mennesker spille russisk rulett på åpen gate - eller ville du reagert negativt på dette?

Skrevet

Alternativt at man raskere ser underliggende holdninger enn andre som ikke er opptatt av temaet?

Uhm...vel...jeg vil tro at, for folk flest, så er det minst like sannsynlig at man "ser" ting som _ikke_ er der. Men, det er nå så.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...