Gå til innhold

ang anorektikere på treningsstudio....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åja, hun vet godt hva Timari synes om emnet.

I og med at den tidligere anorektikeren er min kone, har jeg da overhørt en og annen samtale dem imellom - samt fått referert en del av samtalene de har hatt seg imellom før jeg kom inn i bildet.

Sammenligningene du bruker her, er forøvrig ganske typiske en anorektiker.

Ved å sammenligne med røykere, overvektige, folk med kviser, eldre o.l. forsøker du bevisst eller ubevisst å normalisere og avdramatisere anorexia.

En mer reell sammenligning for min del vil være russisk rulett. Hadde du tolerert å se mennesker spille russisk rulett på åpen gate - eller ville du reagert negativt på dette?

"Ved å sammenligne med røykere, overvektige, folk med kviser, eldre o.l. forsøker du bevisst eller ubevisst å normalisere og avdramatisere anorexia."

Akkurat det tenkte jeg også. Jeg regner med at anorektikere som enten er blitt så friske som de kan bli, eller har kommet så langt med seg selv at de innser fakta og er interessert i å komme seg, ikke ønsker å bli "normalisert" i den tilstanden de er i på sitt verste?

"..........................................."

• Svar 292
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Hawkwind

28

• favn

21

• frosken

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det du sier er selvfølgelig korrekt tolkningsteori. Men en velkjent måte å kamuflere mindre aktverdige motiver kan nettopp være å blande litt "hummer og kanari" og håpe at andre ikke legger merke til ingrediensene.

Det er også flere andre innlegg i tråden hvor det fokuseres på egne følelser (som avsky og engstelse), og jeg kan fortsatt ikke se at det i seg selv er en grunn til evt. utestengelse av de som måtte vekke slike følelser.

Så det blir feil å tilkjennegi en rent mennesklig emosjonell reaksjon på et anonymt internettforum altså?

Skrevet

Det du sier er selvfølgelig korrekt tolkningsteori. Men en velkjent måte å kamuflere mindre aktverdige motiver kan nettopp være å blande litt "hummer og kanari" og håpe at andre ikke legger merke til ingrediensene.

Det er også flere andre innlegg i tråden hvor det fokuseres på egne følelser (som avsky og engstelse), og jeg kan fortsatt ikke se at det i seg selv er en grunn til evt. utestengelse av de som måtte vekke slike følelser.

"Men en velkjent måte å kamuflere mindre aktverdige motiver kan nettopp være å blande litt "hummer og kanari" og håpe at andre ikke legger merke til ingrediensene."

Unnskyld meg, men vær så snill: La ikke denne tråden spinne avgårde i halv-paranoia, eh?

"............................................."

Gjest Dordy Can
Skrevet

Bare for å oppklare mine innlegg her - jeg har vanskelig for å svelge en velment bekymring som er krydret med vemmelse og betegnelser som belsen-fange o.l, toppet med at de burde i det minste dekke til beina som stikker ut.

Her føler jeg det blir hyklersk, det minner om et ønske om å stue bort alt som føles ubehagelig for en selv, og da føler jeg for å si _min_ mening.

Utenom det har jeg ingenting i mot deg, slik enkelte her prøver å påstå. :-)

Det er din unyanserte tolkning, mij. Du har fremstått som provokatør her i kveld, og blir for meg derfor lite troverdig.

Gjest MinimizeMe
Skrevet

Åja, hun vet godt hva Timari synes om emnet.

I og med at den tidligere anorektikeren er min kone, har jeg da overhørt en og annen samtale dem imellom - samt fått referert en del av samtalene de har hatt seg imellom før jeg kom inn i bildet.

Sammenligningene du bruker her, er forøvrig ganske typiske en anorektiker.

Ved å sammenligne med røykere, overvektige, folk med kviser, eldre o.l. forsøker du bevisst eller ubevisst å normalisere og avdramatisere anorexia.

En mer reell sammenligning for min del vil være russisk rulett. Hadde du tolerert å se mennesker spille russisk rulett på åpen gate - eller ville du reagert negativt på dette?

Nei, jeg prøver overhodet ikke å avdramatisere. Men folk må da tåle å at andre viser seg selv om de har en (p)sykdom? Og selv om det ikke er fint? Og så må en akseptere at en ikke er supermann og kan redde alle.

Selv så jeg en ekstremt avmagret anorektiker på tv her om dagen. Det var IKKE fint, og jeg blir SKREMT av sånne.

Ang. russisk rulett, så ville jeg nok ikke stått og sett på, nei:) Hadde vel ringt til onkel politi. Hvis noen er i umiddelbar fare, så må en jo forsøke å gripe inn. Men hva med narkomane, f.eks? Hva med alkoholikere? Jeg skulle gjerne "reddet" dem fra seg selv om jeg kunne. Men det er jo umulig...

Skrevet

"Ved å sammenligne med røykere, overvektige, folk med kviser, eldre o.l. forsøker du bevisst eller ubevisst å normalisere og avdramatisere anorexia."

Akkurat det tenkte jeg også. Jeg regner med at anorektikere som enten er blitt så friske som de kan bli, eller har kommet så langt med seg selv at de innser fakta og er interessert i å komme seg, ikke ønsker å bli "normalisert" i den tilstanden de er i på sitt verste?

"..........................................."

Tja, ikke enkelt å gi et fullgodt svar på det spørsmålet.

Den RL-erfaringen jeg har med anorektikere, er at de når de er syke avdramatiserer sykdommen, lyver masse om hvor flinke de er til å spise og hvor god kontroll de har over sykdommen; og viser en tilsynelatende stor selvinnsikt i sykdomsbildet.

Og at de i faser og unnlater å avdramatisere om det kan medføre mindre kontroll fra andre over næringsinntak.

Løgn, usannheter og manipulasjon er egenskaper anorektikere benytter seg av 24/7 for å selv ha total kontroll over næringsinntak - eller mangel på sådan.

Når de blir friskere, begynner de mer å snakke om praktiske vanskeligheter med å leve normalt. Mangel på sultfølelse og slik - samt at de da vil be andre om å hjelpe dem å huske på å spise, samt å be andre om å hjelpe til med å se til at de ikke får kastet opp o.l.

Så dette siste punktet er vel et av de få kjennetegnene man har på en anorektisker i bedring - at vedkommende ber om hjelp til å oppnå et normalt næringsinntak.

Som sagt - basert på den noe begrensede erfaring jeg har med emnet i RL.

Skrevet

Nei, jeg prøver overhodet ikke å avdramatisere. Men folk må da tåle å at andre viser seg selv om de har en (p)sykdom? Og selv om det ikke er fint? Og så må en akseptere at en ikke er supermann og kan redde alle.

Selv så jeg en ekstremt avmagret anorektiker på tv her om dagen. Det var IKKE fint, og jeg blir SKREMT av sånne.

Ang. russisk rulett, så ville jeg nok ikke stått og sett på, nei:) Hadde vel ringt til onkel politi. Hvis noen er i umiddelbar fare, så må en jo forsøke å gripe inn. Men hva med narkomane, f.eks? Hva med alkoholikere? Jeg skulle gjerne "reddet" dem fra seg selv om jeg kunne. Men det er jo umulig...

"Selv så jeg en ekstremt avmagret anorektiker på tv her om dagen. Det var IKKE fint, og jeg blir SKREMT av sånne."

Joa, kona sa slikt den gangen hun veide 36 kilo og.

Selvinnsikt er et fint dyr - og de fleste anorektikere jeg har kjent til har et ganske fordreid forhold til det.

Poenget i hovedinnlegget her var en tungt rammet anorektiker som trente hardt på treningsstudio. Med den innsikt du selv sier du har, vet du at den settingen kan medføre plutselig organsvikt og påfølgende varig skade/død uten forvarsel.

En -stor- vesensforskjell på dette og en alkoholiker eller en narkoman.

Ingen av de står i fare for plutselig død uten forvarsel; annet enn ved uhell.

Skrevet

Tja, ikke enkelt å gi et fullgodt svar på det spørsmålet.

Den RL-erfaringen jeg har med anorektikere, er at de når de er syke avdramatiserer sykdommen, lyver masse om hvor flinke de er til å spise og hvor god kontroll de har over sykdommen; og viser en tilsynelatende stor selvinnsikt i sykdomsbildet.

Og at de i faser og unnlater å avdramatisere om det kan medføre mindre kontroll fra andre over næringsinntak.

Løgn, usannheter og manipulasjon er egenskaper anorektikere benytter seg av 24/7 for å selv ha total kontroll over næringsinntak - eller mangel på sådan.

Når de blir friskere, begynner de mer å snakke om praktiske vanskeligheter med å leve normalt. Mangel på sultfølelse og slik - samt at de da vil be andre om å hjelpe dem å huske på å spise, samt å be andre om å hjelpe til med å se til at de ikke får kastet opp o.l.

Så dette siste punktet er vel et av de få kjennetegnene man har på en anorektisker i bedring - at vedkommende ber om hjelp til å oppnå et normalt næringsinntak.

Som sagt - basert på den noe begrensede erfaring jeg har med emnet i RL.

Og ikke minst - det er jo ikke snakk om at alle anorektikere oppfører seg, og gjør alle ting, helt likt. Jeg har en i nær familie som var ganske langt inni det før det ble fanget opp.

"............................................"

Gjest MinimizeMe
Skrevet

"Selv så jeg en ekstremt avmagret anorektiker på tv her om dagen. Det var IKKE fint, og jeg blir SKREMT av sånne."

Joa, kona sa slikt den gangen hun veide 36 kilo og.

Selvinnsikt er et fint dyr - og de fleste anorektikere jeg har kjent til har et ganske fordreid forhold til det.

Poenget i hovedinnlegget her var en tungt rammet anorektiker som trente hardt på treningsstudio. Med den innsikt du selv sier du har, vet du at den settingen kan medføre plutselig organsvikt og påfølgende varig skade/død uten forvarsel.

En -stor- vesensforskjell på dette og en alkoholiker eller en narkoman.

Ingen av de står i fare for plutselig død uten forvarsel; annet enn ved uhell.

Narkomane står vel veldig i fare for plutselig død, vel? Overdose, ulykker...??

Skrevet

Det er ikke helsemessig forsvarlig å trene når du er anorektiker, nei. Det er heller ikke helsemessig forsvarlig å tvinge seg selv til å kaste opp. Det er ikke helsemessig forsvarlig å kutte seg, eller å skrubbe hendene 200 ganger daglig. Og ikke er det helsemessig forsvarlig å røyke, drikke(for mye) eller ta narkotika. Men uansett om en som anorektiker/alkoholiker/røyker/psykisk syk (eller hva en enn måtte vær) vet dette, er det ikke bare å la vær missbruket eller den destruktive handlemåten.

Det er nå vanligvis en normal og sunn ting å trene - ikke bland det med usunne ting da i alle fall.

Skrevet

Noen har følelser slik det du beskriver - men vi lever i et samfunn hvor det også eksisterer sterke utestengelsesmekanismer i forhold til alt som ikke er "vellykket".

Jo, det er enklest å snu seg vekk og ikke ville se det.

Skrevet

Narkomane står vel veldig i fare for plutselig død, vel? Overdose, ulykker...??

Les hva han skrev: Med mindre det skjer en ulykke. En overdose er en ulykke.

Skrevet

Man kan jo saktens få en blomsterpott i hue også - uten at man trener...

Skrevet

Man kan jo saktens få en blomsterpott i hue også - uten at man trener...

Ja. Og alkoholikere og narkomane (i tillegg til østfoldinger og bergensere) har 5 ganger større sjangse for å oppleve det.

(I tilfellet bergensere og østfoldinger, kan noe av forklaringen være at folk kaster pottene ned på dem...)

Gjest MinimizeMe
Skrevet

Da må det vel en treningsoverdose også være en ulykke?

Skrevet

Da må det vel en treningsoverdose også være en ulykke?

Poenget er jo nettopp at trening som er helt forsvarlig for en frisk person, kan være livsfarlig for en anorektiker. Dette er overhodet ikke sammenliknbart med at en frisk person kan dø hvis h*n trener non-stop i 3465 timer.

Skrevet

Ja. Og alkoholikere og narkomane (i tillegg til østfoldinger og bergensere) har 5 ganger større sjangse for å oppleve det.

(I tilfellet bergensere og østfoldinger, kan noe av forklaringen være at folk kaster pottene ned på dem...)

*LOL* (gjemmer seg bak fødselsattesten det står Levanger på)

Skrevet

*LOL* (gjemmer seg bak fødselsattesten det står Levanger på)

You can hide, but you cannot run...uhm...eller noe sånt :-)

Gjest MinimizeMe
Skrevet

Poenget er jo nettopp at trening som er helt forsvarlig for en frisk person, kan være livsfarlig for en anorektiker. Dette er overhodet ikke sammenliknbart med at en frisk person kan dø hvis h*n trener non-stop i 3465 timer.

Men hvis folk vil gjøre farlige ting(basehopp f.eks.), er detn ikke opp til dem??

Skrevet

Men hvis folk vil gjøre farlige ting(basehopp f.eks.), er detn ikke opp til dem??

Risikofaktoren er en helt annen.

Men det er jo også en grunn til at eksempelvis basehopp er ulovlig.

Den logiske slutningen av hva du sier her nå, vil da være at trening for anorektiskere også burde bli ulovlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...