Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sluttet på p-sprøyten i april 2005. Har ikke hatt menstrasjon siden jeg begynte på den i 2001 etter en selvbestemt abort. Har ikke fått menstrasjon tilbake, men etter samleie for en uke siden blødde jeg ganske mye etterpå. Men det stoppet igjen samme dagen. Har tidligere blødd litt etter samleie, men det er pga celleforandringene jeg har. Denne gangen blødde jeg mye i forhold. Lurer derfor på om det kan være jeg er fruktbar igjen. Har hatt ubeskyttet sex de siste mnd, og lurer på om det er mulighet for at jeg kan ha blitt gravid. Har ikke hatt mulighet til å ta noen gravitest enda. Har vært kvalm et par kvelder, samme som jeg var den første gangen jeg var gravid. Kan det være en mulighet for å bli gravid, selv om jeg ikke har fått regelmessig mens igjen? Mvh Jente snart 22 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218267-gravid-eller-ei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Eggløsningen kommer før menstruasjonen, så det er mulighet for å bli gravid uten å ha fått tilbake menstruasjonen. Det er ikke uvanlig med blødning undre graviditet, for eksempel ved samleie fordi mormunnen er mer sårbar (obs man får ikke blødning av ’celleforandringer’ uten at det er synlige forandringer på livmorhalsen, og det er det vanligvis ikke ved celleforandringer).

Du kan altså ha blitt gravid ved første eggløsning, det kan passe med tiden for at effekten av p-sprøyten er ute av kroppen. Ta en graviditetstest, er den positiv bør du raskest mulig komme til ultralyd for å få avklart hvor langt du er kommet av hensyn til den videre oppfølging i svangerskapet. Jeg vet ikke om du ønsker å bli gravid nå? Hvis du ønsker evt. svangerskap avbrutt er det meget viktig å få det avklart av hensyn til grenser for abort (12 uker for selvbestemt).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218267-gravid-eller-ei/#findComment-1614875
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...