Gjest Er under utdanning Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Steve Biddulph advarer mot barnehage for barn under tre år. http://www.aftenposten.no/helse/article1221819.ece Jeg har lenge vært en skeptiker mot barnehager for småbarn. Nettopp fordi jeg tror barn i den alderen er svært sårbare for atskillelsen fra mor og kan få en skjev utvikling. Dette kan selvfølgelig variere fra barn til barn avhengig av hvilken personlighet barnet har, forhold til foreldre, trygghet mm, men jeg tror generelt det ikke er bra. Hva tror dere? 0 Siter
Gjest izbela Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 jeg begynte i barnehage da jeg var 6 mnd, og jeg er manisk depressiv! kan det være sammenheng? :S 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror de aller aller fleste har godt av å være i bhg! Jeg elsker å jobbe med småbarn og har sett utrolig mye positivt i arbeidet mitt! Forøvrig synes jeg det blir feil å ta en forskning fra USA (eller et annet land) og sammenligne det med Norge. Jeg tror neppe småbarnsavdelingene i disse landene er like! Det finnes garantert mindre brae bhg her i Norge, men jeg håper inderlig at de er i mindretall. "Biddulph mener statlige myndigheter ikke bør subsidiere barnehager, som han anklager for å gjøre en dårlig jobb. I stedet mener han myndighetene bør legge forholdene til rette for at flest mulig mødre kan være hjemme med småbarna." Han burde heller fokusere på å øke kvaliteten i barnehagene! Få inn utdannede folk som kan faget sitt og som virkelig brenner for å jobbe med barn. Altså, det finnes mange som ikke er utdannet og som gjør en kjempejobb, bare så det er sagt. Men dere skjønner nok hva jeg vil fram til.Jeg har selv fordypning i småbarnspedagogikk og jeg tror ikke alle passer til å jobbe med de minste! Jeg personlig tror også at barna har best av være på småbarnsavdeling med få barn. Da får de den roen, omsorgen, tryggheten og oppfølgeligen de trenger. (Forhåpentligvis) Jeg sier ikke at de absolutt ikke får dette på 0-6 års avdeling, men mine egne erfaringer tilsier at de minste vil ha det aller best på liten avdeling =) Så jeg sier et klart ja til å ha 0-3åringene i bhg. For meg som voksen, er det utrolig motiverende å se hvor bra de små har det sammen. Jeg kunne lagt ut om dette i timesvis. Jeg brenner virkelig for å jobbe med småbarn (0-3år) og jeg blir provosert når noen påstår at det er skadelig for de å gå i bhg her i Norge! 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Fant forresten artikkelen på Nettavisen. Jeg skrev vel USA i forrige innlegg, men det er Australia. "Det står ikke noe i artikkelen om hvorvidt australske barnehager har de samme kravene som norske om antall barn per voksen i barnehagene." http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article558211.ece 0 Siter
Gjest Dordy Can Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror de aller aller fleste har godt av å være i bhg! Jeg elsker å jobbe med småbarn og har sett utrolig mye positivt i arbeidet mitt! Forøvrig synes jeg det blir feil å ta en forskning fra USA (eller et annet land) og sammenligne det med Norge. Jeg tror neppe småbarnsavdelingene i disse landene er like! Det finnes garantert mindre brae bhg her i Norge, men jeg håper inderlig at de er i mindretall. "Biddulph mener statlige myndigheter ikke bør subsidiere barnehager, som han anklager for å gjøre en dårlig jobb. I stedet mener han myndighetene bør legge forholdene til rette for at flest mulig mødre kan være hjemme med småbarna." Han burde heller fokusere på å øke kvaliteten i barnehagene! Få inn utdannede folk som kan faget sitt og som virkelig brenner for å jobbe med barn. Altså, det finnes mange som ikke er utdannet og som gjør en kjempejobb, bare så det er sagt. Men dere skjønner nok hva jeg vil fram til.Jeg har selv fordypning i småbarnspedagogikk og jeg tror ikke alle passer til å jobbe med de minste! Jeg personlig tror også at barna har best av være på småbarnsavdeling med få barn. Da får de den roen, omsorgen, tryggheten og oppfølgeligen de trenger. (Forhåpentligvis) Jeg sier ikke at de absolutt ikke får dette på 0-6 års avdeling, men mine egne erfaringer tilsier at de minste vil ha det aller best på liten avdeling =) Så jeg sier et klart ja til å ha 0-3åringene i bhg. For meg som voksen, er det utrolig motiverende å se hvor bra de små har det sammen. Jeg kunne lagt ut om dette i timesvis. Jeg brenner virkelig for å jobbe med småbarn (0-3år) og jeg blir provosert når noen påstår at det er skadelig for de å gå i bhg her i Norge! "Forøvrig synes jeg det blir feil å ta en forskning fra USA (eller et annet land) og sammenligne det med Norge". Ofte sammenligner man forskning i land som kan sammenlignes med Norge, når det ikke finnes tilsvarende forskning i Norge. "Jeg tror neppe småbarnsavdelingene i disse landene er like! Det finnes garantert mindre brae bhg her i Norge, men jeg håper inderlig at de er i mindretall" Det han foreslår er å gi mer i støtte til småbarnsmødre slik at de kan være hjemme med sine småbarn på bakgrunn i forskning av at småbarn som er mye i barnehagen får en urovekkende atferd. Jeg vil tro at det også finnes dårlige barnehager i Norge. Omfanget i forhold til Australia vet jeg ikke. Når det gjelder småbarnsbarnehager finnes de da vitterlig her i Norge. Forøvrig er det i psykologien forsket på at barn under 3-års alder kan oppleve angst ved å måtte være mye borte fra sine foreldre. Jeg er spesielt bekymret for barn som er bare noen måneder gamle, og som ikke forstår hva som skjer når de plutselig blir overlevert til andre. Barnet kan oppleve akutt seperasjonsangst som følge av det som kan skade det resten av livet. 0 Siter
Gjest amparro Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jenta mi begynte barnehage da hun var 1 år og det er jeg glad for. Hun gikk på en avdeling med 9 barn og der var det stille, rolig og godt å være. De var i et eget lite hus, adskilt fra de andre barna. Hun er nå 4 1/2 år og er trygg og glad lita jente... Barnehage er bra! :-)) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror de aller aller fleste har godt av å være i bhg! Jeg elsker å jobbe med småbarn og har sett utrolig mye positivt i arbeidet mitt! Forøvrig synes jeg det blir feil å ta en forskning fra USA (eller et annet land) og sammenligne det med Norge. Jeg tror neppe småbarnsavdelingene i disse landene er like! Det finnes garantert mindre brae bhg her i Norge, men jeg håper inderlig at de er i mindretall. "Biddulph mener statlige myndigheter ikke bør subsidiere barnehager, som han anklager for å gjøre en dårlig jobb. I stedet mener han myndighetene bør legge forholdene til rette for at flest mulig mødre kan være hjemme med småbarna." Han burde heller fokusere på å øke kvaliteten i barnehagene! Få inn utdannede folk som kan faget sitt og som virkelig brenner for å jobbe med barn. Altså, det finnes mange som ikke er utdannet og som gjør en kjempejobb, bare så det er sagt. Men dere skjønner nok hva jeg vil fram til.Jeg har selv fordypning i småbarnspedagogikk og jeg tror ikke alle passer til å jobbe med de minste! Jeg personlig tror også at barna har best av være på småbarnsavdeling med få barn. Da får de den roen, omsorgen, tryggheten og oppfølgeligen de trenger. (Forhåpentligvis) Jeg sier ikke at de absolutt ikke får dette på 0-6 års avdeling, men mine egne erfaringer tilsier at de minste vil ha det aller best på liten avdeling =) Så jeg sier et klart ja til å ha 0-3åringene i bhg. For meg som voksen, er det utrolig motiverende å se hvor bra de små har det sammen. Jeg kunne lagt ut om dette i timesvis. Jeg brenner virkelig for å jobbe med småbarn (0-3år) og jeg blir provosert når noen påstår at det er skadelig for de å gå i bhg her i Norge! Jeg tror også bildet er mye mer nyansert enn det som står i den artikkelen. Nå har vi erfaring fra tre barn i barnehage fra de var ca ett år. Vi gjorde det på følgende måte: Barn nr 1: Begynte i barnehage 1-6 års avdeling da han var 15 mnd. Full plass, hele dager, men ganske ofte avspaserte pappaen på fredagene, slik at han hadde fire dagers uker. Han sov jo 1-2 timer midt på dagen det året der. Trivdes kjempegodt! Selv om avdelingen var fro 1-6 år, delte de ofte opp, slik at de 3-4 minste var for seg. Det var trygt og godt for dem :-) ANdre året begynte han i familiebarnehage, 50%, sammen med tre andre barn, hjemme hos assistent. Trivdes veldig godt der også. Barn nr 2: Familiebarnehage med 3-4 barn på en assistent. Begynte da hun var 13 mnd. Var da hjemme hos assistenten de fleste dagene, av og til i hovedbarnehagen. Trivdes kjempegodt! Trygt og godt! Barn nr 3: Familiebarnehage med 4 barn, samme som med første barnet. Begynte da hun var 17 mnd. Går 60%, alltid hjemme hos assistenten. Alltid blid og harmonisk barn - fantastisk assistent! Begge familiebarnehagene vi har brukt har hatt pedagogisk oppfølging av førskolelærer, men det har vært assistentene som har hatt dem til daglig. Jeg tror barna kan ha det kjempeflott i barnehagen. Men jeg er glad vi har hatt mulighet til å ha dem deltid, slik at vi har noen rolige dager hjemme - det er deilig både for store og små! 0 Siter
snø Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror at man verken skal skjære alle barn under tre år eller alle barnehager over en kam. Jeg tror det finnes gode barnehager og dårlige barnehager, og at det finnes unger som ikke nødvendigvis burde gå (full tid) i barnehage før de er tre år, mens det også finnes barn som overhode ikke har vondt av det. Min datter har gått i barnehage fra hun var 15 mnd - og hun er i tillegg adoptert. Hun har det storveis i barnehagen, og har ikke hatt vondt av det en plass. Tvert i mot vil jeg nesten si. Hun er rett og slett en barnehageunge. Trygg og god både hjemme og i barnehagen. Ikke pokker om det har vært skadelig for henne å gå i barnehage. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror at det rett og slett er pisspreik! - i 95% av tilfellene har de HIMLA godt av å komme seg i barnehage! 0 Siter
Gjest Ja til kontantstøtte! Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror at det rett og slett er pisspreik! - i 95% av tilfellene har de HIMLA godt av å komme seg i barnehage! Jeg tror nok at en som har mere enn tjue års erfaring med psykologisk arbeid for barn har bedre greie på dette enn deg, desverre. På tide å lytte til de som kan noe. Jeg har lest før at barn ikke bør gå i barnehage før de er tre år derfor er jeg hjemme til da. All ære til de som skaffet oss kontantstøtte! 0 Siter
favn Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror nok at en som har mere enn tjue års erfaring med psykologisk arbeid for barn har bedre greie på dette enn deg, desverre. På tide å lytte til de som kan noe. Jeg har lest før at barn ikke bør gå i barnehage før de er tre år derfor er jeg hjemme til da. All ære til de som skaffet oss kontantstøtte! Men du og barnet/-a kan vel ikke leve av kontantstøtte alene? Er det noen som før på deg, kanskje? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 *Gjesp* Og snart dukker det sikkert opp en annen ekspert "med mange års erfaring" som mener noe annet. Kan ikke vi foreldre få lov til å gjøre våre valg _i fred_, ut fra den situasjonen hver enkelt befinner seg i? Enten man nå velger sånn eller sånn? Skal vi basere oppvekstvilkårene til våre barn på ekspert-uttalelser i media, er det nemlig litt av en jungel å orientere seg i. Vi kan i hverfall slå fast at de lærde strides. 0 Siter
Gjest Er under utdanning Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 *Gjesp* Og snart dukker det sikkert opp en annen ekspert "med mange års erfaring" som mener noe annet. Kan ikke vi foreldre få lov til å gjøre våre valg _i fred_, ut fra den situasjonen hver enkelt befinner seg i? Enten man nå velger sånn eller sånn? Skal vi basere oppvekstvilkårene til våre barn på ekspert-uttalelser i media, er det nemlig litt av en jungel å orientere seg i. Vi kan i hverfall slå fast at de lærde strides. "Kan ikke vi foreldre få lov til å gjøre våre valg _i fred_, ut fra den situasjonen hver enkelt befinner seg i? Enten man nå velger sånn eller sånn?" Det er vel derfor man har forskning, for å få bedre viten på enkelte områder. Et eksempel er at vi skal gjøre færre hensiktsmessige valg. 0 Siter
Gjest Er under utdanning Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Men du og barnet/-a kan vel ikke leve av kontantstøtte alene? Er det noen som før på deg, kanskje? Det er ikke et spørsmål om enten eller. Barnet har vel forhåpentligvis også en far? Og artikkelen kritiserte ikke barnehager for enhver pris, men barn som tilbrakte _mye_ tid i barnehager, og barn i småbarnsbarnehager. 0 Siter
Gjest Er under utdanning Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jenta mi begynte barnehage da hun var 1 år og det er jeg glad for. Hun gikk på en avdeling med 9 barn og der var det stille, rolig og godt å være. De var i et eget lite hus, adskilt fra de andre barna. Hun er nå 4 1/2 år og er trygg og glad lita jente... Barnehage er bra! :-)) Du trekker slutningen om at barnehage er bra fordi ditt barn hadde godt av det. Og dermed har alle småbarn godt av det......? 0 Siter
laban Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 "Kan ikke vi foreldre få lov til å gjøre våre valg _i fred_, ut fra den situasjonen hver enkelt befinner seg i? Enten man nå velger sånn eller sånn?" Det er vel derfor man har forskning, for å få bedre viten på enkelte områder. Et eksempel er at vi skal gjøre færre hensiktsmessige valg. Håpet er vel at vi skal gjøre _flere_ hensiktsmessige valg, ikke færre. Uansett tror jeg vi skal stole på oss selv så lenge forskningen foregår på forhold som vi ikke vet noe særlig om. Det kan være store forskjeller mellom norske småbarnsavdelinger og de stedene denne undersøkelsen har tatt for seg. 0 Siter
Gjest Er under utdanning Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror også bildet er mye mer nyansert enn det som står i den artikkelen. Nå har vi erfaring fra tre barn i barnehage fra de var ca ett år. Vi gjorde det på følgende måte: Barn nr 1: Begynte i barnehage 1-6 års avdeling da han var 15 mnd. Full plass, hele dager, men ganske ofte avspaserte pappaen på fredagene, slik at han hadde fire dagers uker. Han sov jo 1-2 timer midt på dagen det året der. Trivdes kjempegodt! Selv om avdelingen var fro 1-6 år, delte de ofte opp, slik at de 3-4 minste var for seg. Det var trygt og godt for dem :-) ANdre året begynte han i familiebarnehage, 50%, sammen med tre andre barn, hjemme hos assistent. Trivdes veldig godt der også. Barn nr 2: Familiebarnehage med 3-4 barn på en assistent. Begynte da hun var 13 mnd. Var da hjemme hos assistenten de fleste dagene, av og til i hovedbarnehagen. Trivdes kjempegodt! Trygt og godt! Barn nr 3: Familiebarnehage med 4 barn, samme som med første barnet. Begynte da hun var 17 mnd. Går 60%, alltid hjemme hos assistenten. Alltid blid og harmonisk barn - fantastisk assistent! Begge familiebarnehagene vi har brukt har hatt pedagogisk oppfølging av førskolelærer, men det har vært assistentene som har hatt dem til daglig. Jeg tror barna kan ha det kjempeflott i barnehagen. Men jeg er glad vi har hatt mulighet til å ha dem deltid, slik at vi har noen rolige dager hjemme - det er deilig både for store og små! Bildet er nyansert, og det avhenger av fagfolkene i barnehagen. Hvilken utdannelse hadde assistentene på barnehagen som hadde barna deres? Følte dere at det var trygt og godt? Eller var det på lykke og fromme? 0 Siter
Gjest Er under utdanning Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Håpet er vel at vi skal gjøre _flere_ hensiktsmessige valg, ikke færre. Uansett tror jeg vi skal stole på oss selv så lenge forskningen foregår på forhold som vi ikke vet noe særlig om. Det kan være store forskjeller mellom norske småbarnsavdelinger og de stedene denne undersøkelsen har tatt for seg. Det jeg skulle skrive var færre uhensiktsmessige valg Det kan være forskjeller ja, men det har vært forskning på at barn under tre år kan være sårbare for atskillelse, derfor er jeg kritisk til småbarnsbarnehager for barn 0-3 år. Dog avhenger det av individuelle forskjeller. Noen barn er robuste, andre kan være svært sårbare og trenger en mer langsom tilvenning. 0 Siter
favn Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Det er ikke et spørsmål om enten eller. Barnet har vel forhåpentligvis også en far? Og artikkelen kritiserte ikke barnehager for enhver pris, men barn som tilbrakte _mye_ tid i barnehager, og barn i småbarnsbarnehager. For meg høres det fjernt ut at enkelte kvinner med henvisning til kontantstøtten nærmest framstiller det som en bragd at de ikke arbeider. Hvor mye kan den være på? 2000-3000 i mnd? Det sier seg selv at noen må betale resten, mao fø på dem. 0 Siter
Gjest Lamictal Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 jeg begynte i barnehage da jeg var 6 mnd, og jeg er manisk depressiv! kan det være sammenheng? :S Jeg er også Bipolar, men gikk ikke i barnehage. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.