Gå til innhold

Advarer mot barnehage for barn under tre år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn er utrolig tilpassningsdyktige!! De fleste klarer seg fint i barnehage fra de er ganske små, hvis forholdene rundt dem er bra tilrettelagt. Det er det i de fleste barnehager. Ofte er det spesiellt tilrettelagt for de minste, med hvilerom, små grupper med mer.

Og er det sånn at et barn ikke har det bra, er jeg trygg på at personalet sier i fra om dette.

Unger er forskjellige, og noen mestrere denne overgangen dårligere enn andre. For noen barn, er det kanskje bedre å finne andre løsninger. Men stort sett går dette bra.

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kaffepiken

4

• Luska

3

• fyrlykt

3

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Kan ikke vi foreldre få lov til å gjøre våre valg _i fred_, ut fra den situasjonen hver enkelt befinner seg i? Enten man nå velger sånn eller sånn?"

Det er vel derfor man har forskning, for å få bedre viten på enkelte områder. Et eksempel er at vi skal gjøre færre hensiktsmessige valg.

Men denne Steve Biddulph uttaler seg jo bare basert på sin egen erfaring med barnehager i australia. Man kan ikke automatisk overføre den til norske forhold. Eller er de australske og de norske barnehagene fullstendig like?

Mange av oss har ikke råd til å ha barna hjemme til de er over 3 år, uansett hva denne Biddulph eller andre måtte m

mene om det. Virkeligheten er ikke så enkel og kategorisk.

Fornuftig bruk av forskning kan eksempelvis være å benytte resultatene til å forbedre barnehagetilbudet til de minste, hvis det avdekkes mangler der.

Skrevet

Jeg er dritlei diskusjonene om barnehage/ikke barnehage og hvilke forferdelige konsekvenser det ene valget kan gi i forhold til det andre valget.

Har funnet ut at slike diskusjoner ikke fører til noe godt, kun dårlig samvittighet hos mange.

Folk får velge det som passer for seg.

Skrevet

Jeg er dritlei diskusjonene om barnehage/ikke barnehage og hvilke forferdelige konsekvenser det ene valget kan gi i forhold til det andre valget.

Har funnet ut at slike diskusjoner ikke fører til noe godt, kun dårlig samvittighet hos mange.

Jeg tror du har landet på en fornuftig konklusjon :o)

Skrevet

Jeg tror du har landet på en fornuftig konklusjon :o)

Ja, jeg har gått i halvannet år nå og hatt dårlig samvittighet for å ha barnet mitt i barnehage. Men det gidder jeg ikke lengere. Jeg ser at hun trives og har det fint, så what's the problem...?

:o)

Gjest Er under utdanning
Skrevet

Mulig jeg traff en nerve av dårlig samvittighet, men man kan ikke la være å diskutere noe av den grunn.

Det jeg sier, er at for noen barn kan dette være uheldig. Jeg tror at det kan være greit å ta det frem i lyset å diskutere det, slik at foreldre kan være bevisst på det.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg tror også bildet er mye mer nyansert enn det som står i den artikkelen. Nå har vi erfaring fra tre barn i barnehage fra de var ca ett år. Vi gjorde det på følgende måte:

Barn nr 1: Begynte i barnehage 1-6 års avdeling da han var 15 mnd. Full plass, hele dager, men ganske ofte avspaserte pappaen på fredagene, slik at han hadde fire dagers uker. Han sov jo 1-2 timer midt på dagen det året der. Trivdes kjempegodt! Selv om avdelingen var fro 1-6 år, delte de ofte opp, slik at de 3-4 minste var for seg. Det var trygt og godt for dem :-) ANdre året begynte han i familiebarnehage, 50%, sammen med tre andre barn, hjemme hos assistent. Trivdes veldig godt der også.

Barn nr 2: Familiebarnehage med 3-4 barn på en assistent. Begynte da hun var 13 mnd. Var da hjemme hos assistenten de fleste dagene, av og til i hovedbarnehagen. Trivdes kjempegodt! Trygt og godt!

Barn nr 3: Familiebarnehage med 4 barn, samme som med første barnet. Begynte da hun var 17 mnd. Går 60%, alltid hjemme hos assistenten. Alltid blid og harmonisk barn - fantastisk assistent!

Begge familiebarnehagene vi har brukt har hatt pedagogisk oppfølging av førskolelærer, men det har vært assistentene som har hatt dem til daglig.

Jeg tror barna kan ha det kjempeflott i barnehagen. Men jeg er glad vi har hatt mulighet til å ha dem deltid, slik at vi har noen rolige dager hjemme - det er deilig både for store og små!

"Selv om avdelingen var fro 1-6 år, delte de ofte opp, slik at de 3-4 minste var for seg. Det var trygt og godt for dem :-)"

Jeg er også veldig for denne ordningen på en 0-6 års avd. =)

Ellers var det et bra innlegg u har skrevet =)

Skrevet

Mulig jeg traff en nerve av dårlig samvittighet, men man kan ikke la være å diskutere noe av den grunn.

Det jeg sier, er at for noen barn kan dette være uheldig. Jeg tror at det kan være greit å ta det frem i lyset å diskutere det, slik at foreldre kan være bevisst på det.

Ja, greit nok.

Men jeg tror de fleste foreldre i dag som står foran valget om barnehage/ikke barnehage er bevisst og i stand til å ta det valget som er riktig for seg. De er klar over at forskningen viser at det skadelig å ha barnet i barnehage, og de er klar over at forskningen viser at det er skadelig å ha barnet hjemme.

Gjest M.Angelica
Skrevet

"Forøvrig synes jeg det blir feil å ta en forskning fra USA (eller et annet land) og sammenligne det med Norge".

Ofte sammenligner man forskning i land som kan sammenlignes med Norge, når det ikke finnes tilsvarende forskning i Norge.

"Jeg tror neppe småbarnsavdelingene i disse landene er like! Det finnes garantert mindre brae bhg her i Norge, men jeg håper inderlig at de er i mindretall"

Det han foreslår er å gi mer i støtte til småbarnsmødre slik at de kan være hjemme med sine småbarn på bakgrunn i forskning av at småbarn som er mye i barnehagen får en urovekkende atferd. Jeg vil tro at det også finnes dårlige barnehager i Norge. Omfanget i forhold til Australia vet jeg ikke.

Når det gjelder småbarnsbarnehager finnes de da vitterlig her i Norge.

Forøvrig er det i psykologien forsket på at barn under 3-års alder kan oppleve angst ved å måtte være mye borte fra sine foreldre.

Jeg er spesielt bekymret for barn som er bare noen måneder gamle, og som ikke forstår hva som skjer når de plutselig blir overlevert til andre. Barnet kan oppleve akutt seperasjonsangst som følge av det som kan skade det resten av livet.

"Ofte sammenligner man forskning i land som kan sammenlignes med Norge, når det ikke finnes tilsvarende forskning i Norge."

Men det blir jo helt feil! Dessuten er det gjort mye forskninge her i Norge på at barn under tre år har veldig godt av å gå i barnehagen.

"Det han foreslår er å gi mer i støtte til småbarnsmødre slik at de kan være hjemme med sine småbarn på bakgrunn i forskning av at småbarn som er mye i barnehagen får en urovekkende atferd."

Da må man jo finne grunnen til hvorfor barnet får en urovekkende atferd! Og grunnen ligger mest sannsynlig i for lite kvalitet i barnehagen. Å jobbe med barn er en kunst. Det er ikke bare bare..

"Jeg vil tro at det også finnes dårlige barnehager i Norge. Omfanget i forhold til Australia vet jeg ikke."

Du vet jo noe om Australia i og med at denne forskningen viser at barna ikke har det bra.

"Når det gjelder småbarnsbarnehager finnes de da vitterlig her i Norge."

Hva mener du??

"Forøvrig er det i psykologien forsket på at barn under 3-års alder kan oppleve angst ved å måtte være mye borte fra sine foreldre. Jeg er spesielt bekymret for barn som er bare noen måneder gamle, og som ikke forstår hva som skjer når de plutselig blir overlevert til andre. Barnet kan oppleve akutt seperasjonsangst som følge av det som kan skade det resten av livet.""

Ja så klart kan de det! De har jo ikke erfaringen med at foreldrene kommer tilbake når de forlater barnet. De har ikke tidsbegrepet vi voksne har. De klarer heller ikke å beholde bildet av mor og far i hodet mens de er adskilt. Det er nettopp derfor det er så viktig å få folk inn i bhg som virkelig kan noe om dette her. I utdanningen (førskolelærer) så lærte vi hvordan vi best skulle håndtere atskillelsen mellom barn og foreldre. Hvordan vi best kunne forstå barnest følelser og tanker i en sånn situasjon. I det hele tatt hvordan vi kunne gjøre situasjonen best mulig for barnet og dets foreldre.

Når man da får ansatte i bhg som ikke kan sette seg inn i denne siutasjon og ikke tar den alvorlig, _da_ kan det bli vanskelig for barnet.

Det er også som oftest de små barna som er mest tilpasningsdyktige i forhold til start i bhg.

Jeg føler denne artikkelen er blåst opp og den gir dårlig samvittighet for mødrene som er tvunget til å ha barna i bhg. Det er gjort mye positiv forskning ang barn under tre år i bhg. Men det blir det ikke skrevet noe om..

Skrevet

Det der er bare tullball. De fleste unger jeg har vært borti har stortrivdes i bhg selvom de har vært under 3 år, og har ikke noe trøbbel med å være vekk fra mora.

Nylig så jeg en undersøkelse der det stikk motsatte ble hevdet. Barn har godt av å være i barnehage, de scoret høyere på tester både av intelligens og sosial kompetanse, og greide seg bedre i livet enn barn som ikke hadde gått i barnehage.

En svensk undersøkelse. Skal se om jeg finner linken igjen...

Skrevet

Ja, jeg har gått i halvannet år nå og hatt dårlig samvittighet for å ha barnet mitt i barnehage. Men det gidder jeg ikke lengere. Jeg ser at hun trives og har det fint, så what's the problem...?

:o)

Og jeg hadde dårlig samvittighet fordi jeg _ikke_ hadde minsten i barnehage tidligere... Han begynte da han var tre, for det var ingen ledige plasser før.

Bortkastet energi, ja!!

Skrevet

Bildet er nyansert, og det avhenger av fagfolkene i barnehagen.

Hvilken utdannelse hadde assistentene på barnehagen som hadde barna deres? Følte dere at det var trygt og godt?

Eller var det på lykke og fromme?

Jeg vet faktisk ikke hva slags utdannelse assistentene har - har ikke tenkt på det.... Begge de to vi har bruk har tre barn selv, alle i skolealder, og de har begge mange års erfaring fra å være assistent (hjemme, i barnehage) og dagmamma.

Begge to er fantastiske hjertevarme personer, som ungene (og vi) har elsket fra første stund. De er mye ute med barna og legger vekt på rolige og trygge hverdager, med mye kos, sang, prating og turer i nærmiljøet.

Skrevet

Det der er bare tullball. De fleste unger jeg har vært borti har stortrivdes i bhg selvom de har vært under 3 år, og har ikke noe trøbbel med å være vekk fra mora.

Nylig så jeg en undersøkelse der det stikk motsatte ble hevdet. Barn har godt av å være i barnehage, de scoret høyere på tester både av intelligens og sosial kompetanse, og greide seg bedre i livet enn barn som ikke hadde gått i barnehage.

En svensk undersøkelse. Skal se om jeg finner linken igjen...

Dette skrev jeg inn for noen mndr siden:

"Leste en undersøkelse publisert i "Første steg", det såkalte FABASKO-prosjektet i Sverige.

Forskerne fant at blant 16-åringer utviklet 70% av dem som begynte i barnehage før ett års alder seg svært positivt med hensyn til skoletilpasning, karakterer og sosial kompetanse. Bare 38 % av dem som var hjemme som småbarn viste en tilsvarende positiv utvikling. (15% av de som begynte tidlig i bhg viste negativ utvikling, mot 52% av barna som var hjemme)"

http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____16438.aspx

Gjest M.Angelica
Skrevet

"Leste en undersøkelse publisert i "Første steg", det såkalte FABASKO-prosjektet i Sverige.

Forskerne fant at blant 16-åringer utviklet 70% av dem som begynte i barnehage før ett års alder seg svært positivt med hensyn til skoletilpasning, karakterer og sosial kompetanse. Bare 38 % av dem som var hjemme som småbarn viste en tilsvarende positiv utvikling. (15% av de som begynte tidlig i bhg viste negativ utvikling, mot 52% av barna som var hjemme)"

Se der ja *s*

Og, det blir mer rett og sammenligne Sverige - Norge, enn Australia - Norge =)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tror de aller aller fleste har godt av å være i bhg!

Jeg elsker å jobbe med småbarn og har sett utrolig mye positivt i arbeidet mitt!

Forøvrig synes jeg det blir feil å ta en forskning fra USA (eller et annet land) og sammenligne det med Norge. Jeg tror neppe småbarnsavdelingene i disse landene er like! Det finnes garantert mindre brae bhg her i Norge, men jeg håper inderlig at de er i mindretall.

"Biddulph mener statlige myndigheter ikke bør subsidiere barnehager, som han anklager for å gjøre en dårlig jobb. I stedet mener han myndighetene bør legge forholdene til rette for at flest mulig mødre kan være hjemme med småbarna."

Han burde heller fokusere på å øke kvaliteten i barnehagene! Få inn utdannede folk som kan faget sitt og som virkelig brenner for å jobbe med barn. Altså, det finnes mange som ikke er utdannet og som gjør en kjempejobb, bare så det er sagt. Men dere skjønner nok hva jeg vil fram til.Jeg har selv fordypning i småbarnspedagogikk og jeg tror ikke alle passer til å jobbe med de minste!

Jeg personlig tror også at barna har best av være på småbarnsavdeling med få barn. Da får de den roen, omsorgen, tryggheten og oppfølgeligen de trenger. (Forhåpentligvis) Jeg sier ikke at de absolutt ikke får dette på 0-6 års avdeling, men mine egne erfaringer tilsier at de minste vil ha det aller best på liten avdeling =)

Så jeg sier et klart ja til å ha 0-3åringene i bhg. For meg som voksen, er det utrolig motiverende å se hvor bra de små har det sammen.

Jeg kunne lagt ut om dette i timesvis. Jeg brenner virkelig for å jobbe med småbarn (0-3år) og jeg blir provosert når noen påstår at det er skadelig for de å gå i bhg her i Norge!

Heia M.Angelica!

Skrevet

Ja, da vet jeg ihvertfall hva jeg kan skylde på når det gjelder meg selv! ;-)

Jammen bra at jeg har hatt mitt barn i bhg, da, så får vi kanskje rettet opp for forferdrenes synder! ;-)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Heia M.Angelica!

Takk!! *s*

Jeg fikk nesten ikke sove i natt for jeg ble liggende og tenke ut gode argumet. Og så var jeg så provosert av denne dustete artikkelen! He he..

Skrevet

"Selv om avdelingen var fro 1-6 år, delte de ofte opp, slik at de 3-4 minste var for seg. Det var trygt og godt for dem :-)"

Jeg er også veldig for denne ordningen på en 0-6 års avd. =)

Ellers var det et bra innlegg u har skrevet =)

Vi var kjempefornøyd med det første året eldstemann var i barnehagen. Dessverre fikk han ikke plass videre der, så vi måtte bytte barnehage.

Vi var nok litt skeptiske til familiebarnehagen først, fordi vi hadde vært så fornøyde med den andre barnehagen, men etter en kort stund, så vi at dette var et annerledes tilbud, men minst like godt som det andre!

Gjest M.Angelica
Skrevet

Vi var kjempefornøyd med det første året eldstemann var i barnehagen. Dessverre fikk han ikke plass videre der, så vi måtte bytte barnehage.

Vi var nok litt skeptiske til familiebarnehagen først, fordi vi hadde vært så fornøyde med den andre barnehagen, men etter en kort stund, så vi at dette var et annerledes tilbud, men minst like godt som det andre!

Så bra! Godt å høre at folk faktisk har en positiv erfaring med å ha barna i bhg ;o)

Jeg har selv liten erfaring med familiebarnehage. Ang det med utdannet personalet som jeg tyter om, så har de jo enten rettledning av førskolelærer eller en ansatt selv.. ;)

Jeg kunne faktisk tenkt meg og starte en familiebhg selv, jeg.. En gang framtiden =)

Skrevet

Middelaldrende menn gjør gjerne det, for det de egentlig mener er at barn under tre år har det best hjemme med MAMMA.

At svært mange av dagens mødre har en utdannelse som de ønsker å bruke, og ønsker å tjene egne penger og bidra til samfunnets beste - det foresvever dem ikke. De sitter fast i et patriarkalsk tankemønster, og de sitter svært godt fast.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...