Gå til innhold

Voldtatt på t-banen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt ærlig - det er lett å være tøff på et diskusjonsforum, men situasjonen blir fort anneledes når du er midt oppe i det.

Jeg tviler litt på om DOL-gjengen egentlig er norges tøffeste, men ved å lese innleggene her virker det jo sånn.

Jeg har grepet inn i flere situasjoner hvor en sterk overgriper har banket/plaget en svakere person.

Som regel går det bra. En gang fikk jeg et solid spark i magen. Men situasjonen opphørte, i hvert fall.

Men en gjeng blir det selvsagt annerledes.

Skrevet

Men vi han hvertfall konkludere med at når det utenlandske mannfolka voldtar, så er de etnisk svenske for feige til å gripe inn.

Ærlig talt...hva er verst?

Det som er verst er jo nettopp det at vi har blitt så skremt av deres voldsmentalitet og æreskodekser til å tørre å reagere når vi skulle.

Og de få som tør, blir snarere beskyldt for rasisme enn å motta ros for å reagere.

Skrevet

Hvis man sitter i en t-bane vogn full av folk og ingen, absolutt ingen griper inn ovenfor en (1) person, så snakker vi ikke lenger om redsel og frykt, men ren og skjær feighet.

Er ikke det omtrent det samme som nå skjer vedrørende konflikten som ble utløst gjennom karikaturene av Mohammed?

I prinsippet er det mye likt her......

Skrevet

Spør du meg, så hadde det mest rettferdige vært om pasasjerene ble dømt for medvirkning.

Jeg hadde grepet inn, om nødvendig med noe hardt å slå med.

"............................................."

Skrevet

Men vi han hvertfall konkludere med at når det utenlandske mannfolka voldtar, så er de etnisk svenske for feige til å gripe inn.

Ærlig talt...hva er verst?

"Ærlig talt...hva er verst?"

Hva er verst, av å voldta og å ikke gripe inn for å stoppe det? Det er da åpenbart det første, selvfølgelig, selv om det andre ikke er akseptabelt heller.

"..............................................."

Skrevet

Jeg hadde selvsagt grepet inn. Ropt til de andre medpassasjerene at de fikk se til helvete å hjelpe til. Dratt i nødbremsen, og funnet noe hardt å slå med.

Jeg hadde jo risikert å bli antastet og voldtatt selv, men jeg hadde i hvertfall forsøkt.

Mine krefter ville jo utgjort noe. Da hadde vi vært tre i stedet for to. hvis de "feige" passasjerene bare hadde sittet der.

Skrevet

"Ærlig talt...hva er verst?"

Hva er verst, av å voldta og å ikke gripe inn for å stoppe det? Det er da åpenbart det første, selvfølgelig, selv om det andre ikke er akseptabelt heller.

"..............................................."

Jeg er enig med deg.

Skrevet

Ille.

Mener å huske å ha lest noe et sted om at sjansene for at noen griper inn synker med antall tilskuere. Det blir akkurat som om de andres passivitet legitimerer din egen...

Det stod omtalt i psykologiboken min, og det er dessverre dokumentert ved andre voldekter og til og med drap.

Skrevet

Aftonbladet har intervjuet kvinnene, og det var ingen andre til stede i vognen.

Skrevet

Ille.

Mener å huske å ha lest noe et sted om at sjansene for at noen griper inn synker med antall tilskuere. Det blir akkurat som om de andres passivitet legitimerer din egen...

Helt riktig, heter diffusion of responsibility.Skjedde en episode her i USA hvor en kvinne ble knivstukket 12 ganger, det var omkring 15 vitner som så de fra husene sine fordi skrikene hennes var høye. Det gikk hele 15 min før noen ringte til 911 og ingen kom henne til unnsetning. Snåle greier, man tror liksom at sånt ikke kan være mulig.

Gjest margretaa
Skrevet

Det stod omtalt i psykologiboken min, og det er dessverre dokumentert ved andre voldekter og til og med drap.

her i Norge var det en ung jente som druknet fordi ingen ringte etter hjelp da hun hylte i flere timer etter hjelp. Kom seg ikke opp av vannet, alle rundt hørte, og hun skrek i flere timer til hun druknet... :(

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det som er verst er jo nettopp det at vi har blitt så skremt av deres voldsmentalitet og æreskodekser til å tørre å reagere når vi skulle.

Og de få som tør, blir snarere beskyldt for rasisme enn å motta ros for å reagere.

Jeg hadde i hvert fall gitt langt faen i alt som het rasisme og voldstiltaler dersom jeg hadde sett noe sånt. Fyren skulle faen meg fått knyttnever til han lå stille og ikke lenger var i stand til å voldta noen.

Helt ufattelig at noen kan sitte og se på noe sånt. EN gjerningsmann.

Tilskuerne bør gå i skammekroken og bli der.

Skrevet

Jeg hadde i hvert fall gitt langt faen i alt som het rasisme og voldstiltaler dersom jeg hadde sett noe sånt. Fyren skulle faen meg fått knyttnever til han lå stille og ikke lenger var i stand til å voldta noen.

Helt ufattelig at noen kan sitte og se på noe sånt. EN gjerningsmann.

Tilskuerne bør gå i skammekroken og bli der.

Fullstendig enig med deg der.

Skrevet

Hvis man sitter i en t-bane vogn full av folk og ingen, absolutt ingen griper inn ovenfor en (1) person, så snakker vi ikke lenger om redsel og frykt, men ren og skjær feighet.

Amen.

Skrevet

Jeg er så enig, så enig. Jeg har opp gjennom årene pådratt meg en del skrammer for å ha blanda meg oppi ting, og tror bestemt jeg ville gjort det i en slik situasjon. Jeg kan ikke forestille meg at noen kan sitte å se på noe slikt.

(Nå var visstnok t-banevogna tom da, men det kan vi se bort fra i denne sammenheng).

Jeg tror videre at jeg neppe er så mye mer ridder enn andre mannfolk (ok da, litt kanskje), og blir derfor veldig overrasket over at rørslige mannfolk forholder seg passive...over hvilke mekanismer som virker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...