Gå til innhold

Brannøvelse hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere hatt brannøvelse hjemme med hele familien? Jeg kunne tenke meg å gjør det, men ville gjerne hatt noen innspill fra andre.

Vi har tre barn, på 2, snart 7 og 4,5 år. De to minste sover i utgangspunktet nede, mens eldstegutten og vi to voksne sover oppe. Ofte tusler hun midterste opp og legger seg i senga til storebroren i løpet av natta. Det hender også ofte at jeg må ned og hente minstejenta og ha henne i vår seng. Så i teorien sover vi i to etasjer, men i praksis hender det at vi alle fem er oppe.

Vi har brannstige fra vårt soverom og ned til verandaen. En røykvarsler nede i gangen, en i stua og en oppe i loftstua. disse er IKKE seriekoplet.

Hvordan utføre brannøvelsen?

Skal ungene sove på ordenltig?

SKal vi da utløse røykvarsleren?

Hva er mest effektivt - at vi voksne samarbeider med å få ett og ett barn ut, eller at vi deler oss og tar 1-2 barn hver ut?

Grøss.....

Skrevet

høres ut som du skal prøve å påføre barna dine traumer? Greit nok å forklare dem om brann og at de må ut om røykvarsleren uler, og hvordan. Men å øve slik vil vel bare skremme dem?

Skrevet

høres ut som du skal prøve å påføre barna dine traumer? Greit nok å forklare dem om brann og at de må ut om røykvarsleren uler, og hvordan. Men å øve slik vil vel bare skremme dem?

Tror du det vil virke negativt? Ja, jeg vet ikke - men det var jo nylig fremme her i media for et par uker siden at en burde ha brannøveløse hjemme også.

Og de to eldste har jo vært med på brannøvelse på barnehagen og skolen flere ganger, uten at det har gitt dem traumer.

Takk for innspill. Skal vurdere det du sier.

Skrevet

Tror ikke jeg ville gjort det altfor realistisk. Ta det midt på dagen, uten å sette i gang røykvarsleren. Det er nyttig likevel, å ha gått gjennom alt man skal gjøre hvis det blir brann, slik at alle barna vet hvor de skal gå.

Skrevet

Tror du det vil virke negativt? Ja, jeg vet ikke - men det var jo nylig fremme her i media for et par uker siden at en burde ha brannøveløse hjemme også.

Og de to eldste har jo vært med på brannøvelse på barnehagen og skolen flere ganger, uten at det har gitt dem traumer.

Bre ikke gjør så de begynner å tenke at tenk om det brenner i natt, tenk om noen dør osv. Kan få problemer med søvnen da. Men sikkert lurt å ta noen forholdsregler tilfelle det skulle skje.

Skrevet

Tenker å ha samme her, faktisk. Det er ikke bra at ungene er blanke på området.

Jeg gjetter på at Norsk Brannvernforening (eller hva de nå har funnet på å kalle seg) sikkert er behjelpelige med råd hvis du tar kontakt.

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det for realistisk for barna.

Du og mannen din bør prøve brannstigen, eldstemann også kanskje, gjerne nå mens det er full vinter, for å sjekke at den virker når det er masse is osv.

Snakk med barna om hva de skal gjøre hvis de oppdager røyk eller flammer eller hører brannvarsleren, det viktigste er at de skal rope, og gjøre det dere sier (ikke bli redde og gjemme seg). Derfor bør øvelser heller ikke skape frykt, det øker sjansen for at de gjemmer seg ved evt brann.

Til sommeren når det ikke er så dramatisk å gå ut uten yttertøy, kan dere alle sammen komme dere ut via brannstigen.

Seriekoble varslerne, og sjekk brannslukningsapparater / slanger. Skaff evt ekstra apparat(er).

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det for realistisk for barna.

Du og mannen din bør prøve brannstigen, eldstemann også kanskje, gjerne nå mens det er full vinter, for å sjekke at den virker når det er masse is osv.

Snakk med barna om hva de skal gjøre hvis de oppdager røyk eller flammer eller hører brannvarsleren, det viktigste er at de skal rope, og gjøre det dere sier (ikke bli redde og gjemme seg). Derfor bør øvelser heller ikke skape frykt, det øker sjansen for at de gjemmer seg ved evt brann.

Til sommeren når det ikke er så dramatisk å gå ut uten yttertøy, kan dere alle sammen komme dere ut via brannstigen.

Seriekoble varslerne, og sjekk brannslukningsapparater / slanger. Skaff evt ekstra apparat(er).

Takk for gode tips!

Skrevet

Vi hadde brannøvelse da jeg gikk i førsteklasse (7 år) og jeg ble livredd. Ikke på grunn av at vi måtte gå ut eller brannbilen eller noe slikt, men fordi de gjorde det så realistisk at en av lærerne sto i vinduet i 3-4. etg og veivet med armene og ropte og skrek og ble hentet ned av en brannmann i liften på brannbilen. Det skremte vannet av meg! Husker jeg var livredd for brann i lange, lange tider etterpå.

Så ta det litt pent.

Skrevet

Vi hadde brannøvelse da jeg gikk i førsteklasse (7 år) og jeg ble livredd. Ikke på grunn av at vi måtte gå ut eller brannbilen eller noe slikt, men fordi de gjorde det så realistisk at en av lærerne sto i vinduet i 3-4. etg og veivet med armene og ropte og skrek og ble hentet ned av en brannmann i liften på brannbilen. Det skremte vannet av meg! Husker jeg var livredd for brann i lange, lange tider etterpå.

Så ta det litt pent.

OK. Lover.

Skrevet

Så ta det litt pent.

Jeg ble kjempeskuffet da jeg opplevde min første brannøvelse som førsteklassing!!

Etter å ha hørt at storesøsteren min fortalte at hun hadde hatt brannøvelse, hadde jeg sett for meg henne og de andre barna utstyrt med brannhjelm og -uniform, løpende rundt i korridorene med brannslanger og øks!! *he he*

Og så viste det seg at "brannøvelse" bare betød å gå i samlet tropp ut i skolegården.... ja ja... ;-)

Skrevet

Det viktigste med å ha brannøvelse med ungene er å lære dem rutinene ved en brann.

Hvor de bør gå i huset, hvor de absoluttt IKKE må gå (mange små gjemmer seg feks i skapet eller under senga), nødnummeret ved brann og sånne ting.

Derfor bør dere holde brannøvelsene på dagtid og i trygge omgivelser. Når ungene blir større alle sammen, og dere evt er godt drillet i sakene, kan dere vurdere å trappe opp realismen i øvelsen, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig. Jeg ville heller hatt flere øvelser i trygge omgivelser, for å få terpet inn rutinene.

Skrevet

Det viktigste med å ha brannøvelse med ungene er å lære dem rutinene ved en brann.

Hvor de bør gå i huset, hvor de absoluttt IKKE må gå (mange små gjemmer seg feks i skapet eller under senga), nødnummeret ved brann og sånne ting.

Derfor bør dere holde brannøvelsene på dagtid og i trygge omgivelser. Når ungene blir større alle sammen, og dere evt er godt drillet i sakene, kan dere vurdere å trappe opp realismen i øvelsen, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig. Jeg ville heller hatt flere øvelser i trygge omgivelser, for å få terpet inn rutinene.

Sikkert lurt. Takk for tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...