Gå til innhold

Hvordan gjør jeg dette? terminoppgave/lønn/skatt etc. etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Si jeg har en organisasjon som heter Eventyret og i styret sitter Per, Pål og Espen som skal ha styrehonorar for 2005.

Så får jeg besked fra kemeneren en masse som jeg ikek skjønner en dritt av - når jeg spør hvordan jeg skal betale inn skatten for dem

De skal ha 10.000 hver og trekkes 36% skatt.

det er lett, tenkte jeg....men det var det ikke,

Jeg fikk 5 skjemaer som skulle fylles ut da - terminoppgaver – jaha? – hva skal stå der da? – at de ikke har fått noe før termin 6?

Jeg skal betale ut alt for ett år på en gang.

Så skal det betales arbeidsgiveravgift på 14,1 % - også lett å lage oversikt over – men hvordan i huleste skal jeg betale det? Skal jeg føre opp Per, Pål og Espen på Skjemaet – eller slå sammen og si at Eventryret skal betale alt i en ”haug”?

Så skal skatten innebetales – hvor og på hvilke formualerer - - en for hver av gutta – eller en svær sum for Eventyret.

Jeg har klart å generere et KID-nummer for betaling av arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk....(enda det muligens er etterskudd – eller er det ikke?)

jeg føler at håret blir blondere og blondere mens jeg ”finner ut av dette”.

Så tok jeg alle papirene og reiste ned på kemnerkontoret – han smilte og sa; ”du syns ikke dette er morsomt du!” – Nei, det skal gudene vite at jeg ikke syns – men jeg syns det er moro å ha det i orden.

Da jeg kom ut fra han skjønte jeg like lite,

Jeg ville ha OPPSKRIFT:

eks.

1. Fyll ut skjema nr, 2 med navnene til Per, Pål og Espen

2. send det i posten til Kemnern i Huttaheita – eller skattekontoret el.

3. drikk kaffe

HJÆLP MÆ!

Gjest skal prøve å hjelpe deg
Skrevet

Treminlistene skal leveres for lønn m.v. utbetalt for to mnd av gangen, og 6. termin for 2005 er for nov+des. Så dersom du betalte ut alt på en gang da, så holder det m å levere denne ene terminlista.

Skriv inn opplysninger om "ar beidsgiveren" - org nr, adresse etc + info om h vilken kemner som skal ha oppgaven.

Du slår sammen all lønnsutbetalingen, men må fordele på kommunenummer for hver ansatt, dersom de er i ulike kommuner (det ser du på skattekortet deres)

F eks:

Kommune nr 0301

Kommunenavn: Oslo

Sone: 1 (dvs arbgavgift = 14,1%)

avgiftsgrunnlag 20 000

x sats 14,1%

= beregnet avgift 2 820

forskuddstrekk 7 200

Skrevet

Om betalingen:

Hvis du bruker nettbank må du altså ha KID-nummer, og da må du ha ett nr for arbgavgiften og ett for forskuddstrekket.

Du har sikkert gått inn på skatteetaten.no og funnet ut om hvordan du lager dette. Du må da taste inn org nr termin og år pluss hva betalingen gjelder (f eks arbggavgift).

Hvis du ikke betaler over nettbank kan du betale alt i en sum og skrive at betalingen gjelder" Eventyret, org nr 123456789, arbeidsgiveravgift 6 termin 2005 kr 2 820, forskuddstrekk 6. termin 2005 kr 7 200, sum kr 10 020."

http://www.skatteetaten.no/Templates/KidGenerator.aspx?id=10023&epslanguage=NO

Skrevet

Men hvilke er de fem skjemaene?

Det høres ut som om du må fylle ut:

* terminliste for 6. termin 2005 (her føres alt opp samlet for alle ansatte (styremedlemmer), men husk å spesifere på hver kommune hvis de ansatte tilhører ulike skattekommuner (se første innlegg)

* Lønns- og trekkoppgave: En per ansatt

* Årsoppgave for arbeidsgiveravgift - følgeskriv til lønns- og trekkoppgave, en oppgave som følger med en eller flere lønns- og trekkoppgaver.

Gjest Persille
Skrevet

Mitt tips er at du gjør alt dette på altinn, da får du veiledning hele veien, og det er lettere enn skjemaene du har fått.

www.altinn.no

Som de andre her sier, terminoppgaver skriver du inn bruttobeløp på, det du skal trekke i skatt, og det du skal betale i arb.giveravg. - så sender du inn og betaler det inn på kontonummeret opplyst, og med riktig KID.

Årsoppgaven for 2005 skal du bare fylle ut dersom de faktisk får pengene i 2005 ettersom jeg har skjønt, dermed skal du fylle ut oppgave for 2006 i januar 2007 dersom du faktisk betaler ut pengene nå (selv om de er for 2005).

Det samme med terminoppgaver, de gjelder for den mnd pengene er betalt ut i - altså termin 1 2006 dersom du betaler dem ut nå.

Det er en skjema-jungel :)

Skrevet

Treminlistene skal leveres for lønn m.v. utbetalt for to mnd av gangen, og 6. termin for 2005 er for nov+des. Så dersom du betalte ut alt på en gang da, så holder det m å levere denne ene terminlista.

Skriv inn opplysninger om "ar beidsgiveren" - org nr, adresse etc + info om h vilken kemner som skal ha oppgaven.

Du slår sammen all lønnsutbetalingen, men må fordele på kommunenummer for hver ansatt, dersom de er i ulike kommuner (det ser du på skattekortet deres)

F eks:

Kommune nr 0301

Kommunenavn: Oslo

Sone: 1 (dvs arbgavgift = 14,1%)

avgiftsgrunnlag 20 000

x sats 14,1%

= beregnet avgift 2 820

forskuddstrekk 7 200

TUUUSEN takk - det skal jeg printe ut -overrasket over at noen skjønte hva jeg bablet om - hehe

Skrevet

Men hvilke er de fem skjemaene?

Det høres ut som om du må fylle ut:

* terminliste for 6. termin 2005 (her føres alt opp samlet for alle ansatte (styremedlemmer), men husk å spesifere på hver kommune hvis de ansatte tilhører ulike skattekommuner (se første innlegg)

* Lønns- og trekkoppgave: En per ansatt

* Årsoppgave for arbeidsgiveravgift - følgeskriv til lønns- og trekkoppgave, en oppgave som følger med en eller flere lønns- og trekkoppgaver.

Nå bare printer jeg ut svarene dine og så tar jeg det pø om pø - det er jo litt flaut dette...hihi

Skrevet

Mitt tips er at du gjør alt dette på altinn, da får du veiledning hele veien, og det er lettere enn skjemaene du har fått.

www.altinn.no

Som de andre her sier, terminoppgaver skriver du inn bruttobeløp på, det du skal trekke i skatt, og det du skal betale i arb.giveravg. - så sender du inn og betaler det inn på kontonummeret opplyst, og med riktig KID.

Årsoppgaven for 2005 skal du bare fylle ut dersom de faktisk får pengene i 2005 ettersom jeg har skjønt, dermed skal du fylle ut oppgave for 2006 i januar 2007 dersom du faktisk betaler ut pengene nå (selv om de er for 2005).

Det samme med terminoppgaver, de gjelder for den mnd pengene er betalt ut i - altså termin 1 2006 dersom du betaler dem ut nå.

Det er en skjema-jungel :)

AHA!!! - Så de bryr seg ikke om at honorarene gjaldt for i fjor? - bra! .)

Skrevet

Nå bare printer jeg ut svarene dine og så tar jeg det pø om pø - det er jo litt flaut dette...hihi

Det er forøvrig helt korrekt som Persille skriver at det er UTBETALINGSMÅNEDEN som er avgjørende for hvilken termin du skal rapportere dette på.

Skjer utbet nå i februar er det 1. termin 2006, selv om honoraret gjelder arbeids utført i 2005.

Skrevet

Det er forøvrig helt korrekt som Persille skriver at det er UTBETALINGSMÅNEDEN som er avgjørende for hvilken termin du skal rapportere dette på.

Skjer utbet nå i februar er det 1. termin 2006, selv om honoraret gjelder arbeids utført i 2005.

Og det gjør at skuldrene mine senkes :)

Gjest Persille
Skrevet

AHA!!! - Så de bryr seg ikke om at honorarene gjaldt for i fjor? - bra! .)

Nei, det er den mnd du faktisk betaler ut pengene i som er den du skal rapportere for.

Ettersom jeg har forstått da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...