Gå til innhold

soppinfeksjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Thekla84

Hei. Hadde samme problem som deg i over 2 år. Jeg kom meg til slutt til en spesialist som ga meg disse rådene:

Når du vasker deg i underlivet skal du IKKE bruke Asan intimvask da denne såpen har ph 5,5 som er ALTFOR høy! Bruk Lactacyd, den har ph 3,5!

Hvis du bruker o.b tamponger skal du slutte med dem og begynne å bruke Tampax, da disse er mer tøyelige og generellt bedre for underlivet. Men bruk også bind!

Bruk bare tanga når det er høyst nødvendig, ellers skal du bruke vanlige bomullstruser.

Jeg fikk også et tips om å slutte på p-piller en periode.

Jeg har fulgt disse tipsene i 4-5 år nå, og soppinfeksjon har jeg sjelden! Før hadde jeg sopp hver 3 uke i over 2 år! Det var slitsommt!

Prøv mine tips :) Lykke til!

p.s Canesten er det beste sopp-middelet på markedet, og man kan ikke bruke for mye av det. D.v.s at hvis du er mye plaget med sopp og må bruke Canesten ofte, så vil ikke underlivet bli immun mot det uansett!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218318-soppinfeksjon/#findComment-1616144
Del på andre sider

doroty1365380950

Hei. Hadde samme problem som deg i over 2 år. Jeg kom meg til slutt til en spesialist som ga meg disse rådene:

Når du vasker deg i underlivet skal du IKKE bruke Asan intimvask da denne såpen har ph 5,5 som er ALTFOR høy! Bruk Lactacyd, den har ph 3,5!

Hvis du bruker o.b tamponger skal du slutte med dem og begynne å bruke Tampax, da disse er mer tøyelige og generellt bedre for underlivet. Men bruk også bind!

Bruk bare tanga når det er høyst nødvendig, ellers skal du bruke vanlige bomullstruser.

Jeg fikk også et tips om å slutte på p-piller en periode.

Jeg har fulgt disse tipsene i 4-5 år nå, og soppinfeksjon har jeg sjelden! Før hadde jeg sopp hver 3 uke i over 2 år! Det var slitsommt!

Prøv mine tips :) Lykke til!

p.s Canesten er det beste sopp-middelet på markedet, og man kan ikke bruke for mye av det. D.v.s at hvis du er mye plaget med sopp og må bruke Canesten ofte, så vil ikke underlivet bli immun mot det uansett!

Tusen tusen takk for nyttige tips! Skal prøve alt sammen, og slutter på p-piller i dag... Bare et spørsmål til: Hadde du mest problemer med plagsom utflod og mindre kløe etter hvert? Første gangen jeg hadde soppinfeksjon var det nemlig vanvittig mye kløe, nå er det som regel mindre kløe, men masse ekkel hvit utflod (som selvfølgelig går utover sexlivet :-( ).

Har forresten fått et tips om et alternativ til tamponger - noe som heter mooncup og som ikke suger til seg mensblodet, men er en slags oppbevaringskopp. Den skal visstnok være bedre for miljøet i underlivet... Får kjøpt den på http://www.mooncup.co.uk Tampong orker jeg ikke bruke lenger, blir bare sår.

Lykke til videre med bekjempelsen av de slemme soppinfeksjonene du også, og som sagt, tusen takk for gode tips. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218318-soppinfeksjon/#findComment-1616222
Del på andre sider

Gjest Thekla84

Tusen tusen takk for nyttige tips! Skal prøve alt sammen, og slutter på p-piller i dag... Bare et spørsmål til: Hadde du mest problemer med plagsom utflod og mindre kløe etter hvert? Første gangen jeg hadde soppinfeksjon var det nemlig vanvittig mye kløe, nå er det som regel mindre kløe, men masse ekkel hvit utflod (som selvfølgelig går utover sexlivet :-( ).

Har forresten fått et tips om et alternativ til tamponger - noe som heter mooncup og som ikke suger til seg mensblodet, men er en slags oppbevaringskopp. Den skal visstnok være bedre for miljøet i underlivet... Får kjøpt den på http://www.mooncup.co.uk Tampong orker jeg ikke bruke lenger, blir bare sår.

Lykke til videre med bekjempelsen av de slemme soppinfeksjonene du også, og som sagt, tusen takk for gode tips. :)

Aller aller første gangen jeg fikk soppinfeksjon så klødde det helt intenst og det var tykk utflod. Men ja, det er som du sier, kløen er blitt mindre for hver gang jeg har hatt sopp, og det tror jeg er fordi man "venner seg til kløen". Så jeg merker at jeg får sopp ved at utfloden forandrer seg, klør litt, men ikke så mye som jeg gjorde de aller første gangene for 3-4 år siden :)

Bare hyggelig å gi tips, jeg kjenner meg sååå godt igjen i din situasjon ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218318-soppinfeksjon/#findComment-1617844
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle.

Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS. Partner behandles bare hvis han har symptomer. (Sopp regnes ikke som smittsomt)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218318-soppinfeksjon/#findComment-1619099
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...