ikke fast nick Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg driver mitt eget lille firma. Har ikke holdt på så lenge, så jeg har ikke all verdens erfaring. Dette er en tenkt situasjon (som kan bli virkelig): Jeg gjør en del oppdrag for en mindre forening, og la oss si at jeg sendte dem en større 4-sifret faktura i begynnelsen av januar. De fikk 30 dagers betalingsfrist, men har pr idag ennå ikke betalt (forfall var for en uke siden). Hvis denne foreningen plutselig nå finner ut at de ikke vil betale regningen fordi de mener den er feil, men lar være å gi meg beskjed før forfallsdatoen, kan jeg da sende dem purringer og gå videre med saken til inkasso hvis de ikke betaler? Jeg vet at det ikke er lov å gå videre med saken så sant kravet er bestridt, men gjelder dette også når de ikke sa ifra før lenge etter forfallsdato? Dette har altså ikke blitt virkelighet ennå, men det aner meg at de kan komme til å krangle... 0 Siter
Gemini Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Du må uansett sende minst en purring/inkassovarsel før du kan gå til inkasso. Men jeg vil tro du finner svar på det du spør om i inkassoloven. Du finner den på www.lovdata.no 0 Siter
collins Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 De bør i det minste bestride fakturaen skriftlig, og konkretisere det de er uenige i. Er det etter din mening en viss rimelighet i den feilen de påstår at fakturaen har? Uansett har de ikke rett til å holde tilbake mer enn "verdien" på den påståtte feilen. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 "men gjelder dette også når de ikke sa ifra før lenge etter forfallsdato?" Ja, du jo ikke at de har fått den, når feilen/uoverensstemmelsen ble oppdaget, ansvarlig kan ha vært på ferie o.s.v. Etter forfall (NÅ!)sender du dem en purring med ny forfallsdato (14 dager). Der står det at saken går til inkasso om beløpet ikke er innbetalt innen den nye fristen. Dersom de ikke har betalt da, kan du sende det til inkasso. Da får de minst 14 nye dager på seg, og kostnader påløper. Det smarteste er å holde kontakten per telefon og løse så små saker i minnelighet. Send inkassovarsel. Også ringer du i tillegg et par dager etter og hører om de har fått det, og får kommentar på om de er uenig i noe. Du blir mer irritert enn rik av å bruke inkassofirmaer til sånt. De som ikke vil, betaler ikke bare fordi saken er sendt et inkassobyrå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.