Gå til innhold

Når en faktura er bestridt

Anbefalte innlegg

ikke fast nick
Skrevet

Jeg driver mitt eget lille firma. Har ikke holdt på så lenge, så jeg har ikke all verdens erfaring.

Dette er en tenkt situasjon (som kan bli virkelig):

Jeg gjør en del oppdrag for en mindre forening, og la oss si at jeg sendte dem en større 4-sifret faktura i begynnelsen av januar. De fikk 30 dagers betalingsfrist, men har pr idag ennå ikke betalt (forfall var for en uke siden).

Hvis denne foreningen plutselig nå finner ut at de ikke vil betale regningen fordi de mener den er feil, men lar være å gi meg beskjed før forfallsdatoen, kan jeg da sende dem purringer og gå videre med saken til inkasso hvis de ikke betaler?

Jeg vet at det ikke er lov å gå videre med saken så sant kravet er bestridt, men gjelder dette også når de ikke sa ifra før lenge etter forfallsdato?

Dette har altså ikke blitt virkelighet ennå, men det aner meg at de kan komme til å krangle...

Skrevet

Du må uansett sende minst en purring/inkassovarsel før du kan gå til inkasso.

Men jeg vil tro du finner svar på det du spør om i inkassoloven. Du finner den på www.lovdata.no

Skrevet

De bør i det minste bestride fakturaen skriftlig, og konkretisere det de er uenige i.

Er det etter din mening en viss rimelighet i den feilen de påstår at fakturaen har?

Uansett har de ikke rett til å holde tilbake mer enn "verdien" på den påståtte feilen.

mil1365380270
Skrevet

"men gjelder dette også når de ikke sa ifra før lenge etter forfallsdato?"

Ja, du jo ikke at de har fått den, når feilen/uoverensstemmelsen ble oppdaget, ansvarlig kan ha vært på ferie o.s.v.

Etter forfall (NÅ!)sender du dem en purring med ny forfallsdato (14 dager). Der står det at saken går til inkasso om beløpet ikke er innbetalt innen den nye fristen.

Dersom de ikke har betalt da, kan du sende det til inkasso. Da får de minst 14 nye dager på seg, og kostnader påløper.

Det smarteste er å holde kontakten per telefon og løse så små saker i minnelighet. Send inkassovarsel. Også ringer du i tillegg et par dager etter og hører om de har fått det, og får kommentar på om de er uenig i noe.

Du blir mer irritert enn rik av å bruke inkassofirmaer til sånt. De som ikke vil, betaler ikke bare fordi saken er sendt et inkassobyrå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...