Gjest har dårlig råd Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Går man til lege får man frikort etter en viss sum. Derimot hos tannleger blir det værre. Hva er forskjellen? Vi er jo avhengige av tennene våre? Som arbeidsledig uten rett til dagpenger (pga tidl.selvstendig n.d) har jeg hatt problemer med å ha råd til tannlege de siste par årene. Har jobbet som tilfeldig vikar men prioritert husleie og mat til datteren min. Nå er jeg i jobb, men det siste året har karries eksplodert (har ikke hatt hull på 20 år). Gamle plomber har falt ut og en tann har knukket. Em krone har blitt betent og løsnet. Det er tydelig en kraftig betennelse som sprer eg i kroppen da jeg også sliter med betent ryggprolaps. Jeg spiser ikke godteri og pusser tennene. Nå har jeg fått vite at disse problemene i munnen vil koste bortimot 30.000! Og tannlegen skal ha fullstendig oppgjør hver gang dvs i snitt 1.500 pr gang og helst time så ofte som mulig. Jeg har utbetalt 14.000 pr. mnd, barnehage 2250, husleie 6000.-, fysioterapi for rygg 150 pr 20 min. mannen min går på attføring og har minimalt utbetalt i mnd. Ba om å få dele opp faktura på 2.000 idag men det ble ikke godtatt. Vi avlyste timen. Det skrives i disse stunder om at den generelle tannhelse er blitt bedre, mens derimot tannhelsen er sterkt variert utifra sosiale klasseskiller. Er det rart? Med de priser tannleger opererer med? Kontaktet sosialen da jeg var arbeidsledig uten dagpenger, men fikk ikke støtte da jeg eide min egen leilighet. Lån fikk jeg heller ikke. Har jo ikke hatt hull på 20 år og sikkert blitt litt sløv av det også, men hvorfor fins det ikke noe øvre tak mht betaling for tannhelse slik det finnes i helsenorge ellers? 0 Siter
Gjest bollywood Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Hvis du eier egen bolig, og verdien er større enn evt gjeld, så bør du vel få lån i banken? Tannpleie er viktig, og må gå foran alt annet. Se det som en investering. 0 Siter
Gjest har dårlig råd Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Hvis du eier egen bolig, og verdien er større enn evt gjeld, så bør du vel få lån i banken? Tannpleie er viktig, og må gå foran alt annet. Se det som en investering. Det er mulig jeg kan få lån nå som jeg endelig har fast jobb, men jeg syns det er hårreisende at det skal være så stor forskjell på tannhelse og "vanlig" helse mht priser. Har noen penger til gode som vil kunne dekke tannlege utgiftene, men disse kommer først i mars/april. Sa det til tannlegen at dette kun var midlertidig mht delbetaling, men det var ikke noe slingringsmon her. Tannhelse som er så viktig? Hvorfor skal det være så inni** dyrt? 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Ja man kan bli frustrert. Det er vanvittig dårlig av helse norge dette. Tennene svekkes f.eks av hva man spiser. Fedme kommer av hva man spiser, MEN her kan man få hjelp når det blir for ille!! Nei, det hjelper nok ikke å hisse seg opp som jeg har gjort mange ganger.... Jeg har nettopp fikset tennene for 36tusen kr. Min emalje er svak, men det er ingen sykdom. Hvis det kan påvises at du har en sykdom, er det regler som dekker noe av beløpet. Jeg synes det virker rart at du plutselig har fått dårlige tenner, har noen tannleger vurdert evt sykdom i tannkjøtt el.l ? 0 Siter
Gjest har dårlig råd Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Ja man kan bli frustrert. Det er vanvittig dårlig av helse norge dette. Tennene svekkes f.eks av hva man spiser. Fedme kommer av hva man spiser, MEN her kan man få hjelp når det blir for ille!! Nei, det hjelper nok ikke å hisse seg opp som jeg har gjort mange ganger.... Jeg har nettopp fikset tennene for 36tusen kr. Min emalje er svak, men det er ingen sykdom. Hvis det kan påvises at du har en sykdom, er det regler som dekker noe av beløpet. Jeg synes det virker rart at du plutselig har fått dårlige tenner, har noen tannleger vurdert evt sykdom i tannkjøtt el.l ? 36.000! Stakkars deg! Jeg har svekket emalje fra barnsben av, etter kraftig skarlagensfeber og mye penicilin. Tannlegen jeg nå går til var virkelig bekymret for hun syns dette var så voldsomt. Ringte meg t.o.m hjem etter konsultasjon og spurte om det var noe mer jeg kunne fortelle om generell helsetilstand, evnt om hun kunne ringe legen min! Hjelp! Har vært veldig sliten pga problemer med Aetat (før jeg fikk jobb), mann som har slitt veldig lenge psykisk og fysisk, lite barn, alvorlige problemer i familien, lite nattesøvn, dårlig økonomi osv. Psyken kan visst også spille tennene et puss fikk jeg høre. Har nå ringt legen for å få tatt en ordentlig sjekk, for jeg har så mye vondt i hodet, svimmel osv som de mener skyldes ryggen. Men jeg føler nå at jeg har betennelse i hele kroppen. Så nå får vi se da om det er en form for tannkjøttsykdom eller annet. Drar på tannlegevakta i kveld og får trukket ut den verste jekselen (samtykke med tannlegen). Takk for fint svar ;o) Det er jo hårreisende at det skal være så dyrt. Og har en dårlig råd blir det jo bare dyrer og dyrer når skaden ikke blir oppdaget i tide. Droler litt på et brev til helseministern jeg, tror jeg. 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 36.000! Stakkars deg! Jeg har svekket emalje fra barnsben av, etter kraftig skarlagensfeber og mye penicilin. Tannlegen jeg nå går til var virkelig bekymret for hun syns dette var så voldsomt. Ringte meg t.o.m hjem etter konsultasjon og spurte om det var noe mer jeg kunne fortelle om generell helsetilstand, evnt om hun kunne ringe legen min! Hjelp! Har vært veldig sliten pga problemer med Aetat (før jeg fikk jobb), mann som har slitt veldig lenge psykisk og fysisk, lite barn, alvorlige problemer i familien, lite nattesøvn, dårlig økonomi osv. Psyken kan visst også spille tennene et puss fikk jeg høre. Har nå ringt legen for å få tatt en ordentlig sjekk, for jeg har så mye vondt i hodet, svimmel osv som de mener skyldes ryggen. Men jeg føler nå at jeg har betennelse i hele kroppen. Så nå får vi se da om det er en form for tannkjøttsykdom eller annet. Drar på tannlegevakta i kveld og får trukket ut den verste jekselen (samtykke med tannlegen). Takk for fint svar ;o) Det er jo hårreisende at det skal være så dyrt. Og har en dårlig råd blir det jo bare dyrer og dyrer når skaden ikke blir oppdaget i tide. Droler litt på et brev til helseministern jeg, tror jeg. Jeg håper det ordner seg for deg fordi det er kjedelige penger å ut med.... Alt spiller nok inn ja, men har du brukt medisiner over lang tid, eller i barndommen, så kan det virke negativt på tennene våre... Evt kan du skrive en mail til fylkestannlegen å høre hva som må til for å få det dekket. Det verste er når tannlegen skuler på deg og tenker/sier at du ikke pusser tennene dine. åh grr Vi pusser jo godt, mens andre med flotte tenner gjerne bare pusser noen få ganger i uka.. Lykke til, jeg føler med deg 0 Siter
Gjest har dårlig råd Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg håper det ordner seg for deg fordi det er kjedelige penger å ut med.... Alt spiller nok inn ja, men har du brukt medisiner over lang tid, eller i barndommen, så kan det virke negativt på tennene våre... Evt kan du skrive en mail til fylkestannlegen å høre hva som må til for å få det dekket. Det verste er når tannlegen skuler på deg og tenker/sier at du ikke pusser tennene dine. åh grr Vi pusser jo godt, mens andre med flotte tenner gjerne bare pusser noen få ganger i uka.. Lykke til, jeg føler med deg Ja. Første tannlegen jeg var hos nå før jul ba meg slutte å spise så mye godteri! Spiser jo ikke godteri. Følte meg som en liten drittunge. Han fikk hvertfall ikke gleden av de 30.000.... har byttet tannlege. har en venninne som er sjokoman! Har aldri hatt hull. Tanntråd er et ukjent begrep også. Uuuuuurettferdig. takk for tips. Ordner seg nok! 0 Siter
Gjest mij Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 36.000! Stakkars deg! Jeg har svekket emalje fra barnsben av, etter kraftig skarlagensfeber og mye penicilin. Tannlegen jeg nå går til var virkelig bekymret for hun syns dette var så voldsomt. Ringte meg t.o.m hjem etter konsultasjon og spurte om det var noe mer jeg kunne fortelle om generell helsetilstand, evnt om hun kunne ringe legen min! Hjelp! Har vært veldig sliten pga problemer med Aetat (før jeg fikk jobb), mann som har slitt veldig lenge psykisk og fysisk, lite barn, alvorlige problemer i familien, lite nattesøvn, dårlig økonomi osv. Psyken kan visst også spille tennene et puss fikk jeg høre. Har nå ringt legen for å få tatt en ordentlig sjekk, for jeg har så mye vondt i hodet, svimmel osv som de mener skyldes ryggen. Men jeg føler nå at jeg har betennelse i hele kroppen. Så nå får vi se da om det er en form for tannkjøttsykdom eller annet. Drar på tannlegevakta i kveld og får trukket ut den verste jekselen (samtykke med tannlegen). Takk for fint svar ;o) Det er jo hårreisende at det skal være så dyrt. Og har en dårlig råd blir det jo bare dyrer og dyrer når skaden ikke blir oppdaget i tide. Droler litt på et brev til helseministern jeg, tror jeg. Du har sikkert undersøkt om det er mulig for deg å få støtte til behandling pga sykdom og medisineringen i barndommen? 0 Siter
Gjest har dårlig råd Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Du har sikkert undersøkt om det er mulig for deg å få støtte til behandling pga sykdom og medisineringen i barndommen? Nei det har jeg aldri blitt tipset om før. Takk for det! 0 Siter
Gjest slik er det Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Det er mulig jeg kan få lån nå som jeg endelig har fast jobb, men jeg syns det er hårreisende at det skal være så stor forskjell på tannhelse og "vanlig" helse mht priser. Har noen penger til gode som vil kunne dekke tannlege utgiftene, men disse kommer først i mars/april. Sa det til tannlegen at dette kun var midlertidig mht delbetaling, men det var ikke noe slingringsmon her. Tannhelse som er så viktig? Hvorfor skal det være så inni** dyrt? Det er ikke billig å drive en tannklinikk. Bare en tannlegestol koster flere hundre tusen kroner, du skal ha røntgenapparat, et enkelt håndborr koster 7-8000, osv. osv. Utgiftene er sinnsyke, og tannlegen skal ha 40-45% provisjon av pengene du legger igjen, tanntekniker skal ha mye av inntekten for hver krone/bro han lager, samtidig som assistenter og andre ansatte skal lønnes, faste avgifter i strøm, husleie, osv osv. 0 Siter
Gjest Pimpi Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Det er ikke billig å drive en tannklinikk. Bare en tannlegestol koster flere hundre tusen kroner, du skal ha røntgenapparat, et enkelt håndborr koster 7-8000, osv. osv. Utgiftene er sinnsyke, og tannlegen skal ha 40-45% provisjon av pengene du legger igjen, tanntekniker skal ha mye av inntekten for hver krone/bro han lager, samtidig som assistenter og andre ansatte skal lønnes, faste avgifter i strøm, husleie, osv osv. Hva har det med saken å gjøre? "har dårlig råd" mener tannlege skulle vært slik som legeordninga, altså at en betaler kun en egenandel. Er helt enig. Hårreisendes hvor dyrt det er å sikse tennene... SKAMMELIG av helse Norge, ikke tvil om det.... 0 Siter
Gjest har dårlig råd Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Det er ikke billig å drive en tannklinikk. Bare en tannlegestol koster flere hundre tusen kroner, du skal ha røntgenapparat, et enkelt håndborr koster 7-8000, osv. osv. Utgiftene er sinnsyke, og tannlegen skal ha 40-45% provisjon av pengene du legger igjen, tanntekniker skal ha mye av inntekten for hver krone/bro han lager, samtidig som assistenter og andre ansatte skal lønnes, faste avgifter i strøm, husleie, osv osv. Jaha? Men er det virkelig så stor forskjell på tannlegestoler og utstyr at tannleger kan ha så til de grader varierte priser? Og de får vel gunstig avskrivning på utstyr 20-33% hvert år samt finansiering via leverandør.Min tannlege har åpningstid fra 08 - 20 og i helgene. mange timer med inntjening og de er min 10 tannleger. Prisnivået i privat sektor reguleres etter prinsipp om tilbud og etterspørsel. Det er mye dårlige tenner ute og går nå. Tennene våre har enorm betydning for helsa vår, derfor burde det inngå som en del av "pakka" mht egenandel. Men en tannlege tjener vel såpass bra og klarer ikke forstå hvorfor dårligstilte får problemer å betale. Alt koster idag, men tannleger er definitivt et nødvende som i aller høyeste grad burde gå innunder "helse". Kommunale tannleger er jo nesten ikke å oppdrive heller, og private tannleger dikterer jo tydelig sine egne priser. Skal bilen din taues settes da ikke pris utifra hvor mye en kranbilkoster? Nei argumentet ditt holder nok ikke helt. 0 Siter
Gjest slik er det Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Hva har det med saken å gjøre? "har dårlig råd" mener tannlege skulle vært slik som legeordninga, altså at en betaler kun en egenandel. Er helt enig. Hårreisendes hvor dyrt det er å sikse tennene... SKAMMELIG av helse Norge, ikke tvil om det.... Hva helsenorge _burde_ gjøre og hvordan det faktisk er, er to ulike ting. Jeg er helt enig i at tannhelsen burde innlemmes i den banlige fast(tann)legeordningen, men akkurat nå fungerer det ikke sånn, som vi alle vet. 0 Siter
Gjest slik er det Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Jaha? Men er det virkelig så stor forskjell på tannlegestoler og utstyr at tannleger kan ha så til de grader varierte priser? Og de får vel gunstig avskrivning på utstyr 20-33% hvert år samt finansiering via leverandør.Min tannlege har åpningstid fra 08 - 20 og i helgene. mange timer med inntjening og de er min 10 tannleger. Prisnivået i privat sektor reguleres etter prinsipp om tilbud og etterspørsel. Det er mye dårlige tenner ute og går nå. Tennene våre har enorm betydning for helsa vår, derfor burde det inngå som en del av "pakka" mht egenandel. Men en tannlege tjener vel såpass bra og klarer ikke forstå hvorfor dårligstilte får problemer å betale. Alt koster idag, men tannleger er definitivt et nødvende som i aller høyeste grad burde gå innunder "helse". Kommunale tannleger er jo nesten ikke å oppdrive heller, og private tannleger dikterer jo tydelig sine egne priser. Skal bilen din taues settes da ikke pris utifra hvor mye en kranbilkoster? Nei argumentet ditt holder nok ikke helt. Det er ikke så mange dentale leverandører i Norge. Det er også en medvirkende faktor til at utstyret blir så dyrt. Ulike priser på tjenestene kommer av fri prissetting, noe som jo betyr at tannlegene i prinsipp kan ta "hva de vil" for tjenestene. Men det er jo noe som heter å prise seg ut av markedet også, slikt kommer man ingen vei med. "Det er mye dårlige tenner ute og går nå"..ja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si til det, begrepet "dårlige tenner" er svært uspesifikt. Har man skader etter sykdom o.l som jeg leste du skrev lenger oppe her, så kan det påvirke tennene. Om man derimot har mye hull, trenger ikke dette bety at tennene i seg selv er dårlige. Ellers er det i tannlegebransjen som i mange andre områder i samfunnet slik at kunder faktisk både krever og forventer mer enn før. Ihvertfall i de store byene. Dette betyr i mange tilfeller investeringer og utgifter som igjen betyr høyere priser. Tannlegen skal som sagt også ha 45% av omsetningen pr pasient, og det er mange munner å mette på en klinikk. Så lenge det offentlige ikke tar ansvaret for munnhelsen blir det som de private legesentrene rundt omkring - dyrt både fordi omstendighetene krever det, pluss at private tannleger som private leger selvsagt driver butikk, ikke veldedighet for å si det slik. Det eneste problemet med den sammenligningen er jo som vi begge vet, at det innen tannhelsen ikke finnes noe særlig alternativ til de private. Kommunale tannleger finnes på alle offentlige tannklinikker, men slik systemet er i dag (rangering med a-b-c-d-e grupper) så er friske voksne den lavest rangerte gruppen. Dermed blir de offentlige tannlegene også kalt skoletannleger, siden barn og unge utgjør den største kundegruppen. Som jeg skrev til Pimpi, hva helsenorge _burde_ gjøre og hvordan det faktisk er, er to ulike ting. Jeg er helt enig i at tannhelsen burde innlemmes i den vanlige fast(tann)legeordningen, men akkurat nå fungerer det ikke sånn, som vi alle vet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.