Gjest har dårlig råd Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Går man til lege får man frikort etter en viss sum. Derimot hos tannleger blir det værre. Hva er forskjellen? Vi er jo avhengige av tennene våre? Som arbeidsledig uten rett til dagpenger (pga tidl.selvstendig n.d) har jeg hatt problemer med å ha råd til tannlege de siste par årene. Har jobbet som tilfeldig vikar men prioritert husleie og mat til datteren min. Nå er jeg i jobb, men det siste året har karries eksplodert (har ikke hatt hull på 20 år). Gamle plomber har falt ut og en tann har knukket. Em krone har blitt betent og løsnet. Det er tydelig en kraftig betennelse som sprer eg i kroppen da jeg også sliter med betent ryggprolaps. Jeg spiser ikke godteri og pusser tennene. Nå har jeg fått vite at disse problemene i munnen vil koste bortimot 30.000! Og tannlegen skal ha fullstendig oppgjør hver gang dvs i snitt 1.500 pr gang og helst time så ofte som mulig. Jeg har utbetalt 14.000 pr. mnd, barnehage 2250, husleie 6000.-, fysioterapi for rygg 150 pr 20 min. mannen min går på attføring og har minimalt utbetalt i mnd. Ba om å få dele opp faktura på 2.000 idag men det ble ikke godtatt. Vi avlyste timen. Det skrives i disse stunder om at den generelle tannhelse er blitt bedre, mens derimot tannhelsen er sterkt variert utifra sosiale klasseskiller. Er det rart? Med de priser tannleger opererer med? Kontaktet sosialen da jeg var arbeidsledig uten dagpenger, men fikk ikke støtte da jeg eide min egen leilighet. Lån fikk jeg heller ikke. Har jo ikke hatt hull på 20 år og sikkert blitt litt sløv av det også, men hvorfor fins det ikke noe øvre tak mht betaling for tannhelse slik det finnes i helsenorge ellers? har dårlig råd 0 Siter
Gjest tannløs Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg er helt enig med deg. Og det viser seg da også at tannhelsen hos mange er dårligere enn på lenge p.g.a høye tannlegeregninger. Jeg har lenge slitt med smerter i tennene som ikke har noen fysisk forklaring. Altså friske tenner smerter og må til til slutt trekkes. Jeg har rotfylt tenner, tatt opp igjen gamle rotfyllinger. Ingen ting har hjulpet. Jeg har betalt meg arm og fattig. Opptill 10.000- 15.000 tusen har det blitt pr tann for flere av tennene. Men smertene har vært like store. Nå trekker jeg først, det nytter jo ikke allikevel. Men som du sier , tenner må vi jo ha. Så jeg må sette inn delproteser som koster. Jeg har dårlig økonomi, er uføretrygded. Bare det å trekke tennene kommer jo på en tusenlapp pr tann, og når man da skal trekke en del.. huff. Kort og godt jeg har måttet ta opp lån på en allerede bunnskrapt økonomi.. Jeg har prøvd å undersøke om jeg kan få dekket noe av dette, men min sykdom har ikke noe navn, så jeg må stå for alt dette selv. Det er tøft, det er helt sikkert 0 Siter
Gjest har dårlig råd Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg er helt enig med deg. Og det viser seg da også at tannhelsen hos mange er dårligere enn på lenge p.g.a høye tannlegeregninger. Jeg har lenge slitt med smerter i tennene som ikke har noen fysisk forklaring. Altså friske tenner smerter og må til til slutt trekkes. Jeg har rotfylt tenner, tatt opp igjen gamle rotfyllinger. Ingen ting har hjulpet. Jeg har betalt meg arm og fattig. Opptill 10.000- 15.000 tusen har det blitt pr tann for flere av tennene. Men smertene har vært like store. Nå trekker jeg først, det nytter jo ikke allikevel. Men som du sier , tenner må vi jo ha. Så jeg må sette inn delproteser som koster. Jeg har dårlig økonomi, er uføretrygded. Bare det å trekke tennene kommer jo på en tusenlapp pr tann, og når man da skal trekke en del.. huff. Kort og godt jeg har måttet ta opp lån på en allerede bunnskrapt økonomi.. Jeg har prøvd å undersøke om jeg kan få dekket noe av dette, men min sykdom har ikke noe navn, så jeg må stå for alt dette selv. Det er tøft, det er helt sikkert Det er det værste jeg har hørt! Stakkars deg! Men det er da ikke din feil at sykdommen din ikke har noe navn? Finnes det ingen smutthull eller velvilje? det må da være lov å utvise skjønn! Uff det var da voldsomt så mye problemer du skulle ha da. Nei jeg lurer på om jeg skal skrive et brev til "øvrigheta". Tannleger kan jo nærmest diktere sine egne priser. Dette er et voksende problem. Hva med å kontakte media? Kanskje du kan få litt drahjelp? Kom akkurat hjem fra tannlegevakta og har trukket en totalt ødelagt jeksel. Tannlegen min mente den måtte opereres og det var lang ventetid på kirurg der. Etter 2 netter med smertehelvete dro jeg nå på tannlegevakta og der røska de den ut, uten kirurgisk inngrep, og for halve prisen av det en operasjon ville koste! nei jeg tror nok noen må vekkes litt. Din historie har jeg aldri hørt maken til! Ønsker deg virkelig god bedring og lykke til! Dersom du er trygdet kanskje du kunne få fri rettshjelp? Kanskje de kunne hjelpe deg, for noe må du da ha krav på? Fastlegen din da? Har du tatt alle prøver som skal til? Er det noe kroppen din mangler? Stakkars deg! Nei nå ble jeg hvertfall forbanna! Håper du får en god natt tross alt! Lykke til! 0 Siter
Gjest tannløs Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg er helt enig med deg. Og det viser seg da også at tannhelsen hos mange er dårligere enn på lenge p.g.a høye tannlegeregninger. Jeg har lenge slitt med smerter i tennene som ikke har noen fysisk forklaring. Altså friske tenner smerter og må til til slutt trekkes. Jeg har rotfylt tenner, tatt opp igjen gamle rotfyllinger. Ingen ting har hjulpet. Jeg har betalt meg arm og fattig. Opptill 10.000- 15.000 tusen har det blitt pr tann for flere av tennene. Men smertene har vært like store. Nå trekker jeg først, det nytter jo ikke allikevel. Men som du sier , tenner må vi jo ha. Så jeg må sette inn delproteser som koster. Jeg har dårlig økonomi, er uføretrygded. Bare det å trekke tennene kommer jo på en tusenlapp pr tann, og når man da skal trekke en del.. huff. Kort og godt jeg har måttet ta opp lån på en allerede bunnskrapt økonomi.. Jeg har prøvd å undersøke om jeg kan få dekket noe av dette, men min sykdom har ikke noe navn, så jeg må stå for alt dette selv. Det er tøft, det er helt sikkert Så fint at du fikk trukket den vonde tanna. Jeg skulle ønske det gikk an å klage på tannlegepriser. Ble sendt til en spesialist fordi jeg hadde så vondt i tennene mine. Spesialisten dunket på et par av tennene mine og spurte om det gjorde vondt..... Det var alt, gap opp... og prisen den kom på nesten 1000 kr kroner. 1000 kroner for hva??????? Det er jo helt sykt.. Jeg har vært hos fastlegen, øre nese hals... ingen har noen god forklaring på mine problemer. De mener og tror, har vært inne på revmatisme, sjøgren Men ingen ting kan bevises, jeg har vært på gråten hos tannlegen mer enn en gang. Jeg har virkelig ikke penger til alt det jeg må gjøre, men jeg holder jo ikke ut smertene. Har spurt mer enn en gang om det er mulig å få hjelp til dette. Han sier det er lite vits i å søke, hva skal han henvise til for sykdom....? Kanskje desperasjon og tom lommebok 0 Siter
Gjest tannløs Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Det er det værste jeg har hørt! Stakkars deg! Men det er da ikke din feil at sykdommen din ikke har noe navn? Finnes det ingen smutthull eller velvilje? det må da være lov å utvise skjønn! Uff det var da voldsomt så mye problemer du skulle ha da. Nei jeg lurer på om jeg skal skrive et brev til "øvrigheta". Tannleger kan jo nærmest diktere sine egne priser. Dette er et voksende problem. Hva med å kontakte media? Kanskje du kan få litt drahjelp? Kom akkurat hjem fra tannlegevakta og har trukket en totalt ødelagt jeksel. Tannlegen min mente den måtte opereres og det var lang ventetid på kirurg der. Etter 2 netter med smertehelvete dro jeg nå på tannlegevakta og der røska de den ut, uten kirurgisk inngrep, og for halve prisen av det en operasjon ville koste! nei jeg tror nok noen må vekkes litt. Din historie har jeg aldri hørt maken til! Ønsker deg virkelig god bedring og lykke til! Dersom du er trygdet kanskje du kunne få fri rettshjelp? Kanskje de kunne hjelpe deg, for noe må du da ha krav på? Fastlegen din da? Har du tatt alle prøver som skal til? Er det noe kroppen din mangler? Stakkars deg! Nei nå ble jeg hvertfall forbanna! Håper du får en god natt tross alt! Lykke til! Svaret mitt havnet visst feil......og kom under mitt eget innlegg... Uansett, håper det ordner seg for deg også 0 Siter
Gemini Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Så fint at du fikk trukket den vonde tanna. Jeg skulle ønske det gikk an å klage på tannlegepriser. Ble sendt til en spesialist fordi jeg hadde så vondt i tennene mine. Spesialisten dunket på et par av tennene mine og spurte om det gjorde vondt..... Det var alt, gap opp... og prisen den kom på nesten 1000 kr kroner. 1000 kroner for hva??????? Det er jo helt sykt.. Jeg har vært hos fastlegen, øre nese hals... ingen har noen god forklaring på mine problemer. De mener og tror, har vært inne på revmatisme, sjøgren Men ingen ting kan bevises, jeg har vært på gråten hos tannlegen mer enn en gang. Jeg har virkelig ikke penger til alt det jeg må gjøre, men jeg holder jo ikke ut smertene. Har spurt mer enn en gang om det er mulig å få hjelp til dette. Han sier det er lite vits i å søke, hva skal han henvise til for sykdom....? Kanskje desperasjon og tom lommebok Enig at det er ille at det ikke er noen bedre ordning for dekning av store tannlege-utgifter. Men - et lite tips som kanskje kan hjelpe deg, dra på en rimelig ferie til Hellas og ta tannlegetimer der, det blir rimeligere! Ca halv pris hos tannlege, og det er bra og seriøst arbeide. I alle fall har jeg hørt om en nordmann som gjorde nettopp dette. Dro til øya Chios (dvs det var der jeg var på ferie og kom i snakk med denne personen), og gikk til en tannlege i byen der. Tror tannlegen var nederlandsk eller noe slikt, i alle fall hadde han en tipp topp moderne tannlegepraksis, snakket flytende engelsk, og var svært sympatisk. :-) 0 Siter
Gjest tannløs Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Enig at det er ille at det ikke er noen bedre ordning for dekning av store tannlege-utgifter. Men - et lite tips som kanskje kan hjelpe deg, dra på en rimelig ferie til Hellas og ta tannlegetimer der, det blir rimeligere! Ca halv pris hos tannlege, og det er bra og seriøst arbeide. I alle fall har jeg hørt om en nordmann som gjorde nettopp dette. Dro til øya Chios (dvs det var der jeg var på ferie og kom i snakk med denne personen), og gikk til en tannlege i byen der. Tror tannlegen var nederlandsk eller noe slikt, i alle fall hadde han en tipp topp moderne tannlegepraksis, snakket flytende engelsk, og var svært sympatisk. :-) Hei Takk for godt råd.... Jo det er mange som drar utenlands for å ordne tennene. Og det er helt forståelig, med de prisene som opereres med her i landet. Hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag hadde det helt klart vært en god løsning og reist til feks.. Hellas. Men dette har blitt en lang og kostbar prosess. Slik som det er nå, vil bare en tur til Hellas bli fordyrende.... Men helt klart en ide for mange som står ovenfor en omfattende tannlegeregning. Vi burde gjør i Norge som i Tyskland, der er det gratis å gå til tannlege. Alle burde ha rett på et pent smil og en smertefri hverdag. Det er jo helt sykt at folk skal gå rundt med smerter fordi de ikke har råd til tannlegeregningen. Husker jeg selv som 25 åring valgte å trekke fremfor å rotfylle, fordi lomeboka sa jeg måtte. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Hei Takk for godt råd.... Jo det er mange som drar utenlands for å ordne tennene. Og det er helt forståelig, med de prisene som opereres med her i landet. Hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag hadde det helt klart vært en god løsning og reist til feks.. Hellas. Men dette har blitt en lang og kostbar prosess. Slik som det er nå, vil bare en tur til Hellas bli fordyrende.... Men helt klart en ide for mange som står ovenfor en omfattende tannlegeregning. Vi burde gjør i Norge som i Tyskland, der er det gratis å gå til tannlege. Alle burde ha rett på et pent smil og en smertefri hverdag. Det er jo helt sykt at folk skal gå rundt med smerter fordi de ikke har råd til tannlegeregningen. Husker jeg selv som 25 åring valgte å trekke fremfor å rotfylle, fordi lomeboka sa jeg måtte. Ja, det er urettferdig at tannlege- og optikerregninger må betales av den enkelte... På den annen side måtte man nok betale en hel del mere i skatt/evt miste andre fordeler hvis dette skulle betales av det offentlige. 0 Siter
Gemini Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Ja, det er urettferdig at tannlege- og optikerregninger må betales av den enkelte... På den annen side måtte man nok betale en hel del mere i skatt/evt miste andre fordeler hvis dette skulle betales av det offentlige. Det hadde holdt at de endret reglene for beskatning, slik at det ikke var fullt så enkelt å bli nullskatteyter, så hadde statskassa hatt mer enn nok penger til både offentlig tannhelse og til å få det øvrige helsevesenet opp på et akseptabelt nivå. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Det hadde holdt at de endret reglene for beskatning, slik at det ikke var fullt så enkelt å bli nullskatteyter, så hadde statskassa hatt mer enn nok penger til både offentlig tannhelse og til å få det øvrige helsevesenet opp på et akseptabelt nivå. Tja, det er mulig... Imidlertid er det ikke enkelt å få til en endring som ikke man finner nye smutthuller ut av. Bare se på den endringen regjeringen la opp til etter nyttår, det ble jo masse-oppretning av nye firmaer hele desember for å komme utenom reglene. 0 Siter
Gjest har dårlig råd Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Det hadde holdt at de endret reglene for beskatning, slik at det ikke var fullt så enkelt å bli nullskatteyter, så hadde statskassa hatt mer enn nok penger til både offentlig tannhelse og til å få det øvrige helsevesenet opp på et akseptabelt nivå. mener å huske Norge har 12-1300 MILLIARDER på bok.......? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.