Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har siden august 2005 ikke benyttet prevangsjon. Benyttet før dette p-piller som gjore at jeg ikke hadde menstrasjon. Fikk første menstrasjon igjen 17. oktober og mensen har siden dette forskjøvet seg med 1 uke og pr. 8. februar hadde jeg ikke hatt mens siden 29.desember. Jeg ble da undersøkt av gynokolog med ultralyd. Hun sa da at jeg trolig hadde hoppet over en mens og at alt så OK ut. Slik det så ut skulle jeg få eggløsning i uke 7. Det som skjedde deretter var at jeg fikk mens dagen etter og da ikke skjønner stort. Hvordan kan det se ut som om jeg er i rute i forhold til eggløsning og så får jeg mens dagen etter som da er 1,5 uke for sen. Tyder dette på en hormonforstyrrelse av noe slag - isåfall hva bør jeg gjøre

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218342-hormonforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har menstruasjoner med mellom 35 og 42 dager, det normale regnes opp til 35 dagers intervall, så du er litt over det normale, men er du ellers frisk med normal vekt og uten unormal behåring, så synes jeg ikke du skal bry deg. Den vanligste årsak til at menstruasjonen uteblir eller kommer sent er det man betegner PCOS (poly cystisk ovarie syndrom), men det ville legen ha bemerket ved ultralyd. Da vil det ofte være andre symptomer som overvekt og øket hårvekst.

Ultralyd for å si noe om når det kommer eggløsning eller menstruasjon er ganske usikkert med mindre man vurderer fra dag til dag.

Hvis du ikke akkurat forsøker å bli gravid uten resultat, synes jeg du kan se det an.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218342-hormonforstyrrelse/#findComment-1619038
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...