Gå til innhold

Klipp etter fødsel - jordmor Trine og andre

Anbefalte innlegg

Gjest Deprimert nybakt mor

Fikk ei nydelig tulle for snart 3 uker siden, og er bekymret fordi jeg ble klippet nedentil. Har hørt at vi skal ha så godt grokjøtt der nede, men hos meg virker det som det ennå ikke er grodd. Hadde virkelig angst på sykehuset siden jeg fikk vondt i stingene etter 3 dager. Virket som det spriket der nede. (Ble klippet bakover). Flere av jordmødrene så på såret, siden jeg var så redd for å sitte i tilfelle jeg skulle revne opp igjen. De trodde det kom til å bli bra til slutt. Må si jeg har mine tvil, men når jeg ser i speilet ser det nogenlunde ut, bortsett fra at det rett og slett ikke ser ut til å gro sammen, som om jeg vil få langt større åpning og som om det er sydd feil. (Selv om jeg ba om å bli sydd "fint"). Selv om jeg prøver å dusje og vaske meg med litt grønnsåpe et par ganger i døgnet, lukter det stramt. (Dusjer ikke hver gang jeg har vert på do slik at det skal holde seg tørrere og gro lettere). Skifter ofte bind, men det kan da ikke være greit å gro der nede så fuktig det likevel vil være, med bakteriene til denne renselsen og alt. Min mor sier jeg aldri vil bli som før der nede (det nekter jeg å innse), vil jo gjerne ha et samliv etter dette også!! Hadde jeg visst dette hadde det blitt keisersnitt!!!

Er det noe jeg selv kan gjøre nå, eller er det bare å vente og se - og evt ta en operasjon etter noen måneder om det ikke blir bedre.

Er det virkelig sant at man ikke kan regne med å bli som før etter en fødsel? Lærer ikke jordmødrene hvordan de skal sy sammen sårene fint? Dette er jo i høyeste grad ting som kan skape store psykiske problemer for kvinner dersom det ikke gjøres skikkelig. Jeg vet jeg vil få problemer med dette om det ikke ordner seg - og nå ser det i hvert fall ikke slik ut, dessverre.

Takknemlig for svar, da dette virkelig plager meg masse.

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag är helt säker på att det är många som kännt som dig, så här kort efter en förlossning. Att ha blivit klippt och sedan sydd efter en förlossning kan skapa mycket oro efteråt. Jag har dock stor erfarenhet av att de allra flesta blir helt återställda efteråt. Det kanske höres märkligt ut, då du nu inte själv tror på detta, och din mor har gett dig en skjev bild av verkligheten. Visst finns det en del kvinnor som inte anser sig som förr, men de är få igjämfört med den andra gruppen. Jag träffar många kvinnor på förlossningen, som blivit klippta eller gått sönder mycket vid sin förra förlossning. De ser inte konstiga ut och många gånger går det inte att se några ärr från den gamla bristningen. Givetvis kommer det att ta lång tid att återhämta sig, men det är ett otroligt bra läkekött, som vi har i underlivet. Att träna sin bäckenmuskulatur med dagliga knipövningar, hjälper till att återfå sin forna spänst och kraft. Du säger att de sett på ditt klipp innan du gick hem från barsel och att det såg bra ut. Det har nu bara gått 3 veckor efter förlossningen och det är då fortfarande i läkningsprocessen, då det kan vara svullet och ömt. Det är alltås mycket få kvinnor som får några kvarstående men efter detta och behöver en plastikoperation. En jordmor har goda kunskaper om att sy efter en bristning och tillkallar doktorn om bristningen anses vara större än vad vårat ansvarsområde tillåter. Försök att inte fokusera så mycket kring detta nu, utan lägg din kraft och energi på barnet och dina dagliga knipövningar. Sexlivet blir inte som vanligt med en gång efter en förlossning, men bygger sig sakta upp igen, när kraft och ork återkommer. Lycka till vidare!

Hei

Selv om du har det litt traumatisk i forhold til dette akkurat nå - så skal jeg love deg at det blir bra!! Det er jeg et levende bevis på....

Jeg ble under min fødsel klippet - og jeg skal love deg at jeg ble sydd!!!! Jeg klarte ikke sitte på baken på 3-4 uker, jeg dro rundt med en svømmering....:o du kan tro jeg følte meg lur. Jeg trodde aldri i verden at jeg skulle bli normal igjen. Men sakte men sikkert ble alt som før - hvis ikke bedre (det er sant!).

Lykke til videre!

Gjest (Anonymous)

Jag är helt säker på att det är många som kännt som dig, så här kort efter en förlossning. Att ha blivit klippt och sedan sydd efter en förlossning kan skapa mycket oro efteråt. Jag har dock stor erfarenhet av att de allra flesta blir helt återställda efteråt. Det kanske höres märkligt ut, då du nu inte själv tror på detta, och din mor har gett dig en skjev bild av verkligheten. Visst finns det en del kvinnor som inte anser sig som förr, men de är få igjämfört med den andra gruppen. Jag träffar många kvinnor på förlossningen, som blivit klippta eller gått sönder mycket vid sin förra förlossning. De ser inte konstiga ut och många gånger går det inte att se några ärr från den gamla bristningen. Givetvis kommer det att ta lång tid att återhämta sig, men det är ett otroligt bra läkekött, som vi har i underlivet. Att träna sin bäckenmuskulatur med dagliga knipövningar, hjälper till att återfå sin forna spänst och kraft. Du säger att de sett på ditt klipp innan du gick hem från barsel och att det såg bra ut. Det har nu bara gått 3 veckor efter förlossningen och det är då fortfarande i läkningsprocessen, då det kan vara svullet och ömt. Det är alltås mycket få kvinnor som får några kvarstående men efter detta och behöver en plastikoperation. En jordmor har goda kunskaper om att sy efter en bristning och tillkallar doktorn om bristningen anses vara större än vad vårat ansvarsområde tillåter. Försök att inte fokusera så mycket kring detta nu, utan lägg din kraft och energi på barnet och dina dagliga knipövningar. Sexlivet blir inte som vanligt med en gång efter en förlossning, men bygger sig sakta upp igen, när kraft och ork återkommer. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...