Gå til innhold

Trenger veldig råd om CV

Anbefalte innlegg

Gjest trond-h
Skrevet

Leter etter jobb nå og har skrevet en CV for det. Har et problem der. I studietiden gikk det galt til siste eksamen. Derfor har jeg ikke papirer på noe for vårsemesteret det året. Jeg orket ikke mer av studiene og avbrøt. Så gikk det et halvt år før jeg klarte å få tak i ny jobb. Dermed manglet jeg et helt år med referanse til vitnemål eller attester. Et helt år med hull i CV-en er ikke bra ved jobbsøking har jeg fått høre.

Hvordan burde da CV-en utformes med hensyn til det året ? Og hvordan bør det i tilfelle forklares til en arbeidsgiver ?

hare1365380455
Skrevet

Dagbladet (tror jeg) har forslag til CV, så gå inn der og søk!

Gjest trond-h
Skrevet

Dagbladet (tror jeg) har forslag til CV, så gå inn der og søk!

Mange takk for svar. Dagbladet omtaler bare hvordan en CV skal skrives, men ikke hvordan man skal håndtere huller.

Skrevet

Jeg har et par hull i min CV, og hvis noen oppdager det, har jeg en finfin forklaring, løgn men troverdig. Ingen har oppdaget det enda, og ingen har ringt referanser. Ikke at det gjør noe, men jeg må være en troverdig person.

hare1365380455
Skrevet

Mange takk for svar. Samme der: Aetat omtaler bare hvordan en CV skal skrives, men ikke hvordan man skal håndtere huller.

Hvordan ville du gjort det selv da, om du hadde huller - lang periode uten attester eller vitnemål ?

Jeg vet ikke... Jeg ville nok bare levert CV'en med hullene.

hare1365380455
Skrevet

Det er noen som tar fag på ny eller prøver å forbedre karakterene sine ett år. Og det kan ta tid før man får jobb etter skolen, så da blir det en pause.

Skrevet

Hva med å være ærlig om "hullet", da? Skrive studier på det første halvåret, og arbeidssøkende på det neste?

Har brukt den første varianten selv, og det ble ikke stilt spørsmål ved på intervju. Bedre det enn at de skal finne det ut under et intervju.

Lykke til!

Gjest blue cucumber
Skrevet

Mange takk for svar. Samme der: Aetat omtaler bare hvordan en CV skal skrives, men ikke hvordan man skal håndtere huller.

Hvordan ville du gjort det selv da, om du hadde huller - lang periode uten attester eller vitnemål ?

jeg hadde sagt noe om at det var en periode jeg var rastløs og trengte å rote fra meg. Gjorde litt forskjellig uten at det kom så mye ut av det.

Det er jo en ærlig sak at man har forsøkt å gå opp til eksamen men ikke lyktes, og at private ting også har hatt en innvirkning uten at man går i dybden på dette

Men legg til at du har lagt "roteperioden" din bak deg og ønsker å satse alt på et eventuelt jobbtilbud

Skrevet

Jeg ville skrevet at jeg var arbeidssøkende det året, og hlodt du på med andre aktiviteter det året, så bruk det for det det er verdt. (F.eks var støttekontakt, ekstravakt,, reiste jorda rundt, frivillig arbeid, hva som helst du holdt på med kan være positivt.)

Hvis du ikke nevner det året i det hele tatt, kan det jo hende at de faktisk ikke ser det, altså at du bare skriver at din utdanning tok 1 år mer. Vanligvis skriver man bare utdanning fra og til år, og ikke CV for hvert eneste år i livet. Dermed kan et sånt sabbatsår faktisk kamufleres.

Men blir du spurt om det - lønner det seg å være ærlig.

Lykke til med jobbsøkingen!

Skrevet

Hvis du har unger, hadde jeg sagt at jeg var hjemmeværende for å ta meg av ungene :o)

Jeg har mange hull i CVen min jeg men har alltid brukt den unnskyldningen.

Skrevet

Jeg har fylt inn hjemmeværende med små barn i di periodene jeg ikke har jobbet/gått skole.

Om det passer deg er en annen ting:o)

Skrevet

Lever den med hull, og HVIS de spør, si at du var arbeidssøkende OG hold på med noen studier. Det er jo sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...