Gå til innhold

Søke boliglån - "Anbudsrunde"

Anbefalte innlegg

Gjest anonym pga øk. oppl.
Skrevet

Jeg og kjæresten har funnet ut at vi skal søke boliglån eller finansieringsbevis og se hva vi kan få lånt til bolig.

Er det greit nok å skrive en nøytral søknad og sende rundt eller er bankene nøye på at søknadsskjema skal komme fra deres bank?

Er det noen som har noe tips til oss i denne prossessen? Det er nytt for oss dette her. Vi kan nok fort gå på limpinnen..

Vi leier og betaler 5.500 pr mnd. Leiligheter går fort for en million her, om vi skal ha hus så blir det fort over 1,2 mill..

Jeg har fast jobb og tjener 260000, han jobber 100 % som vikar og 12 % fast i et annet firma. Vil trolig tjene det samme som meg. Til sammen har vi 300 000 i studielån. Begge har utdannelse og gode jobbmuligheter. Gode betalere.

Vil alle banker ha samme dokumentasjon? Siste lønnslipper,ligning og dokumentasjon på studielån samt at vi betaler husleie hver måned holder vel, kanskje?

Har ingen konkret bolig i kikkerten..

Håper noen kan gi noen tips :-)

Skrevet

Jeg hadde sendt en mail til flere ulike banker - med en slik oversikt om lønn og andre lån - noe mer skal ikke til for å få et svar på hvor mye man kan låne.

Gjest JørgenF
Skrevet

Kjærester eller samboere...??

Det gikk ikke helt fram? Vær forsiktig med å stifte gjeld sammen hvis dere er kjærester pr idag.

Gjest anonym pga øk. oppl.
Skrevet

Kjærester eller samboere...??

Det gikk ikke helt fram? Vær forsiktig med å stifte gjeld sammen hvis dere er kjærester pr idag.

Vi er samboere.

Flere gode råd? :)

Skrevet

Undersøk først bankenes førstehjemslån. Dette er lån med gode betingelser, selv om dere kanskje har lite egenkapital.

Har dere lite egenkapital anbefaler jeg å å kontakte din kommune og undersøke om de tilbyr Startlån (www.startlan.no). Dette er veldig billig toppfinansiering dersom dere har lite egenkapital (husbankrente).

Utover det finner dere mange "lånekalkulaterorer" på internett, og for å bruke mange av dem må du sende inn en del informasjon. Da vil bankene kontakte deg for evt tilbud. I tillegg har meglerkontorene avtaler med firmaer som leter frem "riktig" bank/finansiering for deg. Det koster ikke deg noe å la disse lete for deg.

Og ja; dere må ha all dokumentasjon på inntekt, skatt, egenkapital etc klar. I tillegg er det lurt å sette opp et budsjett. Last ned excel-skjemaet på denne siden: http://www.husbanken.no/Portaler/iportHoved.nsf/WebInterPrivatFrameset?openframeset. Legg inn standardopplysninger om inntekt, lån etc, lagre og prøv dere frem med forskjellige lånetilbud. Her ser du hva det koster og hva dere sitter igjen med. Dette budsjettet tar utgangspunkt i SIFO-statser. Ikke endre disse, for det er dette bankene bruker.

Var gjennom denne suppa for under et år siden, bare spør om det er mer dere lurer på. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...