Gå til innhold

Spes.ped.utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest litt rundt om ulike veier til spes.ped.utdanning, og prøver å forstå meg på de ulike studiene.

Bl.a. tilbyr Høgskolen i Akershus (HIAK) såkalt "Spesialpedagogikk 1" og "Spesialpedagogikk 2", som mulig påbygning på vernepleierutdannelser og andre.

Men det fremkommer ikke at man får noen tittel av denne utdanningen. Vil det være bedre å gå inn på 3. studieår spes.ped. bachelor? (Som jeg vet er mulig på universitet i Oslo, og muligens andre steder).

Jeg kan selvsagt ringe HIAK i morgen (mye mulig jeg gjør det også), men siden jeg vet det er flere spesialpedagoger/-studenter her, så spør jeg allikevel... :-)

PS: Har lest studiebrosjyren til HIAK uten å bli noe klokere...

Gjest Bachelorette
Skrevet

hvorfor er det så viktig for deg med en tittel innenfor spesped?

du får ingen tittel etter innpass til tredje år Bachelor. Bare et papir om at du har fått innpass.

Men da blir det fire år med studier altså.

Du kan jo selvsagt også gå Bachelorløpet i Spesped, men da må du ha en fleksibel jobb, for en del obligatorisk undervisning må du regne med å være med på.

Kjenner flere som har gått det løpet med full jobb ved siden av. Tøft, ja, men det lar seg gjøre ved å være strukturert og å planlegge.

Skrevet

hvorfor er det så viktig for deg med en tittel innenfor spesped?

du får ingen tittel etter innpass til tredje år Bachelor. Bare et papir om at du har fått innpass.

Men da blir det fire år med studier altså.

Du kan jo selvsagt også gå Bachelorløpet i Spesped, men da må du ha en fleksibel jobb, for en del obligatorisk undervisning må du regne med å være med på.

Kjenner flere som har gått det løpet med full jobb ved siden av. Tøft, ja, men det lar seg gjøre ved å være strukturert og å planlegge.

Vet ikke om det er viktig for meg. Jeg vil bare undersøke hvilke veier som fører til Rom, og hvilke som er "blindveier", eller ikke fører helt fram.

En utdannelse som har en viss anerkjennelse, og som kanskje også gjenspeiles i at man får lønn deretter. Trodde derfor det var en fordel med en bachelor. Men dette er på undersøkelsesstadiet hos meg, og jeg har ikke sittet på skolebenken på fryktelig mange år, så jeg prøver igrunnen bare å orientere meg i et sammensurium av muligheter...

Hvis jeg da velger vernepleier-utdanning på deltid over 4 år (heltid = 3 år), og så spes.ped. 1 og 2 etter dette, vil jeg da få jobb som spesialpedagog, og lønn som dette. Eller vil jeg være en annenrangs "spesialpedagog"?

Jeg er ikke opptatt av en høyest mulig lønn (da velger man helt andre typer utdanning!), men jeg vil heller ikke tulle meg inn i en utdannelse som ikke har en viss respekt.

Gjest Bachelorette
Skrevet

Vet ikke om det er viktig for meg. Jeg vil bare undersøke hvilke veier som fører til Rom, og hvilke som er "blindveier", eller ikke fører helt fram.

En utdannelse som har en viss anerkjennelse, og som kanskje også gjenspeiles i at man får lønn deretter. Trodde derfor det var en fordel med en bachelor. Men dette er på undersøkelsesstadiet hos meg, og jeg har ikke sittet på skolebenken på fryktelig mange år, så jeg prøver igrunnen bare å orientere meg i et sammensurium av muligheter...

Hvis jeg da velger vernepleier-utdanning på deltid over 4 år (heltid = 3 år), og så spes.ped. 1 og 2 etter dette, vil jeg da få jobb som spesialpedagog, og lønn som dette. Eller vil jeg være en annenrangs "spesialpedagog"?

Jeg er ikke opptatt av en høyest mulig lønn (da velger man helt andre typer utdanning!), men jeg vil heller ikke tulle meg inn i en utdannelse som ikke har en viss respekt.

hei

Hvis du ønsker jobb som spesialpedagog så bør du gå løpet helt ut. Altså enten den direkte veien med bachelor + master i spesialpedagogikk eller via vernepleier+ master

Det er ennå usikkert hva slags kompetanse man får etter bachelorgrad i spesped. Men tittelen spesialpedagog er jo ikke beskyttet så det kan du jo kalle deg etter grunnfaget hvis du vil.

Det har kommet nye opptaksregler til innpass til spespedstudiet nå som går ut på at man prioriteres fremfor andre søkere hvis man allerede har noe spesped fra før. Men reglene skifter jo stadig vekk, så innen tre år, så kan jo alt bli forandret.

Hvis du er avhengig av å ta det på deltid så ville jeg personlig ha valgt vernepleier (hvis du også interesserer deg for deg) og så tatt noe spesped etter det igjen. Da har du en solid grunnutdannelse i bunn, hvis det blir trøbbel senere med å få innpass til spespedstudiet med det første

Men som sagt, det er mange veier til Rom. Kanskje du finner en annen vei?

Skrevet

hei

Hvis du ønsker jobb som spesialpedagog så bør du gå løpet helt ut. Altså enten den direkte veien med bachelor + master i spesialpedagogikk eller via vernepleier+ master

Det er ennå usikkert hva slags kompetanse man får etter bachelorgrad i spesped. Men tittelen spesialpedagog er jo ikke beskyttet så det kan du jo kalle deg etter grunnfaget hvis du vil.

Det har kommet nye opptaksregler til innpass til spespedstudiet nå som går ut på at man prioriteres fremfor andre søkere hvis man allerede har noe spesped fra før. Men reglene skifter jo stadig vekk, så innen tre år, så kan jo alt bli forandret.

Hvis du er avhengig av å ta det på deltid så ville jeg personlig ha valgt vernepleier (hvis du også interesserer deg for deg) og så tatt noe spesped etter det igjen. Da har du en solid grunnutdannelse i bunn, hvis det blir trøbbel senere med å få innpass til spespedstudiet med det første

Men som sagt, det er mange veier til Rom. Kanskje du finner en annen vei?

Takk for svar! :-)

Da ble det i alle fall _litt_ klarere, selv om jeg fortsatt ikke helt skjønner hva HIAK mener med Spesped1 og Spesped2. Men det får jeg kontakte de direkte og finne ut av... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...