Gå til innhold

Har begynt å tenke på ferie.

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg ble fast ansatt 1. April etter å ha vært vikar i mange år.

Så nå lurer jeg på: Har jeg rett til 5 ferieuker?

Kan spørre på jobb så klart, men velger heller dere i første omgang.

Jeg lurer også på hvor mange ferieuker jeg kan ta sammenhengende. Er det noen regler for det?

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, du har rett på full ferie (4 eller 5 uker, alt etter hva din arbeidsgiver praktiserer).

MEN, du får kun feriepenger etter hva du har tjente opp i fjor.

Så det er to atskilte saker, altså hvor lang ferie du har rett til å ta, og på den annen side hvor mye du får utbetalt når du tar ut ferien din.

Du kan til og med oppleve å bli pålagt å ta ut ferie til tross for kort opptjeningstid, det gjorde jeg for en del år siden!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg bare synser, men jeg tror du har krav på 5 ukers ferie selv om du ikke har opparbeidet deg maksimalt med feriepenger.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja, du har rett på full ferie (4 eller 5 uker, alt etter hva din arbeidsgiver praktiserer).

MEN, du får kun feriepenger etter hva du har tjente opp i fjor.

Så det er to atskilte saker, altså hvor lang ferie du har rett til å ta, og på den annen side hvor mye du får utbetalt når du tar ut ferien din.

Du kan til og med oppleve å bli pålagt å ta ut ferie til tross for kort opptjeningstid, det gjorde jeg for en del år siden!

Takk for svar. Nå ble jeg lettet. Har så mange planer og andre i familien har så mange planer.

Begynte plutselig å tenke på dette og ble litt svett.

Har ingenting i mot å bli pålagt ferie:)

Skrevet

Takk for svar. Nå ble jeg lettet. Har så mange planer og andre i familien har så mange planer.

Det er bare kjipt når man er singel og ikke har lagt av noe penger å klare seg for i de ukene, og ikke jobbet noe sted året før, slik at det ikke kommer noen feriepenger fra andre hold heller...

Men man har da overlevd det også, selv om det var stramt en stund... hehe

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er bare kjipt når man er singel og ikke har lagt av noe penger å klare seg for i de ukene, og ikke jobbet noe sted året før, slik at det ikke kommer noen feriepenger fra andre hold heller...

Men man har da overlevd det også, selv om det var stramt en stund... hehe

Du får ta en Barbiestar:)

Hun vet og ordne seg.

Annonse

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg bare synser, men jeg tror du har krav på 5 ukers ferie selv om du ikke har opparbeidet deg maksimalt med feriepenger.

Jeg driter i pengene. Jeg vil ha FERIE!!!

Skrevet

Du får ta en Barbiestar:)

Hun vet og ordne seg.

Har ikke sånne problemer lenger, det der var for mange år siden... :-)

Skrevet

Sånn sier'em bare når'em har mer enn nok penger... ;-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Har ikke sånne problemer lenger, det der var for mange år siden... :-)

Det er godt:)

Jeg har opplevd det der jeg også. Men det var den gangen klær og festing var svært viktig og jeg glemte å tenkte på at jeg skulle ha noe å spise resten av måneden:)

Det var noen ganger det var fint å ha noen flasker å pante:)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Sånn sier'em bare når'em har mer enn nok penger... ;-)

Jeg vil heller si at jeg har kontroll:)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Og det er jeg rimelig sikker på at du har krav på.

Si fra til sjefen sin så tidlig som mulig, så får du nok ferie når du vil ha den.

Skrevet

Jeg vil heller si at jeg har kontroll:)

Hehe - uansett er det sikkert veldig ålreit!

*ønsker jeg hadde en litt romsligere økonomi*

Annonse

Skrevet

Du husker vel hva dine ferieplaner er? *Trommer fingrene mot bordet og ser opp mot loftet*

Skrevet

Ferieloven regulerer bl.a retten til ferie. Der står det at alle har rett til 4 uker og 1 dags ferie. De 4 dagene opp til 5 uker er regulert i avtaler bedriften har inngått med fagforeninger. Finnes det slik avtale får du også mer (enn 10,2%) i feriepenger, nemlig 12%, for å dekke opp de siste 4 dagene.

Du skal ha 3 ukers sammenhengende ferie i løpet av juni - september. Dette avtales nærmere i bedriften.

Det øvrige kan tas oppdelt eller sammenhengende i resten av året, etter avtale.

Sjekk derfor hvilke vilkår som gjelder i din bedrift.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du husker vel hva dine ferieplaner er? *Trommer fingrene mot bordet og ser opp mot loftet*

Før-ferieplaner Lillemus:)

Det ska være tømt i god tid FØR ferien. Må ikke tro at jeg skal bruke ferien min på et mørkloft:)

Jeg har begynt. På onsdag kommer søppelbilen og søppelkassa skal fylles opp i morgen. Godt du minnet meg på det. Har forresten samlet sammen noen klær til noen jeg vet blir glad for det.

Skulle egentlig ha leid en container, men det er så trang innkjørsel her.

Men nå nærmer det seg loppemarkedtid:)

Skrevet

Før-ferieplaner Lillemus:)

Det ska være tømt i god tid FØR ferien. Må ikke tro at jeg skal bruke ferien min på et mørkloft:)

Jeg har begynt. På onsdag kommer søppelbilen og søppelkassa skal fylles opp i morgen. Godt du minnet meg på det. Har forresten samlet sammen noen klær til noen jeg vet blir glad for det.

Skulle egentlig ha leid en container, men det er så trang innkjørsel her.

Men nå nærmer det seg loppemarkedtid:)

Flott! :o)))) Hva sier familien til dette da? Gråt og tenners gnissel over "umistelige" saker og ting som ikke har sett dagslys på årevis? ;o)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Flott! :o)))) Hva sier familien til dette da? Gråt og tenners gnissel over "umistelige" saker og ting som ikke har sett dagslys på årevis? ;o)

Niks:)

Mannen min er svært glad for at det har begynt å skje noe på mørkloftet:)

Men han er litt sånn. Jeg får ikke kaste ditt og jeg får ikke kaste datt.

-Den er gått ut av mote, sier jeg.

- Jammen den er hel og fin, sier han.

Kunsten er å kaste når han ikke er hjemme. Så må jeg legge litt søppel øverst i dunken, for ser han at det ligger klær der, begynner han å gå gjennom det og så begynner han å plukke ut igjen.

Og det kan være ting som er 20 år gammelt og som han ikke har sett de siste 20 år heller.

Det er ikke første gang jeg har ryddesjau på mørkloftet, skjønner du. Det fylles bare så fort opp igjen.

Skrevet

Du kan ta ut ferie selv om du ikke har opparbeidet deg full ferielønn. Da blir det bare ferie med litt mindre penger, men ferien har du rett til om du ønsker det. Ferieloven sier så :o) Du har rett til tre uker ferie sammenhengende.

Gjest arbeidsgiver
Skrevet

Du kan ta ut ferie selv om du ikke har opparbeidet deg full ferielønn. Da blir det bare ferie med litt mindre penger, men ferien har du rett til om du ønsker det. Ferieloven sier så :o) Du har rett til tre uker ferie sammenhengende.

Man har ikke bare RETT til ferie i tre uker sammenhengende, man har også PLIKT til det.

Man kan ikke spre ut ferien sin på en uke da, og to uker da. Tre av ukene må være sammenhengende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...