Gå til innhold

Er det greit å drikke....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...blå farris etter at man har pusset tenner for kvelden?

Jeg er fullstendig hekta for tida, og hvis jeg blir tørst i løpet av natta, er blå farris førstevalget. Men jeg vil for all del ikke ødelegge tennene.

Vet jo at den ikke inneholder sukker, men hva med disse sunne saltene? Kan de tære på emaljen slik som juice?

Jeg takker på forhånd for svar.

Skrevet

Egentlig er det visst ikke greit å drikke vanlig vann engang.

Det skyller vekk spyttet, og spyttet er der for å beskytte tennene. Du lager mindre spytt om natten, og hvis du da skyller vekk det som er, stiller du tennene åpne for bakterieangrep.

Ifølge en venn av meg som er tannlege.

Skrevet

Det skyller vekk spyttet, og spyttet er der for å beskytte tennene. Du lager mindre spytt om natten, og hvis du da skyller vekk det som er, stiller du tennene åpne for bakterieangrep.

Sier han virkelig det? Jeg kan ikke skjønne at vannet skyller vekk spyttet. Det føles ikke slik.

Men hvis farris ikke er noe verre enn vann, fortsetter jeg rolig å drikke det. Å komme gjennom natta uten å drikke etter å ha bøttet innpå med sterkt krydret mat og/eller rødvin, er utenkelig.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kan dette stemme, da?

Jeg går på noen tabletter som blant annet fører til litt nedsatt spyttproduksjon. Jeg har fått beskjed om å drikke _mye_ vann fordi det blant annet er bra for tennene og hjelper på spyttproduksjonen.

Skrevet

Kan dette stemme, da?

Jeg går på noen tabletter som blant annet fører til litt nedsatt spyttproduksjon. Jeg har fått beskjed om å drikke _mye_ vann fordi det blant annet er bra for tennene og hjelper på spyttproduksjonen.

Kanskje det stemmer om dagen?

Men jeg gikk også på en sånn type medisiner en stund, og tannlegen min sa ikke noe om å drikke vann, derimot skulle jeg bruke Xerodent tabletter, som inneholder fluor og dessuten øker spyttproduksjonen.

Skrevet

Selv de Farris-variantene som inneholder en dråpe smak (sitron, lime osv.) er risikofrie når det gjelder syreangrep. Det har jeg lest på et eller annet nettmøte eller forum der noen spurte en tannlege om dette. Så jeg tror du kan betrakte blå Farris som vann i den sammenheng.

Skrevet

Selv de Farris-variantene som inneholder en dråpe smak (sitron, lime osv.) er risikofrie når det gjelder syreangrep. Det har jeg lest på et eller annet nettmøte eller forum der noen spurte en tannlege om dette. Så jeg tror du kan betrakte blå Farris som vann i den sammenheng.

Yes!

Skrevet

Er du helt sikker på dette..? Spytt har pH sånn rundt 6-6,5, og med mindre man har svært syreholdig vann i springen ligger gjerne vann på det samme.

Emaljen skades ikke før den utsettes for pH 5,5, og den tåler enda surere pH dersom fluor brukes regelmessig.

Skrevet

Er du helt sikker på dette..? Spytt har pH sånn rundt 6-6,5, og med mindre man har svært syreholdig vann i springen ligger gjerne vann på det samme.

Emaljen skades ikke før den utsettes for pH 5,5, og den tåler enda surere pH dersom fluor brukes regelmessig.

Jeg er helt sikker på at tannlegen min har sagt det.

Noe mer er jeg ikke sikker på.

Skrevet

Jeg er helt sikker på at tannlegen min har sagt det.

Noe mer er jeg ikke sikker på.

Det høres uansett veldig rart ut. Det må ha vært i en helt spesiell sammenheng, tror jeg.. :-)

Skrevet

Det høres uansett veldig rart ut. Det må ha vært i en helt spesiell sammenheng, tror jeg.. :-)

Sammenhengen var om det var ok å gi barn vann om natten. Det var det ikke.

Skrevet

OK, da er det definitivt ikke en anbefaling jeg har særlig tro på. :-)

Skrevet

Drikk din farris med god samvittighet du;)

Takk!

Skrevet

Hmmm, mine barn fikk alltid vann om de var tørste på natta. De er voksne nå og har kjempefine tenner:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...