Gå til innhold

Tissetrengt

Anbefalte innlegg

Gjest tissekone
Skrevet

Hvorfor er jeg så tørst og tissetrengt? I dag har jeg gått på do en gang før frokost (luktende, mørk urin, noe jeg sjelden har), drukket 1 1/2 glass vann før frokost. 2 slurker kaffe under frokosten. Drukket nærmere to glass vann ca 1 time etter frokost. Gått på do igjen 20 min etter dette. Deretter drukket 1/2 glass vann og er nå atter en gang forferdelig tissetrengt.

Synes jeg går så mye på do. Når jeg er ferdig på do, er jeg tørst. Drikker et til to glass vann. Og etter ca 20 min er jeg tissetrengt igjen.

Spiser normalt. Har hatt bulimi (mye oppkast).

Noen som vet om dette er normalt eller tisser jeg litt vel mye?

Gjest tissekone
Skrevet

Hallo, vann må jo komme ut igjen.

hallo

det vet jeg, men hvor fort renner det ut igjen da?

:0)

Gjest Persille
Skrevet

hallo

Det skjer fort - 20 min er nok relativt normalt dersom du ikke har svettet mye eller noe.

Heller du vann inn må det komme ut på et eller annet vis.

Spørsmålet er vel heller hvorfor du er så tørst dersom dette er unormalt for deg?

Skrevet

Hvis du er unormalt mye tørst, og samtidig har forandringer i vannlatingen, bør du ta en liten sjekk hos legen. Ta med urinprøve (morgenurin). Urinprøveglass får du på apoteket. Det kan være alt fra urinveisinfeksjon (selv uten smertefull vannlating), via inkontinens og diabetes. Særlig om du er tørstere enn før, så bør man undersøkes med tanke på diabetes.

Gjest tissekone
Skrevet

Hvis du er unormalt mye tørst, og samtidig har forandringer i vannlatingen, bør du ta en liten sjekk hos legen. Ta med urinprøve (morgenurin). Urinprøveglass får du på apoteket. Det kan være alt fra urinveisinfeksjon (selv uten smertefull vannlating), via inkontinens og diabetes. Særlig om du er tørstere enn før, så bør man undersøkes med tanke på diabetes.

har jo tenkt litt på diabetes da, siden jeg har spist uhorvelige mengder sjokkis og annet snop i årene med bulimi

får lete opp litt info om diabetes

Skrevet

hallo

Kommer helt an på, det er ikke det samme vannet som helles inn som kommer ut igjen :-) Hormoner styrer det hele, ADH såvidt jeg husker, og når dette hormonet gjør jobben sin såskilles det ut mye tiss når man drikker mye og omvendt. Men hvor fort man tisser etter å ha drukket, tja, det har jeg ikke peiling på.

Min erfaring er at tissetrang også er svært psykisk. Om jeg våkner en natt og må litt på do, skal det ikke mer til enn den ene gangen før jeg over en lang periode våkner på det samme tidspunktet fordi jeg må tisse.

Diabetes er nevnt, PUPD (tisse+drikeke svært mye) er typisk symptom. Men det trenger ikke være diabetes likevel, så å gå til legen er nok et godt forslag.

Gjest normalts
Skrevet

hallo

Vann renner rett ut igjen, det leste jeg i en legebok nylig.

Årsken er at nyrene har null jobb med vannet, vannet fungerer som en skylling (fort inn, fort ut). Derfor anbefales det faktisk å drikke en del vann, du avlaster og skyller nyrene.

Den mørke fargen kan komme av ting duhar spist. Spiser du foreksempel mye røbeter på en gang, så kan du tisse rødt! :o)

Men ta en urinprøve for sikkerhetsskyld!

Gjest tissekone
Skrevet

Årsken er at nyrene har null jobb med vannet, vannet fungerer som en skylling (fort inn, fort ut). Derfor anbefales det faktisk å drikke en del vann, du avlaster og skyller nyrene.

Den mørke fargen kan komme av ting duhar spist. Spiser du foreksempel mye røbeter på en gang, så kan du tisse rødt! :o)

spiste friterte løk og vårruller i går, sikkert derfor det lukta litt i dag

Skrevet

At vann renner rett ut igjen uten å tas opp? Det er i så fall om kroppen har nok å ta av, Kroppen består av ca 70% vann om jeg ikke husker skrekkelig feil, og renner ikke bare ut igjen, nei. :-)

Gjest normalts
Skrevet

At vann renner rett ut igjen uten å tas opp? Det er i så fall om kroppen har nok å ta av, Kroppen består av ca 70% vann om jeg ikke husker skrekkelig feil, og renner ikke bare ut igjen, nei. :-)

Om du er stillesittende (ikke svetter ut noe av vannet) og har normalt nok væske i resten av kroppen fra før, så renner det ofte rett igjennom ja.

Men om du har spist mye salt mat, arbeidet hardt eller trent, kan du forbruke mye av vannet uten dobesøk.

Løk kan gi den mørke fargen som hun beskriver.

Skrevet

Om du er stillesittende (ikke svetter ut noe av vannet) og har normalt nok væske i resten av kroppen fra før, så renner det ofte rett igjennom ja.

Men om du har spist mye salt mat, arbeidet hardt eller trent, kan du forbruke mye av vannet uten dobesøk.

Løk kan gi den mørke fargen som hun beskriver.

Nå ble det mer riktig ja :-)

Gjest normalts
Skrevet

Nå ble det mer riktig ja :-)

Og alle detaljer skal inn med tesje! ;-)

Skrevet

Og alle detaljer skal inn med tesje! ;-)

Tja, man trenger ikke liste opp alle funksjoner vannet har i kroppen, men det er tross alt et stykke derfra til å si at alt vann bare renner rett ut igjen.. Så lenge det er vanninntak og tissing hele problemet dreier seg om, altså :-)

Skrevet

Det er normalt å tisse mellom 4-6 ganger om dagen.

Jeg er nok enig med Gemini om at du bør ta en tur til legen for å sjekke.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Jeg går nok mer enn det, men jeg har ikke uvi eller annet (tror jeg).

Skrevet

Jeg går nok mer enn det, men jeg har ikke uvi eller annet (tror jeg).

Du behøver ikke å kjenne at du har en UVI, dessuten kan de også sjekke en mulig diabetes ved en urinprøve.

Gjest Calóni
Skrevet

Seriøst? Er det unormalt å tisse mer enn 6 ganger daglig? :o

Skrevet

Det er i hvert fall det som er normalt men det er mye som er normalt som ligger utenfor normalen også da. Kommer jo selvfølgelig an på hvor mye man drikker men man skal tisse omtrent 350 ml av gangen og så kan du gange :o)

Skrevet

Ikke for sånne som oss, som gjerne drikker en liten innsjø hver dag.. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...