Gå til innhold

Har du greie på ski til voksne?

Anbefalte innlegg

Gjest Nybegynneren
Skrevet

Vi er to voksne som i praksis ikke har hatt ski på beina siden barndommen. Nå lurer vi på om vi skal kjøpe oss en skipakke hver oss.

Hva synes du er viktig for en voksen nybegynner?

Brede ski (fjellski?), eller smale ski?

Stålkant eller ikke?

Innsving? (Hva er den til forøvrig...?)

Smørefrie ski. eller vanlige? (Har noen leie minnner om bakglatte ski i barndommen.....)

Hva er viktig med støvlene, varme, stive/stabile, høye, lave....?

Og er det forskjell på bindinger, eller er dette standardisert?

Osv....

Alle tips, råd, erfaringer og synspunkter mottas med takk!

Gjest Nybegynneren
Skrevet

Riktig lengde på ski, vil sikkert butikken rådgi oss om, men vil gjerne ha synspunkter på det også.

Skrevet

Det meste av disse tingene kommer an på bruksområde - terreng, klima osv. som dere skal bruke skiene i.

Skrevet

Ikke at jeg skal påberope meg å ha peiling på ski, men jeg har nettopp kjøpt nye ski selv.

"Brede ski (fjellski?), eller smale ski?" Ikke kjøp for brede, da går de ikke i oppkjørte løyper, mine fjellski med stålkant (Atomic) skal gå i oppkjørte løyper, men foreløbig har jeg ikke fått prøvd akkurat det.

"Stålkant eller ikke?" Det skal være lettere å svinge og brøyte med stålkant, for ikke å snakke om på skaresnø.

"Innsving? (Hva er den til forøvrig...?)" Innsving gjør det lettere å svinge visstnok.

"Smørefrie ski. eller vanlige? (Har noen leie minnner om bakglatte ski i barndommen.....)" Jeg har smøreski (vanlige), men vurderer å skaffe meg et par smørefrie i tillegg faktisk. Blir det glatt med smørefrie så er det bare å smøre dem og.

"Hva er viktig med støvlene, varme, stive/stabile, høye, lave....?" VARME!!! Jeg har nå litt høye lærsko i god kvalitet (1090.-) og er så langt veldig fornøyd.

"Og er det forskjell på bindinger, eller er dette standardisert?" Stooor forskjell! De ulike produsentene vil jo ikke at konkurrenten kan bruke de samme må vite. Men sats på en ferdig skipakke så får du det du trenger.

Jeg kjøpte sko (1090,-), ski (1700,-) og bindinger (4-500?) i pakke til kr. 2500,-, dvs. jeg fikk den til 1999,- fordi de skiene jeg hadde bestillt ikke hadde kommet til lovt tidspunkt. *Gliser*

Når det gjelder lengde så bør du ikke ha ski som er særlig lengre enn 20 cm mer enn kroppshøyden din. Jeg har imidlertid ski som er noe lengre enn det ettersom jeg er bare 152 cm høy og det laveste de hadde av ski var 184 cm. :o) Men det var en helt grei lengde for meg. Er de for lange blir det håpløst å gå fiskebein, svinge og å komme seg på beina når man har trynet. *Host*

Lykke til og god skitur!

Skrevet

Ikke at jeg skal påberope meg å ha peiling på ski, men jeg har nettopp kjøpt nye ski selv.

"Brede ski (fjellski?), eller smale ski?" Ikke kjøp for brede, da går de ikke i oppkjørte løyper, mine fjellski med stålkant (Atomic) skal gå i oppkjørte løyper, men foreløbig har jeg ikke fått prøvd akkurat det.

"Stålkant eller ikke?" Det skal være lettere å svinge og brøyte med stålkant, for ikke å snakke om på skaresnø.

"Innsving? (Hva er den til forøvrig...?)" Innsving gjør det lettere å svinge visstnok.

"Smørefrie ski. eller vanlige? (Har noen leie minnner om bakglatte ski i barndommen.....)" Jeg har smøreski (vanlige), men vurderer å skaffe meg et par smørefrie i tillegg faktisk. Blir det glatt med smørefrie så er det bare å smøre dem og.

"Hva er viktig med støvlene, varme, stive/stabile, høye, lave....?" VARME!!! Jeg har nå litt høye lærsko i god kvalitet (1090.-) og er så langt veldig fornøyd.

"Og er det forskjell på bindinger, eller er dette standardisert?" Stooor forskjell! De ulike produsentene vil jo ikke at konkurrenten kan bruke de samme må vite. Men sats på en ferdig skipakke så får du det du trenger.

Jeg kjøpte sko (1090,-), ski (1700,-) og bindinger (4-500?) i pakke til kr. 2500,-, dvs. jeg fikk den til 1999,- fordi de skiene jeg hadde bestillt ikke hadde kommet til lovt tidspunkt. *Gliser*

Når det gjelder lengde så bør du ikke ha ski som er særlig lengre enn 20 cm mer enn kroppshøyden din. Jeg har imidlertid ski som er noe lengre enn det ettersom jeg er bare 152 cm høy og det laveste de hadde av ski var 184 cm. :o) Men det var en helt grei lengde for meg. Er de for lange blir det håpløst å gå fiskebein, svinge og å komme seg på beina når man har trynet. *Host*

Lykke til og god skitur!

"mine fjellski med stålkant (Atomic) skal gå i oppkjørte løyper, men foreløbig har jeg ikke fått prøvd akkurat det."

Jeg har Atomic ski med stålkant (BC ski), og de går i oppkjørte løyper.

Enig i anbefalingen av stålkant.

Skrevet

"mine fjellski med stålkant (Atomic) skal gå i oppkjørte løyper, men foreløbig har jeg ikke fått prøvd akkurat det."

Jeg har Atomic ski med stålkant (BC ski), og de går i oppkjørte løyper.

Enig i anbefalingen av stålkant.

Da har vi samme ski. :o) Har bare prøvd dem to ganger foreløbig, men er særs fornøyd!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...