Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del ullsokker med hull under hælen. Det er ikke noe i veien med dem ellers - så kan noen lære meg hvordan man stopper strømper?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei - skaff deg en "stoppesopp"! :-) Ellers går det helt sikkert an å bruke noe annet man har for hånden, den skal altså brukes til å spile ut hælen eller området der hullet er.

Og så er det vel bare å sette i gang med nål og tråd, det er så lett at.

Husker så veldig godt den rosemalte stoppesoppen bestefar brukte for å lappe sokkene sine (litt av en mann det, lappet sokkene sjøl! :-)

Skrevet

http://www.hjsstudio.com/darn.html

fant den på www.askjeeves.com

Stoppesokk=stoppesopp. Nå aner jeg ikke om dette er et ordentlig navn eller noe jeg har diktet opp i hodet mitt, har uansett drukket aalt for mye kaffe så ting går litt i surr.. :-)

Annonse

Skrevet

Stoppesokk=stoppesopp. Nå aner jeg ikke om dette er et ordentlig navn eller noe jeg har diktet opp i hodet mitt, har uansett drukket aalt for mye kaffe så ting går litt i surr.. :-)

Joda, André Bjerke har til og med skrevet et dikt om den.

"Denne sopp til strømpestopp, er en strømpestoppesopp".

Gjest strikksokk
Skrevet

Be mormor strikke nye sokker du, stopping slutta vi med for 50 år sia! :)

Skrevet

Så lenge sokkene er hjemmestrikket synes jeg det er verdt å reparere dem. Det tar jo mye kortere tid å stoppe hull enn å strikke helt nye sokker. Og hjemmestrikkede sokker er bra saker!

Gjest nosigns
Skrevet

Hei - skaff deg en "stoppesopp"! :-) Ellers går det helt sikkert an å bruke noe annet man har for hånden, den skal altså brukes til å spile ut hælen eller området der hullet er.

Og så er det vel bare å sette i gang med nål og tråd, det er så lett at.

Husker så veldig godt den rosemalte stoppesoppen bestefar brukte for å lappe sokkene sine (litt av en mann det, lappet sokkene sjøl! :-)

Kan vel bruke ei lyspære til stoppesopp, kan en ikke det da?

Skrevet

Kan vel bruke ei lyspære til stoppesopp, kan en ikke det da?

Godt forslag! :-)

Skrevet

Nehehei! Jeg stopper fortsatt sokker, både til meg sjøl og ungene, hvis det kun er et "rent" hull, og sokkene er hele ellers!

Bruk og kast-mentaliteten er jeg imot!;-/

Skrevet

Jeg pleier å sy en firkant rundt selve hullet med attersting; deretter fyller jeg inn med lange sting loddrett; Altså fra den ene sida på firkanten, og til den motsatte,over selve hullet, og deretter "vever" jeg inn sting vannrett, over og under de loddrette stingene.

Hm, ble det noenlunde forståelig!? Pass på at du bruker omtrent likedan garn/tykkelse, og så kan du vaske dem på 40 grader, slik at stoppingen tover seg litt sammen. Vel og merke hvis sokkene ikke er veldig små i utg.pkt!

Lykke til!

Annonse

Skrevet

Jeg pleier å sy en firkant rundt selve hullet med attersting; deretter fyller jeg inn med lange sting loddrett; Altså fra den ene sida på firkanten, og til den motsatte,over selve hullet, og deretter "vever" jeg inn sting vannrett, over og under de loddrette stingene.

Hm, ble det noenlunde forståelig!? Pass på at du bruker omtrent likedan garn/tykkelse, og så kan du vaske dem på 40 grader, slik at stoppingen tover seg litt sammen. Vel og merke hvis sokkene ikke er veldig små i utg.pkt!

Lykke til!

Jeg bruker "stoppesopp" til dette arbeidet, altså!;-)

Skrevet

Lykke til!

Nå gjenstår det å se om citoyen vet hva attersting er ;-)

Ellers var det en fin beskrivelse, det!

Skrevet

Nå gjenstår det å se om citoyen vet hva attersting er ;-)

Ellers var det en fin beskrivelse, det!

*ler* Ups! Visste det var noe som var litt "ullent"!;-)

Attersting: Et helt fram, et halvt tilbake og et helt frem igjen... Nei, ingen god beskrivelse... Kan du hjelpe meg her! Please!;-)

Skrevet

*ler* Ups! Visste det var noe som var litt "ullent"!;-)

Attersting: Et helt fram, et halvt tilbake og et helt frem igjen... Nei, ingen god beskrivelse... Kan du hjelpe meg her! Please!;-)

Vi får satse på at citoyen husker noe fra håndarbeidstimene på skolen ;-)

Skrevet

Lykke til!

Høres ut som en enklere metode enn linken jeg fikk, men blir kanskje ikke like pent? Og hvordan fungerer dette på større, slitte områder?

Skrevet

Kjempeenkelt!

Tråkle rundt hullet med garn & trekk hullt -litt- sammen hvis det er stort.

Begynn å sy litt utenforhullet.

Føst syr du fram å tilbake over hullet tett i tett i den ene retningen (opp & ned). Prøv å holde alle trådene like stramt.

Nå har du noe som ligner på tette guitarstrenger som strekker seg over hullet.

Så vever du inn & ut av trådene i den andre retningen (på tvers) husk å gå litt inn på fast sokk på begge sidene før du snur.

Etterpå gleder du deg over dine fine sokker som du kan bruke igjen :-)

Har du førsst lært deg det er det ingen heft å stoppe en sokk i ny & ne.

Stoppesopp er lurt, ellers fungerer feks en appelsin eller en liten ball. Stoppesopp forhinder at du syr sokken fast mens du stopper.

Skrevet

Høres ut som en enklere metode enn linken jeg fikk, men blir kanskje ikke like pent? Og hvordan fungerer dette på større, slitte områder?

Nei, like pent som metoden blir det ikke!,-( For den var _veldig_ flott!

Men som enkel stopping på mye brukte, etterhvert litt mindre pene, og helt enkle strikkasokker, går det helt fint!

Større områder, ja... ville nok sydd rundt med attersting, evt med symaskin, og så strikket en lapp i litt tynnere garn (evt dele garnet) og sydd den oppå.. Men er det virkelig store hull, evt.mange hull, ville jeg nok strikket ny sokk!;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...