Gå til innhold

Andre med samme erfaring når det gjelder fastlegen sin?

Anbefalte innlegg

Gjest kvalitetslegenhen
Skrevet

Har merket meg at kvalitetstid hos fastlegen min er blitt ringere. Tidligere tok han seg tid til å lytte og gi en temmelig detaljert beskrivelse av sykdommen/plagen.

Nå skjer følgende: Jeg bruker 4-5 minutter å komme igjennom på telefonen. "Det er stor pågang på telefonen, vennligst vent".

Så må en sitte minst en time på venterommet for å komme til, før en er noen få minutter inne hos legen. Får minimalt med informasjon både om sykdommen og medisinen.

Foridi en har sittet halvslakk en time, orker man ikke å spørre så mye heller. Vil bare komme seg fortest mulig hjem.

Men nå spør jeg meg: Har fastlegene rundt om for mange pasienter? Benytter de seg av systemet for å tjene mest mulig? Er det nok med det tilstrekkelige eller har paisenten rett på mer kvalitet/tid?

Hva skjer på ditt legekontor??

Gjest blue cucumber
Skrevet

her går det på stoppeklokke. føler at jeg må snakke tre ganger så fort som jeg vanligvis gjør for å bli hørt. Føler meg stressa når jeg er der

Skrevet

Min fastlege er kjempefin. Han har en enorm arbeidskapasitet, og det er lett å få hastetime.

Han er kjempeeffektiv på sånne ting som journal/reseptskriving og denslags, men tar seg tid hvis man vil prate. Han har lyttet tålmodig til meg mens jeg har sutret og klagd. ;o)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med fastlegen. Makan til møkkakjerring! Og det legekontoret skulle vært nedlagt :/

Skrevet

Jeg har en fastlege som jeg ALDRI kommer til... Kommer alltid til turnuslege.. Skal jeg vente på å få time hos min fastlege, så må jeg regne med en ventetid på 3 mnd... :(

Skrevet

Min fastlege var så dårlig at jeg bytta han bort i forrige måned.

Skrevet

Det tar evigheter å få svar på telefonen, tar lang tid å få time og det går gjerne opptil 2 timer for å komme inn. Men når jeg først har kommet inn hører han på hva jeg har å si. Hadde han ikke vært så sympatisk og flink som han er så hadde jeg nok byttet fastlege for lenge siden.

Skrevet

Akkurat det samme. Kanskje man burde skifte lege en gang i året slik at legen synes at man var litt spennende og dermed ble litt engasjert.

Skrevet

Man skulle tro at antall leger og antall pasienter er noenlunde likt det som var før fastlegeordningen.

Jeg tror at det som har hendt er at pasientene har fått flere forventninger til fastlegen, det stilles større krav og dermed får legen større tidspress. Dette kombinert med at de populære, flinke har fått lengere lister enn de som ikke utmerker seg som hverken flink eller kjekk.

Gjest Calóni
Skrevet

Den fastlegen jeg byttet til for et par år siden har jeg bare lovord om. Jeg fikk tipset her på DOL, faktisk :)

Det kan ta tid å komme igjennom på telefonen (men som oftest er man igjennom på et par-tre minutter). Men de har en nettside hvor man kan bestille legetime og resepter. Dette gjelder selvsagt ikke hastetimer, og ikke resepter som ikke er skrevet ut tidligere.

Det er ofte forsinkelser, verre det lenger ut i dagen du kommer. Når jeg kommer inn dit, så føler jeg at han har ordentlig med tid til meg. Jeg er gjerne litt stressa -selv-, for jeg tenker at jeg ikke vil ta så mye av tiden hans. Men han tar seg tid til å tegne og forklare alt mulig.

Jeg har vært en del til ham, ettersom jeg hadde en veldig tøff periode, og da sa han til meg at jeg nårsomhelst kunne ringe og få time på dagen, je gkunne bare si til de på kontoret at jeg hadde avtale med ham om det. Og han hørte på meg, og han ga meg råd og hjalp meg med det jeg trengte.

Man må jo også tenke på at det lenger man sitter og venter på venterommet, det lenger tid tyder det jo på at legen bruker på hver pasient (selv om det selvsagt er dumt at systemet ikke er lagt opp til at man kan ha bedre tid til hver pasient slik at man unngår forsinkelser, men der har man penge/kapasitetsproblemene).

Men min forrige fastlege derimot, han er et kapittel for seg ;)

Skrevet

Jeg har en fastlege som jeg ALDRI kommer til... Kommer alltid til turnuslege.. Skal jeg vente på å få time hos min fastlege, så må jeg regne med en ventetid på 3 mnd... :(

Samme her. Må trenge akutt hjelp for å komme inn til min fastlege:\

Skrevet

Jeg har en fastlege som det er lett å få time oss, og som tar pasientene sine på alvor,

Det er ikke alltid jeg føler han har den tiden jeg skulle ønske han hadde. Men det kommer litt an på dagen. Hvor lang køen er:-)

Er bare kjempe imponert over det å være lege. Det må være et vannvittig mas av og til, og det skal en god posjon tålmodighet for å ikke la seg påvirke.

Skrevet

Det kan ta litt tid å komem gjennom på telefonen til legekontoret, men etter det går det helt greit. Får time i løpet av 1-2 uker og hastetime på dagen er ikke noe problem, men det er ikke alltid min fastlege har kapasitet så da hender det jeg må til en annen.

Han er som regel ganske så presis, er han ikke det får jeg beskjed i luka når jeg kommer. Han er den eneste av legene der som ikke bruker callingen, men kommer ut på venterommet og henter inn pasienten selv. Koselig.

Når jeg først er inne er han 100% konsentrert om meg og lytter til det jeg har å si og tar seg god tid. Han varmer til og med speculumet først når han tar gu! Han kan også spørre hvordan det går med det jeg var der for forrige gang, mistenker ham for å ta seg et halvt minutt og gå gjennom journalen min før jeg slipper inn. :o) Kjempetrivelig type!

ikke fast nick
Skrevet

"Nå skjer følgende: Jeg bruker 4-5 minutter å komme igjennom på telefonen. "Det er stor pågang på telefonen, vennligst vent"."

Jeg har opplevd at jeg må ringe 5-6 ganger for i det hele tatt å komme igjennom til dem, og så bruke opptil et kvarter med noe jævlig musikk i ørene. For så endelig å komme igjennom og få svaret; "XX Legesenter, kan du vente litt?" og så ikke få svart verken ja eller nei før de legger fra seg røret og jeg må bare vente. Jeg har nå begynt å sende brev til legesenteret og bestille time den veien, for jeg orker ikke den jævla musikken og alt det tullet med å komme igjennom på telefonen.

"Så må en sitte minst en time på venterommet for å komme til, før en er noen få minutter inne hos legen."

Ja, omtrent slik. Og på noen vannvittig vonde stoler (vil de ha flere pasienter med ryggplager, mon tro?).

Og når jeg endelig kommer inn til legen, så blir jeg nesten bare skysset ut igjen med en gang før jeg får forklart ordentlig hvorfor jeg er der, eller får tatt opp alt jeg lurer på hvis det gjelder flere ting.

"Får minimalt med informasjon både om sykdommen og medisinen."

Ja. Det virker som om han regner med at jeg søker opp informasjonen på internett.

"Foridi en har sittet halvslakk en time, orker man ikke å spørre så mye heller. Vil bare komme seg fortest mulig hjem."

Jeg skriver alltid huskelapp.

"Har fastlegene rundt om for mange pasienter?"

I alle fall min.

"Benytter de seg av systemet for å tjene mest mulig?"

Noen gjør nok det.

"Er det nok med det tilstrekkelige eller har paisenten rett på mer kvalitet/tid?"

Mangel på informasjon om sykdom og medisiner er det verste. Så jeg vil svare mangel på kvalitet, og for mange pasienter.

Skrevet

Min fastlege har så avgjort for mange pasienter. I dag hadde jeg time kl.9.30- kl.10.00 kom jeg inn.

Han hadde nesten ikke tid til å prate med meg, bare spurte om jeg trengte å forlenge sykmeldingen min.Jeg klarete så vidt å få en ny resept på noen medisiner jeg bruker før jeg ble skysset ut igjen.

Dette opplever jeg stadig oftere, det er sjelden han tar seg tid til å prate skikkelig med meg.

Skrevet

Jeg er godt fornøyd med fastlegen min og legekontoret mitt. Jeg kan få hastetime uten problem hos en annen lege der dersom fastegen ikke jobber den dagen eller har litt venteliste.

Det er litt ventetid på venterommet, kommer sjelden inn når jeg skal ha time, men det gjør ingenting så lenge jeg vet jeg også får den tiden jeg trenger. Jeg har flere ganger bestilt en enkelttime, men brukt opp tiden med en dobbelttime fordi jeg hadde så mange spørsmål jeg kom på etter hvert, og stort sett går det helt fint.

Hehe, det høres jo ut som om jeg er hos legen støtt og stadig nå, men jeg har diverse ting + allergi/ astma som gjør at jeg må innom legen med faste mellomrom.

Jeg er godt fornøyd, med andre ord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...