Gjest Optimist til tross Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Jeg har nå på litt over ett år hatt 3 aborter. Jeg er 31 år. Den første var en SA (uke 4+4), neste var MA (oppdaget i uke 12, og embyroet døde 8+3). Siste MA oppdaget nå var i uke 10 (embyroet døde 8+4). Den første aborten er ikke "registret" ettersom jeg skjønte at kroppen hadde ordnet opp selv. Den andre aborten ble oppdaget ved at jeg begynte å småblø, men jeg hadde i flere uker mistenkt at noe var galt, men skjøvet det fra meg og tenkt at jeg var overhysterisk. Ved det siste svangerskapet nå har jeg vært svært engstelig. Tok en privat UL 7+5, og alt så helt flott ut sa gynekologen. Men det varte kun en knapp uke til. På første UL var embryoet 12,5 mm, og ny UL fastsatte at det hadde dødd ca. 8+4 (18 mm). Jeg er nå gravid igjen 4+2, og har snakket med fastlegen min og han vil henvise meg til gyn.pol. for oppfølging. Jeg vil svært gjerne ha progesterontilskudd (Crinone) da jeg leser om andre som har hatt god erfaring med dette. Vet at mange av dere er skeptiske til dette da man ikke kan viste til resultater som støtter at dette har noe for seg. Om det alikevel ikke er skadelig burde jeg ikke be om å forsøke? Har det noe å si at jeg har hatt MA (og ikke SA), i forhold til en evt. progesteronmangel (dette er ikke påvist hos meg, har ikke testet). Jeg skjønner at det er svært lite man selv kan gjøre for å forhindre en ny abort, men man da motivert for å prøve det meste. Jeg venter på svar fra gyn. pol på time. Jeg er som sagt nå 4+2 og bør vel komme igang nå med progesteron om det skal ha noe for seg. Jeg har ganske stabile sykluser 28/29 dager, og testet positivt 4 dager før den dagen mensen skulle ha kommet. Har du noen råd til meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218528-svangerskap-og-evt-progesteronmangel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimist til tross Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Leser på Felleskatalogen om Crinone. Ettersom jeg har hatt MA og ikke SA, vil det ha noen betydning for virkning av Crinone. Leser at det står "missed abortion" på kontraindikasjoner. Betyr dette at en egentlig SA kan "bli til" en MA fordi Crinone kan være med på å forhindre blødning? Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for virkestoffet eller noen av hjelpestoffene. Vaginalblødning hvor årsaken er ukjent. Akutt porfyri. Kjent eller mistenkt malignitet i bryst eller genitalier. Tromboflebitt, tromboembolisk forstyrrelse, apopleksi eller pasienter som tidligere har hatt disse tilstander. «Missed abortion». 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218528-svangerskap-og-evt-progesteronmangel/#findComment-1618352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Man bruker bare progesteron i forb. med prøverørsbehandling hvor man har en unaturlig tilstand fordi man har gitt ulike hormoner og har fått mange egg til å løsne. Ved en normal graviditet produserer eggstokken og senere morkaken progesteron. Er fosteranlegget ikke levedyktig vil progesteronproduksjonen synke som tegn på at noe er galt, og tilstanden bedres ikke ved tilførsel av progesteron. Selv etter 3 aborter er det 50-70% sjanse for at det skal gå bra nesten gangen. Nå kan du jo høre hva legene sier, men ovenstående er det jeg er oppdatert på. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Missed abortion (MA) eller spontan abort (SA) er ofte bare et spørsmål om tid, MA blir ofte til SA med tiden, det er samme sak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218528-svangerskap-og-evt-progesteronmangel/#findComment-1619098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Man bruker bare progesteron i forb. med prøverørsbehandling hvor man har en unaturlig tilstand fordi man har gitt ulike hormoner og har fått mange egg til å løsne. Ved en normal graviditet produserer eggstokken og senere morkaken progesteron. Er fosteranlegget ikke levedyktig vil progesteronproduksjonen synke som tegn på at noe er galt, og tilstanden bedres ikke ved tilførsel av progesteron. Selv etter 3 aborter er det 50-70% sjanse for at det skal gå bra nesten gangen. Nå kan du jo høre hva legene sier, men ovenstående er det jeg er oppdatert på. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Missed abortion (MA) eller spontan abort (SA) er ofte bare et spørsmål om tid, MA blir ofte til SA med tiden, det er samme sak. Teoretisk kan man forestille seg at progesteron hindrer aborten å bli utstøtt som spontanabort (og blir i livmoren som en missed abortion). Ved en menstruajson er det bortfall av progesteron som lager sammentrekninger i livmoren så den tømmer seg. Vennlig hilsen Mette H moen PS kan du fortelle meg hvorfra dere har begrepene MA og SA? Det er forkortelser som ikke brukes i fagspråket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218528-svangerskap-og-evt-progesteronmangel/#findComment-1629443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimist til tross Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Teoretisk kan man forestille seg at progesteron hindrer aborten å bli utstøtt som spontanabort (og blir i livmoren som en missed abortion). Ved en menstruajson er det bortfall av progesteron som lager sammentrekninger i livmoren så den tømmer seg. Vennlig hilsen Mette H moen PS kan du fortelle meg hvorfra dere har begrepene MA og SA? Det er forkortelser som ikke brukes i fagspråket. Hei ! Du spurte om hvorfor man bruker begrepet MA. Da jeg fikk bekreftet min første MA, så stod det på sykemeldingen jeg fikk at gynekologen, Missed Abortion (MA). Etter det har jeg lett og lest mye på nettet og ser at forkortelsen MA blir brukt når embyroet/fosteret blir oppdaget dødt i kroppen uten at det har vært noen for for blødning. Som du også skriver så ender vel de fleste MA i en SA med tiden. Merkelig at enkelte kropper ikke oppdager at den bærer på et dødt embyro/foster. Mitt embyro stoppet utvikligen 8+3 første gang (lengden tilsvarte dette), og først da jeg var 11+4 så fikk jeg svak svak lyserosa utflod. Antar at denne ville økt til en skikkelig blødning om jeg ikke hadde fått en UL, og utskrapning 2 dager senere. Forresten så fikk jeg Crinone av gynekologen, og iallefall så gir den meg litt ro. Gynekologen sa også at det ikke var dokumentert at den kunne ha noen virkning. Men han ville alikevel prøve da den ikke kunne gjøre skade. Jeg er idag 6+2, og skal på UL om to dager, og håper virkelig at det skal gå fint denne gangen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218528-svangerskap-og-evt-progesteronmangel/#findComment-1641136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.