Gå til innhold

dere som jobber i det offentlige, hvordan kan slike feil skje?

Anbefalte innlegg

Gjest nyansatt på skolen
Skrevet

jeg jobber ved en skole. Så igjennom en mappe til en elev som hadde fått tildelt spesialtimer.

det var et standardbrev fra PPT

Hvor brevet først var adressert til elevens foreldre

Så midt inni brevet så meddeler de " at med dette så tildeles joakim Hansen (et fiktivt navn) x antall timer til spesialundervisning

hilsen PPT

med eleven heter jo ikke dette. Det er en annen elev på skolen som heter dette

Så her har PPT bommet grovt.

Men jeg trodde de brukte egne maler jeg når de skrev slike standardbrev?

Eller hva har de klønet med siden dette skjedde?

Litt urovekkende dette, selv om jeg skjønner at de også er mennesker og at feil kan skje. Men det er jo et brudd på taushetsplikten, spesielt da eleven og foreldren har innsyn i dette.

Hva har de klønet med siden et annet navn kom opp i brevet?

Fortsetter under...

Gjest lett å forklare
Skrevet

De har nok bare brukt et tidligere brev som "mal", så det er lett å forstå hva som har gått galt.

Men det skal selvsagt ikke gjøres slik, fordi slike glipper lett kan oppstå. Og som du sier medfører det brudd på taushetsplikt etc

Skrevet

Ja, slikt skjer nok i blant. Tragisk. Så det en gang på min egen arbeidsplass også. En avtale som var kopiert og et sted stod det feil navn.. Oops..

Rutinen bør være at det ligger maler uten navn og at en aldri kopierer.

Det er brudd på taushetsplikt, ja.

Gjest klassekamerater og sånn da ...
Skrevet

Det har da vært masse skriverier om offentlig rot i mediene, ikke lenge siden et barn fikk innkalling til skolen, barnet døde et par år i forveien .... synes sånne ting er mer opprivende.

At et barn har ekstratimer o.l., kommer fort fram da barnet har klassekamerater som forteller slike ting hjemme, du kan ikke pålegge barn taushetsplikt ...

Skrevet

Jeg fikk en gang tilsendt et brev fra legekontoret mitt. Skjønte ingenting, jeg hadde ikke vært der på en stund så jeg lurte fælt på hva de ville meg.

Inni konvolutten lå et brev som skulle til en helt annen person... Verken navn elelr adresse lignet det minste! De ble ganske så flaue da jeg leverte det i luka og forklarte hva som hadde skjedd ja...

Likeså ble jeg en gang oppringt av en klinikk i Sørlandsområdet (?) med spørsmål om noe privat. Jeg hadde aldri hørt om klinikken engang. Jeg ringte dem opp igjen en stund senere for å høre hvor de hadde fått tak i navnet og nummeret mitt og påsto de hadde tatt feil av meg og en annen i telefonkatalogen. Problemet er bare at jeg er temmelig sikker på at jeg er alene om navnet mitt - har i alle fall ikke klart å finne noen navnesøster selv etter utallige søk i diverse telefonkataloger...

Skrevet

Jeg fikk en gang tilsendt et brev fra legekontoret mitt. Skjønte ingenting, jeg hadde ikke vært der på en stund så jeg lurte fælt på hva de ville meg.

Inni konvolutten lå et brev som skulle til en helt annen person... Verken navn elelr adresse lignet det minste! De ble ganske så flaue da jeg leverte det i luka og forklarte hva som hadde skjedd ja...

Likeså ble jeg en gang oppringt av en klinikk i Sørlandsområdet (?) med spørsmål om noe privat. Jeg hadde aldri hørt om klinikken engang. Jeg ringte dem opp igjen en stund senere for å høre hvor de hadde fått tak i navnet og nummeret mitt og påsto de hadde tatt feil av meg og en annen i telefonkatalogen. Problemet er bare at jeg er temmelig sikker på at jeg er alene om navnet mitt - har i alle fall ikke klart å finne noen navnesøster selv etter utallige søk i diverse telefonkataloger...

En gang jeg fikk kontoutskrift fra banken, reagerte jeg på at der var så mye penger, og at lønnen var så høy. Jeg hadde fått kontoutskrift som var adressert til en mannlig kollega...

Åpnet forleden et brev om innkalling til mammografi, først etterpå så jeg at det var adressert til en nabo. La det bare i postkassen hennes.

Annonse

Gjest nyansatt på skolen
Skrevet

Det har da vært masse skriverier om offentlig rot i mediene, ikke lenge siden et barn fikk innkalling til skolen, barnet døde et par år i forveien .... synes sånne ting er mer opprivende.

At et barn har ekstratimer o.l., kommer fort fram da barnet har klassekamerater som forteller slike ting hjemme, du kan ikke pålegge barn taushetsplikt ...

Faktisk så er ikke slike ting like synlig for barna

Der jeg jobber så får noen barn spesialundervisning, og de får velge om de vil tas ut av klassen eller være i klassen. Hvis de er i klassen så får de en ekstra lærer inn i klassen som hjelper alle, slik at man da (forhåpenligvis) ikke skal forstå at den ekstra læreren er til for den eleven med ressurser

Men dette navnet kunne jo også vært et barn på en annen skole. og siden jeg jobber på et sted hvor folk kjenner hverandre, så får man jo da vite at veninnens sønn har fått innvilget spesialundervisning. Ikke noe stor greie, i forhold til andre ting.

Men tenk om det hadde vært et avslag fra en offentlig instans, feks psykisk helsevern og et annet navn dukket opp der.

ikke så kult gitt

Gjest nyansatt på skolen
Skrevet

:)

kom til å tenke på fettern min som fikk et brev adressert til han om tilbud om seminar i kristiansand om et eller annet emne + hotell og flyreise inkludert. Han lurte jo fælt på hva dette var for noe. Dette var innen helsesektoren, og han udanner seg også innen feltet, så det var jo ikke helt usannsynlig. Men han ringte iallefall for å spørre litt mere om dette her. Og da fant de ut at de hadde funnet feil person i telefonkatalogen.

I ettertid angret han litt for at han ikke tok i mot tilbudet om seminaret på et eksklusivt hotell:)

Skrevet

Ja å vi fikk tilsendt resepten til en gutt sammen med resept til oss.

Dette er jo også brudd på taushetsplikten for nå vet vi at denne gutten har adhd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...