Gå til innhold

Søker delvis uføre..

Anbefalte innlegg

Gjest usikker på situasjonen
Skrevet

Jeg har gått på attføring siden 2003.

Søker nå delvis midlertidig uføretrygd.

Vil beregningsgrunnlaget bli det samme som for attføringspengene, da jeg ikke har hatt en hel årsinntekt siden jeg begynte på attføring? (dvs 66% av årsinntekten)?

Når jeg nå står helt uten jobb (er sykemeldt nå og klarer ikke ha den jobben jeg i dag har og må si den opp), er det sånn at jeg står helt alene med å finne en 50% stilling, eller kan aetat være behjelpelig med det?

Konsulenten jeg har på aetat har ikke vært særlig behjelpelig hittil..

Gjest Inne på samme tanke
Skrevet

Er ikke helt sikker på hvordan de beregner grunnlaget for lønn. Kommer vel litt an på om det er ung uføre eller ikke.

Når det gjeler saksbehandler på aetat skal jo disse være behjelpelig med denne problemstillingen. Det er imidlertid viktig at du forhører deg med legen din angående helsesituasjon, for at aetat og lege kommer frem til at du trenger redusert arbeidstid.

De evt. 50% du kan jobbe, vil du være delaktig i å finne. Aetat kan hjelpe deg med arbeid hvor du kan teste ut din arbeidsevne over en hvis tid. Mange kommuner har ulike arbeid hvor de tar inn mennesker for å teste ut nettopp dette.

Det er også mulig at du velger deg noe du ønsker å arbeide med, og tar kontakt for å prøve deg ut, samtidig som aetat er villig til å betale deler eller hele lønningen for en prøveperiode. Dette kan du faktisk få opptil 1.5 år tror jeg.

Dette er noe din saksbehandler er der for å innformere deg om. Hvis du ikke får den innformasjonen du har krav på, bytt saksbehandler.

Lykke til

Gjest usikker på situasjonen
Skrevet

Er ikke helt sikker på hvordan de beregner grunnlaget for lønn. Kommer vel litt an på om det er ung uføre eller ikke.

Når det gjeler saksbehandler på aetat skal jo disse være behjelpelig med denne problemstillingen. Det er imidlertid viktig at du forhører deg med legen din angående helsesituasjon, for at aetat og lege kommer frem til at du trenger redusert arbeidstid.

De evt. 50% du kan jobbe, vil du være delaktig i å finne. Aetat kan hjelpe deg med arbeid hvor du kan teste ut din arbeidsevne over en hvis tid. Mange kommuner har ulike arbeid hvor de tar inn mennesker for å teste ut nettopp dette.

Det er også mulig at du velger deg noe du ønsker å arbeide med, og tar kontakt for å prøve deg ut, samtidig som aetat er villig til å betale deler eller hele lønningen for en prøveperiode. Dette kan du faktisk få opptil 1.5 år tror jeg.

Dette er noe din saksbehandler er der for å innformere deg om. Hvis du ikke får den innformasjonen du har krav på, bytt saksbehandler.

Lykke til

Jeg tror det skal begynne et kurs om to måneder som skal føre til jobb.

Kan jo ringe og spør i morra om jeg kan begynne på det. Håper at jeg kan begynne på det selv om aetat fører saken over til trygdekontoret.

Eller står jeg helt alene, når aetat fører saken over til trygdekontoret? Er det sånn at jeg får rehabiliteringspenger da, eller?

*forvirret*

Gjest Inne på samme tanke
Skrevet

Jeg tror det skal begynne et kurs om to måneder som skal føre til jobb.

Kan jo ringe og spør i morra om jeg kan begynne på det. Håper at jeg kan begynne på det selv om aetat fører saken over til trygdekontoret.

Eller står jeg helt alene, når aetat fører saken over til trygdekontoret? Er det sånn at jeg får rehabiliteringspenger da, eller?

*forvirret*

Jeg tror du kan begynne på kurset. Du er fremdeles under aetat til søknaden er behandlet. Siden det kanskje ikke er snakk om mer enn 50%, vil du fremdeles være under aetats vinger...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...