Gå til innhold

MR undersøkelse

Gjest litt engstelig bare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan fortelle litt om MR undersøkelse? Har av en eller annen grunn angst for slike undersøkelser, som jeg ikke vet hvordan fungerer. Er det en sånn maskin hvor man sendes inn i en "trommel"? Jeg for min del skal bare undersøke kneet og da sender de vel ikke inn hele meg i maskinen, eller?

Skrevet

...og har man klær på under undersøkelsen. Litt blyg ja...

Skrevet

Det er en trommel. Da jeg skulle undersøke leggen, lå jeg med ansiktet ut og beinet inni trommelen.Det er litt bråkete. Når de tar bilder høres en slags bankelyd og ellers er det litt støy fra MR-maskinen hele tiden.

Det kommer nok til å gå bra.

Lykke til!

Gjest LucySky
Skrevet

Er det kneet, har du hele overkroppen og hodet i det fri. Du må bare ligge stille litt lenger enn et vanlig røntgenbilde.

MR-maskinen tar et slags "mangelagsbilde" av kneet ditt, med muskler og sener, og ikke bare knoklene som i de røntgenbildene vi er mest vant til.

Rett på meg, o medisinere! Om det er galt, mener jeg. Men det er omtrent slik, er det ikke?

Skrevet

Du må nok ta av deg buksene, men får selvfølgelig beholde undertøyet på. Du skal også ta av klokke, ringer og annet av metall. Jeg tror nok jeg fikk en morgenkåpe til å ha på meg.

Gjest LucySky
Skrevet

Klær, men ikke metalliske ting. Men det har du vel ikke på knærne.

Skrevet

Mulig du må blotte kneet :) Du får alle de pausene du trenger hvis du vil. Går så bra så :)

Skrevet

Dette er jo ikke annet enn ei maskin med en kort tunnel.

Det betyr at det er svært lite å være redd for, uansett hva du skulle ha tatt MR for og i ditt tilfelle så er det bare benet ditt som skal inn.

Ikke er det vondt en gang.

Gjest ikke så engstelig nå
Skrevet

Du må nok ta av deg buksene, men får selvfølgelig beholde undertøyet på. Du skal også ta av klokke, ringer og annet av metall. Jeg tror nok jeg fikk en morgenkåpe til å ha på meg.

*PUH* Godt jeg har dere til å berolige meg :)

Skrevet

Da jeg tok MR av knærne ble jeg tredd inni den tunnelen med bena først - helt opp til brystet. Jeg syns det var vemmelig - fordi jeg har klaustrofobi. Av hodet mitt klarte de ikke å få til - jeg fikk fullstendeig panikk - så det kan være greit å vite om -om man har klaustrofobi. Kanskje ta noe avslappene på forhånd.

Skrevet

*PUH* Godt jeg har dere til å berolige meg :)

...og så kommer jeg ilende til og skremmer deg....

Skrevet

...og så kommer jeg ilende til og skremmer deg....

Har noen stjælt pønten din?

Skrevet

Den store fordelen med MR er at du blir ikke utsatt for røntgenstråler, du blir ikke verken stukket eller skåret i, du kan ligge helt stille og rolig på en benk med en pute under hodet og slappe av.

Beinet ditt skal inn i en trommel, den ser litt monstrøs ut, men den er helt ufarlig! :)

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg var i forrige uke i MR for kneet. Jeg hadde klær på som jeg fikk av sykehuset, hvit bukse og skjorte for anledningen. Var ikke avkledd på noen måter. Hele overkroppen min lå utenfor maskinen. Den bråker en del. Jeg fikk øretelefoner med musikk i, samtidig som radiografen kunne prate til meg i øretelefonene. Fikk også en klokke jeg kunne trykke på om det var noe. Gikk veldig greit. Du må ligge helt rolig for velykket resultat. Ingenting å grue seg for. Lykke til.

Skrevet

Hvis du bare er litt engstelig for MR fordi det er ukjent, synes jeg du skal legge det helt bort. Det er blant de minst ubehagelige tingene en kan gjøre i helsevesenet, spør du meg. Særlig når det er kneet det er snakk om.

Jeg har tatt MR av både hist og her, og det er helt greit så lenge en ikke lider av sterk klaustrofobi. Så ikke bruk energi på dette:o)

VH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...