Gå til innhold

Islams institutt ved UiO

Anbefalte innlegg

Gjest liker ikke utviklingen
Skrevet

Det er skremmende. Rett og slett skremmende.

Skrevet

Det er skremmende. Rett og slett skremmende.

Hva da? At de skal utdanne seg? -Det må da være den beste "medisin" mot middelaldertendenser, analfabetisme etc.

Gjest liker ikke utviklingen
Skrevet

Hva da? At de skal utdanne seg? -Det må da være den beste "medisin" mot middelaldertendenser, analfabetisme etc.

Utdanning er viktig, men jeg liker ikke at det bygges f.eks. moskéer her. Skulle tatt seg ut at vi kom dit og ville bygge kirker.....

Skrevet

Rent praktisk blir det etterhver utrolig mange institutter ved UiO hvis man skal la hver tro ha hver sitt.

Dessuten; islam er en gjennomført ond og barbarisk ideologi som det må gå an å avvise på prinsipielt grunnlag.

Nazisme blir ikke noe bedre om man "hedrer" nazister med et eget nazi-institutt.

Skrevet

Utdanning er viktig, men jeg liker ikke at det bygges f.eks. moskéer her. Skulle tatt seg ut at vi kom dit og ville bygge kirker.....

Å? det finnes vel norske sjømannskirker over hele verden?

Skrevet

Rent praktisk blir det etterhver utrolig mange institutter ved UiO hvis man skal la hver tro ha hver sitt.

Dessuten; islam er en gjennomført ond og barbarisk ideologi som det må gå an å avvise på prinsipielt grunnlag.

Nazisme blir ikke noe bedre om man "hedrer" nazister med et eget nazi-institutt.

"Dessuten; islam er en gjennomført ond og barbarisk ideologi som det må gå an å avvise på prinsipielt grunnlag."

Og du lurer på hvorfor du passer til betegnelsen ekstremist? *ler

"Nazisme blir ikke noe bedre om man "hedrer" nazister med et eget nazi-institutt."

Fanatisme, ekstremisme og kunnskapsløshet blir ikke bedre av at fokynneren hevder å være på den "rette" og den "gode" siden.

"............................................."

Gjest skeptisk skeptisk
Skrevet

kan jo hende at undervisningen består av å pugge koran da:)

Skrevet

"Dessuten; islam er en gjennomført ond og barbarisk ideologi som det må gå an å avvise på prinsipielt grunnlag."

Og du lurer på hvorfor du passer til betegnelsen ekstremist? *ler

"Nazisme blir ikke noe bedre om man "hedrer" nazister med et eget nazi-institutt."

Fanatisme, ekstremisme og kunnskapsløshet blir ikke bedre av at fokynneren hevder å være på den "rette" og den "gode" siden.

"............................................."

Du mener jo sjelden noe som helst, og hvis du gjør det, er de som er uenig med deg enten idioter eller ekstremister. Og det er greit nok.

Men det kunne jo vært morsomt å høre hva prozak vil fremheve som spesielt verdifullt ved den islamistiske ideologi (og der helt greit om du mener noe. Trenger ikke være redd for det her inne, skjønner du)

Skrevet

kan jo hende at undervisningen består av å pugge koran da:)

Boka er ikke farligere enn Bibelen - det er de gamle mørkemennenes tolkning overfor de som selv ikke kan tolke eller lese som er farlige -akkurat som Presteveldet i Norge for mange år siden. Før reiste prestene rundt og "hørte" folk i bibelkunnskaper.

Unge muslimer i Norge -tror jeg det mere "håp" for - for å si det slik :)

Gjest sirikat
Skrevet

Du er redd for muslimer, mens mange av oss andre frykter mennesker som deg. Hatefulle pingler som sprer misnøye hvor de enn måtte vandre..

Vanskelig verden...haha.

Skrevet

Du mener jo sjelden noe som helst, og hvis du gjør det, er de som er uenig med deg enten idioter eller ekstremister. Og det er greit nok.

Men det kunne jo vært morsomt å høre hva prozak vil fremheve som spesielt verdifullt ved den islamistiske ideologi (og der helt greit om du mener noe. Trenger ikke være redd for det her inne, skjønner du)

Nåja...de eneste som er idioter i den sammenhengen er folk som har synspunkter som er like ekstreme som de de mener noe om. Ufattelig at det går an å ikke se det selv, spør du meg.

Jeg mener mitt, jeg også - men jeg forsøker å være litt mindre bastant når det gjelder ting jeg ikke kan noe om. Å prøve å forklare deg de innlysende fjolleriene i dine ekstreme oppstøt mistenker jeg - nei, vet jeg - er fullstendig bortkastet.

"............................................"

Skrevet

Å? det finnes vel norske sjømannskirker over hele verden?

Huff nå setter du geografikunnskapene mine på prøve, men here goes:

Det er en i Dubai og en i Aserbadjan..... Norske sjømannskirker er ikke akkurat noe vanlig i muslimske land....

Skrevet

Synes det er greit jeg.... Da vet vi hvor vi skal begynne å samle dem i hop for å sende dem på cruise...

Skrevet

Et institutt er som regel åstedet for et fag, feks Historisk institutt tar for seg historie-faget, Matematisk institutt tar for seg matematikk-faget osv. Det er altså ikke snakk om så veldig schvære greier, isolert sett.

Jeg stiller meg i utgangspunktet ambivalent til forslaget om et eget islamsk institutt.

På den ene side bør jo denne perverterte ideologien oppdateres og moderniseres kraftig - og i og med imam-kraften, kan det være en ide å sivilisere denne, subsumere den under kontrollerte former.

På den annen side har jeg egentlig ingen tro på at dette kan bli et fag som er i stand til å organisere seg etter gjeldende prinsipper og regler for moderne forskning og opplysningens prinsipper. Islam er som kjent anti-moderne og middelaldersk i sinn og skinn. På ikke så veldig lang sikt, kan jeg se for meg at Universitetet i Oslo må innordne seg islamisters uforutsigbare, aggressive følelser og religiøse fiksfakseri.

Jeg tror derfor mitt endelig svar må bli: Nei, takk som byr.

Skrevet

Verken Islam, Kristendom eller andre religiomer/overtro har noe på et universitet å gjøre!

Skrevet

Et institutt er som regel åstedet for et fag, feks Historisk institutt tar for seg historie-faget, Matematisk institutt tar for seg matematikk-faget osv. Det er altså ikke snakk om så veldig schvære greier, isolert sett.

Jeg stiller meg i utgangspunktet ambivalent til forslaget om et eget islamsk institutt.

På den ene side bør jo denne perverterte ideologien oppdateres og moderniseres kraftig - og i og med imam-kraften, kan det være en ide å sivilisere denne, subsumere den under kontrollerte former.

På den annen side har jeg egentlig ingen tro på at dette kan bli et fag som er i stand til å organisere seg etter gjeldende prinsipper og regler for moderne forskning og opplysningens prinsipper. Islam er som kjent anti-moderne og middelaldersk i sinn og skinn. På ikke så veldig lang sikt, kan jeg se for meg at Universitetet i Oslo må innordne seg islamisters uforutsigbare, aggressive følelser og religiøse fiksfakseri.

Jeg tror derfor mitt endelig svar må bli: Nei, takk som byr.

http://www.disney.dk/andersand/andeby/portraetter/portrettbilder/portretter/guffen.gif

Skrevet

Hehe, er det meg, det? Lat, tykk, vaggete, uten underbukser, glad i mat året rundt og bare snill og god?

Nei -det er meg - som lusker meg vekk - hihi

Skrevet

Nei -det er meg - som lusker meg vekk - hihi

Hjem til bestemor og spise kake?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...