Gå til innhold

Noen diabetikere her som kan forklare meg litt?

Anbefalte innlegg

Gjest ny diabetiker
Skrevet

Hei dere!

I går fikk jeg vite av min lege at jeg har fått diabetes. Usikkert hvilken type foreløpig, jeg skal til videre utredning på sykehuset.

Jeg er 31, er normalvektig men har i lange tider harr enormet søtbehov og går stadig og tisser. Er også SVÆRT trett! (les.unormalt)

Nå er jeg som sagt usikker på hvilken type diabetes jeg har fått, men har høyt blodsukker hvber gang jeg måler meg. Selvom det er 5-6 timer uten mat, har jeg blodsukker på rundt 10. Og det er jo for høyt.

Hva er forskjellen på diabetes 1 og 2? Må jeg bruke medisienr på begge typene? Hva slags bivirkninger har medisinene?

Også lurer jeg på - noen har fortalt at jeg kan gå ned i vekt ved å bruke medisiner for diabetes, stemmer dette - eller er det mer sannsynlig å gå opp i vekt?

Håper noen kan svare, for jeg aner ikke ut el inn. Takk :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har diabetes type I, og har ingen insulinproduksjon overhodet. Type I må alltid behandles med insulin. Jeg tar en sentvirkende insulin om kveldene og hurtigvirkende insulin til hvert måltid.

Slik jeg har skjønt det har de med type II fremdeles insulinproduksjon, men kroppen greier ikke nyttegjøre seg insulinen. Denne typen diabetes kan i mange tilfeller behandles med tabletter og/eller diett og mosjon.

Skrevet

Kanskje Diabetesforbundet kan være til hjelp for deg?

www.diabetes.no

Skrevet

At du kan gå ned i vekt ved å bruke medisiner mot diabetes er bare tull. Insulin er jo et vektøkende hormon. Er du derimot overvektig og får diabetes er det naturlig å gå ned i vekt som følge av dietten, hvis man ikke er nøye med dietten vil man trenge mer insulin og dermed gå opp i vekt.

Vet at enkelte som driver med bodybuilding bruker insulin for å vokse fortere, dette var mye diskutert i media for noen år siden, det er ekstremt farlig for en ikke diabetiker å bruke insulin som "dop".

Hvis det viser seg å være type 1 diabetes du har vil du være avhengig av insulin resten av livet. Nå høres det ikke ut som blodsukkeret ditt er så veldig høyt, så det kan jo tyde på at kroppen din fremdeles produserer litt insulin. Da min diabetes ble oppdaget hadde jeg et blodsukker på 40+. Blodsukkeret er på sitt høyeste 1.5 - 2 timer etter et måltid.

Håper du snart får klarhet i hvilken type du har så du kan komme i gang med behandlingen.

Ønsker deg lykke til, det går fint an å ha et godt liv med diabetes, jeg pleier å si at det er ikke en sykdom men en tilstand!

Skrevet

Type 1 diabetes krever alltid bruk av insulin injeksjoner for å kontrollere blodukkeret og sikre forbrenningen til kroppens celler. Oppstår oftest hos barn, unge og yngre voksne. Symptomene er kraftige og kommer raskt - vekttap, svær tørste, hyppig vannlating, magesmerter hos noen, enorm appetitt tross vekttap, og slapphet. Type 1 skyldes en total ødeleggelse av insulinproduserende celler i bukspyttkjertelen - man vet ikke hvorfor dette skjer hos noen.

Type 1 diabetes er langt mer vanlig enn type 1, og er ofte lenge udiagnostisert fordi symptomene er vage. Oftest rammer denne tilstanden mennesker over 40 år, men det er siste årene en økning i tilfeller hos yngre. Type 2 diabetikerne har nedsatt insulinproduksjon og deres insulin virker ikke godt nok.

Type 2 behandles med vektreduksjon, fysisk aktivitet, et fornuftig sunt kosthold, en del bruker tabletter for å bedre insulinets funksjon, og en del trenger insulin fordi de andre tiltakene ikke fungerer godt nok.

Man finner ut hvilken type diabetes man har ved å ta masse blodprøver. Les mer på http://www.diabetes.no/index.asp

Bivirkninger diabetesmedisiner;

i hovedsak er det lavt blodsukker som gir problemer, altså føling. Dette kan oppstå både ved insulinbruk og tabletter. De som har en nyoppstått Dia 1 har ofte gått dramatisk ned i vekt over noen uker før diagnosen blir stilt. De vil da gjerne gå noe opp igjen (det er tap av muskelatur og ikke fettvev som gir vekttapet) den første tiden etter oppstart insulin.

Pasienter med dia 2 vil kunne se en bedring i evt overvekt hvis de begynner å være mer i aktivitet og spise sunnere.

Oppsøk gjerne / be om henvisning til diabetesspesialist - diabetessykepleier for å få skikkelig veiledning i forhold til din type sykdom. Ønsker deg masse lykke til, det er som en annen sier i en tråd her;

diabetes er mer enn tilstand enn en sykdom, man kan stort sett leve live som alle andre;-)

Skrevet

du har garantert type 2. type 1 er barneversjonen, som slår til i ung alder.

med type 1 må en ha insulin.

det tror jeg ikke er tilfelle med deg.

hvilke andre medisiner som finnes, vet jeg ikke.

men jeg tror det er normalt å legge litt på seg når en har type 2.

Gjest Ikke garantert...
Skrevet

du har garantert type 2. type 1 er barneversjonen, som slår til i ung alder.

med type 1 må en ha insulin.

det tror jeg ikke er tilfelle med deg.

hvilke andre medisiner som finnes, vet jeg ikke.

men jeg tror det er normalt å legge litt på seg når en har type 2.

Det er nok ikke garantert at det er type 2 vedkommende har. Riktig nok får man ofte type 1 i barne-/ungdomsalder, men man kan også få den senere. Jeg har diabetes type 1, og jeg fikk sykdommen i en alder av 25 år.

Skrevet

Det er nok ikke garantert at det er type 2 vedkommende har. Riktig nok får man ofte type 1 i barne-/ungdomsalder, men man kan også få den senere. Jeg har diabetes type 1, og jeg fikk sykdommen i en alder av 25 år.

åja! ja, det er sikkert mulig.

det er bare blitt mer og mer vanlig å få type 2. det er derfor jeg tenker det. også fikk broren min type 1 da han var seks, så har bare tenkt at det er for de unge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...