Gå til innhold

Hvis en elev sier til en annen at hun vil ta livet av seg...

Anbefalte innlegg

Gjest nyansatt på skolen
Skrevet

Hvor alvorlig skal man ta dette.

Dette er en elev som er faglig og sosialt umoden i følge lærere og sakkyndige utredninger. Hun er sosialt klønete og er veldig mye sint nå for tiden fordi hun antakelig føler at hun kommer for kort til i forhold til de andre og i forhold til faget. Hun har ikke så mye oppbacking hjemmefra og det er nok problemer i hjemmet.

i dag ble hun så sint da hun ikke fikk til noe at hun hadde sagt til en venninne at hun ville ta livet av seg. Venninna ble jo helt forstyrra og begynte å grine. Samtidig blødde dene eleven fra fingrene fordi hun hadde stukket seg med knappenåler.

læreren tok tak i dette, og ordet med en samtale hos sosialrådgiver på skolen. Han konkluderte med at dette ikke var så alvorlig, og at eleven bare uagerte og sa ting hun ikke mente fordi hun var sint

Men hvis denne eleven virkelig var suicidial, ville hun da ha fortalt det til en veninne utenfor klaserommet? Eller?

Hvordan tolke signaler til en elev som har generelle lærevansker, og i tilegg ikke har tilegnet seg de sosiale kodene?

Hva ville dere tenkt om dette?

Gjest Madeliene
Skrevet

Min erfaring er at de som tar selvmord sier ikke det til noen før det gjør det. mens di som sier at de skal de, ikke gjør det.

et godt tegn på at noen skal ta selvmord er at det er veldig hyggelig mot alle rett før de skal gjøre det.

di som sier at det skal gjøre sier nok bare det får at det skal få oppmerksomhet rundt sine problem.

jeg kan gi deg et eksempel:

jeg har en venninne som har hatt en del problemer oppover livet, hun har slitt med alt fra omsorgsvikt til narkoproblmer.

en dag vi hadde vert hos en felles venn og grillet. reiste hun seg plutselig og sa hadet i tilleg sa hun at hun var glad i oss alle. hun hadde ikke drukket og dette var noe hun ikke pleide og si. vi ble bekymret da hun sa dette og dro hjem til henne etter en stund da lå hun på gulvet i en blodpøl og ned dopet, hun hadde skåret seg i armen etter at hun hadde tatt tabletene.

heldigvis kom vi i tide og hun fikk hjelp.

mens jeg har hørt noen si at de skal ta selvmord, og aldri

har prøvd på det.

en viktig ting og husk med selvmords kanditater er at der veldig egoistiske, de tenker faktisk bare på at de selv skal ha det godt og at ingen er glad i dem, også glemmer de di som er glad i dem. det er kanskje ikke så fint sagt men sånn er det jeg ser på det.

pluss at di som vil ta selvmord klarer det viss det virkelig vil.

dette ble langt, men jeg håper du forsto noen av poenget mitt for det...

Gjest nyansatt på skolen
Skrevet

Min erfaring er at de som tar selvmord sier ikke det til noen før det gjør det. mens di som sier at de skal de, ikke gjør det.

et godt tegn på at noen skal ta selvmord er at det er veldig hyggelig mot alle rett før de skal gjøre det.

di som sier at det skal gjøre sier nok bare det får at det skal få oppmerksomhet rundt sine problem.

jeg har en venninne som har hatt en del problemer oppover livet, hun har slitt med alt fra omsorgsvikt til narkoproblmer.

en dag vi hadde vert hos en felles venn og grillet. reiste hun seg plutselig og sa hadet i tilleg sa hun at hun var glad i oss alle. hun hadde ikke drukket og dette var noe hun ikke pleide og si. vi ble bekymret da hun sa dette og dro hjem til henne etter en stund da lå hun på gulvet i en blodpøl og ned dopet, hun hadde skåret seg i armen etter at hun hadde tatt tabletene.

har prøvd på det.

en viktig ting og husk med selvmords kanditater er at der veldig egoistiske, de tenker faktisk bare på at de selv skal ha det godt og at ingen er glad i dem, også glemmer de di som er glad i dem. det er kanskje ikke så fint sagt men sånn er det jeg ser på det.

Hvor har du dette med at de er egoistiske fra? Kommer det fra vitenskapelig hold

Det kan nok føles egoistisk for andre ja. Men mange av de som går selvmord lever i en verden som er grusom at det ikke leve lenger er eneste utvei.

Forestill deg at du hver dag ble trakkasert. Du gruet deg for å gå til jobb og skole. Du fikk høre negative ting, og alle sa og ga inntrykka av at du ikke passet inn noe sted. Du hadde ingen venner, og ingen familie som stiller opp

Sier ikke at dette er en grunn til å ta selvmord. Men at folk faktisk kan bli så psykisk syke at det å gjøre det slutt bevisst eller ubevisst er det eneste de kan tenke på der og da. Livet er en eneste lang lidelse. til sammenlikning kan du forestille deg å sitte på en karusell som går rundt og rundt. du har ingen mulighet til å gå av, du blir kvalmere og kvalmere, og føler deg dårligere og dårligere. Er man egoistisk om man hopper av?

vel bare noen tanker fra meg

Gjest Madeline
Skrevet

Hvor har du dette med at de er egoistiske fra? Kommer det fra vitenskapelig hold

Det kan nok føles egoistisk for andre ja. Men mange av de som går selvmord lever i en verden som er grusom at det ikke leve lenger er eneste utvei.

Forestill deg at du hver dag ble trakkasert. Du gruet deg for å gå til jobb og skole. Du fikk høre negative ting, og alle sa og ga inntrykka av at du ikke passet inn noe sted. Du hadde ingen venner, og ingen familie som stiller opp

Sier ikke at dette er en grunn til å ta selvmord. Men at folk faktisk kan bli så psykisk syke at det å gjøre det slutt bevisst eller ubevisst er det eneste de kan tenke på der og da. Livet er en eneste lang lidelse. til sammenlikning kan du forestille deg å sitte på en karusell som går rundt og rundt. du har ingen mulighet til å gå av, du blir kvalmere og kvalmere, og føler deg dårligere og dårligere. Er man egoistisk om man hopper av?

vel bare noen tanker fra meg

jeg sier det ikke fordi jeg tror fordi jeg vett.

etter at hun jeg fortalt om fikk hjelp. var det hennes ord jeg brukte. "Jeg var så jævla egoistisk. jeg glemte dere som virkelig brydde dere om meg, og som jeg brydde meg om, sa hun"

hun er min bestevenn. og nå får jeg høre alle hennes tanker og syn på ting.

dette er noe jeg vett om.

jeg kan også fortelle om min svoger som klart og ta livet av seg....men bare tanke på og se han etterpå er forferdelig...

Gjest Dordy Can
Skrevet

jeg sier det ikke fordi jeg tror fordi jeg vett.

etter at hun jeg fortalt om fikk hjelp. var det hennes ord jeg brukte. "Jeg var så jævla egoistisk. jeg glemte dere som virkelig brydde dere om meg, og som jeg brydde meg om, sa hun"

hun er min bestevenn. og nå får jeg høre alle hennes tanker og syn på ting.

dette er noe jeg vett om.

jeg kan også fortelle om min svoger som klart og ta livet av seg....men bare tanke på og se han etterpå er forferdelig...

Er dette noe du vet ut i fra kun ett tilfelle, og det er din vennine?

Hva med alle de andre som tar sitt liv, spiller ikke deres historie inn i ditt perspektiv?

Du kan si det er egoistisk å ta sitt eget liv.

Hva om en snur problemstillingen litt?

Er det ikke like egoistisk å kreve at en som tydelig er lidende og ikke har noen mulighet for å få et godt liv, skal fortsette å leve (eksistere)?

Gjest Madeline
Skrevet

Er dette noe du vet ut i fra kun ett tilfelle, og det er din vennine?

Hva med alle de andre som tar sitt liv, spiller ikke deres historie inn i ditt perspektiv?

Du kan si det er egoistisk å ta sitt eget liv.

Hva om en snur problemstillingen litt?

Er det ikke like egoistisk å kreve at en som tydelig er lidende og ikke har noen mulighet for å få et godt liv, skal fortsette å leve (eksistere)?

men det å få hjelp er også en ut veg

Gjest Dordy Can
Skrevet

men det å få hjelp er også en ut veg

Hva om en har tatt mot hjelp da i mange år, men en kommer ingen vei?

Dessuten er det ikke alle som får hjelp faktisk...

Gjest Madeline
Skrevet

Hva om en har tatt mot hjelp da i mange år, men en kommer ingen vei?

Dessuten er det ikke alle som får hjelp faktisk...

nei det er det ikke. men så er det dette med tilit igjen da.

også er det mitt syns punkt og deres syns punkt og andres syns punkt

Skrevet

har prøvd på det.

Selvmordskandidater tar ikke selvmord av egoisme. De tar selvmord fordi de tror at verden, alle rundt dem, vil få det bedre uten dem her. De føler seg som en byrde og en pest og en plage.

Skrevet

Vet om flere som har sagt de skal ta selvmord men de har aldri prøvd å gjøre det, tror det dreier seg om oppmerksomhet i stor grad.

Men man skal jo ikke ta lett på et slikt utsagn, vedkommende trenger jo tydeligvis hjelp!

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke nære venner som har tatt livet sitt, men venner av venner. Det vennene ofte sa etterpå var at da de hadde snakket med personen f.eks. noen timer før, virket vedkommende helt normal. Sjølvmordene har i de tilfeller jeg kjenner til kommet som en bombe.

Skrevet

har prøvd på det.

Å si at de som forsøker å ta sitt eget liv er egoister, samstemmer ikke med det som er foretatt av forskning på emnet.

Mange av dem er innadvendte ja, og de har stor emosjonelle smerte som gjør det vanskelig for dem å fokusere på andre mennesker ja.

Men egoisme er det ikke.

Egoisme er å sette seg selv foran andre; å prioritere sine egne behov foran andres behov.

For et menneske som tar sitt eget liv, er det ikke snakk om å oppfylle behov. Det er snakk om å unnslippe en tilværelse der ens egne behov ikke blir oppfylt - og hvor en ikke kan se noen muligheter for at disse behovene kan bli oppfylt.

Selve handlingen har en egoistisk karakter muligens; men mennesket som utfører handlingen er ikke en egoist.

skorpionfisken
Skrevet

har prøvd på det.

Det er en farlig myte at de som sier de skal ta selvmord ikke gjør det.

Mange av de som tar selvmord har fortalt at de ønsker å gjøre det, mange har hatt flere selvmordsforsøk bak seg før de til slutt får det til. De har på mange måter advart omverdenen flere ganger.

Å si at man ikke skal ta sånne signaler alvorlig fordi man tror på en myte som sier at de som sier de skal gjøre det ikke gjør det er livsfarlig.

Myten har oppstått fordi noen få ikke sier det, og noen ikke sier det klart nok til at omverdenen skjønner det.

Familien til de som har gjort selvmord helt uten forvarsel forteller dette til andre som en måte å trøste seg selv på, "det kom som lyn fra klar himmel, alt var normalt og vi skjønner ingen ting". Det er på en måte mye lettere å forholde seg til for de etterlatte enn det er for de etterlatte som må innse at vedkommende har sagt fra uten å få nok hjelp. Det er kanskje ikke så lett for disse å si at joda, vi prøvde å hjelpe men det var ikke nok. Det er her psykiatrien ikke har nok resurser til å hjelpe, og det ender i tragedie for mange.

Gjest nyansatt på skolen
Skrevet

Vet om flere som har sagt de skal ta selvmord men de har aldri prøvd å gjøre det, tror det dreier seg om oppmerksomhet i stor grad.

Men man skal jo ikke ta lett på et slikt utsagn, vedkommende trenger jo tydeligvis hjelp!

ja hun trenger hjelp, i hvertfall for å jobbe med sinnet sitt. Jeg tror ikke at hun har tenkt til å ta selvmord, men at dette var et uttrykk for at hun var veldig sint og lei seg. Dette er en elev med veldig få grenser, hun må også lære seg hva en sier til andre mennesker, spesielt i gangen på skolen. Hvis hun ikke lærer det, så tror jeg problemene blir enda større etterhvert

Skrevet

man skal UANSETT ta slikt med et visst alvor.

har hørt at noen sier: personer som "prøver" å ta livet uten å "lykkes", eller selvskader seg, gjør det bare for å få oppmerksomhet. vel...hallooo?? ja, de trenger oppmerksomhet fordi de har et problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...