Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som hevn over Tor er det jo fint at hun kommer seg langt, men synes ikke hun er så veldig flink, jeg da.

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

40

• Gine S

12

• morsan

6

• cecily

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Idol-fan
Skrevet

*LOL* Du er jaggu litt underholdende å akkedere med :-)

Hva har "slår an" med saken å gjøre? Hvis man synger falsk, så er man selvsagt ikke "virkelig god til å synge" - uansett sang. Og det jeg hørte i kveld var ulidelig falsk, og en forbrytelse mot ørene.

Heh-heh..."slår an"...*ler*

"............................................."

Falskt og falskt, det kommer vel an på øret som hører det vel ...

Selvfølgelig har sangvalget mye å si, om Pavarotti skulle synge en av sangene til Robbie W., hadde sikkert ikke vært så lekkert å hørt på .....

Skrevet

Falskt og falskt, det kommer vel an på øret som hører det vel ...

Selvfølgelig har sangvalget mye å si, om Pavarotti skulle synge en av sangene til Robbie W., hadde sikkert ikke vært så lekkert å hørt på .....

"Falskt og falskt, det kommer vel an på øret som hører det vel ..."

Nei, det gjør det overhodet ikke. Falsk er falskt, uansett hvem, hva og hvor. Det ligger i det helt banale og grunnleggende av hvordan vår (vestlig, moderne) musikk er bygget opp, og hvordan den fungerer mht. grunnleggende elementer som tonearter, klanger etc.

Det som evt. kommer an på øret, er når enkelte ganske enkelt ikke hører at noe er falskt. Da er det gehøret som ikke er helt på nett.

Gjest ga,sten
Skrevet

Nei, det gjør det overhodet ikke. Falsk er falskt, uansett hvem, hva og hvor. Det ligger i det helt banale og grunnleggende av hvordan vår (vestlig, moderne) musikk er bygget opp, og hvordan den fungerer mht. grunnleggende elementer som tonearter, klanger etc.

Det som evt. kommer an på øret, er når enkelte ganske enkelt ikke hører at noe er falskt. Da er det gehøret som ikke er helt på nett.

*Det som evt. kommer an på øret, er når enkelte ganske enkelt ikke hører at noe er falskt. Da er det gehøret som ikke er helt på nett*

Nettopp, det kommer ann på øret som hører hvorvidt man synes det er falskt eller ikke.

Skrevet

*Det som evt. kommer an på øret, er når enkelte ganske enkelt ikke hører at noe er falskt. Da er det gehøret som ikke er helt på nett*

Nettopp, det kommer ann på øret som hører hvorvidt man synes det er falskt eller ikke.

Nei. Leser du i det hele tatt det som skrives? Det kommer ikke an på øret om det _er_ falsk - om det er falskt eller ikke er en objektiv ting. Det kommer an på øret om man _hører_ at det er falskt eller ikke. Hvis noe er falskt, og man ikke hører det, så har man dårlig gehør.

Skrevet

Hun kan lett bli som Blomster-Finn i "Skal vi danse": Den sjarmerende amatøren som får tilnærmet strykkarakter av dommerne og masse stemmer fra seerne.

Men hun har noe eget ved seg.

Gjest ga,sten
Skrevet

Nei. Leser du i det hele tatt det som skrives? Det kommer ikke an på øret om det _er_ falsk - om det er falskt eller ikke er en objektiv ting. Det kommer an på øret om man _hører_ at det er falskt eller ikke. Hvis noe er falskt, og man ikke hører det, så har man dårlig gehør.

Hallo da mann. De som hører det falskt vil jo si det er falskt, for dem er det det. Du driver med flisespikkeri her nå, som vanlig.

Skrevet

I prinsippet enig, men det er ofte man kan høre folk påstå at noen har sunget "falskt" og så har de ikke gjort det, men man har en mer spesiell måte å synge på, sangen er litt atonal el annet.

(Dette var en generell kommentar og ikke knyttet til gårsdagens Idol, som jeg ikke så)

Skrevet

Hallo da mann. De som hører det falskt vil jo si det er falskt, for dem er det det. Du driver med flisespikkeri her nå, som vanlig.

Nei, det gjør han ikke. Det er ikke alle ører som kan skjelne mellom falsk og ren sang, men hvorvidt det er falskt eller ikke, er et objektivt faktum.

Jeg kan f. eks. ikke lese det som står med veldig liten skrift. Kan man da si at det kommer an på øynene som ser hva som står der? Jeg ser ikke hva som står der, ergo er det subjektivt hva som står der?

Gjest ga,sten
Skrevet

Nei, det gjør han ikke. Det er ikke alle ører som kan skjelne mellom falsk og ren sang, men hvorvidt det er falskt eller ikke, er et objektivt faktum.

Jeg kan f. eks. ikke lese det som står med veldig liten skrift. Kan man da si at det kommer an på øynene som ser hva som står der? Jeg ser ikke hva som står der, ergo er det subjektivt hva som står der?

Jeg bare sier at noen kan si at noe er falskt, fordi de hører det falskt, da må de jo kunne si de syntes det var falskt. Om det var det eller ikke må jo de som har gehør avgjøre.

Har ikke lest hele tråden, bare hoppet inn i tråden, uten å se hvilken kverulant jeg svarte...

Gjest Idol-fan
Skrevet

Jammen du syns hun synger falskt, men jammen kom hun videre allikevel ..... tydligvis ikke så mange som hører det da .....

Blir nok som da Sandra var med, helt grufull i mine ører, men tydligvis var det mange som falt for henne også ....

Skrevet

Jeg bare sier at noen kan si at noe er falskt, fordi de hører det falskt, da må de jo kunne si de syntes det var falskt. Om det var det eller ikke må jo de som har gehør avgjøre.

Har ikke lest hele tråden, bare hoppet inn i tråden, uten å se hvilken kverulant jeg svarte...

Ja, det er klart folk kan være uenige, og at jo bedre gehør folk har, jo sikrere vil "diagnosen" være.

Men hvis en umusikalsk sier at han ikke synes det var falsk, og en musikalsk sier at det var det, er det sistnevnte som har rett. Dette handler om å ha en evne som ikke alle har, det handler ikke om en ren smaksak.

Du kan si at A er penere enn B, og jeg kan si omvendt, men ingen av oss har objektivt rett.

Men hvis du sier at Iselin sang rent hele veien, og jeg sier at hun sang surt på de første tonene, er det jeg som har rett.

Skrevet

Nei, dette har ingenting med flisespikkeri å gjøre. Enten er det falskt eller ikke. Hører du ikke at det er falskt, så er det likevel falskt.

"..........................................."

Gjest ga,sten
Skrevet

Ja, det er klart folk kan være uenige, og at jo bedre gehør folk har, jo sikrere vil "diagnosen" være.

Men hvis en umusikalsk sier at han ikke synes det var falsk, og en musikalsk sier at det var det, er det sistnevnte som har rett. Dette handler om å ha en evne som ikke alle har, det handler ikke om en ren smaksak.

Du kan si at A er penere enn B, og jeg kan si omvendt, men ingen av oss har objektivt rett.

Men hvis du sier at Iselin sang rent hele veien, og jeg sier at hun sang surt på de første tonene, er det jeg som har rett.

Det handler vel ikke om å ha rett eller galt, men å ha ulik mening. For mange er falskt=stygt, uten at det er falskt per def.

Man må kunne snakke uten at prippne språkfolk skal pirke vel.

Gjest ga,sten
Skrevet

Nei, dette har ingenting med flisespikkeri å gjøre. Enten er det falskt eller ikke. Hører du ikke at det er falskt, så er det likevel falskt.

For meg er det mer motsatt. Folk de hevder synger rent og pent kan være stygt i mine ører.

Merkelig hvor trøtt jeg ble...

Skrevet

I prinsippet enig, men det er ofte man kan høre folk påstå at noen har sunget "falskt" og så har de ikke gjort det, men man har en mer spesiell måte å synge på, sangen er litt atonal el annet.

(Dette var en generell kommentar og ikke knyttet til gårsdagens Idol, som jeg ikke så)

Nja...ja og nei. Hvis en sang som går i f.eks d moll synges "atonalt", så er det rett og slett feil. Sangstil etc. har ikke noe å gjøre med det. Men man har jo all frihet til å skrive f.eks "atonal" musikk - da blir det jo ikke falsk i forhold til hvordan det skal være.

"..............................................."

Skrevet

For meg er det mer motsatt. Folk de hevder synger rent og pent kan være stygt i mine ører.

Merkelig hvor trøtt jeg ble...

Vel, jeg mistenker at du ikke forstår forskjellen mellom "stygt" (subjektiv oppfatning) og "falsk" (objektivt). De to har overhodet ingenting med hverandre å gjøre.

Skrevet

Jammen du syns hun synger falskt, men jammen kom hun videre allikevel ..... tydligvis ikke så mange som hører det da .....

Blir nok som da Sandra var med, helt grufull i mine ører, men tydligvis var det mange som falt for henne også ....

Igjen: Nei, jeg _synes_ ikke hun sang falskt. Hun sang falskt, punktum.

Og selvfølgelig har det ikke noe å gjøre med hvorvidt hun gikk videre eller ikke. De aller fleste som stemmer i dette tullet her har lite begrep om hva som er falskt, hva som er bra etc. De stemmer på utseendet på de som synger, og på hvilke sanger de synger. Idol har overhodet ingenting med musikalsk/artistmessig kvalitet å gjøre, men kun med fjollete fjortiser som stemmer ut fra helt andre kriterier enn talent.

Og at det er mange som ikke har særlig musikalsk gehør, er det vel ingen tvil om?

Skrevet

Det handler vel ikke om å ha rett eller galt, men å ha ulik mening. For mange er falskt=stygt, uten at det er falskt per def.

Man må kunne snakke uten at prippne språkfolk skal pirke vel.

"For mange er falskt=stygt, uten at det er falskt per def."

Det er helt feil å sammenfatte de to, og det vitner om så lite kunnskap at man ikke burde uttale seg i det hele tatt.

"Man må kunne snakke uten at prippne språkfolk skal pirke vel."

Det har ingenting med pirking å gjøre. Å bruke "falskt" og "stygt" som synonymer blir like idiotisk som å kalle en gitar for en fiolin.

At det er mange som ikke har kunnskaper er helt greit - alle kan ikke det. Men det gjør det ikke greit å bruke helt feil ord og betegnelser på ting. Det blir som å gå rundt og kalle biler en ikke liker for "blå biler", fordi man ikke liker fargen blå.

"........................................"

Gjest Idol-fan
Skrevet

Igjen: Nei, jeg _synes_ ikke hun sang falskt. Hun sang falskt, punktum.

Og selvfølgelig har det ikke noe å gjøre med hvorvidt hun gikk videre eller ikke. De aller fleste som stemmer i dette tullet her har lite begrep om hva som er falskt, hva som er bra etc. De stemmer på utseendet på de som synger, og på hvilke sanger de synger. Idol har overhodet ingenting med musikalsk/artistmessig kvalitet å gjøre, men kun med fjollete fjortiser som stemmer ut fra helt andre kriterier enn talent.

Og at det er mange som ikke har særlig musikalsk gehør, er det vel ingen tvil om?

"Og at det er mange som ikke har særlig musikalsk gehør, er det vel ingen tvil om?"

Greit .... , det er jo et Idol vi skal finne, er det ikke ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...