Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Igjen: Nei, jeg _synes_ ikke hun sang falskt. Hun sang falskt, punktum.

Og selvfølgelig har det ikke noe å gjøre med hvorvidt hun gikk videre eller ikke. De aller fleste som stemmer i dette tullet her har lite begrep om hva som er falskt, hva som er bra etc. De stemmer på utseendet på de som synger, og på hvilke sanger de synger. Idol har overhodet ingenting med musikalsk/artistmessig kvalitet å gjøre, men kun med fjollete fjortiser som stemmer ut fra helt andre kriterier enn talent.

Og at det er mange som ikke har særlig musikalsk gehør, er det vel ingen tvil om?

"..........................................."

Jeg skjønner at du mener at du har gehør. Jeg tør vedde på at jeg har det i like stor grad som deg.

Og ja, det var noen unoter der.

Men alt i alt har hun noe ved seg seg som de andre ikke har. Og dette er selvfølgelig smak og behag.

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

40

• Gine S

12

• morsan

6

• cecily

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skjønner at du mener at du har gehør. Jeg tør vedde på at jeg har det i like stor grad som deg.

Men alt i alt har hun noe ved seg seg som de andre ikke har. Og dette er selvfølgelig smak og behag.

At 'hun har noe ved seg', avhenger da ikke av gehør. Hadde den der konkurransen vært på radioen, hadde hun aldri kommet videre. At du lar seg sjarmere av fnisende småjenter, får være din sak. Dessverre er du ikke alene.

Skrevet

"Jeg skjønner at du mener at du har gehør. Jeg tør vedde på at jeg har det i like stor grad som deg."

Det er meget mulig. For alt jeg vet, har du mer musikkutdannelse enn meg :-)

Når vet jeg ikke hvem jeg hørte, fordi jeg satt på kjøkkenet når madamen så på idol. Jeg mener imidlertid at jeg fikk med meg at det var de to som gikk videre som jeg hørte - og det jeg hørte var grusomt falskt, og ikke bare noen ulyder innimellom. Men vi snakker jo tross alt om veldig utrente sangere her, og det er kun noen få naturtalenter som kan synge rent i flere stemmeleier uten år med ordentlig trening.

".........................................."

Gjest KariKruskakli
Skrevet

At 'hun har noe ved seg', avhenger da ikke av gehør. Hadde den der konkurransen vært på radioen, hadde hun aldri kommet videre. At du lar seg sjarmere av fnisende småjenter, får være din sak. Dessverre er du ikke alene.

Jeg sa at det hadde med smak og behag å gjøre, ikke gehør.

Alle de andre som sang, finnes det dusinvis av.

Ingen av dem skilte seg ut, og alle ville blitt glemt med en gang.

Skrevet

Nja...ja og nei. Hvis en sang som går i f.eks d moll synges "atonalt", så er det rett og slett feil. Sangstil etc. har ikke noe å gjøre med det. Men man har jo all frihet til å skrive f.eks "atonal" musikk - da blir det jo ikke falsk i forhold til hvordan det skal være.

"..............................................."

Mitt poeng var i grunnen at:

1. Dem som ikke hører at det ER falskt har dårlig gehør (slik som du sa)

OG

2. Det ikke nødvendigvis slik at den som påstår at noe er falsk som har "hørt riktig", slik at dem som er uenig m vedkommende må ha dårlig gehør.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

For meg er det mer motsatt. Folk de hevder synger rent og pent kan være stygt i mine ører.

Merkelig hvor trøtt jeg ble...

Det er ikke dine ører det kommer an på.

Du kan ha ører som ikke hører om noe er falskt eller rent.

Gjest ga,sten
Skrevet

Vel, jeg mistenker at du ikke forstår forskjellen mellom "stygt" (subjektiv oppfatning) og "falsk" (objektivt). De to har overhodet ingenting med hverandre å gjøre.

Du, som sagt vet jeg ikke helt hva diskusjonen dreier seg om da jeg bare hoppet inn i ett innlegg.

Men hvis du vil fortsette med dine bla bla og gjesp, så versågod:)

Skrevet

Mitt poeng var i grunnen at:

1. Dem som ikke hører at det ER falskt har dårlig gehør (slik som du sa)

OG

2. Det ikke nødvendigvis slik at den som påstår at noe er falsk som har "hørt riktig", slik at dem som er uenig m vedkommende må ha dårlig gehør.

"2. Det ikke nødvendigvis slik at den som påstår at noe er falsk som har "hørt riktig", slik at dem som er uenig m vedkommende må ha dårlig gehør."

Det kan nok hende. Men hvis man faktisk klarer å høre noe som falsk hvis det _ikke_ er falskt, så har man virkelig et gehør-problem.

"........................................."

Skrevet

Du, som sagt vet jeg ikke helt hva diskusjonen dreier seg om da jeg bare hoppet inn i ett innlegg.

Men hvis du vil fortsette med dine bla bla og gjesp, så versågod:)

Du aner ikke hva diskusjonen dreier seg om, men du føler for å hoppe inn og krangle på et isolert punkt du ikke har fått med deg noe om? Imponerende :-)

Gjest ga,sten
Skrevet

Det er ikke dine ører det kommer an på.

Du kan ha ører som ikke hører om noe er falskt eller rent.

Men folk må jo kunne si hva de slv mener. Uavhengig om det er rett eller galt.

Skrevet

Folk har selvfølgelig frihet til å si hva de vil. Men det er en fordel å bruke innsiden av hodet, hvis det man sier skal ha noen som helst relevans til noe som helst.

Og, for siste gang: Du kan ikke _synse_ om hvorvidt noe er falskt eller ikke. Det blir som å _synse_ at 2+2 (i det desimale tallsystemet) er 3 eller 4.

".............................................."

Gjest ga,sten
Skrevet

Du aner ikke hva diskusjonen dreier seg om, men du føler for å hoppe inn og krangle på et isolert punkt du ikke har fått med deg noe om? Imponerende :-)

Ja, det tipper jeg du synes, i og med at det er det du driver med her inne.

Skrevet

Ja, det tipper jeg du synes, i og med at det er det du driver med her inne.

*LOL*

"............................................"

Skrevet

"2. Det ikke nødvendigvis slik at den som påstår at noe er falsk som har "hørt riktig", slik at dem som er uenig m vedkommende må ha dårlig gehør."

Det kan nok hende. Men hvis man faktisk klarer å høre noe som falsk hvis det _ikke_ er falskt, så har man virkelig et gehør-problem.

"........................................."

Ja, eventuelt et "språk-problem"! ;-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja, så klart.

Skrevet

Ja, eventuelt et "språk-problem"! ;-)

Ja, språk-problemet er reellt - det at folk ikke gidder å ta seg de to sekundene det tar å lære de riktige ordene til de mest elementære ting. Det har heller ikke noe med alder, såvidt jeg kan se.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Jeg skjønner at du mener at du har gehør. Jeg tør vedde på at jeg har det i like stor grad som deg."

Det er meget mulig. For alt jeg vet, har du mer musikkutdannelse enn meg :-)

Når vet jeg ikke hvem jeg hørte, fordi jeg satt på kjøkkenet når madamen så på idol. Jeg mener imidlertid at jeg fikk med meg at det var de to som gikk videre som jeg hørte - og det jeg hørte var grusomt falskt, og ikke bare noen ulyder innimellom. Men vi snakker jo tross alt om veldig utrente sangere her, og det er kun noen få naturtalenter som kan synge rent i flere stemmeleier uten år med ordentlig trening.

".........................................."

"Det er meget mulig. For alt jeg vet, har du mer musikkutdannelse enn meg :-)"

Tja, jeg vet jo ikke hvor lang din er.

Trodde du skulle bli sexolog jeg.

Skrevet

Men nå er ikke dette en sjarmkonkurranse da..

Hihi - sant nok, men man kommer nok lenger med sjarm enn uten sjarm! ;)

Skrevet

"Det er meget mulig. For alt jeg vet, har du mer musikkutdannelse enn meg :-)"

Tja, jeg vet jo ikke hvor lang din er.

Trodde du skulle bli sexolog jeg.

Jeg _er_ sexolog. Det er mange ting man skulle ha blitt :-)

Gjest ga,sten
Skrevet

Folk har selvfølgelig frihet til å si hva de vil. Men det er en fordel å bruke innsiden av hodet, hvis det man sier skal ha noen som helst relevans til noe som helst.

Og, for siste gang: Du kan ikke _synse_ om hvorvidt noe er falskt eller ikke. Det blir som å _synse_ at 2+2 (i det desimale tallsystemet) er 3 eller 4.

".............................................."

Så om en fargeblind sier at boksen er grønn, men den er egentlig rød, så tar han feil? I hans hode er den virkelig grønn. Han må jo kunne si hva ham mener, akkurat som om man opplever noe falskt eller rent.

Et regnestykke blir noe helt annet, og var et veldig dårlig eksempel. Musikk og lyder og alt som har med sanseopplevelser er jo ikke absolutte sannheter, men er objektivt fra person til person. Selv om vi har måter å måle det på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...