Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så om en fargeblind sier at boksen er grønn, men den er egentlig rød, så tar han feil? I hans hode er den virkelig grønn. Han må jo kunne si hva ham mener, akkurat som om man opplever noe falskt eller rent.

Et regnestykke blir noe helt annet, og var et veldig dårlig eksempel. Musikk og lyder og alt som har med sanseopplevelser er jo ikke absolutte sannheter, men er objektivt fra person til person. Selv om vi har måter å måle det på.

"Så om en fargeblind sier at boksen er grønn, men den er egentlig rød, så tar han feil?"

Selvfølgelig gjør han det? Hvordan går det an å i det hele tatt lure på det? En som er fargeblind, har en feil i oppfattelsen av gitte frekvenser av lys, slik at h*n f.eks ikke klarer å skille mellom to frekvenser. Det endrer ikke det faktum at de to frekvensene faktisk _er_ forskjellige.

"akkurat som om man opplever noe falskt eller rent."

Nei. Det er ikke snakk om å oppleve noe som falskt eller ikke. Det er helt klare regler for klanger og sammenhenger mellom toner. Beveger man seg utenfor dette, så blir det en type musikk med andre regler - f.eks japansk folkemusikk. Pop-musikk er tradisjonell vestlig musikk i oppbygging. Det er faktisk ikke noe å diskutere - slik er det bare.

"Et regnestykke blir noe helt annet, og var et veldig dårlig eksempel."

Nei. Det er en akkurat like logisk sammenheng mellom toner, durer og klanger, som mellom tallene i et tallsystem.

"Musikk og lyder og alt som har med sanseopplevelser er jo ikke absolutte sannheter, men er objektivt fra person til person."

Nå roter du. Opplevelsen av musikk er helt og holdent subjektivt. Men hvorvidt noe følger reglene, eller bryter med disse, er kvalitativt og objektivt. Hvis melodilinjen over en akkord-progresjon "skal være" C - D - A - F#, så blir det falskt hvis du synger C# - D - Ab - F.

Hvorvidt musikk fremføres riktig eller galt (f.eks falsk eller ikke), er fullt objektiv målbart så lenge musikken forholder seg til regler. Og det gjør all "vanlig" musikk.

"..........................................."

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

40

• Gine S

12

• morsan

6

• cecily

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest ga,sten
Skrevet

"Så om en fargeblind sier at boksen er grønn, men den er egentlig rød, så tar han feil?"

Selvfølgelig gjør han det? Hvordan går det an å i det hele tatt lure på det? En som er fargeblind, har en feil i oppfattelsen av gitte frekvenser av lys, slik at h*n f.eks ikke klarer å skille mellom to frekvenser. Det endrer ikke det faktum at de to frekvensene faktisk _er_ forskjellige.

Nei. Det er ikke snakk om å oppleve noe som falskt eller ikke. Det er helt klare regler for klanger og sammenhenger mellom toner. Beveger man seg utenfor dette, så blir det en type musikk med andre regler - f.eks japansk folkemusikk. Pop-musikk er tradisjonell vestlig musikk i oppbygging. Det er faktisk ikke noe å diskutere - slik er det bare.

Nei. Det er en akkurat like logisk sammenheng mellom toner, durer og klanger, som mellom tallene i et tallsystem.

"Musikk og lyder og alt som har med sanseopplevelser er jo ikke absolutte sannheter, men er objektivt fra person til person."

Nå roter du. Opplevelsen av musikk er helt og holdent subjektivt. Men hvorvidt noe følger reglene, eller bryter med disse, er kvalitativt og objektivt. Hvis melodilinjen over en akkord-progresjon "skal være" C - D - A - F#, så blir det falskt hvis du synger C# - D - Ab - F.

Hvorvidt musikk fremføres riktig eller galt (f.eks falsk eller ikke), er fullt objektiv målbart så lenge musikken forholder seg til regler. Og det gjør all "vanlig" musikk.

bla bla bla, og gjesp...

Du overgår stadig deg selv.

Skrevet

"Selvfølgelig gjør han det? Hvordan går det an å i det hele tatt lure på det?"

Minner meg om visse filosofer vi lærte om i ex-phil., som bl.a. ga seg hen til diskusjoner som:

"Hvis et tre faller ned i skogen og ingen ser det, har det da virkelig laget lyd?"

Mao: Er det et objektivt faktum at det kommer et brak når treet faller, eller er det bare en _opplevelse_/"sinnstilstand" vi får når vi ser et tre falle! ;-)

Så det går da an å lure på det meste, tydeligvis!

"panta rei" *S*

Skrevet

bla bla bla, og gjesp...

Du overgår stadig deg selv.

Javisst. Godt svar fra en som åpenbart ikke skjønner det elementære :-)

".............................................."

Skrevet

Jeg _er_ sexolog. Det er mange ting man skulle ha blitt :-)

Pøh?

Skrevet

"Selvfølgelig gjør han det? Hvordan går det an å i det hele tatt lure på det?"

Minner meg om visse filosofer vi lærte om i ex-phil., som bl.a. ga seg hen til diskusjoner som:

"Hvis et tre faller ned i skogen og ingen ser det, har det da virkelig laget lyd?"

Mao: Er det et objektivt faktum at det kommer et brak når treet faller, eller er det bare en _opplevelse_/"sinnstilstand" vi får når vi ser et tre falle! ;-)

Så det går da an å lure på det meste, tydeligvis!

"panta rei" *S*

Filosofisk er det jo mange interessante spørsmål. Men det er forskjell mellom filosofi og objektivt målbar vitenskap :-)

Akkurat det med treet klarer jeg ikke å lure på, uten at vitenskapen gir svaret. Det er ingenting som tyder på at det at noen hører en lydbølge er en forutsetning for at lydbølgen skal eksistere.

"............................................."

Gjest ga,sten
Skrevet

Javisst. Godt svar fra en som åpenbart ikke skjønner det elementære :-)

Tenker du på dine svar? Nei, de var ikke særlig gode. Det andre du skrev stemte jo... hehe

Skrevet

Filosofisk er det jo mange interessante spørsmål. Men det er forskjell mellom filosofi og objektivt målbar vitenskap :-)

Akkurat det med treet klarer jeg ikke å lure på, uten at vitenskapen gir svaret. Det er ingenting som tyder på at det at noen hører en lydbølge er en forutsetning for at lydbølgen skal eksistere.

"............................................."

Ja, jeg er naturligvis helt enig med deg når det gjelder det treet! ;-)

Men det er jo et spørsmål litt i samme gate som det med den fargeblinde: Betyr det at han ikke kan se fargen at den rett og slett ikke eskisterer?! ;-)

Jeg tror du vet hva jeg mener om den saken også! *S*

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men det er jo et spørsmål litt i samme gate som det med den fargeblinde: Betyr det at han ikke kan se fargen at den rett og slett ikke eskisterer?! ;-)

Hadde filosofbroren min vært med på diskusjonen her nå, så hadde han påstått at farger egentlig ikke eksisterer.

Helt håpløst å diskutere da.

Skrevet

Hadde filosofbroren min vært med på diskusjonen her nå, så hadde han påstått at farger egentlig ikke eksisterer.

Helt håpløst å diskutere da.

Kanskje man kan hevde det samme ut fra vitenskapelige synspunkter også - at fargene ikke er "reelle" men kun noe vi oppfatter? Har et ytterst vagt minne om noe med masse og refleksjon og hva det nå kan være, men det er ihvertfall ikke mitt gebet! ;-)

Skrevet

Bah?

"..................................."

Hmm.... *klør meg i skjegget*

Du tuller nå, ikke sant?

Gjest Pyjama Pants
Skrevet

"blei kjempeglad når så mange tv-seere har fått med seg at hun virkelig kan synge, bare hun velger korrekte sanger"

Heh-heh. Hvis hun _virkelig_ kan synge, så er hun ikke avhengig av å synge de riktige sangene for å unngå å synge surt. Det kan hende hun er et talent, men hvis det var en av de jeg noe motvillig hørte i kveld, så er det å si at hun "virkelig kan synge" en meningsløs fornærmelse mot alle som _faktisk_ virkelig kan synge.

Og vi sender samtidig en liten hilsen til Dylan, Pavarotti, Lennon, Harket og.. så og si alle andre som synger "falskt" fra tid til annen....

Skrevet

Og vi sender samtidig en liten hilsen til Dylan, Pavarotti, Lennon, Harket og.. så og si alle andre som synger "falskt" fra tid til annen....

Å ja. Det skal godt gjøres å _aldri_ synge en falsk strofe :-)

Skrevet

Hmm.... *klør meg i skjegget*

Du tuller nå, ikke sant?

Jeg tuller aldri med slikt.

Var det noe du "lurte" på? :-)

"....................................."

Skrevet

Jeg tror det, ja :-)

Egentlig blir det litt sånn at: Jeg kan ikke spille trombone. Ergo går det ikke an å spille trombone.

"....................................."

Skrevet

Å ja. Det skal godt gjøres å _aldri_ synge en falsk strofe :-)

Ja det kan du si,,,, Har en Green Day-cd, liveopptak, og på en av sangene synes jeg bare at han synger sååå falsk. I mine ører i alle fall ;-)

Skrevet

Kanskje man kan hevde det samme ut fra vitenskapelige synspunkter også - at fargene ikke er "reelle" men kun noe vi oppfatter? Har et ytterst vagt minne om noe med masse og refleksjon og hva det nå kan være, men det er ihvertfall ikke mitt gebet! ;-)

Det mest nærliggende må i såfall være at farger ikke "eksisterer" på den måten vi tenker det på. Det er jo snakk om lysbølger, frekvenser og brytninger. Men så lenge man aksepterer at det finnes en frekvens 500Mhz og en 1000Mhz, så er det jo ikke noe problem, vitenskapelig eller filosofisk, å tilordne de to frekvensene navnene blå og rød.

Det som egentlig er mer interessant, er hvorvidt blått for meg ser "likt" ut som blått for deg. Det kan i prinsippet være totalt forskjellig hvordan vi oppfatter dem, men vi vet at akkurat den fargen er blå, og den rød o.s.v. Når det gjelder fargeblinde, så er det jo stort sett aldri snakk om farger som "ikke eksisterer", men heller at visse nyanser av rød og grønt oppfattes helt likt.

".........................................."

Skrevet

Ja det kan du si,,,, Har en Green Day-cd, liveopptak, og på en av sangene synes jeg bare at han synger sååå falsk. I mine ører i alle fall ;-)

Jo, det tviler jeg ikke på. Det er to forskjellige verdener man hører på et preparet studioopptak (preparert, i tillegg til at man kan prøve om og om igjen til det blir riktig), og et liveopptak (hvor man ikke har noen editeringsmuligheter). Stort sett alle artister, gode og mindre gode, bommer litt i løpet av en konsert. Til og med Pavarotti, selv om bommene hans nok stort sett var veldig små :-)

"............................................"

Skrevet

Tenker du på dine svar? Nei, de var ikke særlig gode. Det andre du skrev stemte jo... hehe

Morsomt å høre hva som ikke var "bra" med mine svar - spesiellt fra en som omtrent nekter på at 1+2 er 3. Jeg har ikke hevdet noe annet enn det som er målbare, kvalitative fakta her. Hvis verden og virkeligheten ikke passer deg, så får du ta det opp med noen andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...