sdta Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Jeg er 38 år gammel og tar hormon tableter i 10 år. Før 10 år siden fikk jeg beskjed fra legene at jeg har lav Østrogen og Progesteron nivå: Blod prøven jeg tok i desember 2005 viser at Østrogen nivå: S-Ostradiol -17b = 0,03 og Progesteron: S-Progesteron = 2. Jeg tar Estradot plaster 100 mikrogram/24 timer og progestera tableter med opphold på 16 dager i måneden for Progestera. Med denne lav Østrogen og Progesteron nivåe sier legene at jeg er kommet i fortidlig i overgangs alder. Kan det være mulig? Kan det være en annen årsak til lav Østrogen nivå? Jeg har også Thyreoida problemer (stoff skifte har vært lav). I det siste 3 år tok jeg Armour Thyreoid men nå tar jeg Levaxin 50 mg og det ser ut at stoff skifte er kommet til normalen.Blod prøven jeg tok i januar 2006 viser: S-Fritt T4 = 13: S-TSH = 1,32. Endokrinolog som bestemte at jeg skal ta Levaxin mener at jeg burde gå til en gynekolog og sjekke hva er grunnen at Østrogen og Progesteron er så lav selv om jeg tar hormon tilskud i mange år og menner at jeg burde slutte med disse.Legen er veldig uenig at jeg med 27 år kunne ha kommet i overgangs alder. Hvis jeg slutter med Estradot plaster for østrogen kan det være mulig at kropen kan begyne å produsere tilsvarende selv? Jeg har en datter på 12 år og har lyst på flere barn! Kan dere hjelpe meg med deres ekspertise hva skal jeg gjøre og hvilken undersøkelse skal jeg be gynekolog til å utføre at vi sjekker hva er grunn til så lav Østrogen nivå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218752-hormoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Det lyder noe rart som du beskriver det. Du skulle ha kommet i overgangsalderen 28 år gammel og to år etter du fikk barn! Det er uvanlig, men kan skje. Hadde dine menstruasjoner stoppet opp? Hadde du symptomer? Man kan ikke fastslå at det er blitt overgangsalder ved å måle østradiol og progesteron. Østradiol kan være lavt av flere årsaker, og er bestandig lavt først i syklus. Progesteron sier absolutt ingen ting om overgangsalder, bare om eggløsning, og det må måles ca en uke før ventet menstruasjon, ellers er prøven intetsigende. Jeg foreslår at du stopper med østrogenplaster i to uker og får målt følgende hormoner: FSH (viktigst), LH, østradiol og prolaktin. Hvis FSH (og til dels også LH) er høy, tyder det på overgangsalder. Hvorfra har du fått progestera tabletter? De er det jeg vet ikke på det norske markedet. Hvis FSH er lav er det mulig å forsøke å stimulere eggstokkene, er den høy er det som regel ensbetydende med at overgangsalderen er begynt, men det kan forekomme unntak, at eggstokkene bare var gått i en dvale- tilstand, men det er sjelden. Jeg synes du skal få henvisning til en gynekolog og råder deg til å stoppe med hormontilførsel et par uker før du får time. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218752-hormoner/#findComment-1621062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest its over Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hei kjære deg! Det er akkuratt som å lese om meg selv...nøyaktig samme problemstilling, men jeg er 31 år. grunnen til at du har så lav østradiol med plaster, er for man blir/får resistens på de tror jrg!! Ingen leger skjønner dette. Får ikke håpe fsh stiger på deg da! Hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218752-hormoner/#findComment-1643914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sdta Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Hei kjære deg! Det er akkuratt som å lese om meg selv...nøyaktig samme problemstilling, men jeg er 31 år. grunnen til at du har så lav østradiol med plaster, er for man blir/får resistens på de tror jrg!! Ingen leger skjønner dette. Får ikke håpe fsh stiger på deg da! Hilsen meg Takk for tilbakemelding! Bruker du også plaster og hvordan det påvirke kropen din? Jeg ønsker gjerne å høre fra flere som er i samme situasjon. Jeg har sluttet nå med plasteret og skal ta nye blod målinger for å se om det er noe nytt. Takker for svar fra deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218752-hormoner/#findComment-1644500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest its over Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Takk for tilbakemelding! Bruker du også plaster og hvordan det påvirke kropen din? Jeg ønsker gjerne å høre fra flere som er i samme situasjon. Jeg har sluttet nå med plasteret og skal ta nye blod målinger for å se om det er noe nytt. Takker for svar fra deg. Hei igjenn!!! Plasteret hos meg har ført til lett forhøyede leververdier, forhøyet inr. Så legen har bedt meg om å slutte. Men jeg får hetetokter og lite energi samt tørr hud,hår så jeg syntes det er veldig vanskelig. Jeg bruker to plaster jeg da, for 1 virker ikke. Var det ikke ubehagelig å slutte da? Det beste for kroppen er nok å få til en graviditet, håper du klarer det ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218752-hormoner/#findComment-1658902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sdta Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Hei igjenn!!! Plasteret hos meg har ført til lett forhøyede leververdier, forhøyet inr. Så legen har bedt meg om å slutte. Men jeg får hetetokter og lite energi samt tørr hud,hår så jeg syntes det er veldig vanskelig. Jeg bruker to plaster jeg da, for 1 virker ikke. Var det ikke ubehagelig å slutte da? Det beste for kroppen er nok å få til en graviditet, håper du klarer det ) Hei, Tusen takk for at du vil dele dine problemer med meg. Jeg har også slutett med plasteret og har fått hetetokter men det jeg oppdaget er at jeg for de når jeg iriterer meg over noe altså ikke ellers (rart ikke sant). Har også merket litt vond i selve lever delen (og det kjenner jeg godt fordi hadde problem med lever i ung alder). Jeg skal til gynekolog på onsdag i neste uke og for høre hva hun har å si. Hva er egentlig status hos deg? Går du til noen lege eller? Har du tenkt på en eventuel graviditet? Takker hvis du vil ha videre kontakt med meg og dele all informasjon mens jeg skriver til deg etter at jeg er ferdig med gynekologen i neste uke. Kanskje noen kommer til å hjelpe oss!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218752-hormoner/#findComment-1659272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest its over Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hei, Tusen takk for at du vil dele dine problemer med meg. Jeg har også slutett med plasteret og har fått hetetokter men det jeg oppdaget er at jeg for de når jeg iriterer meg over noe altså ikke ellers (rart ikke sant). Har også merket litt vond i selve lever delen (og det kjenner jeg godt fordi hadde problem med lever i ung alder). Jeg skal til gynekolog på onsdag i neste uke og for høre hva hun har å si. Hva er egentlig status hos deg? Går du til noen lege eller? Har du tenkt på en eventuel graviditet? Takker hvis du vil ha videre kontakt med meg og dele all informasjon mens jeg skriver til deg etter at jeg er ferdig med gynekologen i neste uke. Kanskje noen kommer til å hjelpe oss!!! Hallo igjenn! Har du vært hos legn enda? Jeg har ikke klart å gå av plasterene ennå, jeg går til endokrindolog og han sier at jeg kan få noe som stimulerer fsh men må klare meg uten plaster i 2 mnd først. Skal prøve akupungtur mot hetetoktene når jeg trapper ned. Det siste jeg har lest om nå. Er hormonbehandling med stammceller, da må man til USA, lurer på hva det ville kostet?? Kvinner kan utsette overgangs alder med 10 år!! Sikkert alt for dyrt! Spennende å høre fra deg;)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218752-hormoner/#findComment-1669535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.