Gå til innhold

Fruktbarhet hos katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge er katter fruktbare?

Dvs, hvor mange år er de det?

Skrevet

Til du steriliserer dem, noe man bør gjøre ASAP etter at de blir kjønnsmodne...

skorpionfisken
Skrevet

Hele livet. Men har de ikke hatt kattunger før halve livet er gått, så kan det bli mye komplikasjoner med svangerskap sent i livet.

Skrevet

Hunnkatter er fruktbare fra første løpetid og livet ut. Med andre ord ingen overgangsalder, selv om gamle katter vil være noe mindre fruktbare enn unge.

Første løpetid kan inntreffe før de er 6 mnd.

Sterilisering (egentlig kastrering) er mye, mye bedre enn p-piller. (Med et lite unntak for rasekatter som skal brukes i avl.)

Det er alt for mange kattunger i verden som enten blir avlivet eller ikke får den omsorg de fortjener.

Skrevet

Til du steriliserer dem, noe man bør gjøre ASAP etter at de blir kjønnsmodne...

Handler om den gamle katta til onkelen til kjæresten til en venninne av meg - over 10 år gammel. Har gått på p-piller hele livet.

Tror ikke de blir helt blid på meg om jeg stikker av med den for å sterilisere dem.

Skrevet

Handler om den gamle katta til onkelen til kjæresten til en venninne av meg - over 10 år gammel. Har gått på p-piller hele livet.

Tror ikke de blir helt blid på meg om jeg stikker av med den for å sterilisere dem.

Hm, det er synd at de ikke har fikset den forlengst da, siden P-piller kan gi katter kreft, over tid. Men den er nok fertil ennå, uten piller, er jeg redd...

Skrevet

Hunnkatter er fruktbare fra første løpetid og livet ut. Med andre ord ingen overgangsalder, selv om gamle katter vil være noe mindre fruktbare enn unge.

Sterilisering (egentlig kastrering) er mye, mye bedre enn p-piller. (Med et lite unntak for rasekatter som skal brukes i avl.)

Det er alt for mange kattunger i verden som enten blir avlivet eller ikke får den omsorg de fortjener.

"Det er alt for mange kattunger i verden som enten blir avlivet eller ikke får den omsorg de fortjener."

Og altfor mange idioter som ikke skulle hatt lov å holde katt, som lar være å kastrere kattene sine. Både hun- og hankatter.

"............................................"

Skrevet

Det er helt sinnsykt lenge. 2 år er absolutt maks. tid å gå på p-piller. Den katten har, eller kommer til å få, kreft - garantert.

"..........................................."

Skrevet

Bare et lite spørsmål fra meg:

Vi har to hunnkatter som blir ett år gamle i slutten av april. Vi hadde tenkt å sterilisere dem, men fikk vite at dette ikke kunne gjøres før de var minst ett år gamle. Kattene har fått p-piller fra de var fire mnd gamle. Stemmer det at vi må vente til de er ett år gamle før vi steriliserer dem? Har det noe å si om vi gjør det f.eks. en mnd før tiden? Hvorfor kan de evt. ikke steriliseres før, selv om de er kjønnsmodne?

Du høres ut som du har peil, derfor spør jeg :-)

Skrevet

Bare et lite spørsmål fra meg:

Vi har to hunnkatter som blir ett år gamle i slutten av april. Vi hadde tenkt å sterilisere dem, men fikk vite at dette ikke kunne gjøres før de var minst ett år gamle. Kattene har fått p-piller fra de var fire mnd gamle. Stemmer det at vi må vente til de er ett år gamle før vi steriliserer dem? Har det noe å si om vi gjør det f.eks. en mnd før tiden? Hvorfor kan de evt. ikke steriliseres før, selv om de er kjønnsmodne?

Du høres ut som du har peil, derfor spør jeg :-)

Hvorfor i alle dager har de fått p-piller fra den alderen? Det er helt feil - om en veterinær har sagt at dere skulle gjøre det, så er det likevel feil, feil feil. P-piller er i seg selv ikke sundt for katten, og det sier seg selv at det er verre jo yngre de er.

De fleste anbefaler at en katt får en eller to løpetider før den begynner på p-piller - hvis den skal gå på p-piller med tanke på senere avl. Skal den kastreres, kan det like gjerne gjøres før den tid. Rundt ett år er ganske vanlig.

".........................................."

Skrevet

Hvorfor i alle dager har de fått p-piller fra den alderen? Det er helt feil - om en veterinær har sagt at dere skulle gjøre det, så er det likevel feil, feil feil. P-piller er i seg selv ikke sundt for katten, og det sier seg selv at det er verre jo yngre de er.

De fleste anbefaler at en katt får en eller to løpetider før den begynner på p-piller - hvis den skal gå på p-piller med tanke på senere avl. Skal den kastreres, kan det like gjerne gjøres før den tid. Rundt ett år er ganske vanlig.

".........................................."

Vi fikk iallefall anbefalt P-piller av dyrelegen...Hvilken annen prevensjon skulle vi gitt når vi ikke kunne sterilisere dem før de var rundt ett år gamle? Det er ikke aktuelt for oss at begge kattene får kattunger.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...