Gå til innhold

Sykemeldt pga depresjon - utenlandsreise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er konsekvensene av å reise til utlandet når man er sykemeldt pga depresjon? Legen/psykiateren vil ikke anbefale det men sier at han kan vente med å sykemelde meg til etter at jeg kommer hjem. Psykologen min mente at det var bra for meg å reise. Arbeidsgiveren min har oppfordret meg til å be om sykemelding for så å reise. Jeg vil derfor komme til å reise på tross av at jeg er sykemeldt. Hva kan konsekvensene bli ved å reise utenlands når man er sykemeldt? Vil det ha innvirkning på forsikringen min om det skulle skje noe der nede? Jeg kan ikke forstå at det skal ha noen innvirkning på sykepengene jeg mottar heller, da reisen foregår i de første 14 dagene av sykemeldingsperioden.

Skrevet

Jeg tror du må konsultere legen din og få en bekreftelse fra h*n på at det er i orden at du reiser. :)

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Legen din skal skrive en bekreftelse på at du kan reise utenlands uten at det forverrer helsesituasjonen din før du kan reise. Uten en slik bekreftelse har du ikke rett på sykepenger den tiden du er borte. Hvis det er sånn at du skal ha sykemelding fordi du skal utenlands (håper jeg misforsto innlegget ditt), så skjønner jeg godt om legen ikke ønsker å gi en slik bekreftelse.

Skrevet

Ja, det kan få konsekvenser for en evetuell reiseforsikring at du er sykemeldt og har reist utenlands uten bekreftelse fra legen hvis noe skjer mens du er borte. Din arbeidsgiver kan dessuten kreve tilbakebetaling av lønn i arbeidsgiverperioden hvis du reiser uten slik bekreftelse. Fastlegen skal alltid gi bekreftelse på at du kan reise ut av landet uten at dette fører til forverring av tilstanden din. Det er likegyldig hva som er grunnen til sykemeldingen sånn sett.

Skrevet

Legen din skal skrive en bekreftelse på at du kan reise utenlands uten at det forverrer helsesituasjonen din før du kan reise. Uten en slik bekreftelse har du ikke rett på sykepenger den tiden du er borte. Hvis det er sånn at du skal ha sykemelding fordi du skal utenlands (håper jeg misforsto innlegget ditt), så skjønner jeg godt om legen ikke ønsker å gi en slik bekreftelse.

Jeg er sykemeldt pga depresjon ikke for å reie bort. Arbeidsgiver og terapeuten min(psykiatrisk sykepleier) tror det vil gjøre meg godt å ta en time-out i utlandet hos mine foreldre. Psykiateren, som tar den endelige avgjørelsen og skriver ut sykemelding, har ikke møtt meg enda, og vil ikke ha ansvaret for at jeg kan bli enda dårligere når jeg er på reise - derfor vil han ikke skrive sykemelding med anbefaling om utenlandsreise. Jeg sa derfor til han at jeg ikke reiser, og ble dermed sykemeldt (han skjønner at jeg kommer til å reise likevel) Det er jo arbeidsgiver som betaler meg lønn de første 14 dagene av sykemeldingsperioden, så når han sier det er ok kan jeg ikke skjønne hvem som kan straffe meg for at jeg reiser likevel.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg er sykemeldt pga depresjon ikke for å reie bort. Arbeidsgiver og terapeuten min(psykiatrisk sykepleier) tror det vil gjøre meg godt å ta en time-out i utlandet hos mine foreldre. Psykiateren, som tar den endelige avgjørelsen og skriver ut sykemelding, har ikke møtt meg enda, og vil ikke ha ansvaret for at jeg kan bli enda dårligere når jeg er på reise - derfor vil han ikke skrive sykemelding med anbefaling om utenlandsreise. Jeg sa derfor til han at jeg ikke reiser, og ble dermed sykemeldt (han skjønner at jeg kommer til å reise likevel) Det er jo arbeidsgiver som betaler meg lønn de første 14 dagene av sykemeldingsperioden, så når han sier det er ok kan jeg ikke skjønne hvem som kan straffe meg for at jeg reiser likevel.

Du nevner det selv, hvem som kan "straffe deg" om du ikke har dokumentasjon fra lege: De som betaler sykepengene (i dette tilfellet arbeidsgiver) og forsikringsselskap om noe skulle skje mens du er borte. Det kan selvfølgelig gå bra, men du må ta med i vurderingen hva som kan skje hvis.... Og det holder *ikke* i forhold til noen av disse at du mener legen stilltiende godtok at du reiser "fordi han nok skjønte jeg ville reise uansett".

Skrevet

Er du litt smart og vil unngå en smell (noe som sikkert er lurt hvis du har en depresjon) søker du permisjon uten lønn og besøker foreldrene dine med god samvittighet, og uten fare for konsekvenser.

Skrevet

Heldig vis fikk jeg i dag psykiateren til å forstå at reisen vil gjøre meg godt og at det ikke forverrer min helsetilstand. Dermed kan jeg reise med god samvittighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...