mann1970 Skrevet 12. mars 2001 Del Skrevet 12. mars 2001 Hei, har følgende sak med spørsmål; Min mor er 70 år, og for et par år siden fikk hun konstantert livmorkreft. Hun ble operert, og i tillegg ble 35 lymfekjertler fjernet fra området. Ikke all kreften ble fjernet, da det lå vanskelig til, slik at hun ble strålebehandlet. Ca. trekvart år etter stålingen ble det konstantert at kreften hadde igjenoppstått i strålet område, og i tillegg hadde spredd seg til høyre bekkenvegg og til noen lymfekjertler "lengre oppe" i systemet. Hormonkur ble planlagt oppstartet. På CT kan man ikke se at kreftsvulstene ligger å klemmer på de store nervene. Så skjedde det noe merkelig. Situasjonen ble plutselig akutt, med intense smerter i magen, som hovnet opp som en ballong. Mor ble lagt inn på sykehuset. Hun har hatt galleanfall før, men ingenting ble funnet nå. Hun har ikke feber. Nyrer ble undersøkt (høyre nyre er ute av funksjon), men ingenting funnet. Urinen lukter likevel sterkt. Smertene har nå vedholdt i snart 3 uker. Magen er like hoven. I forrige uke kunne hun fint komme seg opp av sengen, denne uken greier hun ikke gå ved egenhjelp, da ihvertfall høyre fot ikke lystrer. Smertene har nå gått mer ned mot korsryggen. Et smerteteam har vært inne og kom med en tidlig konklusjon på at denne utviklingen skylder spredning av kreften. Isotoprøntgen er tatt, men ingen spredning til skjelett er funnet. MR er kjørt, men ingen spredning til ryggmarg er funnet. Hun får store doser morfin for å døyve smertene. Kan det ikke være andre årsaker til smertene og den nedsatte allmenntilstanden enn kreften? Hva er forventet levetid ved en slik sykdomsutvikling (en måned, seks måneder)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21878-livmorkreft-og-spredning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. mars 2001 Del Skrevet 13. mars 2001 Jeg forstår at det er vanskelig å avfinne seg med at det ikke er noe man kan gjøre annet enn å døve smertene, men det virker som din mor er grundig utredet. Jeg kan ikke uttale meg om hennes leveutsikter, det gjør vi leger jo vanligvis ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21878-livmorkreft-og-spredning/#findComment-94285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.